En nuku ilman lääkkeitä
Olen kärsinyt tästä lapsesta asti.
Itsehoito, rauhoittumismetodit, huolihetket, umihygienia, liikunta, ruokavalio tasapainossa ja kaikkien ohjeiden mukaan . Mun päässä ei sammu se jatkuva ajatustulva. Ja jos saankin itseni nukahtamaan ilman lääkkeitä, niin herään sit viimeistään neljän tunnin kuluttua enkä saa unta enää, saatan nukahtaa juuri ennen kellon soittoa, jolloin olen entistä väsyneempi.
Ketipinor tuo kyllä unen, mutta olen äkäinen ja väsynyt, pihalla oleva zombie jo puolikkaasta. Mirtazapin kokeiltu, tolvon kokeiltu, unettavat allergialääkkeet läpikäyty, melatoniini, agomelatiini, kaikki mahdolliset vitamiinit ja luontaistuotteet. Nukun hyvin vain imovanella tai opamoxilla. Opamoxia tosiaan en haluaisi syödä unettomuuteen, mutta sitäkin saa helpommin kuin sivuoireetonta ja toimivaa imovanea.
Mitä hittoa tässä voi tehdä?? Onko ainoa vaihtoehto heittäytyä vaan työttömäksi unettomuuden takia. Miten pitkään jaksaa jos yössä nukkuu vain neljä tuntia kun oikea tarve olisi lähempänä kahdeksaa?
Kommentit (204)
Itselläni toimii etukäteen rauhoittuminen iltapuuhiin ja valmistautuminen yöhön (myös alitajuntaisesti). Jos on levoton mieli ja ajatustulva niin.. Himmennä valoja, luenkirjaa, nollaa aivosi, tee jotain energiaa kuluttavaa ja rentoudu täysin miettimättä mitään. Opettele ottamaan täysin iisisti loppu ilta miettimättä jos seuraavia päiviä tai mitään mitä nyt murehditkaan tai ajatteletkaan? Tee jotain sulle mieluista muuta puuhaa mihin saat ajatukset, ehkä sit uni tulee paremmin.
T. Hyvä uninen ja nukkunut kuin tukki
Krooniseksi diaknosoitu unen viivästyminen. Silti jatkuvaan käyttöön saisin vain höpöhöpö lääkkeitä. Kiitos tyhjästä lääkäreille. Ärsyttää kun hyväksi havaittua nukahtamislääkettä ei saa enää käyttää jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei kemiallinen kooma ole mitään oikeaa unta.
Mikä vaihtoehto tahansa on parempi kuin unettomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea kokeiltu täälläkin ja nyt pitkään parhaana vaihtoehtona 12,5 mg = 1/2 tablettia Ketipinoria, Nukun tosi hyvin 8 h yössä, virkeä olo lähes heti herättyä. Mieluummin lääke, kuin jokaöistä valvomista.
Älä sitten koukuta itseäsi ketiin, pitäisi käyttää ihan samoin kuin varsinaisia uni- ja nukahtamislääkkeitä eli korkeintaan 2 viikkoa putkeen tai satunnaisesti max. kolme kertaa viikossa. Jos huomaat toleranssin nousua, älä nosta annosta vaan lopeta siksi aikaa että vaikutus on taas sama. Tän neuvon osaa jo asiansa osaavat lääkärit antaa mutta valitettavan usein annetaan vieläkin ymmärtää että ketiapiinia voi popsia huoletta miten lystää koukkuun jäämättä. Vieroitus on koukuttumistapauksissa tuskallinen usein nimenomaan äärimmäisen pahan unettomuuden takia.
Mulle lääkäri sanoi, että voi käyttää jatkuvasti. Ja vielä että "jos ei toimi, niin ota toinen tabletti vaan".
En tosiaan ymmärrä, miten ketipinor-koukku siunataan ja esim imovane-koukku on kamalaa.
Jos ei nuku ilman lääkettä, niin ei nuku ilman lääkettä.
Tosiaan, tuota ketipinoria tungetaan ja suositellaan tk-lääkärissä ja psykiatrilla.
Mulla mielialaa piristävä ssri ahdistukseen, eli kaiken järjen mukaan ketipinor tasaavana sotii sen lääkkeen kanssa ja kumoavat toistensa vaikutuksia. Ketipinorin jälkeisenä päivänä ahdistus on aivan sietämätöntä ja tarvitsen siihen jo bentsoa. Silti sitä tuputetaan.
Ap täällä moi.
Olen nyt eronnut ja järkyttävä stressi päällä, kävin jo osastollakin jossa sain iltaisin 9mg melatoniinia + tenoxia eli kaiken mukaan pitäisi nukkua kuin tukki. Ainiin, ja alkuillasta myös opamoxin.
Nukahdin kyllä mutta tenoxista vain järkyttävämpi ahdistuneisuus ja painajaisia, ja heräilin silti neljältä valvomaan.
En meinaa nukahtaa enää edes kahdella imovanella (joo melatoniini ollut 10 vuotta käytössä), nuo unettavat mielialalääkkeet ja allergialääkkeet joko ei auta unettomuuteen tai sit aiheuttavat pahoja sivuoireita. (Kuten ketipinor, aivan järkyttävä olo seuraavan päivän).
Unettomuus ei ainakaan auta tähän masennukseen ja ahdistukseen.
Mä alan olla oikeasti epätoivoinen ja itsetuhoinen tän takia.
Mitä mun pitää tehdä että saan nukkua?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi, kun sain ferritiinin nousemaan 7:sta 60:een. Kokeile edes, mäkään en uskonut aluksi, että rauta-arvot vaikuttaa uneen.
Tätä aloin nyt miettimään kun mainitsit, kiitos 🤔 olen liikunnallinen ja hoikka, lihaa syön mutta en juuri siitä piittaa, ruokarytmi on iltaan painottuva ja voin helposti huidella sinne klo 18-20 ilman ruokaa. Aamulla ei saa mitään alas, ennen nukkumaanmenoa haluan ruokaa ja nukun paremmin täydellä vatsalla, tänäänkään en ole vielä syönyt mitään, vedän kerralla isompia satseja myöhemmin. Verenpaine ja leposyke alhainen. Magnesiumia syön iltaisin (eikö magnesium vähennä raudan imeytyvyyttä) koska sitä nyt neuvotaan ottamaan iltaisin jos on ongelmia nukahtaa.
Tosin monet raudan puutteen oireet ei täsmää enkä nauti juuri tuotteita (kuten kofeiini), jotka estäisivät raudan imeytymistä.
Mulla on kaapissa rauta+c-tabletteja. Otankin heti ja koitan muistaa päivittäin.
Eikö noissa mene hurjan pitkään ennenkuin tulosta pitäisi näkyä?Olisikin hurjaa, jos 20 vuoden unettomuus ja jatkuva lekurilla ramppaaminen ja lääkekokeilut loppuis rautatableteilla.
Ap
Suosittelen lämpimästi mittauttamaan veriarvot ja ferritiinin. Jos on alle 100 niin nosto reilulla rautalisällä. Mikään pikku kuuri ei riitä. Itse olen syönyt kohta 4 vuotta 200-400mg/pv. Mikään ei estä kokeilemasta rautalisää ilman mittaustakin. Rauta ei ole vaarallista eikä imeydy määräänsä enempää jos ei sairasta suht harvinaista raudan liikakeräytymistä. Apua voi saada myös joidenkin yksinään toimimattomien lääkkeiden tai luontaistuotteiden yhdistelmästä. Mm pieni annos mirtaa ei yksinään riitä mutta boostaa puolikkaan imovanen. Tähän lisättynä oikea aikainen ja riittävä magnesium ja melatoniini lisä on toiminut. Ja tärkeimpänä kaikessa on pysyä rauhallisena ja olla armollinen itselle. Jos ei nuku niin lukee sitten hyvää kirjaa itseään soimaamatta ja hermoilematta. Itsensä ja puutteidensa hyväksyminen auttaa.
Paitsi että rauta on liikaa saatuna myrkyllistä. Toisekseen liikaa saatuna ja jatkuvasti lisäravinteena nautittuna voi nostaa joidenkin syöpien riskiä ja infektioriskiä. Monet bakteerit käyttävät rautaa ravintonaan.
Itse en lähtisi mitään hillittömiä kuureja vetämään, tai jatkuvasti ottamaan rautalisää, jos ei ole oikeasti anemia ja varastorauta alhaalla.
Olisin myös varovainen lääkkeiden ja lääkkeiden sekä luontaistuotteiden mahdollisista yhteisvaikutuksista. Apteekista voi kysyä näistä.
Rauta ei ole myrkyllistä. Ylimääräinen rauta ei imeydy. Lääkkeiden ja luontaistuotteiden yhteisvaikutuksessa pitää olla varovainen. Tuosta boostaushommasta kertoi lääkäri. Kyseessä oli silloin muistaakseni rauhoittava lääke ja joku muu väsyttävä lääke raskausaikana. Sairaana rauta tauotetaan.
Kyllä on olemassa rautamyrkytyksen mahdollisuus, jos rautaa käyttää liikaa. Ehdoton maksimipäiväraja on 5 mg / kg. Rautamyrkytys voi ääritapauksessa johtaa kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Nukahtaminen kyllä onnistuu, mutta nukkuminen läpi yön ei onnistu ilman apuja. Olen nyt useamman vuoden nukkunut paremmin pienellä määrällä mirtazapiinia 3-4mg (pieni muru) ja nyt olen ottanut vielä 1,9mg melatoniiniakin lisäksi.
Olen kersasta asti herännyt joka yö - aina ja poikkeuksetta. Apujen kanssa uni tulee vaivatta uudelleen, kun on siellä vessa käynyt. Vieläkin välillä herää siinä aamuneljältä tai viideltä eikä uni tule uudelleen, mutta pääasiassa nukun yöni hyvin. Mirtazapiini on kyllä varmaan syynä siihen, että en tunne kylläisyyden tunnetta ellen ole vetänyt jotain järjetöntä määrää ruokaa kitusiini. Se vähän häiritsee, koska nälän tunne on jatkuvaa eikä nälkä kuitenkaan ole totta. Mutta on se välillä. Vaikka olisi syönyt viimeisenä illalla, kuinka voi vatsa kurnia aamu neljän aikaan? Ei ole normaalia sellainen.
Mirtatsapiinia saa 1 mg vahvuisena tablettinakin, ja pienempi annos nukuttaa paremmin, mutta ehkä ei lisää ruokahalua niin paljon kuin isompi annos.
Aloittajalle suosittelen doksepiinin kokeilemista. Itse käytin katkonaiseen uneen pitkään Opamoxia, joka kyllä toimi, mutta sitähän ei saisi käyttää kovin pitkään. Ainakin itselläni doksepiini on toiminut yhtä tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta minkä ikäinen olet ap? Itsellä ensimmäinen lähestyviin vaihdevuosiin liittyvä oire oli juurikin unettomuus. Voisiko olla kyse tästä? Apu estrogeenistä? Minulla tosin mirtatsapiini toimii hyvin.
Mulla ainakaan estrogeeni vaihdevuosilääkkeenä ei juurikaan auttanut uniongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut ihan kaikkia viestejä, toivottavasti ei tule toistoa: onko keskusteltu lääkärissä ihan säännöllisen lääkityksen aloittamisesta? Sanoit, että et nuku koska et saa ajatuksia hiljenemään, ja tämä kuulostaa minulle hyvin tutulta.
Kärsin univaikeuksista ja ahdistuneisuushäiriöstä, nukun juuri Ketipinorin tai Opamoxin turvin. Nyt muutaman kuukauden ajan olen ollut päivittäisellä ahdistuneisuuteen auttavalla lääkityksellä, ja olen joutunut sopeutumaan hiljaiseen päähän. Ajatuksia ei yksinkertaisesti virtaa samalla käsittämättömällä vauhdilla kuin ennen, vaan voin valita mitä ajattelen. Samalla nukahtaminen on helpottunut mielettömän paljon.
Onko juuri nuo ketipinor ja opamox ahdistuneisuuteen auttava lääkitys tässä tapauksessa...??
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle suosittelen doksepiinin kokeilemista. Itse käytin katkonaiseen uneen pitkään Opamoxia, joka kyllä toimi, mutta sitähän ei saisi käyttää kovin pitkään. Ainakin itselläni doksepiini on toiminut yhtä tehokkaasti.
Doxepin mm. kuivattaa mulla suuta ja hengitysteitä.
Vierailija kirjoitti:
Juot iltaisin bissee ja punkkuu ja popsit vahvan melatoniinin. Ihan satavarmasti nukut ainakin 6 tuntia, expert talking!
Ei muuten toimi kun ylivireystila.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä moi.
Olen nyt eronnut ja järkyttävä stressi päällä, kävin jo osastollakin jossa sain iltaisin 9mg melatoniinia + tenoxia eli kaiken mukaan pitäisi nukkua kuin tukki. Ainiin, ja alkuillasta myös opamoxin.
Nukahdin kyllä mutta tenoxista vain järkyttävämpi ahdistuneisuus ja painajaisia, ja heräilin silti neljältä valvomaan.
En meinaa nukahtaa enää edes kahdella imovanella (joo melatoniini ollut 10 vuotta käytössä), nuo unettavat mielialalääkkeet ja allergialääkkeet joko ei auta unettomuuteen tai sit aiheuttavat pahoja sivuoireita. (Kuten ketipinor, aivan järkyttävä olo seuraavan päivän).
Mä alan olla oikeasti epätoivoinen ja itsetuhoinen tän takia.Mitä mun pitää tehdä että saan nukkua?!?
Aikamoinen määrä melatoniinia. Etkö ole jo aamuisin aika takussa? Minä oon itse lääkäri, ja oman kokemuksen mukaan iso mieskin nukkuu 1 mg melatoniinia, jos on nukkuakseen, ei se melatoniinin annoslisäys sitä unta sen kummemmin tuo. Vanhukset saavat herkästi haittoja isoista melatoniinimääristä.
Nuoret lääkärit ovat erityisen innokkaita välttelemään kirjoittamasta varsinaisia unilääkkeitä, heidät on siihen koulutettu. Yksikin mummo pärjäsi puoliskalla Imovanella, mutta sitten joutui virtsatulehduksen tai muun vähäisen syyn vuoksi terveyskeskusosastolle muutamaksi päiväksi. Siellä oli alkuunsa lopetettu tuo Imovane, ja tilalle oli laitettu 4 mg pitkävaikutteista ja 9 mg lyhytvaikutteista melatoniinia. Mummo kuvasi oloaan kuin olisi humalassa. Vaihdoin sitten takaisin sen puolikkaan Imovanen, ja mummo nukkui taas hyvin ja oli virkeä päivisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi kai sekin kuin unettomuus - tai itselläni katkonainen uni. Ilman doksepiinia heräisin yöllä tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei sovi varsinaiset unilääkkeet, en nuku enkä ole hereillä niillä. Sen sijaan apu löytyi klotriptyl mite-tabletista. Puolikas tai neljäsosa tabletti rauhoittaa ajatusten vuon. Varmaan olisi joo parempi ilman, mutta nukkuminen on taivaallista autuutta.
Klotriptyl mite.
Mitäs toi on, googletin kyllä, miksen ole kuullutkaan vaikka "kaikki" kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Triptyl.
Doxepin.
T. Lähes kaikki kokeillut.
.
Stilnoct ja Zopinox unohtui, pahimpiin kriiseihin.
.
T. Sama
Vierailija kirjoitti:
Jos APlla pyörii ajatukset eikä sen takia saa unta...Kuulosta siltä että sun kannattais oppia meditoimaan. Sillä saa ajatukset lähemmäksi nollaa.
Mulla ei edes pyöri ajatukset kun yritän nukahtaa, aivot on vaan niin tökkönä ettei nukahda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä moi.
Mä alan olla oikeasti epätoivoinen ja itsetuhoinen tän takia.Mitä mun pitää tehdä että saan nukkua?!?
Aikamoinen määrä melatoniinia. Etkö ole jo aamuisin aika takussa? Minä oon itse lääkäri, ja oman kokemuksen mukaan iso mieskin nukkuu 1 mg melatoniinia, jos on nukkuakseen, ei se melatoniinin annoslisäys sitä unta sen kummemmin tuo. Vanhukset saavat herkästi haittoja isoista melatoniinimääristä.
Nuoret lääkärit ovat erityisen innokkaita välttelemään kirjoittamasta varsinaisia unilääkkeitä, heidät on siihen koulutettu. Yksikin mummo pärjäsi puoliskalla Imovanella, mutta sitten joutui virtsatulehduksen tai muun vähäisen syyn vuoksi terveyskeskusosastolle muutamaksi päiväksi. Siellä oli alkuunsa lopetettu tuo Imovane, ja tilalle oli laitettu 4 mg pitkävaikutteista ja 9 mg lyhytvaikutteista melatoniinia. Mummo kuvasi oloaan kuin olisi humalassa. Vaihdoin sitten takaisin sen puolikkaan Imovanen, ja mummo nukkui taas hyvin ja oli virkeä päivisin.
Mm doxepiini, azona, tolvon, mirtazapin, ketipinor, triptyl, atarax, dormix, joku kolmas väsyttävä antihistamiini, osastolla tenox, melatoniini.
Luontaistuotteista 5htp, gaba, cdb-öljy, teaniini, kärsimyskukka, magnesium, valeriaana, kärsimyskukka, en usko että on olemassa tuotetta tai lääkettä jota en olisi kokeillut (noh, bentsojen eri skaala).
Ihmettelin itsekin tuota melatoniinin määrää osastolla, mutta otinpa kun käskettiin. Normaalisti syön 6mg, koska 3 ei toimi (no ei kyllä toimi koko melatoniini ollenkaan, muttakun sitä tyrkytetään ja on tapana.) En ole huomannut sivuoireita tuolla kutosella, otan b-vitamiinia sen kanssa (kuulema tehostaa imeytymistä). Olen koettanut kaikkea annostuksella 0,3-15. Se ei toimi yksinään ollenkaan. En ole aamuisin väsynyt ja tokkurasta melatoniinin takia, vaan unettomuuden.
Tosiaan tuo imovane/zopinox ainoa toimiva sivuoireeton, mutta toleranssi on kasvanut ja sitä määrätään nihkeästi :( Herään virkeänä ja jaksavana, tuntuu myös vähentävän opamoxin tarvetta joka mulla on paniikki/ahdistuskohtauksiin.
Opamoxilla nukkuisin jos määrät olis isoja, mutta sitä ei saa enkä kyllä haluakaan syödä bentsoa unettomuuteen, olen joskus vierottautunut reseptin mukaisesta päivittäiskäytöstä.
Ahdistuneisuuden lääkkeenä Seronil.
Jos lääkäri olet, niin mitä sä suosittelisit ja miten sitä saa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi kai sekin kuin unettomuus - tai itselläni katkonainen uni. Ilman doksepiinia heräisin yöllä tunnin välein.
Ei ole, kun päivät kärsit "flunssasta".
Eikä Doxepin auta pahimpina iltoina.
Up