En nuku ilman lääkkeitä
Olen kärsinyt tästä lapsesta asti.
Itsehoito, rauhoittumismetodit, huolihetket, umihygienia, liikunta, ruokavalio tasapainossa ja kaikkien ohjeiden mukaan . Mun päässä ei sammu se jatkuva ajatustulva. Ja jos saankin itseni nukahtamaan ilman lääkkeitä, niin herään sit viimeistään neljän tunnin kuluttua enkä saa unta enää, saatan nukahtaa juuri ennen kellon soittoa, jolloin olen entistä väsyneempi.
Ketipinor tuo kyllä unen, mutta olen äkäinen ja väsynyt, pihalla oleva zombie jo puolikkaasta. Mirtazapin kokeiltu, tolvon kokeiltu, unettavat allergialääkkeet läpikäyty, melatoniini, agomelatiini, kaikki mahdolliset vitamiinit ja luontaistuotteet. Nukun hyvin vain imovanella tai opamoxilla. Opamoxia tosiaan en haluaisi syödä unettomuuteen, mutta sitäkin saa helpommin kuin sivuoireetonta ja toimivaa imovanea.
Mitä hittoa tässä voi tehdä?? Onko ainoa vaihtoehto heittäytyä vaan työttömäksi unettomuuden takia. Miten pitkään jaksaa jos yössä nukkuu vain neljä tuntia kun oikea tarve olisi lähempänä kahdeksaa?
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pystyn nukkumaan "normaalisti" ainoastaan lääkkeiden avulla, enkä ole sellaista löytänyt joka takaisi unen eikä aiheuttaisi erilaisia sivuvaikutuksia. Teen työtä freelancerina ja säädän omat aikatauluni, ja hyväksyn sen etten nuku samaa tuntimäärää vuorokaudessa tai välttämättä ollenkaan joka vuorokausi.
Jos joutuisin pitämään yllä säännöllistä unirytmiä, söisin varmaan lääkkeitä.
Mulla on kaksi millä saa unta mutta kumpaakaan niistä ei saa jatkuvaan käyttöön enää. Stellan 10 mg toimi ja toimii. Vieläkin. Tein pahan virheen kertomalla rehellisesti. Vahva indicapainotteinen auttoi nukkumaamaan. Lääkäri aivan suuttui hän ei kirjoita huumeita. Suuttui lisää kun huomautin nuo nukahtamislääkkeet ilman reseptiä määritellään huumeiksi.
Ensin lähti nukahtamislääkken resepti. Sitten piti antaa pissanäytteitä että sain edes vähän lääkettä millä nukkuu. Mitäkö kokemus osoitti minulle? Ei annata olla rehellinen jos meinaa saada lääkettä nukkumiseen. Virallinen diaknoosi mulla on krooninen unen viivästyminen.
No joo on se aika krooninen kun lapsuudesta asti jatkunut. Iän myötä pahentunut. Oikeasti ihme etten ole kovin paljoa sortunut laittomuuksiin. Onhan se yksi keino millä pääsisi vaivoista. Ei kuitenkaan haluta laittaa kättä ämpäriin valtimo auki.
Mulla oli opamox tarvittaessa + unettomuuteen sillä 1-3 päivässä jo noin 7 vuotta käytössä kun uusi psykiatri kyseli päihteistä. Sanoin suoraan, että jos juon alkoholia niin menee tän kokoiselle naiselle helposti liikaa. Lääkäri oli kirjannut että "juo aina sammumiseen asti" 🤦sanoin myös että olen pilveä myös joskus kokeillut kun ex käytti päivittäin, mutta jäänyt muutamaan kokeiluun kun se vaan laittaa ahdistamaan enemmän. Jouduin seuloihin ja opamoxiin tuli merkintä 1/pvä, vain tarvittaessa. Ja tosiaan imovane vähentää selkeästi opamoxinkin tarvetta, mutta imovanea saa opamoxiakin nihkeämmin. Olen aika umpikujassa, enhän mä itse haluaisi tarvita mitään kemikaaleja perusasioihin, mutta on tarpeeksi elämää takana ilman niitä ja nähty, että ne nostaa elämäntasoa selvästi.
Itsestäkin tuota kannabista voisi määrätä reseptillä niille joilla se toimii. Itse en näe ainakaan sitä pahempana kuin bentsoa. Samalla tavalla kumpaankin "jää koukkuun", mutta jos ei vaan suoriudu elämästä ilman, niin mitä sitten?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pystyn nukkumaan "normaalisti" ainoastaan lääkkeiden avulla, enkä ole sellaista löytänyt joka takaisi unen eikä aiheuttaisi erilaisia sivuvaikutuksia. Teen työtä freelancerina ja säädän omat aikatauluni, ja hyväksyn sen etten nuku samaa tuntimäärää vuorokaudessa tai välttämättä ollenkaan joka vuorokausi.
Mulla on kaksi millä saa unta mutta kumpaakaan niistä ei saa jatkuvaan käyttöön enää. Stellan 10 mg toimi ja toimii. Vieläkin. Tein pahan virheen kertomalla rehellisesti. Vahva indicapainotteinen auttoi nukkumaamaan. Lääkäri aivan suuttui hän ei kirjoita huumeita. Suuttui lisää kun huomautin nuo nukahtamislääkkeet ilman reseptiä määritellään huumeiksi.
Ensin lähti nukahtamislääkken resepti. Sitten piti antaa pissanäytteitä että sain edes vähän lääkettä millä nukkuu. Mitäkö kokemus osoitti minulle? Ei annata olla rehellinen jos meinaa saada lääkettä nukkumiseen. Virallinen diaknoosi mulla on krooninen unen viivästyminen.
No joo on se aika krooninen kun lapsuudesta asti jatkunut. Iän myötä pahentunut. Oikeasti ihme etten ole kovin paljoa sortunut laittomuuksiin. Onhan se yksi keino millä pääsisi vaivoista. Ei kuitenkaan haluta laittaa kättä ämpäriin valtimo auki.
Mulla oli opamox tarvittaessa + unettomuuteen sillä 1-3 päivässä jo noin 7 vuotta käytössä kun uusi psykiatri kyseli päihteistä. Sanoin suoraan, että jos juon alkoholia niin menee tän kokoiselle naiselle helposti liikaa. Lääkäri oli kirjannut että "juo aina sammumiseen asti" 🤦sanoin myös että olen pilveä myös joskus kokeillut kun ex käytti päivittäin, mutta jäänyt muutamaan kokeiluun kun se vaan laittaa ahdistamaan enemmän. Jouduin seuloihin ja opamoxiin tuli merkintä 1/pvä, vain tarvittaessa. Ja tosiaan imovane vähentää selkeästi opamoxinkin tarvetta, mutta imovanea saa opamoxiakin nihkeämmin. Olen aika umpikujassa, enhän mä itse haluaisi tarvita mitään kemikaaleja perusasioihin, mutta on tarpeeksi elämää takana ilman niitä ja nähty, että ne nostaa elämäntasoa selvästi.
Itsestäkin tuota kannabista voisi määrätä reseptillä niille joilla se toimii. Itse en näe ainakaan sitä pahempana kuin bentsoa. Samalla tavalla kumpaankin "jää koukkuun", mutta jos ei vaan suoriudu elämästä ilman, niin mitä sitten?Ap
Itse olen koukussa tai "koukussa" kahviin ja tupakkaan. Tupakastakin olin irti kaksi ja puolivuotta vain uudenvuoden päätöksellä. Imovanit ei mulle sovi. Olen niistä aamulla lievästi humaltunut. Lyhytvaikutteiset nukahtamislääkkeet sopii mutta niitä en enää saa jokailtaiseen käyttöön.
Imovaneista yksi juttu. Soitin ja puhuin totta. En uskalla lähteä ajamaan kun tuntuu että olisin päihtynyt. Pomo ymmärsi mikä oli mulle yllätys. Sanoin saman puhelun aikana että koitan vaihtaa lääkettä. En vain ole vielä saanut lääkäriä kiinni. Se olikin sille työmaalle ainoa poissaolo.
Saattoi vaikuttaa sekin etten ollut koskaan maanantaisin "kipeä". Onnea sekin ettei testejä. Pajauttelin siihenkin aikaan vähintään kerran kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zopinox ja Ketipinor jo vuosia käytössä. Apteekissa käskevät pitää välillä taukoa, mutta en jaksa valvoa yökausia. Hermo menee sängyssä pyöriessä, ja seuraava päivä on aivan toivoton.
Ketipinor on täyttä roskaa unettomuuteen. Lääkäri kirjoitti sitä ja kokeilu 10 iltaa riitti. Kun otin siitä selvää netistä niin yhdysvalloissa sitä ei saa kirjoittaa unilääkkeeksi Maa jossa pillereitä popsitaan kuin karkkia. Kun siellä jokin kielletään x syystä niin ainakin mulla soi sellaiset kellot että tuossa lääkkeessä on vakavia sivuvaikutuksia.
Tavallaan olen tottunut jatkuvaan unen puutteeseen. Tuntuu hurjalta kun joskus saa nukuttua hyvin ja jaksaa tehdä vaikka mitä. Sanon niitä suoriutumispäiviksi. Niitä on noin yksi kahdessa kuukaudessa. Jatkuva unenpuute tekee myös sitä että välillä kuittaa niitä tosi pitkillä unilla. Ei ihme kun nukkuu 14 tuntia kun on ensin mennyt pari viikkoa maks 3 tunnin unilla.
Ketipinoria tosiaan jaellaan ihmeen kevyesti vaivaan kun vaivaan, vaikka se on antipsykootti.
Useat saa kamalia sivuoireita (itsekin) mutta hyvä, että joillekin se sopii. Jos eivät itse huomaa mitään sivuoireita niin mikäs siinä popsiessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös ADD-epäily ja on tarkoitus aloittaa tutkimukset. Kun mikään lääke tai yrtti ei mulla toimi niinkuin pitäis, niin rauhoittaisko se adhd-lääkitys nukkumisenkin, kun muita se (pirijohdannainen) piristää.
Ottaa päähän.AP.
Lisdeksamfetamiini (Elvanse) rauhoittaa tai paremminkin normalisoi olotilani niin psyykkisesti kuin fyysisesti. Liskoaivoista puskevat "ylimääräiset kanavat" yksinkertaisesti vaimenevat ja keskushermosto ei enää vedä omaa käsittämätöntä rumbaansa 24/7.
Aiemmin on vuosien saatossa kokeiltu serotoniinin takaisinoton estäjää, rauhoittavaa ja kun ADHD:ta alettiin epäillä myös Voxraa (bupropioni) ja Concertaa (metyylifenidaatti). Ainoastaan Elvanse on minulla toiminut, eikä mainittavia sivuvaikutuksiakaan onneksi ole. Miinuspuolena on jäätävä hinta: yli satanen kuussa omasta pussista. Mutta se on kuitenkin halpa hinta normaalista toimintakyvystä ja kohtuullisista yöunista.
Kuinka nopea sulla oli tuo prosessi ADHD-epäilystä lääkitykseen asti? Mulle ainakin sanottiin että mm puoli vuotta seuloja.
Voxra-reseptin sain heti, kun testien perusteella heräsi epäilys (Voxraa saa kirjoittaa ilman diagnoosiakin, koska se ei ole ensisijaisesti ADHD-lääke).
Tästä meni varmaan vuosi, jonka aikana olin jo lopettanut Voxran tehottomana, ja uskottelin itselleni, että "ei minulla mitään ADHD:ta ole".
Noh, sitten nousi taas seinä pahasti vastaan, missä vaiheessa tulikin sitten "syytä epäillä" -tyyppinen diagnoosi, jotta sain Concertan kokeiluun. Taas sama kuvio: lopetin Concertan jossain välissä, ja yritin taas kieltää tosiasiat itseltäni.
Ja nyt hiljattain, 3 vuotta koko prosessin alkamisen jälkeen, sain sitten Elvansen, joka auttoi. Eli pointtina: diagnoosi voi tulla suht nopeastikin, mutta lääkitysten kanssa saatetaan edetä turhauttavasti tehottomimmasta lähtien, jotta ei tehtailla lisää huumehien käyttäjiä maahan, heh.
Vierailija kirjoitti:
Kuppikuulosuojaimia en voi kyllä itse käyttää, kun nukun yleensä kyljelläni. Pitää etsiä jotain mukavia korvatulppia niiden sijaan.
Mulla sama homma. Lisäksi korvakäytävät on ilmeisesti sen verran eri muotoiset, että suurin osa korvatulpista tulee pihalle tai alkaa koskea. Suosittelen esim muusikoiden käyttämiä muovautuvampia korvatulppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös ADD-epäily ja on tarkoitus aloittaa tutkimukset. Kun mikään lääke tai yrtti ei mulla toimi niinkuin pitäis, niin rauhoittaisko se adhd-lääkitys nukkumisenkin, kun muita se (pirijohdannainen) piristää.
Ottaa päähän.AP.
Ei se sillä tavalla rauhoita, kuin keskushermostoa lamaava lääke. Se on kuitenkin voimakas stimulantti. Se "rauhoittaa" siten että pään sisäinen kakofonia hiljenee ja pystyy keskittymään yhteen asiaan kerrallaan. Vähentää levottomuutta.
Mutta vaikka monet pystyvät vaikutuksen alaisena nukkumaan kunhan toleranssi on saavutettu, kuten kahvinkin kanssa, niin lähtökohtaisesti se ei rauhoita siten että soveltuisi nukkumiseen. ADHD-lääkkeet, varsinkin pitkävaikutteiset kuten Concerta ja Elvanse, otetaan tämän takia heti aamulla, koska liian myöhään otettu lääke valvottaa.
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden työ ei ole aikatauluista riippuvainen, niin mitä työtä teette ja miten olette sinne päässeet?
Minäkin olisin varmaan tässä keskustelussa vertailemassa lääkkeitä, mutta en ole ikinä joutunut siihen kun olen onnistunut aina elämään vapaaherrattaren tavoin. Opiskelijana ja sittemmin yrittäjänä.
Paljon tuttua on teidän jutuissa, ja menen myös yhtään stressin noustessa siihen jamaan, että saatan olla yön tai kaksi nukkumatta, mutta sitten nukun monta yötä hyvin, alkuun migreenin kanssa. Tänä talvena yöt menivät ihan villiksi ja nukuin pitkälle iltapäivään, mutta kun valo alkoi lisääntyä, olen alkanut nukkua lähestulkoon normaalisti ja heräämään ennen yhdeksää.
Sotahomma jotenkin on laittanut maailman järjestykseen ja minun uneni ovat sivuseikka. Joten, minähän nukun. Vaikka tilanne stressaa ja ahdistaa, niin nukun silti. Mutta uneen pääseminen voi kestää muutaman tunnin, nukahdan ja hätkähdän hereille moneen kertaan. Asialla vain ei ole mitään merkitystä, koska voin herätä vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaa päähän.AP.
Ei se sillä tavalla rauhoita, kuin keskushermostoa lamaava lääke. Se on kuitenkin voimakas stimulantti. Se "rauhoittaa" siten että pään sisäinen kakofonia hiljenee ja pystyy keskittymään yhteen asiaan kerrallaan. Vähentää levottomuutta.
Mutta vaikka monet pystyvät vaikutuksen alaisena nukkumaan kunhan toleranssi on saavutettu, kuten kahvinkin kanssa, niin lähtökohtaisesti se ei rauhoita siten että soveltuisi nukkumiseen. ADHD-lääkkeet, varsinkin pitkävaikutteiset kuten Concerta ja Elvanse, otetaan tämän takia heti aamulla, koska liian myöhään otettu lääke valvottaa.
Just näin. Verrattuna siihen tavanomaiseen sisäiseen häslinkiin olo on kyllä rauhallisempi, mutta yhtä lailla myös skarpimpi. Ei se niin mene että Elvanse (joka on siis käytännössä amfetamiinia) toimii ADHD:lla kuin Diapam. Kyllä se piristää, ja ihmiset pystyy pikemminkin nukkumaan siitä huolimatta kuin sen avulla.
Jos on epäilty AD(H)D niin se kannattaa tietenkin tutkia, ja lääke voi vaikuttaa moneen muuhun elämän osa-alueeseen myönteisesti. Eikä ole poissuljettua että uni sitten paranisi, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen jne. Mut jos unettomuus on yhtään vakavampi ongelma niin en odottaisi stimulanteista siihen parannusta. Itse asiassa, kuten odottaa saattaa, ne keskimäärin pahentaa sitä. Koska ne ei edelleenkään ole mitään tainnutuspillereitä mitkä alkaa väsyttämään vaikka olisi ADHD.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestäkin tuota kannabista voisi määrätä reseptillä niille joilla se toimii. Itse en näe ainakaan sitä pahempana kuin bentsoa. Samalla tavalla kumpaankin "jää koukkuun", mutta jos ei vaan suoriudu elämästä ilman, niin mitä sitten?Ap
Itse olen koukussa tai "koukussa" kahviin ja tupakkaan. Tupakastakin olin irti kaksi ja puolivuotta vain uudenvuoden päätöksellä. Imovanit ei mulle sovi. Olen niistä aamulla lievästi humaltunut. Lyhytvaikutteiset nukahtamislääkkeet sopii mutta niitä en enää saa jokailtaiseen käyttöön.
Imovaneista yksi juttu. Soitin ja puhuin totta. En uskalla lähteä ajamaan kun tuntuu että olisin päihtynyt. Pomo ymmärsi mikä oli mulle yllätys. Sanoin saman puhelun aikana että koitan vaihtaa lääkettä. En vain ole vielä saanut lääkäriä kiinni. Se olikin sille työmaalle ainoa poissaolo.
Saattoi vaikuttaa sekin etten ollut koskaan maanantaisin "kipeä". Onnea sekin ettei testejä. Pajauttelin siihenkin aikaan vähintään kerran kuukaudessa.
En yhtään ymmärtänyt, mitä yrität nyt kertoa mutta peukutin silti.
Tällaiset ketjut täyttyy aina Opamoxista ja Elvansesta, Diapamista ja Concertasta.
Lähetäänkö jänkhälle joikhaamaan, julkhisille paikhoille juomahan vaiko nurkhille narkhaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset ketjut täyttyy aina Opamoxista ja Elvansesta, Diapamista ja Concertasta.
Lähetäänkö jänkhälle joikhaamaan, julkhisille paikhoille juomahan vaiko nurkhille narkhaamaan?
Oliko sulla nyt jotain neuvoja tai apua tähän unettomuus-asiaan?
Hyvin tunnut itsekin tietävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sulla nyt jotain neuvoja tai apua tähän unettomuus-asiaan?
Hyvin tunnut itsekin tietävän.
Joo.
Ketipinorilla nukkuu OK mut jos ei ole aikaa varata n. 12h vihannesmoodiin niin olo on herätessä yhtä pökkelö, kuin jos ei olisi nukkunut. Lisäksi paino nousee.
Mirtatsapiinista tulee levottomat jalat ja teho häviää. Paino nousee.
Atarax toimii hyvin jos ei oo mitään erityistä ahdistusta tai stressiä.
Bentsoista (ml Z-lääkkeet eli Imovane/Zopinox, Stilnoct/Stella) nukahtaa takuuvarmasti mut sietokyky nousee ja sit joutuu syömään enemmän. Jos syö samaa määrää niin kyseessä placebo. Koukuttavia.
Oon syöny unettomuuteen:
Melatoniini, ketiapiini (Ketipinor) olantsapiini (Zyprexa), amitriptyliiini (Triptyl), hydroksytsiini (Atarax), tsopikloni (Imovane), tsolpideemi (Stilnoct), tematsepaami (Tenox), nitratsepaami (Insomin).
Ehkä unohtu joku.
Paras pidemmän päälle ku hoitaa unettomuutta lisäävät olosuhteet, Atarax.
Paras lyhytaikaiselta vasteelta: bentsot. Mut pidemmän päälle ei enää toimi, pitää vaan yllä koukkua.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä sanota, että vain otettu lääke auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaa päähän.AP.
Tää on aina niin läppä ku jengi kuvittelee et jos on ADHD ni piri on joku unilääke xDD
Käytän iltaisin cannabis indicaa nukahtamiseen ja pystyn käymään töissä. Helpompaa näin kuin yrittää vääntää terveydenhuollon kanssa pillereistä.
Vierailija kirjoitti:
Käytän iltaisin cannabis indicaa nukahtamiseen ja pystyn käymään töissä. Helpompaa näin kuin yrittää vääntää terveydenhuollon kanssa pillereistä.
Ei sovi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi, kun sain ferritiinin nousemaan 7:sta 60:een. Kokeile edes, mäkään en uskonut aluksi, että
Tätä aloin nyt miettimään kun mainitsit, kiitos 🤔 olen liikunnallinen ja hoikka, lihaa syön mutta en juuri siitä piittaa, ruokarytmi on iltaan painottuva ja voin helposti huidella sinne klo 18-20 ilman ruokaa. Aamulla ei saa mitään alas, ennen nukkumaanmenoa haluan ruokaa ja nukun paremmin täydellä vatsalla, tänäänkään en ole vielä syönyt mitään, vedän kerralla isompia satseja myöhemmin. Verenpaine ja leposyke alhainen. Magnesiumia syön iltaisin (eikö magnesium vähennä raudan imeytyvyyttä) koska sitä nyt neuvotaan ottamaan iltaisin jos on ongelmia nukahtaa.
Tosin monet raudan puutteen oireet ei täsmää enkä nauti juuri tuotteita (kuten kofeiini), jotka estäisivät raudan imeytymistä.
Mulla on kaapissa rauta+c-tabletteja. Otankin heti ja koitan muistaa päivittäin.
Eikö noissa mene hurjan pitkään ennenkuin tulosta pitäisi näkyä?Olisikin hurjaa, jos 20 vuoden unettomuus ja jatkuva lekurilla ramppaaminen ja lääkekokeilut loppuis rautatableteilla.
Mee ensin mittauttamaan rauta-arvot, myös ferritiini. Se voi olla myös liian korkea ja sit ei oo terveellistä syödä rautaa.
Ap
No raudan puute on yleisin vajaus mitä ihmisillä ja varsinkin naisilla on kautta maailman. Että kyllähän siitä kannattaa jokaisen uniongelmaisen huolehtia.
Otetaanko julkisella puolella noita ferritiinikokeita miten herkästi?
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti olet lääkeriippuvainen. Sinun on jossain vaiheessa vierouduttava lääkkeistä ja hoidettava unettomuuden taustasyyt, jotka ovat psyykkisiä. Pitkäaikainen säännöllinen unilääkkeiden käyttö lisää muistisairauksien riskiä.
No mihin luulet, että opamoxia käytetään? Otappa selvää.
Ketipinor on täyttä roskaa unettomuuteen. Lääkäri kirjoitti sitä ja kokeilu 10 iltaa riitti. Kun otin siitä selvää netistä niin yhdysvalloissa sitä ei saa kirjoittaa unilääkkeeksi Maa jossa pillereitä popsitaan kuin karkkia. Kun siellä jokin kielletään x syystä niin ainakin mulla soi sellaiset kellot että tuossa lääkkeessä on vakavia sivuvaikutuksia.
Tavallaan olen tottunut jatkuvaan unen puutteeseen. Tuntuu hurjalta kun joskus saa nukuttua hyvin ja jaksaa tehdä vaikka mitä. Sanon niitä suoriutumispäiviksi. Niitä on noin yksi kahdessa kuukaudessa. Jatkuva unenpuute tekee myös sitä että välillä kuittaa niitä tosi pitkillä unilla. Ei ihme kun nukkuu 14 tuntia kun on ensin mennyt pari viikkoa maks 3 tunnin unilla.