En nuku ilman lääkkeitä
Olen kärsinyt tästä lapsesta asti.
Itsehoito, rauhoittumismetodit, huolihetket, umihygienia, liikunta, ruokavalio tasapainossa ja kaikkien ohjeiden mukaan . Mun päässä ei sammu se jatkuva ajatustulva. Ja jos saankin itseni nukahtamaan ilman lääkkeitä, niin herään sit viimeistään neljän tunnin kuluttua enkä saa unta enää, saatan nukahtaa juuri ennen kellon soittoa, jolloin olen entistä väsyneempi.
Ketipinor tuo kyllä unen, mutta olen äkäinen ja väsynyt, pihalla oleva zombie jo puolikkaasta. Mirtazapin kokeiltu, tolvon kokeiltu, unettavat allergialääkkeet läpikäyty, melatoniini, agomelatiini, kaikki mahdolliset vitamiinit ja luontaistuotteet. Nukun hyvin vain imovanella tai opamoxilla. Opamoxia tosiaan en haluaisi syödä unettomuuteen, mutta sitäkin saa helpommin kuin sivuoireetonta ja toimivaa imovanea.
Mitä hittoa tässä voi tehdä?? Onko ainoa vaihtoehto heittäytyä vaan työttömäksi unettomuuden takia. Miten pitkään jaksaa jos yössä nukkuu vain neljä tuntia kun oikea tarve olisi lähempänä kahdeksaa?
Kommentit (204)
Mäkään en ole nukkunut kuopuksen vauvavuoden jälkeen ilman lääkkeitä, mutta mulla on auttaneet kevyemmät lääkkedt: ensin Surmontil ja nykyään Doxepin.
Vierailija kirjoitti:
Mm doxepiini, azona, tolvon, mirtazapin, ketipinor, triptyl, atarax, dormix, joku kolmas väsyttävä antihistamiini, osastolla tenox, melatoniini.
Luontaistuotteista 5htp, gaba, cdb-öljy, teaniini, kärsimyskukka, magnesium, valeriaana, kärsimyskukka, en usko että on olemassa tuotetta tai lääkettä jota en olisi kokeillut (noh, bentsojen eri skaala).Ihmettelin itsekin tuota melatoniinin määrää osastolla, mutta otinpa kun käskettiin. Normaalisti syön 6mg, koska 3 ei toimi (no ei kyllä toimi koko melatoniini ollenkaan, muttakun sitä tyrkytetään ja on tapana.) En ole huomannut sivuoireita tuolla kutosella, otan b-vitamiinia sen kanssa (kuulema tehostaa imeytymistä). Olen koettanut kaikkea annostuksella 0,3-15. Se ei toimi yksinään ollenkaan. En ole aamuisin väsynyt ja tokkurasta melatoniinin takia, vaan unettomuuden.
Tosiaan tuo imovane/zopinox ainoa toimiva sivuoireeton, mutta toleranssi on kasvanut ja sitä määrätään nihkeästi :( Herään virkeänä ja jaksavana, tuntuu myös vähentävän opamoxin tarvetta joka mulla on paniikki/ahdistuskohtauksiin.
Opamoxilla nukkuisin jos määrät olis isoja, mutta sitä ei saa enkä kyllä haluakaan syödä bentsoa unettomuuteen, olen joskus vierottautunut reseptin mukaisesta päivittäiskäytöstä.
Ahdistuneisuuden lääkkeenä Seronil.Jos lääkäri olet, niin mitä sä suosittelisit ja miten sitä saa?
Ap
Ksm66, itsellä purkki mutten aktiivisesti ole kokeillut.
Googlesta löysin:
https://www.iltalehti.fi/stressi/a/a9286202-ad00-4da1-b4fb-82a634ecfe92
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm doxepiini, azona, tolvon, mirtazapin, ketipinor, triptyl, atarax, dormix, joku kolmas väsyttävä antihistamiini, osastolla tenox, melatoniini.
Luontaistuotteista 5htp, gaba, cdb-öljy, teaniini, kärsimyskukka, magnesium, valeriaana, kärsimyskukka, en usko että on olemassa tuotetta tai lääkettä jota en olisi kokeillut (noh, bentsojen eri skaala).Ihmettelin itsekin tuota melatoniinin määrää osastolla, mutta otinpa kun käskettiin. Normaalisti syön 6mg, koska 3 ei toimi (no ei kyllä toimi koko melatoniini ollenkaan, muttakun sitä tyrkytetään ja on tapana.) En ole huomannut sivuoireita tuolla kutosella, otan b-vitamiinia sen kanssa (kuulema tehostaa imeytymistä). Olen koettanut kaikkea annostuksella 0,3-15. Se ei toimi yksinään ollenkaan. En ole aamuisin väsynyt ja tokkurasta melatoniinin takia, vaan unettomuuden.
Tosiaan tuo imovane/zopinox ainoa toimiva sivuoireeton, mutta toleranssi on kasvanut ja sitä määrätään nihkeästi :( Herään virkeänä ja jaksavana, tuntuu myös vähentävän opamoxin tarvetta joka mulla on paniikki/ahdistuskohtauksiin.
Opamoxilla nukkuisin jos määrät olis isoja, mutta sitä ei saa enkä kyllä haluakaan syödä bentsoa unettomuuteen, olen joskus vierottautunut reseptin mukaisesta päivittäiskäytöstä.
Ahdistuneisuuden lääkkeenä Seronil.Jos lääkäri olet, niin mitä sä suosittelisit ja miten sitä saa?
Ap
Ksm66, itsellä purkki mutten aktiivisesti ole kokeillut.
Googlesta löysin:
https://www.iltalehti.fi/stressi/a/a9286202-ad00-4da1-b4fb-82a634ecfe92
Kiitos.
Ashwagandha unohtuikin kokeiltujen listasta. Sitruunamelissa, kamomilla, tryptofaani, phenibut, kava kava.
Oli kovat toiveet tuon cbd-öljyn kanssa, koska sitä kehutaan ja on vielä hiton kallista. Ei auta sekään.
Anteeksi, jos vaikutan kireältä, oon oikeasti epätoivoinen tän kans.
Nyt puolitoista 15mg opamoxia alla eikä meinaa edes rauhoittaa, unesta puhumattakaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itselläni toimii etukäteen rauhoittuminen iltapuuhiin ja valmistautuminen yöhön (myös alitajuntaisesti). Jos on levoton mieli ja ajatustulva niin.. Himmennä valoja, luenkirjaa, nollaa aivosi, tee jotain energiaa kuluttavaa ja rentoudu täysin miettimättä mitään. Opettele ottamaan täysin iisisti loppu ilta miettimättä jos seuraavia päiviä tai mitään mitä nyt murehditkaan tai ajatteletkaan? Tee jotain sulle mieluista muuta puuhaa mihin saat ajatukset, ehkä sit uni tulee paremmin.
T. Hyvä uninen ja nukkunut kuin tukki
Voi elämä 🤦
Minulle on unettomuuteen määrätty Tenoxia 1-2 ennen nukkumaan menoa, myös opamox käytössä sekä väsyttävä olanzapin. Tiedän olevani lääkeriippuvainen, mutta se unettomuus vasta helvettiä olikin. Menin siis psykoosiin nukuttuani huonosti vuosikausia ja lopulta ei tullut uni enää lainkaan.
En lopeta ikinä lääkkeiden syömistä vaikka maksa sanoisi pam, sittenpähän kuollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä moi.
Olen nyt eronnut ja järkyttävä stressi päällä, kävin jo osastollakin jossa sain iltaisin 9mg melatoniinia + tenoxia eli kaiken mukaan pitäisi nukkua kuin tukki. Ainiin, ja alkuillasta myös opamoxin.
Nukahdin kyllä mutta tenoxista vain järkyttävämpi ahdistuneisuus ja painajaisia, ja heräilin silti neljältä valvomaan.
En meinaa nukahtaa enää edes kahdella imovanella (joo melatoniini ollut 10 vuotta käytössä), nuo unettavat mielialalääkkeet ja allergialääkkeet joko ei auta unettomuuteen tai sit aiheuttavat pahoja sivuoireita. (Kuten ketipinor, aivan järkyttävä olo seuraavan päivän).
Unettomuus ei ainakaan auta tähän masennukseen ja ahdistukseen.
Mä alan olla oikeasti epätoivoinen ja itsetuhoinen tän takia.Mitä mun pitää tehdä että saan nukkua?!?
Aikamoinen määrä melatoniinia. Etkö ole jo aamuisin aika takussa? Minä oon itse lääkäri, ja oman kokemuksen mukaan iso mieskin nukkuu 1 mg melatoniinia, jos on nukkuakseen, ei se melatoniinin annoslisäys sitä unta sen kummemmin tuo. Vanhukset saavat herkästi haittoja isoista melatoniinimääristä.
Nuoret lääkärit ovat erityisen innokkaita välttelemään kirjoittamasta varsinaisia unilääkkeitä, heidät on siihen koulutettu. Yksikin mummo pärjäsi puoliskalla Imovanella, mutta sitten joutui virtsatulehduksen tai muun vähäisen syyn vuoksi terveyskeskusosastolle muutamaksi päiväksi. Siellä oli alkuunsa lopetettu tuo Imovane, ja tilalle oli laitettu 4 mg pitkävaikutteista ja 9 mg lyhytvaikutteista melatoniinia. Mummo kuvasi oloaan kuin olisi humalassa. Vaihdoin sitten takaisin sen puolikkaan Imovanen, ja mummo nukkui taas hyvin ja oli virkeä päivisin.
Ap
Ehdottaisin unilääkärille hakeutumista, yksi niistä harvoista on Henri Tuomilehto.
Voisko sulla olla tarkkaavaisuushäiriö? Oma lapseni alkoi nukkumaan paremmin kun sai tarkkaavaisuuslääkityksen. Jotenkin ehkä se, että aivot sai mielekkäämpää tekemistä päivällä, auttoi niitä rauhoittumaan illalla.
Itse myös olen sellainen, kenellä ajatukset laukkaa ja on erityisen vaikea nukahtaa, jos yritän nukahtaa. Olen ratkaissut tämän niin, että en yritä.
Tietoisesti teen ohjeiden vastaisesti, ja kuuntelen äänikirjaa, luen netistä asioita kännyllä, katson ohjelmaa Yle Areenasta, kunnes nukahdan vahingossa. Ei mene nykyään montaa minuuttia. Pitää vain katsoa, että kännystä on näyttöasetukset iltamoodissa, eli sinivalosuodatukset päälle joskus 18-19 aikaan, jotta uni ei häiriinny. Tämä sinivalosuodatus oikeasti vaikuttaa, välillä saatan unohtaa sen pois päältä, jos olen esim muokannut jotain valokuvaa ja siksi ottanut sen pois päältä. Tuolloin huomaan ettei väsytä vielä puolenyön jälkeenkään pätkääkään.
Aloitin tupakoinnin intissä vuonna 1970. Kotiuduttua jatkoin röökaamista lähinnä vain viikonloppuisin diskossa. Lopettaminen oli muistaakseni tuiki helppoa eli minulla nikotiini ei ilmeisesti aiheuta hengitettynäkään kovin voimakasta dopamiinipursketta aivostossa.
Kun koronapandemia alkoi, päätin kokeilla suojautumista siltä aloittamalla nikotiinipurkan jauhamisen. Nikotiinihan kai hyödyntää keuhkoissa samoja ACE-reseptoreita kuin koronaviruksen piikkiproteiini. Ei ole tosin mitään käryä siitä esiintyykö tuota ilmiötä silloin jos nikotiini pääsee elimistöön mahalaukuitse.
Annos oli aluksi puolikas 2 mg:n purkasta kerran tai pari päivässä. Huomasin että kun tarpeeksi kauan jauhaa purkkaa, tulee mukavan rento olo, mutta raja ikävään huimaukseen on hiuksen hiano.
Olen jatkanut purkan käyttöä noin neljäsosalla tyynystä kerta-annoksena. Korkeintaan puoli tyynyä kuluu vrk:ssa. Menen yleensä goisimaan noin puoli kahden aikaan. Viime yönä kokeilin miten purkka toimisi nukahtamislääkkeenä. Eka kertaa pitkään aikaan kävi siten että olin sammunut kuin saunalyhty kirjan (aSTaa-vakra-giitaa, advaita-vedaantan suosittu "katekismus") jäädessä auki. Tuota ei ole tapahtunut Herran aikoihin!
Mikäli et pelkää addiktoitumista (purukumitse sitä ei tapahtune niin helposti kuin savukkeitse), suosittelen kokeilemaan. On perin huokea ja haittavaikutukseton rohto!
Miten ihmeessä te saatte tenoxia jne bentsoa unettomuuteen? 😳
Itse joudun ottamaan joka ilta Opamox tai Somnor en muuten pysty nukkumaan. En tiedä kuinka vierailtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on saanu parhaat neuvot niiltä jotka itse nukkuu hyvin😉🤦
Jep.
Laita vaan pää tyynyyn ja silmät kiinni. Käy rauhallisella lenkillä. Älä juo kahvia ja energiajuomia iltaisin. Tuuleta iltaisin. Kyllä se uni tulee, kun tarpeeksi väsyttää.
Oletko koittanut melatoniinia?Mua ei nuo neuvot auta yhtään. Vuosia jo kärsinyt unettomuudesta. Lääkkeet sain yksityiseltä.
Höh! Toihan olikin vitsi! 😂 Noi on just niitä neuvoja, joita hyvin nukkuvat antavat unettomuudesta kärsiville. Lämmin maito ja lämpöiset sukat unohtuivat tuosta yo. listasta. 😃
Mun tekisi ainakin mieli vetää turpaan noiden "neuvojen" antajia. 😡
Mä en myöskään saa nukahdettua. Sauna väsyttää. Saunailtoina nukahdan ehkänopeammin ja ainakin nukun paremmin.
Toisaalta sauna väsyttää mua niin paljon, etten edes jaksaisi saunoa kovin usein. Mun energiatasot heittelevät valtavasti, välillä olen kuin duracellpupu, välillä raihnas 100-vuotias. 🤷🏻 Eikä mitään hajua miksi näin on!
Itsellä sama tausta, mikä lääke sulla auttanut?
Vierailija kirjoitti:
Voisko sulla olla tarkkaavaisuushäiriö? Oma lapseni alkoi nukkumaan paremmin kun sai tarkkaavaisuuslääkityksen. Jotenkin ehkä se, että aivot sai mielekkäämpää tekemistä päivällä, auttoi niitä rauhoittumaan illalla.
Itse myös olen sellainen, kenellä ajatukset laukkaa ja on erityisen vaikea nukahtaa, jos yritän nukahtaa. Olen ratkaissut tämän niin, että en yritä.
Tietoisesti teen ohjeiden vastaisesti, ja kuuntelen äänikirjaa, luen netistä asioita kännyllä, katson ohjelmaa Yle Areenasta, kunnes nukahdan vahingossa. Ei mene nykyään montaa minuuttia. Pitää vain katsoa, että kännystä on näyttöasetukset iltamoodissa, eli sinivalosuodatukset päälle joskus 18-19 aikaan, jotta uni ei häiriinny. Tämä sinivalosuodatus oikeasti vaikuttaa, välillä saatan unohtaa sen pois päältä, jos olen esim muokannut jotain valokuvaa ja siksi ottanut sen pois päältä. Tuolloin huomaan ettei väsytä vielä puolenyön jälkeenkään pätkääkään.
Minulla toimii tämä sama keino ja olen ADHD. Katson aina jotain ohjelmaa ennen nukkumaan käyntiä tai en saa unta ollenkaan. Ohjelmaan keskittyminen rajoittaa ajatusten poukkoilua. Ilmeisesti ADHD-lääkitys voisi auttaa myös nukkumiseen, mutta en muiden pakollisten lääkkeiden ristivaikutusten vuoksi voi stimulantteja kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Tenox ja opamox toimii.
Siis kuinka hitossa näitä saa "pelkkään" unettomuuteen ja mistä?
Kaikki lääkkeet on kokeiltu ja yli 20 vuoden itsehoito ei toimi!! Unettomuus ajaa ihmisiä itsemurhaan, mutta pääasia ettei koukutu niihin bentsoihin vaikka ne selkeästi parantaa elämänlaatua ja käyttö pysyy reseptin mukaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tenox ja opamox toimii.
Siis kuinka hitossa näitä saa "pelkkään" unettomuuteen ja mistä?
Kaikki lääkkeet on kokeiltu ja yli 20 vuoden itsehoito ei toimi!! Unettomuus ajaa ihmisiä itsemurhaan, mutta pääasia ettei koukutu niihin bentsoihin vaikka ne selkeästi parantaa elämänlaatua ja käyttö pysyy reseptin mukaisena.
Psykiatrilta olen hakenut. Mulla Stilnoct käytössä. Yksityinen psykiatri tulee kalliiksi, mutta mitään muuta vaihtoehtoa ei ole, kun työterveys ja tk kieltäytyy kirjoittamasta ja ilman lääkettä olen sairauslomalla saman tien. En ole nukkunut luonnollisesti yli 20 vuoteen, voin valvoa 5 vrk putkeen ja sitten joudun sairaalahoitoon. Olen ollut unitutkimuksissa ja kuntoutusjaksoilla, ilman tulosta.
Multa katkottiin reseptit ja alan olla muutaman viikon jälkeen jo itsemurhan partaalla. Miksi mua kidutetaan???
Hei kokeilkaa tryptofaania (ei tarvitse reseptiä). Olen itsekin pitkänlinjan uneton (koko ikäni) ja tämä tuo edes jonkinlaisen avun.
Olen siis kokeillut lähestulkoon kaikkea terapiasta kemiallisiin ja meditaatioon.
Minulla ei melatoniini auttanut muuta tämä tryptofaani jotenkin auttaa sen ylivireyatilan katkaisemiseen ja vähentää ahdistusta.