Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En nuku ilman lääkkeitä

Vierailija
07.04.2022 |

Olen kärsinyt tästä lapsesta asti.
Itsehoito, rauhoittumismetodit, huolihetket, umihygienia, liikunta, ruokavalio tasapainossa ja kaikkien ohjeiden mukaan . Mun päässä ei sammu se jatkuva ajatustulva. Ja jos saankin itseni nukahtamaan ilman lääkkeitä, niin herään sit viimeistään neljän tunnin kuluttua enkä saa unta enää, saatan nukahtaa juuri ennen kellon soittoa, jolloin olen entistä väsyneempi.
Ketipinor tuo kyllä unen, mutta olen äkäinen ja väsynyt, pihalla oleva zombie jo puolikkaasta. Mirtazapin kokeiltu, tolvon kokeiltu, unettavat allergialääkkeet läpikäyty, melatoniini, agomelatiini, kaikki mahdolliset vitamiinit ja luontaistuotteet. Nukun hyvin vain imovanella tai opamoxilla. Opamoxia tosiaan en haluaisi syödä unettomuuteen, mutta sitäkin saa helpommin kuin sivuoireetonta ja toimivaa imovanea.

Mitä hittoa tässä voi tehdä?? Onko ainoa vaihtoehto heittäytyä vaan työttömäksi unettomuuden takia. Miten pitkään jaksaa jos yössä nukkuu vain neljä tuntia kun oikea tarve olisi lähempänä kahdeksaa?

Kommentit (204)

Vierailija
81/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kärsin nuorempana unettomuudesta, mut nykyään en enää. Siis se vaikuttaa muhun edelleen samalla tavalla, mut mä en enää kärsi. Mulla ei ole lapsia ja työ on sellaista, ettei siinä kukaan kysele moneltako mä sen teen. Niin se mahdollistaa sen, että samalla tavalla kuin mä syön silloin kun on nälkä, mä nukun, kun olen väsynyt.

Ei tarvitse enää mennä kellon mukaan nukkumaan, ja stressata sängyssä että kohta pitäisi saada jo unta kun herätykseen on enää neljä tuntia.

Vierailija
82/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulppien sijaan peukutan (älkää-naurako-ne-toimi) kunnon rakennuksilla käytettäviä, mutta ohuita koska tyyny, kuulosuojaimia.

Kunhan on edes hieman luonnollisesti väsynyt, niin se ympäröivä todellisuus, johon kuuluu kaikki peiton kahinat ja naapurin paukkeet, kuoletetaan.

Sängyssä pyörimisestä syntyy ääntä, ja lisäksi kaikki miljoonat kerrat kun et saa unta, on jokaisessa kahinassa mukana ja häiritsee mieltä. Myös ilma ja se huoneen hiljaisuus on liikaa ääntä. Nekin pois. Omasta verenkierrosta saattaa kuulosuojaimilla tulla pientä kohinaa mutta se on white noisea eikä häiritse.

Suosittelen kokeilemaan - etenkin niitä, joilla on hyvä kuulo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

harrastatteko liikuntaa?            se pistää väsyttämään kun liikkuu tarpeeksi. huom tarpeeksi  ei liian vähän.

Vierailija
84/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on saanu parhaat neuvot niiltä jotka itse nukkuu hyvin😉🤦‍♀️

Jep.

Laita vaan pää tyynyyn ja silmät kiinni. Käy rauhallisella lenkillä. Älä juo kahvia ja energiajuomia iltaisin. Tuuleta iltaisin. Kyllä se uni tulee, kun tarpeeksi väsyttää.

Oletko koittanut melatoniinia?

Joo, juuri tällaisia neuvoja olen kuunnellut näiltä hyvin nukkuvilta vuosikymmeniä. Olen siis tuo, joka kertoi pahimmillaan valvoneensa jopa 4vrk putkeen. Koska "kyllä se uni tulee kun et nuku aamuisin liian myöhään".

Kun se ei mene näillä ihmisillä kaaliin, että mulle on ihan sama heräänkö aamuisin kuudelta (kuten heräänkin aina töihin) ja menenkö nukkumaan illalla aina samaan aikaan, on se aika sitten klo: 21, 22, 23, 24 tai mitä tahansa, kun minä en kertakaikkiaan NUKAHDA! Eikä minun myöskään tarvitse olla mitenkään erityisen stressaantunut tai mitään. Enkä juo kahvia, energiajuomia jne piristeitä kuin korkeintaan aamuisin, jolloin niille on tarvetta.

Muistan kuinka joskus töissä minulla oli jotain rauhoittavaa uniteetä, jossa oli kuun kuva. Työkaverit nauroivat minulle, että muut juovat klo 14 kahvitauolla kahvia ja minä uniteetä, koska valmensin itseäni jo siitä alkaen illan unettomuuteeni. Ei ole mikään naurun asia vakava unettomuus.

Silloin pitäisi varmaan tehdä itselleen vieroituskuuri, esim kesäloma jonka aikana ei turvaudu mihinkään myrkkyihin, vaan tekee itselleen kähyvän vuorokausirytmin, johon kuuluu paljon liikuntaa, tasaista syömistä, mielekästä tekemistä ja säännölliset lepoajat. Ja aamulla ylös samaan aikaan.

Mä en ole käyttänyt "niitä myrkkyjä" mitenkään paljon, koska en niitä ole lääkäreiltä mitenkään helposti saanut varsinkaan silloin nuorena. En siis ole ap. Olen nyt 43v ja viimeiset 4 vuotta olen saanut nukuttua ketipinorilla, eli minulla on nykyään asiat suhteellisen hyvin. Mutta silloin nuorena unettomuuttani vähäteltiin paljon läheisten ja lääkäreiden toimesta. Että mun piti tosiaan valvoa se 4vrk ja saada hirveä verenpainesairaus (joka jäi pysyvästi päälle) ennen kuin minua alettiin edes vähän uskoa.

Ja lomilla tosiaan pyrin olemaan ilman lääkkeitä, koska silloin ei haittaa milloin nukun ja kuinka paljon. Olen myös luontaistuotteisiin turvautunut ja saanut jonkinlaisen avun niistä, mutta ei ne ole yhtä tehokkaita kuin lääkkeet.

Ihana, että ketipinor toimii sulla :) eikö sivuvaikutuksia?

Itsellä tosiaan jo puolikas 25mgstä tekee järkyttävän ahdistuneisuuden, masennuksen, väsymyksen ja zombie olon. Tarvitsen sit taatusti rauhoittavaa seuraavana päivänä ja olen vielä enemmän pihalla. Parempi ja tasaisempi olo sit vaikka vaan parin tunnin unilla, vaikka meinaa sammua pystyyn väsymyksestä. Koetin pidempäänkin josko sivuvaikutukset väistyis, annosta piti aina vaan nostaa ja sivuvaikutukset pysyi. Jos otan satunnaisesti niin seuraava päivä on ihan hlvetillinen. Ainiin ja ne mässykohtaukset ja sydämenmuljahdukset.

Vaikka lääkärit kovasti koittaa sanoa, että ei taatusti tule sivuvaikutuksia noin pienestä määrästä 😖 Niin me ollaan erilaisia.

Ap

Ei ole ollut sivuvaikutuksia, mitä nyt on vähän vaikea herätä aamuisin ja vähän tokkurainen olo pari tuntia heräämisen jälkeen. Otan nuokin oireet kuitenkin mieluummin kuin että en nuku ollenkaan. Olen myös oppinut tässä vuosien mittaan säätelemään annosta sopivaksi.

Vierailija
85/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi, kun sain ferritiinin nousemaan 7:sta 60:een. Kokeile edes, mäkään en uskonut aluksi, että rauta-arvot vaikuttaa uneen.

Tätä aloin nyt miettimään kun mainitsit, kiitos 🤔 olen liikunnallinen ja hoikka, lihaa syön mutta en juuri siitä piittaa, ruokarytmi on iltaan painottuva ja voin helposti huidella sinne klo 18-20 ilman ruokaa. Aamulla ei saa mitään alas, ennen nukkumaanmenoa haluan ruokaa ja nukun paremmin täydellä vatsalla, tänäänkään en ole vielä syönyt mitään, vedän kerralla isompia satseja myöhemmin. Verenpaine ja leposyke alhainen. Magnesiumia syön iltaisin (eikö magnesium vähennä raudan imeytyvyyttä) koska sitä nyt neuvotaan ottamaan iltaisin jos on ongelmia nukahtaa.

Tosin monet raudan puutteen oireet ei täsmää enkä nauti juuri tuotteita (kuten kofeiini), jotka estäisivät raudan imeytymistä.

Mulla on kaapissa rauta+c-tabletteja. Otankin heti ja koitan muistaa päivittäin.

Eikö noissa mene hurjan pitkään ennenkuin tulosta pitäisi näkyä?

Olisikin hurjaa, jos 20 vuoden unettomuus ja jatkuva lekurilla ramppaaminen ja lääkekokeilut loppuis rautatableteilla.

Ap

Suosittelen lämpimästi mittauttamaan veriarvot ja ferritiinin. Jos on alle 100 niin nosto reilulla rautalisällä. Mikään pikku kuuri ei riitä. Itse olen syönyt kohta 4 vuotta 200-400mg/pv. Mikään ei estä kokeilemasta rautalisää ilman mittaustakin. Rauta ei ole vaarallista eikä imeydy määräänsä enempää jos ei sairasta suht harvinaista raudan liikakeräytymistä. Apua voi saada myös joidenkin yksinään toimimattomien lääkkeiden tai luontaistuotteiden yhdistelmästä. Mm pieni annos mirtaa ei yksinään riitä mutta boostaa puolikkaan imovanen. Tähän lisättynä oikea aikainen ja riittävä magnesium ja melatoniini lisä on toiminut. Ja tärkeimpänä kaikessa on pysyä rauhallisena ja olla armollinen itselle. Jos ei nuku niin lukee sitten hyvää kirjaa itseään soimaamatta ja hermoilematta. Itsensä ja puutteidensa hyväksyminen auttaa.

Vierailija
86/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi, kun sain ferritiinin nousemaan 7:sta 60:een. Kokeile edes, mäkään en uskonut aluksi, että rauta-arvot vaikuttaa uneen.

Tätä aloin nyt miettimään kun mainitsit, kiitos 🤔 olen liikunnallinen ja hoikka, lihaa syön mutta en juuri siitä piittaa, ruokarytmi on iltaan painottuva ja voin helposti huidella sinne klo 18-20 ilman ruokaa. Aamulla ei saa mitään alas, ennen nukkumaanmenoa haluan ruokaa ja nukun paremmin täydellä vatsalla, tänäänkään en ole vielä syönyt mitään, vedän kerralla isompia satseja myöhemmin. Verenpaine ja leposyke alhainen. Magnesiumia syön iltaisin (eikö magnesium vähennä raudan imeytyvyyttä) koska sitä nyt neuvotaan ottamaan iltaisin jos on ongelmia nukahtaa.

Tosin monet raudan puutteen oireet ei täsmää enkä nauti juuri tuotteita (kuten kofeiini), jotka estäisivät raudan imeytymistä.

Mulla on kaapissa rauta+c-tabletteja. Otankin heti ja koitan muistaa päivittäin.

Olisikin hurjaa, jos 20 vuoden unettomuus ja jatkuva lekurilla ramppaaminen ja lääkekokeilut loppuis rautatableteilla.

Ap

Suosittelen lämpimästi mittauttamaan veriarvot ja ferritiinin. Jos on alle 100 niin nosto reilulla rautalisällä. Mikään pikku kuuri ei riitä. Itse olen syönyt kohta 4 vuotta 200-400mg/pv. Mikään ei estä kokeilemasta rautalisää ilman mittaustakin. Rauta ei ole vaarallista eikä imeydy määräänsä enempää jos ei sairasta suht harvinaista raudan liikakeräytymistä. Apua voi saada myös joidenkin yksinään toimimattomien lääkkeiden tai luontaistuotteiden yhdistelmästä. Mm pieni annos mirtaa ei yksinään riitä mutta boostaa puolikkaan imovanen. Tähän lisättynä oikea aikainen ja riittävä magnesium ja melatoniini lisä on toiminut. Ja tärkeimpänä kaikessa on pysyä rauhallisena ja olla armollinen itselle. Jos ei nuku niin lukee sitten hyvää kirjaa itseään soimaamatta ja hermoilematta. Itsensä ja puutteidensa hyväksyminen auttaa.

Paitsi että rauta on liikaa saatuna myrkyllistä. Toisekseen liikaa saatuna ja jatkuvasti lisäravinteena nautittuna voi nostaa joidenkin syöpien riskiä ja infektioriskiä. Monet bakteerit käyttävät rautaa ravintonaan.

Itse en lähtisi mitään hillittömiä kuureja vetämään, tai jatkuvasti ottamaan rautalisää, jos ei ole oikeasti anemia ja varastorauta alhaalla.

Olisin myös varovainen lääkkeiden ja lääkkeiden sekä luontaistuotteiden mahdollisista yhteisvaikutuksista. Apteekista voi kysyä näistä.

Vierailija
87/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kemiallinen kooma ole mitään oikeaa unta.

Kyllä mä ainakin huomaan eron olenko ollut "kemiallisessa koomassa" mahdollisesti jopa 7h vs uni ilman lääkettä enintään 4h pätkittäin.

Arvaa kummalla jaksan paremmin elämää?

Et ole ilmeisesti kokenut vakavaa unettomuutta.

Varmasti näin, mutta tuolla tyhjällä kommentilla on myös totuuden perää, jota toki unettomalle on ihan turha toistaa, koska kuten itse sanoit niin lääkkeillä saatu 7h on parempi kuin 4h.

https://www.duodecimlehti.fi/duo16285

Vierailija
88/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt unettomuudesta yli 20 vuotta. Ainoa mikä auttaa on lääkkeet, onneksi vielä itse olen saanut reseptit tähän komboon eli melatoniini, ketipinor ja imovane. Välillä olen ilman imovanea (reseptillä saa vain tietyn määrän) ja sitten valvon 2-3 vuorokautta putkeen. Eli joo, mieluummin unta edes lääkkeillä kuin ei ollenkaan. Huonosti nukkuminen on jo tuonut tarpeeksi terveysongelmia. Ja joo, unikoulut ynnä muut konstit on kokeiltu, iltavirkkuna on vaikea elää nykymaailmassa. Ei ole enää edes raudanpuutetta.

Tsemppiä kohtalotovereille!

Vierailija
89/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien geenit ei ou vielä mukautuneet liike-elämän vaatimuksiin, saati vuorotöihin.

Vierailija
90/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän ketipinoria ja opamoxia.

Lisäksi välillä niitä kuppisuojaimia korvissa. Epämukavat toki.

Joskus auttaa, jos käännyn sängyssä toisin päin. Eli pää jalkojen tilalla. Luin jostain ja kumma kyllä joskus toimii, kun vaihtaa.

Vierailija
91/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kärsin nuorempana unettomuudesta, mut nykyään en enää. Siis se vaikuttaa muhun edelleen samalla tavalla, mut mä en enää kärsi. Mulla ei ole lapsia ja työ on sellaista, ettei siinä kukaan kysele moneltako mä sen teen. Niin se mahdollistaa sen, että samalla tavalla kuin mä syön silloin kun on nälkä, mä nukun, kun olen väsynyt.

Ei tarvitse enää mennä kellon mukaan nukkumaan, ja stressata sängyssä että kohta pitäisi saada jo unta kun herätykseen on enää neljä tuntia.

Tätä voin erittäin vakavasti suositella vaikeasta unettomuudesta kärsiville, joilla ei ole perhettä.

Mä olen tehnyt ennen 9-17 duunia ja kyllä mä väkisin pystyn pakottamaan kroppani siihen unirytmiin, mutta psyykettä en. Koskaan ei saa tarpeeksi unta eikä aamulla herätessä ole ikinä virkeä olo, vaikka pitäisi vapaapäivinäkin samaa rytmiä. Tulee siis toimittua univajeella ja nukuttua viikonloppuna kiinni, jos onnistuu silloinkaan.

Nyt teen itsekin sellaista työtä missä saan itse päättää työtunnit - ja tehdä vaikka etänä illalla kotoa, kuten usein teen, iltavirkku kun olen.

Kaikista ei saa aamu-ihmisiä. Ne, jotka eivät sitä ole, voivat sellaista larpata, mut jäävät kauas oikeasta potentiaalistaan.

Vierailija
92/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi univaikeudet kun täytin 14. Saatoin kerran viikkoon valvoa koko yön eikä edes väsyttänyt. Seuraavan kerran uniongelma paheni kun täytin 30, samassa iässä taas kun isälläni. On kaikki mahdolliset lääkkeet kokeiltu ja suurin selittäjä on ollut stressi. Nukun siis joko ihan hyvin ilman lääkkeitä, hyvin lääkkeiden kanssa tai joskus en lääkkeilläkään.

Tosin viime aikoina olen nukkunut paljon. Uni voi tulla jo klo 20 ja herään klo 06 tai hieman sitä ennen kouluun. Salaisuus on kilpirauhasen vajaatoiminta joka aiheuttaa väsymiseni, mutta tuo 10 tunnin uni ei oikein virkistä. Juon aamulla kaksi vahvaa isoa kupillista kahvia josta menee maha sekaisin tai ummettaa. Koulussa juon vielä yksi tai kaksi kuppia teetä ja olen jotenkuten hereillä.

Lääkitys on siis tällä hetkellä pielessä ja se täytyy korjata ensi viikolla kun on lääkäriaika. Tämän mainitsin muutenkin yhdeksi syyksi, sillä kilpirauhanen vaikuttaa kehossa kaikkeen ja siis uneenkin. Ei varmaan AP:tä koske, mutta ehkä jotain muuta.

Vierailija
93/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nukun myös perinteisten kuppikuulosuojaimien kanssa. Välillä sitä herää aivan perkeleelliseen korvanlehtikipuun, mutta kokonaisuus huomioiden noista on enemmän etua kuin haittaa.

Noihin totuttautuminen vaatii kyllä kuukausien harjoittelun ja alku voi olla todella vaikeaa. Nyt vanhana jermuna voin opastaa, että vuodenkin totuttelun jälkeen nukkuminen luurien kanssa sujuu aina vaan paremmin.

Omana motivaattorina on kyllä ollut paras mahdollinen, eli kantapääkävelevä kerrostalonaapuri!

Vierailija
94/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

harrastatteko liikuntaa?            se pistää väsyttämään kun liikkuu tarpeeksi. huom tarpeeksi  ei liian vähän.

HV.

Vierailija
95/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pystyn nukkumaan "normaalisti" ainoastaan lääkkeiden avulla, enkä ole sellaista löytänyt joka takaisi unen eikä aiheuttaisi erilaisia sivuvaikutuksia. Teen työtä freelancerina ja säädän omat aikatauluni, ja hyväksyn sen etten nuku samaa tuntimäärää vuorokaudessa tai välttämättä ollenkaan joka vuorokausi.

Jos joutuisin pitämään yllä säännöllistä unirytmiä, söisin varmaan lääkkeitä.

Vierailija
96/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut panemista?

Aika usein. Vain kiihdyttää ja virkistää, mies kyllä tietää ettei tule häiritsemään arkea vastaisena iltana kun suoritan unirituaalejani.

En tiedä sit jos panis niin että taju lähtee, miten se käytännössä onnistuisi? 🤔

Ap

Vierailija
97/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nukun myös perinteisten kuppikuulosuojaimien kanssa. Välillä sitä herää aivan perkeleelliseen korvanlehtikipuun, mutta kokonaisuus huomioiden noista on enemmän etua kuin haittaa.

Noihin totuttautuminen vaatii kyllä kuukausien harjoittelun ja alku voi olla todella vaikeaa. Nyt vanhana jermuna voin opastaa, että vuodenkin totuttelun jälkeen nukkuminen luurien kanssa sujuu aina vaan paremmin.

Omana motivaattorina on kyllä ollut paras mahdollinen, eli kantapääkävelevä kerrostalonaapuri!

Mikset käytä korvatulppia?

Vierailija
98/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Paitsi että rauta on liikaa saatuna myrkyllistä. Toisekseen liikaa saatuna ja jatkuvasti lisäravinteena nautittuna voi nostaa joidenkin syöpien riskiä ja infektioriskiä. Monet bakteerit käyttävät rautaa ravintonaan.

Itse en lähtisi mitään hillittömiä kuureja vetämään, tai jatkuvasti ottamaan rautalisää, jos ei ole oikeasti anemia ja varastorauta alhaalla.

Olisin myös varovainen lääkkeiden ja lääkkeiden sekä luontaistuotteiden mahdollisista yhteisvaikutuksista. Apteekista voi kysyä näistä.

Rauta ei ole myrkyllistä. Ylimääräinen rauta ei imeydy. Lääkkeiden ja luontaistuotteiden yhteisvaikutuksessa pitää olla varovainen. Tuosta boostaushommasta kertoi lääkäri. Kyseessä oli silloin muistaakseni rauhoittava lääke ja joku muu väsyttävä lääke raskausaikana. Sairaana rauta tauotetaan.

Vierailija
99/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

45-60 min sykettä nostava liikuntaa joka arkipäivä aamuisin heti herättyä. Aiemmin liikuin illasta ja olen iän myötä joutunut vain aikaistamaan liikuntaa, ettei elimistö jää ylikierroksilla ja mene ne loputkin unet, en uskalla harrastaa rajua liikuntaa enää klo 14 jälkeen. Yöllä hikoilen täysin unettomana ja syke on katossa.

Ymmärrätköhän sinä, että raju liikunta univajeisena vain syö kehoa ja pahentaa unettomuutta?

Kokemusta on myös siitä kun nuoruudessa sitä sisulla paahtoi sen tunnin urheilusuorituksen päivittäin vaikka ei olisi nukkunut hituakaan. Kokemusta on 2-3 tunnin kävelylenkeistä.

Hullun hommaa, eikä taatusti auttanut. Oletko itse kokeillut treenata päivittäin kun nukut vain pari tuntia yössä?

Kerrotko vielä ne täsmälliset treeniohjeet että mikä on tarpeeksi?

Ap

Vierailija
100/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset käytä korvatulppia?

oman naapurin jytisyttelyyn ei tulpat riitä. Ehkä personoidut tahi vahatulpat, mutta niissä korkea hinta mietityttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi