Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En nuku ilman lääkkeitä

Vierailija
07.04.2022 |

Olen kärsinyt tästä lapsesta asti.
Itsehoito, rauhoittumismetodit, huolihetket, umihygienia, liikunta, ruokavalio tasapainossa ja kaikkien ohjeiden mukaan . Mun päässä ei sammu se jatkuva ajatustulva. Ja jos saankin itseni nukahtamaan ilman lääkkeitä, niin herään sit viimeistään neljän tunnin kuluttua enkä saa unta enää, saatan nukahtaa juuri ennen kellon soittoa, jolloin olen entistä väsyneempi.
Ketipinor tuo kyllä unen, mutta olen äkäinen ja väsynyt, pihalla oleva zombie jo puolikkaasta. Mirtazapin kokeiltu, tolvon kokeiltu, unettavat allergialääkkeet läpikäyty, melatoniini, agomelatiini, kaikki mahdolliset vitamiinit ja luontaistuotteet. Nukun hyvin vain imovanella tai opamoxilla. Opamoxia tosiaan en haluaisi syödä unettomuuteen, mutta sitäkin saa helpommin kuin sivuoireetonta ja toimivaa imovanea.

Mitä hittoa tässä voi tehdä?? Onko ainoa vaihtoehto heittäytyä vaan työttömäksi unettomuuden takia. Miten pitkään jaksaa jos yössä nukkuu vain neljä tuntia kun oikea tarve olisi lähempänä kahdeksaa?

Kommentit (204)

Vierailija
61/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti olet lääkeriippuvainen. Sinun on jossain vaiheessa vierouduttava lääkkeistä ja hoidettava unettomuuden taustasyyt, jotka ovat psyykkisiä. Pitkäaikainen säännöllinen unilääkkeiden käyttö lisää muistisairauksien riskiä.

Mistä tiedät että ap:n univaikeuksien syy on psyykkinen? Meillä on diagnosoidusti jo neljännessä polvessa vaikeaa unettomuutta. Olen nukkunut nukahtamislääkkeiden ja ketipinorin kombolla nyt jo 10v.

Äitini uskoi olevansa vain riippuvainen nukahtamislääkkeistä ja vietti 9kk elämästään pari vuotta sitten vieroittuen niistä. Ei ollut myöskään työkykyinen, kaatui kahdesti pahasti uupumuksen aiheuttaman huimauksen vuoksi, toisella kertaa mursi käsivartensa. Kävi terapiassa ja “unikoulussa” samaan aikaan. 9kk jälkeen totesi ettei enää kykene jatkamaan elämäänsä vaan on itsemurhan paikka jos ei saa nukuttua kunnolla. 1kk nukahtamislääkkeiden uudelleenaloittamisen jälkeen elämä on hänellä normalisoitunut ja pääsi palaamaan työhönsä.

Minä olen käynyt uusimman unikoulun, terapiassa pitkäkestoisesti ja lyhytkestoisesti, psykiatreilla, joogannut, tehnyt mindfullnessharjoituksia, en polta, en juo alkoholia, liikun ja syön terveellisesti. En käytä digilaitteita 18 jälkeen, olen käynyt hypnotisoijalla, testannut eri ruokavalioita.

Ilman nukahtamislääkkeitä nukkuisin kyllä, n 3vrk välein ja huonolaatuista unta. Nukahtamislääkkeillä nukun ravitsevaa unta, näen paljon rikkaita unia ja koen aamulla oloni levänneeksi. Muistisairauksien riski tuntuu hyvin pieneltä kun elämä ilman niitä on vähintään yhtä huonolaatuista kuin keskivaikean muistisairauden. Ja olen kuitenkin alle nelikympinen vielä.

Ap:lle vinkiksi että käy osaavalla psykiatrilla hakemassa nukahtamislääkeresepti.

Unohtui vielä käytössä olevien asioiden listasta korvatulpat, kunnon sänky, painopeitto, kunnon unimaski (manta) ja mahdollisuuksien mukaan viileä makuuhuone.

Vierailija
62/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on saanu parhaat neuvot niiltä jotka itse nukkuu hyvin😉🤦‍♀️

Jep.

Laita vaan pää tyynyyn ja silmät kiinni. Käy rauhallisella lenkillä. Älä juo kahvia ja energiajuomia iltaisin. Tuuleta iltaisin. Kyllä se uni tulee, kun tarpeeksi väsyttää.

Oletko koittanut melatoniinia?

Joo, juuri tällaisia neuvoja olen kuunnellut näiltä hyvin nukkuvilta vuosikymmeniä. Olen siis tuo, joka kertoi pahimmillaan valvoneensa jopa 4vrk putkeen. Koska "kyllä se uni tulee kun et nuku aamuisin liian myöhään".

Kun se ei mene näillä ihmisillä kaaliin, että mulle on ihan sama heräänkö aamuisin kuudelta (kuten heräänkin aina töihin) ja menenkö nukkumaan illalla aina samaan aikaan, on se aika sitten klo: 21, 22, 23, 24 tai mitä tahansa, kun minä en kertakaikkiaan NUKAHDA! Eikä minun myöskään tarvitse olla mitenkään erityisen stressaantunut tai mitään. Enkä juo kahvia, energiajuomia jne piristeitä kuin korkeintaan aamuisin, jolloin niille on tarvetta.

Muistan kuinka joskus töissä minulla oli jotain rauhoittavaa uniteetä, jossa oli kuun kuva. Työkaverit nauroivat minulle, että muut juovat klo 14 kahvitauolla kahvia ja minä uniteetä, koska valmensin itseäni jo siitä alkaen illan unettomuuteeni. Ei ole mikään naurun asia vakava unettomuus.

Silloin pitäisi varmaan tehdä itselleen vieroituskuuri, esim kesäloma jonka aikana ei turvaudu mihinkään myrkkyihin, vaan tekee itselleen kähyvän vuorokausirytmin, johon kuuluu paljon liikuntaa, tasaista syömistä, mielekästä tekemistä ja säännölliset lepoajat. Ja aamulla ylös samaan aikaan.

Sinä kuulostat niiltä ihmisiltä, jotka neuvovat hormonaalisesta aknesta kärsivää ihmistä pesemään kasvonsa ja juomaan vettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Zopinoxia enää ole olemassa? Kukaan ei sitä ole maininnut. Ihana lääke. Välillä ikävä. Nykyään kuitenkin nukun luomuna köyhän miehen aistideprivaatiomenetelmällä, eli (litteät) kuulosuojaimet päähän ja silmälaput silmille. Kun kaikki, vähäisetkin, äänet ja valot on eliminoitu, saan jossain vaiheessa unen ja nukun useimmiten aamuun asti.

Zopinox (tsopikloni) on samaa ainetta kuin Imovane.

Vierailija
64/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Zopinoxia enää ole olemassa? Kukaan ei sitä ole maininnut. Ihana lääke. Välillä ikävä. Nykyään kuitenkin nukun luomuna köyhän miehen aistideprivaatiomenetelmällä, eli (litteät) kuulosuojaimet päähän ja silmälaput silmille. Kun kaikki, vähäisetkin, äänet ja valot on eliminoitu, saan jossain vaiheessa unen ja nukun useimmiten aamuun asti.

Monelle paremmin toimiva on tsolpizeemi eli esim stilnoct.

Vierailija
65/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulta koskaan testattu ADHD tms.?

Vierailija
66/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep.

Laita vaan pää tyynyyn ja silmät kiinni. Käy rauhallisella lenkillä. Älä juo kahvia ja energiajuomia iltaisin. Tuuleta iltaisin. Kyllä se uni tulee, kun tarpeeksi väsyttää.

Mua ei nuo neuvot auta yhtään. Vuosia jo kärsinyt unettomuudesta. Lääkkeet sain yksityiseltä.

Kehonsa varmaan saa totutettua myös siihen, että ei voi nukkua ilman lääkkeitä. On tullut riippuvaiseksi ko kemiallisesta cocktailista.

Pitäisi aina muita keinija käyttää kuin kemiallisella ratkaisulla pikahoito, ilman että puuttuu ongelman syyhyn.

Doh 🤦

Sain ensimmäiset unilääkkeet kokeiluun 24-vuotiaana.

Kuten sanoin, tämä alkoi jo lapsuudessa.

Eikö 24 vuotta kokeilua ja totuttelua riitä? Todella pikaista hoitoa joo.

Mua huvittaa ja samaan aikaan surettaa nää neuvot että "sit kun lopetat lääkkeen, niin et nuku ilman sitä". Enhän mä ole nukkunut vuosikausiin muutenkaan vaikka en lääkettä ole käyttänytkään!!! 🤦

Ap

Joo, sä sentään sait noinkin nuorena, minä vasta 36 vuotiaana. Ja minulla oli tosiaan mennyt opiskelut ja nuoruuden ihmissuhteet pieleen unettomuuden takia. Joten jämähdin pysyvästi ns. paskatöihin.

Vierailija
67/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelle paremmin toimiva on tsolpizeemi eli esim stilnoct.

Tsolpideemi siis.

Vierailija
68/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep.

Joo, juuri tällaisia neuvoja olen kuunnellut näiltä hyvin nukkuvilta vuosikymmeniä. Olen siis tuo, joka kertoi pahimmillaan valvoneensa jopa 4vrk putkeen. Koska "kyllä se uni tulee kun et nuku aamuisin liian myöhään".

Kun se ei mene näillä ihmisillä kaaliin, että mulle on ihan sama heräänkö aamuisin kuudelta (kuten heräänkin aina töihin) ja menenkö nukkumaan illalla aina samaan aikaan, on se aika sitten klo: 21, 22, 23, 24 tai mitä tahansa, kun minä en kertakaikkiaan NUKAHDA! Eikä minun myöskään tarvitse olla mitenkään erityisen stressaantunut tai mitään. Enkä juo kahvia, energiajuomia jne piristeitä kuin korkeintaan aamuisin, jolloin niille on tarvetta.

Muistan kuinka joskus töissä minulla oli jotain rauhoittavaa uniteetä, jossa oli kuun kuva. Työkaverit nauroivat minulle, että muut juovat klo 14 kahvitauolla kahvia ja minä uniteetä, koska valmensin itseäni jo siitä alkaen illan unettomuuteeni. Ei ole mikään naurun asia vakava unettomuus.

Silloin pitäisi varmaan tehdä itselleen vieroituskuuri, esim kesäloma jonka aikana ei turvaudu mihinkään myrkkyihin, vaan tekee itselleen kähyvän vuorokausirytmin, johon kuuluu paljon liikuntaa, tasaista syömistä, mielekästä tekemistä ja säännölliset lepoajat. Ja aamulla ylös samaan aikaan.

Mä en ole käyttänyt "niitä myrkkyjä" mitenkään paljon, koska en niitä ole lääkäreiltä mitenkään helposti saanut varsinkaan silloin nuorena. En siis ole ap. Olen nyt 43v ja viimeiset 4 vuotta olen saanut nukuttua ketipinorilla, eli minulla on nykyään asiat suhteellisen hyvin. Mutta silloin nuorena unettomuuttani vähäteltiin paljon läheisten ja lääkäreiden toimesta. Että mun piti tosiaan valvoa se 4vrk ja saada hirveä verenpainesairaus (joka jäi pysyvästi päälle) ennen kuin minua alettiin edes vähän uskoa.

Ja lomilla tosiaan pyrin olemaan ilman lääkkeitä, koska silloin ei haittaa milloin nukun ja kuinka paljon. Olen myös luontaistuotteisiin turvautunut ja saanut jonkinlaisen avun niistä, mutta ei ne ole yhtä tehokkaita kuin lääkkeet.

Ihana, että ketipinor toimii sulla :) eikö sivuvaikutuksia?

Itsellä tosiaan jo puolikas 25mgstä tekee järkyttävän ahdistuneisuuden, masennuksen, väsymyksen ja zombie olon. Tarvitsen sit taatusti rauhoittavaa seuraavana päivänä ja olen vielä enemmän pihalla. Parempi ja tasaisempi olo sit vaikka vaan parin tunnin unilla, vaikka meinaa sammua pystyyn väsymyksestä. Koetin pidempäänkin josko sivuvaikutukset väistyis, annosta piti aina vaan nostaa ja sivuvaikutukset pysyi. Jos otan satunnaisesti niin seuraava päivä on ihan hlvetillinen. Ainiin ja ne mässykohtaukset ja sydämenmuljahdukset.

Vaikka lääkärit kovasti koittaa sanoa, että ei taatusti tule sivuvaikutuksia noin pienestä määrästä 😖 Niin me ollaan erilaisia.

Ap

Vierailija
69/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos illalla on ylitöissä vaikka kasiin siis aamu kuudesta niin draivi jää päälle.  eikä nukuta  nytkin taas kahden viikon uneton jkso takana ja 5 jälkeen pitää lähteä töihin nukumattoman yön jälkeen muutama 10 min vartin torkáhdus aamupuoleen yötä siinä kaikki siinä juuri alkaisi nukuttan kun pitää jo lähteä

Vierailija
70/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep.

Mä en ole käyttänyt "niitä myrkkyjä" mitenkään paljon, koska en niitä ole lääkäreiltä mitenkään helposti saanut varsinkaan silloin nuorena. En siis ole ap. Olen nyt 43v ja viimeiset 4 vuotta olen saanut nukuttua ketipinorilla, eli minulla on nykyään asiat suhteellisen hyvin. Mutta silloin nuorena unettomuuttani vähäteltiin paljon läheisten ja lääkäreiden toimesta. Että mun piti tosiaan valvoa se 4vrk ja saada hirveä verenpainesairaus (joka jäi pysyvästi päälle) ennen kuin minua alettiin edes vähän uskoa.

Ja lomilla tosiaan pyrin olemaan ilman lääkkeitä, koska silloin ei haittaa milloin nukun ja kuinka paljon. Olen myös luontaistuotteisiin turvautunut ja saanut jonkinlaisen avun niistä, mutta ei ne ole yhtä tehokkaita kuin lääkkeet.

Ihana, että ketipinor toimii sulla :) eikö sivuvaikutuksia?

Itsellä tosiaan jo puolikas 25mgstä tekee järkyttävän ahdistuneisuuden, masennuksen, väsymyksen ja zombie olon. Tarvitsen sit taatusti rauhoittavaa seuraavana päivänä ja olen vielä enemmän pihalla. Parempi ja tasaisempi olo sit vaikka vaan parin tunnin unilla, vaikka meinaa sammua pystyyn väsymyksestä. Koetin pidempäänkin josko sivuvaikutukset väistyis, annosta piti aina vaan nostaa ja sivuvaikutukset pysyi. Jos otan satunnaisesti niin seuraava päivä on ihan hlvetillinen. Ainiin ja ne mässykohtaukset ja sydämenmuljahdukset.

Vaikka lääkärit kovasti koittaa sanoa, että ei taatusti tule sivuvaikutuksia noin pienestä määrästä 😖 Niin me ollaan erilaisia.

Ap

En ole lainaamasi kirjoittaja vaan tuo 4. polven uneton. Minulla on siis ketipinor JA nukahtamislääke. Ilman nukahtamislääkettä nukun kyllä ketipinorilla 50mg, mutta se tekee tokkuraisen ja sekavan olon seuraavaksi päiväksi. Kun otan ketipinoria ja nukahtamislääkettä, ei tuota ongelmaa ole ja herään hyvin levänneenä aamulla. Eli itse koen nukahtamislääkkeen “polttavan” ketipinorin pitkäaikaisemman vaikutuksen pois, varmaankin sillä syvemmällä unella.

Vierailija
71/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep.

Mua ei nuo neuvot auta yhtään. Vuosia jo kärsinyt unettomuudesta. Lääkkeet sain yksityiseltä.

Kehonsa varmaan saa totutettua myös siihen, että ei voi nukkua ilman lääkkeitä. On tullut riippuvaiseksi ko kemiallisesta cocktailista.

Pitäisi aina muita keinija käyttää kuin kemiallisella ratkaisulla pikahoito, ilman että puuttuu ongelman syyhyn.

Mutta entäs kun on kaikki keinot käytetty? Ei kaikki tykkää käyttää lääkkeitä ja mennä sieltä mistä rima on alin, ärsyttää että se on aina se perus oletus, varsinkin nuorten kohdalla. Ei kaikki henkisistä ongelmista kärsivät ihmiset ole mitään narkkeja, joillakin on ihan aidosti ongelmia ja niihin ne lääkkeet on alunperin tarkoitettukin. Moni meistä on varmasti todella lääkevastainen ja yrittänyt löytää kaikki mahdolliset kotikonstit.

Ja ainakin itselläni on edelleen kaikki mahdolliset kotikonstit käytössä, vaikka lääkkeetkin on olemassa.

Vierailija
72/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttua. Yli 20 vuoden unettomuus takana, harmi tosiaan, että sitä ei nuorella ihmisellä otettu vakavasti, vaan lähinnä naurettiin ulos vastaanotolta. Kokeiltu Ketipinorit, Mirtazapinit yms. Näistä tulee ihan järkyttävät haittavaikutukset. Ihmettelen kyllä, miten näin järeitä lääkkeitä käytetään ihan yleisesti nukahtamiseen. Nuorena jaksoi valvoa, mutta nyt ei enää, vaan on pakko saada nukkua.

Melatoniini ei auttanut nuorempana, mutta yllättäen auttaa nykyisin. 6mg illassa (tosin väsyttää vielä aamulla) lisäksi silloin tällöin Imovane, tällä kombolla nukun joskus jopa 6 tuntia heräämättä.

Vierailija
73/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen myötätunnolla viestejänne. Itse kärsin unettomuudesta oikeastaan eniten talvisin. Ehkä se pimeä vaikuttaa ja menee vuorokausi rytmi sekaisin ilman valoa. Viime talvi oli hankala ja ahdisti myös paljon. Sellainen levoton olo ja ylikierroksilla kävin. Oli stressiä muutenkin. Sitten kevään tullessa vähitellen pystyin nukkumaan enemmän. No tämä nykyinen talvi (tai kevät tulossa jo) oli taas samaa. Siinä kun kellot menivät talviaikaan alkoivat taas uneni vähentyä. Sitä ennen jo vaikeuksia nukkua. Tätä rumpaa kesti sitten taas sinne maaliskuun puoliväliin. Helmikuu oli melko valoisa ja paistepäiviä sekä maaliskuun alku valoisa niin tankkasin tuota valoa ja olin ulkona paljon. Sitten vähitellen aloin nukkumaan. Ylivire kropassa ja mielessä ehkä laski myös ja pystyin rentoutumaan vähän enemmän.

Tällä hetkellä nukun pätkissä noin 6 tuntia. Joskus hyvänä päivänä esim 4 tuntia putkeen ja loppu pätkissä. Huonona päivänä nukun pari tuntia putkeen ja aina välissä hereillä. Ei vieläkään kaikki ole kunnossa. Olen ollut huolissani itsestäni myös ja mietin jo jotain kaksisuuntaista (hypomania yms) kun oloni on niin pirteä ja mieluummin olen levoton kuin väsynyt. Kuitenkin olen muuten ihan normaali niin pistän ehkä stressin ja ylivireen piikkiin. Olen itse käyttänyt melatoniini. Niissäkin eroja ja yhdestä tuli huono olo ja toinen taas toimii. Lisäksi mirtatsapiini käytössä ja käytin sitäkin liian kauan. Tuli vähän sellainen turva siitä etten uskaltanut olla ilman. Toki pieni murunen vaan. Doksepiiniä käytin myös vähän aikaa, mutta teki liian huteran olon. Nyt melatoniini ainoa. Siitä on ehkä pieni apu. Itse koen, että taas pärjään. Pari kuukautta sitten mietin jo että järki menee kohta ja pyörtyilin. Nyt taas luotan, että nukun jotenkin.

Itsellä rytmi ollut aina myöhäinen ja lukiossa ollessa valvoin liikaa (monesti kokeisiinkin lukien) joten nukuin joskus bussimatkoillakin kun olin niin väsynyt. Univelkaa kokoajan. Nyt myöhemmin olen edelleen iltavirkku. Siinä aikaisintaan kello 1 voin mennä nukkumaan. Yleensä 2 tai 3 aikaan. Sitten nukahdan ja nukun ehkä sen 2-4 tuntia ja sitten taas hereillä. Hyvänä päivänä nukun vielä pari tuntia tuon jälkeen. Minua ei myöskään auta se, että pitäisi mennä sänkyyn tietyllä kellon lyömällä tai nousta aamulla samaan aikaan. Se vaan stressaa lisää. Samoin eräs lääkäri hoki, että sänkyyn sitten kun väsyttää. Yritin vaan sanoa, että mitä sitten jos ei väsytä vaan käy mieluummin ylikierroksilla. Yritti kysellä mikä minua ahdistaa ja selittää, että pidän itseni panikoimalla hereillä. Ärsyynnyin tästä vähän, koska tein kaikkeni jotta nukkuisin paremmin.

Olen kiitollinen, että saan nukkua nyt omassa rytmissä. En kestäisi nyt sitä, että pitäisi aikaisin aamulla lähteä jonnekin. Liikkua yritän paljon ja ulkoilla. Syönnit niin, että tulee pidettyä sokerit tasaisena. Silloin en väsy väärään aikaan keskellä päivää. Sori, kun kirjoitan pitkästi ja en osaa neuvoa mitään. Tiedän kyllä kuinka ikävää tuo on jo surullista, että moni kärsii unettomuudesta. Itseni saa jo tuo talvi aika pari kuukautta ihan menettämään toivoni.

Vierailija
74/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi, kun sain ferritiinin nousemaan 7:sta 60:een. Kokeile edes, mäkään en uskonut aluksi, että rauta-arvot vaikuttaa uneen.

Tätä aloin nyt miettimään kun mainitsit, kiitos 🤔 olen liikunnallinen ja hoikka, lihaa syön mutta en juuri siitä piittaa, ruokarytmi on iltaan painottuva ja voin helposti huidella sinne klo 18-20 ilman ruokaa. Aamulla ei saa mitään alas, ennen nukkumaanmenoa haluan ruokaa ja nukun paremmin täydellä vatsalla, tänäänkään en ole vielä syönyt mitään, vedän kerralla isompia satseja myöhemmin. Verenpaine ja leposyke alhainen. Magnesiumia syön iltaisin (eikö magnesium vähennä raudan imeytyvyyttä) koska sitä nyt neuvotaan ottamaan iltaisin jos on ongelmia nukahtaa.

Tosin monet raudan puutteen oireet ei täsmää enkä nauti juuri tuotteita (kuten kofeiini), jotka estäisivät raudan imeytymistä.

Mulla on kaapissa rauta+c-tabletteja. Otankin heti ja koitan muistaa päivittäin.

Eikö noissa mene hurjan pitkään ennenkuin tulosta pitäisi näkyä?

Olisikin hurjaa, jos 20 vuoden unettomuus ja jatkuva lekurilla ramppaaminen ja lääkekokeilut loppuis rautatableteilla.

Ap

No raudan puute on yleisin vajaus mitä ihmisillä ja varsinkin naisilla on kautta maailman. Että kyllähän siitä kannattaa jokaisen uniongelmaisen huolehtia.

Vierailija
75/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin myös univaikeuksista. Iltaisin ajatukset laukkaa ja sen tähden en saa unta. Minulla nukahtamiseen auttaa jonkun puheohjelman kuunteleminen. Kun keskityn kuuntelemiseen, omat ajatukset lakkaa ja saatan nukahtaa nopeastikin. Yöllä kun herään, ajattelen, että ihanaa saan vielä nukkua. Saan aika usein huijattua itseni takaisin uneen.

Vierailija
76/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unessa on se ikävä puoli, ettei se ole tahdonalainen asia. Sitä ei siis voi pakottaa. Paitsi, no huumaamalla itsensä uneen.

Jos joskus matkustaa jonnekin kehitysmaahan, näkee miten ihmiset onnellisen autuaana vetelee sikeitä, syvää unta, vaikka jossain sillan tunnelissa, tai täpötäydessä junassa kanojen ja vuohien seassa. Sitten meille kehittyneissä länsimaissa myydään kaikenmaailman vippaskonsteja ja vempaimia, jotta nukkuisimme koska "unihygienia". Minusta koko käsite ja kaikki konstit ovat jossain määrin huuhaata. Vaikka tekisit kaikki asiat oikein ja suorittaisit jokaisen rituaalin, ei uni välttämättä tule. Sitä kun ei voi pakottaa.

Ehkä ainoa asia, jolla saattaa olla jotain vaikutusta on se, että saisi ylivireystilan ja henkisen ylikuormituksen sekä stressin purettua, mutta se voi vaatia pitkän sairasloman, tai sen että jättäytyy kokonaan työelämästä pois.

Vierailija
77/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei sovi varsinaiset unilääkkeet, en nuku enkä ole hereillä niillä. Sen sijaan apu löytyi klotriptyl mite-tabletista. Puolikas tai neljäsosa tabletti rauhoittaa ajatusten vuon. Varmaan olisi joo parempi ilman, mutta nukkuminen on taivaallista autuutta.

Vierailija
78/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unessa on se ikävä puoli, ettei se ole tahdonalainen asia. Sitä ei siis voi pakottaa. Paitsi, no huumaamalla itsensä uneen.

Jos joskus matkustaa jonnekin kehitysmaahan, näkee miten ihmiset onnellisen autuaana vetelee sikeitä, syvää unta, vaikka jossain sillan tunnelissa, tai täpötäydessä junassa kanojen ja vuohien seassa. Sitten meille kehittyneissä länsimaissa myydään kaikenmaailman vippaskonsteja ja vempaimia, jotta nukkuisimme koska "unihygienia". Minusta koko käsite ja kaikki konstit ovat jossain määrin huuhaata. Vaikka tekisit kaikki asiat oikein ja suorittaisit jokaisen rituaalin, ei uni välttämättä tule. Sitä kun ei voi pakottaa.

Ehkä ainoa asia, jolla saattaa olla jotain vaikutusta on se, että saisi ylivireystilan ja henkisen ylikuormituksen sekä stressin purettua, mutta se voi vaatia pitkän sairasloman, tai sen että jättäytyy kokonaan työelämästä pois.

Eipä kaikille riitä se sairasloma tai edes eläkkeelle jäänti. Kehitysmaissa ne unettomat varmaan kuolevat pois jo aikaisemmin.

Vierailija
79/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään yleensä. Voisin kyllä, mut miksi? Nukahtaminen on työlästä, tipahtaminen taas vaivatonta - se tapahtuu itsestään. Vihaan yrittää mennä nukkumaan ja turhautua siihen. En muutenkaan harrasta nukkumaan menemistä kuin ehkä keskimäärin joka toinen tai kolmas yö. Ja silloinkin yleensä lääkkeillä, riippuen vähän siitä mitä lääkkeitä sattuu olemaan/saamaan. Joskus sitä tipahtaa ihan univajeestakin. Mut en ymmärrä miksi pitäisi yrittää jotain poppaskonsteja ja kuunnella ASMR-videoita sängyssä ja YRITTÄÄ nukahtaa, kun voi yksinkertaisesti tipahtaa puolivahingossa.

Vierailija
80/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuessa ihmisen aika menee ihan hukkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä