Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En nuku ilman lääkkeitä

Vierailija
07.04.2022 |

Olen kärsinyt tästä lapsesta asti.
Itsehoito, rauhoittumismetodit, huolihetket, umihygienia, liikunta, ruokavalio tasapainossa ja kaikkien ohjeiden mukaan . Mun päässä ei sammu se jatkuva ajatustulva. Ja jos saankin itseni nukahtamaan ilman lääkkeitä, niin herään sit viimeistään neljän tunnin kuluttua enkä saa unta enää, saatan nukahtaa juuri ennen kellon soittoa, jolloin olen entistä väsyneempi.
Ketipinor tuo kyllä unen, mutta olen äkäinen ja väsynyt, pihalla oleva zombie jo puolikkaasta. Mirtazapin kokeiltu, tolvon kokeiltu, unettavat allergialääkkeet läpikäyty, melatoniini, agomelatiini, kaikki mahdolliset vitamiinit ja luontaistuotteet. Nukun hyvin vain imovanella tai opamoxilla. Opamoxia tosiaan en haluaisi syödä unettomuuteen, mutta sitäkin saa helpommin kuin sivuoireetonta ja toimivaa imovanea.

Mitä hittoa tässä voi tehdä?? Onko ainoa vaihtoehto heittäytyä vaan työttömäksi unettomuuden takia. Miten pitkään jaksaa jos yössä nukkuu vain neljä tuntia kun oikea tarve olisi lähempänä kahdeksaa?

Kommentit (204)

Vierailija
21/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on auttanut pätkäpaasto eli olen syömättä illalla kello 17 lähtien ja sänkyyn menen  klo 22, ensin luen kirjaa muutaman tunnin ja sitten yritän unta klo 24. Heräilen kyllä yöllä, mutta yleensä saan jatkettua unta. Ilman iltakirjaa ei unesta tule mitään, ajatukset laukkaa tuhatta ja sataa päässä. Parhaiten nukkuisin aamulla klo 7-9, mutta aina se ei ole mahdollista.

Vierailija
22/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut panemista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut panemista?

En ole ap, mutta yhtä huono nukkuja. Minulla paneminen pahentaa, en saa ollenkaan yöllä unta, jos olen pannut. Kiihtymys ja virikkeet pitää aivot kierroksilla.

Vierailija
24/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti olet lääkeriippuvainen. Sinun on jossain vaiheessa vierouduttava lääkkeistä ja hoidettava unettomuuden taustasyyt, jotka ovat psyykkisiä. Pitkäaikainen säännöllinen unilääkkeiden käyttö lisää muistisairauksien riskiä.

Aijaa! 🤦 Enkö itsekin sanonut, etten vaan nuku ilman lääkkeitä.

Kuten sanoin, tää on jatkunut lapsuudesta asti. Yläaste oli järkyttävää. Kouluajoilta ei ole painunut mitään mieleen unenpuutteen vuoksi. Ammattikoulusta en suoriutunut kun en vaan nukkunut, lääkkeet sain välillä pariksi viikoksi jolloin suoriuduin. Se on kroonista. Syitä ja ratkaisuja sille on käyty läpi 20 vuotta, en vaan nuku ja lääkärikin on todennut olevan jo "aika epätoivoinen tapaus" kun katseli mitä kaikkea on läpikäynyt.

Ja mä olen suosiolla vaikka vähän hajamielinen ja hölmö mutta pirteä, kuin kroonisesti uneton, joka on jatkuvasti masentunut ja väsynyt.

Jos 20 vuotta ei riitä näiden taustasyiden läpinäymiseen ja itsehoitokeinojen kokeiluun enkä siltikään nuku niin kuinka monta vuosikymmentä sitä pitää yrittää?

Kerrotko mulle mitä nää psyykkiset tekijät sit vois olla kun vuosien terapiassa ja mielialalääkitykselläkåän ne ei ole lähteneet eikä kukaan niitä keksi?

Ap

Hei,

Itse unettomuudesta ja mt-ongelmista myös vuosikymmeniä kärsineenä, kysyisin, oletko käynyt uniapnea-testissä. Itselläni CPapin käyttöön otto muutti elämänlaadun aivan toiselle tasolle. Joudun toki ottamaan ketipinoria nukahtaakseni, mutta laite estää hengityskatkot, jotka herättivät monta kertaa yössä, eikä uni ollut virkistävää. Kaikki kivet on näissä hommissa käännettävä

Musta vähän tuntuu, että lääkärit naurais mut pihalle jos itse alan jotain apneatutkimuksia ehdottelemaan. Olen hoikka ja elän terveellisesti (tiedän, voi olla viikollakin). Kahdella exällä on ollut apneaa, olen kuunnellut yöt niitä korahduksia ja hengityskatkoksia siinä vieressä, toinen heistä oli ylipainoinen ja painonpudotulsen myötä katkot vähenivät. Kukaan ei ainakaan ole mulle kertonut muusta kuin "vienosta kuorsauksesta välillä". Tosin mistäpä sitä tietää, kun mä valvon eikä he.

Enkä mä nukahtele oikein päivisinkään, kuten he.

Olen siis jatkuvasti väsynyt, mutta samalla jossain ylivireystilassa.

Papereihin on aina kirjoitettu "ei elimellinen unettomuus". Tosin ei mua elimellisesti ole tutkittukaan, mitä tuokin nyt tarkoittaa.

Ap

Vierailija
25/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ihan kaikkia viestejä, toivottavasti ei tule toistoa: onko keskusteltu lääkärissä ihan säännöllisen lääkityksen aloittamisesta? Sanoit, että et nuku koska et saa ajatuksia hiljenemään, ja tämä kuulostaa minulle hyvin tutulta.

Kärsin univaikeuksista ja ahdistuneisuushäiriöstä, nukun juuri Ketipinorin tai Opamoxin turvin. Nyt muutaman kuukauden ajan olen ollut päivittäisellä ahdistuneisuuteen auttavalla lääkityksellä, ja olen joutunut sopeutumaan hiljaiseen päähän. Ajatuksia ei yksinkertaisesti virtaa samalla käsittämättömällä vauhdilla kuin ennen, vaan voin ”valita” mitä ajattelen. Samalla nukahtaminen on helpottunut mielettömän paljon.

Vierailija
26/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalotoveri täällä. Tällä hetkellä teen nelipäiväistä työviikkoa ja otan joka työaamua edeltävänä yönä tenoxin. Tiedän, ettei saisi käyttää näinkään usein, mutta muuten nukahtaminen kestää niin tolkuttoman kauan, etten jaksaisi käydä töissä.

Tänään nukahdin vasta hieman ennen seitsemää (eilen en ottanut tenoxia), kun mieheni lähti jo töihin. Oma herätys oli 8:30. Olo on ihan karsea, onneksi tänään ei tarvinnut mennä töihin.

Vierailija
27/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kemiallinen kooma ole mitään oikeaa unta.

No on sekin parempi kuin ettei nuku ollenkaan. Olen pahimmillaan valvonut 4 vuorokautta, siis nukkumatta sekuntiakaan! Oikeastaan vain piristyin sinä aikana päivien kuluessa, tosin muutuin myös sekavaksi.

Tuolloin myös verenpaineeni nousi niin korkealle, että jouduin myöhemmin sairaalaan moneksi päiväksi eikä meinattu sielläkään saada verenpainettani alas. Olin silloin vasta kolmekymppinen.

Olin törmännyt koko ikäni siihen, että mua syytetään siitä että vain nukun liian pitkälle aamuisin, joten sotken unirytmiäni sillä. Kaikki neuvoivat, että herää joka aamu samaan aikaan ja mene nukkumaan illalla samaan aikaan. Mutta kun ei se koskaan auta minulla. Minulla ei vaikuta olevan mitään luonnollista unirytmiä lainkaan. Voin sekä valvoa uskomattoman pitkiä aikoja, mutta myös nukkua ihan tolkuttoman paljon yhteen menoon. Olen miettinyt, voisiko tämä olla jokin uniapnean alalaji. Kukaan ei ymmärrä tätä, ei edes lääkärit.

Onneksi itselläni auttaa lääkkeet todella hyvin kunhan niitä hirveällä valituksella saan, joten olen kyennyt hoitamaan työni aina. En tiedä kuinka he pärjäävät joilla lääkkeet eivät auta, tai eivät osaa vaatia niitä.

Vierailija
28/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia kokemuksia ap:lla agomelatiinista?

Vierailija
29/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti olet lääkeriippuvainen. Sinun on jossain vaiheessa vierouduttava lääkkeistä ja hoidettava unettomuuden taustasyyt, jotka ovat psyykkisiä. Pitkäaikainen säännöllinen unilääkkeiden käyttö lisää muistisairauksien riskiä.

Aijaa! 🤦 Enkö itsekin sanonut, etten vaan nuku ilman lääkkeitä.

Kuten sanoin, tää on jatkunut lapsuudesta asti. Yläaste oli järkyttävää. Kouluajoilta ei ole painunut mitään mieleen unenpuutteen vuoksi. Ammattikoulusta en suoriutunut kun en vaan nukkunut, lääkkeet sain välillä pariksi viikoksi jolloin suoriuduin. Se on kroonista. Syitä ja ratkaisuja sille on käyty läpi 20 vuotta, en vaan nuku ja lääkärikin on todennut olevan jo "aika epätoivoinen tapaus" kun katseli mitä kaikkea on läpikäynyt.

Ja mä olen suosiolla vaikka vähän hajamielinen ja hölmö mutta pirteä, kuin kroonisesti uneton, joka on jatkuvasti masentunut ja väsynyt.

Jos 20 vuotta ei riitä näiden taustasyiden läpinäymiseen ja itsehoitokeinojen kokeiluun enkä siltikään nuku niin kuinka monta vuosikymmentä sitä pitää yrittää?

Kerrotko mulle mitä nää psyykkiset tekijät sit vois olla kun vuosien terapiassa ja mielialalääkitykselläkåän ne ei ole lähteneet eikä kukaan niitä keksi?

Ap

Hei,

Itse unettomuudesta ja mt-ongelmista myös vuosikymmeniä kärsineenä, kysyisin, oletko käynyt uniapnea-testissä. Itselläni CPapin käyttöön otto muutti elämänlaadun aivan toiselle tasolle. Joudun toki ottamaan ketipinoria nukahtaakseni, mutta laite estää hengityskatkot, jotka herättivät monta kertaa yössä, eikä uni ollut virkistävää. Kaikki kivet on näissä hommissa käännettävä

Olen eri, mutta vastaan. Ei siinä mitkään uniapneat paljoa paina kun sinua alkaa nukuttamaan vasta klo 10 iltapäivästä vaikka olisit koko edellisen yön jo kokonaan valvonut. Ei ole muutenkaan kovin hääviä odotella tuntikaupalla unta, mikä ei tule, kömpelö maski naamalla, jolloin on sitäkin hankalampi nukahtaa.

Varmaan helppo nukahtamisongelmaisen nukahtaa häkkyrä naamalla 🤦‍♀️.

Tässä ei nyt tajuta ongelmaa, ei ole kyse hengityskatkoksiin heräämisestä, mutta jotain diagnoosia pitää vaan yrittää tyrkyttää.

Vierailija
30/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on saanu parhaat neuvot niiltä jotka itse nukkuu hyvin😉🤦‍♀️

Vierailija
31/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi, kun sain ferritiinin nousemaan 7:sta 60:een. Kokeile edes, mäkään en uskonut aluksi, että rauta-arvot vaikuttaa uneen.

Tätä aloin nyt miettimään kun mainitsit, kiitos 🤔 olen liikunnallinen ja hoikka, lihaa syön mutta en juuri siitä piittaa, ruokarytmi on iltaan painottuva ja voin helposti huidella sinne klo 18-20 ilman ruokaa. Aamulla ei saa mitään alas, ennen nukkumaanmenoa haluan ruokaa ja nukun paremmin täydellä vatsalla, tänäänkään en ole vielä syönyt mitään, vedän kerralla isompia satseja myöhemmin. Verenpaine ja leposyke alhainen. Magnesiumia syön iltaisin (eikö magnesium vähennä raudan imeytyvyyttä) koska sitä nyt neuvotaan ottamaan iltaisin jos on ongelmia nukahtaa.

Tosin monet raudan puutteen oireet ei täsmää enkä nauti juuri tuotteita (kuten kofeiini), jotka estäisivät raudan imeytymistä.

Mulla on kaapissa rauta+c-tabletteja. Otankin heti ja koitan muistaa päivittäin.

Eikö noissa mene hurjan pitkään ennenkuin tulosta pitäisi näkyä?

Olisikin hurjaa, jos 20 vuoden unettomuus ja jatkuva lekurilla ramppaaminen ja lääkekokeilut loppuis rautatableteilla.

Ap

Vierailija
32/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep.

Laita vaan pää tyynyyn ja silmät kiinni. Käy rauhallisella lenkillä. Älä juo kahvia ja energiajuomia iltaisin. Tuuleta iltaisin. Kyllä se uni tulee, kun tarpeeksi väsyttää.

Oletko koittanut melatoniinia?

Vierailija
33/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep.

Laita vaan pää tyynyyn ja silmät kiinni. Käy rauhallisella lenkillä. Älä juo kahvia ja energiajuomia iltaisin. Tuuleta iltaisin. Kyllä se uni tulee, kun tarpeeksi väsyttää.

Ja pikkasen suututtaa kun joku vaikka someen laittaa kuinka nyt on koko viikko pilalla kun toissayönä sain nukuttua vaan 6 tuntia... kun itselle olis ihan taivaan lahja 6 tunnin unet.

Vierailija
34/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep.

Mua ei nuo neuvot auta yhtään. Vuosia jo kärsinyt unettomuudesta. Lääkkeet sain yksityiseltä.

Vierailija
35/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut ihan kaikkia viestejä, toivottavasti ei tule toistoa: onko keskusteltu lääkärissä ihan säännöllisen lääkityksen aloittamisesta? Sanoit, että et nuku koska et saa ajatuksia hiljenemään, ja tämä kuulostaa minulle hyvin tutulta.

Kärsin univaikeuksista ja ahdistuneisuushäiriöstä, nukun juuri Ketipinorin tai Opamoxin turvin. Nyt muutaman kuukauden ajan olen ollut päivittäisellä ahdistuneisuuteen auttavalla lääkityksellä, ja olen joutunut sopeutumaan hiljaiseen päähän. Ajatuksia ei yksinkertaisesti virtaa samalla käsittämättömällä vauhdilla kuin ennen, vaan voin ”valita” mitä ajattelen. Samalla nukahtaminen on helpottunut mielettömän paljon.

Onko sulla siis opamox tuohon ahdistukseen vai siihen vielä  joku muu?

Vierailija
36/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin nukkua vasta sen jälkeen, kun sain stimulantteja ADHD:hen. Aikaisemmin silmissä vilisi ja korvissa pauhasi sulkiessani silmät illalla. Nykyään "näen vain mustaa" niin halutessani, ja yksinkertaisesti nukahdan. Yöllinen heräily on edelleen jonkinasteinen ongelma, koska stimulantti on ehtinyt poistua elimistöstä. Mutta nykyisin yleensä nukahdan jonkin ajan päästä uudestaan.

Vierailija
37/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä allergialääkkeet ovat niitä väsyttäviä? Joita saa käsikaupasta siis?

Olen myös kärsinyt unettomuudesta lapsesta asti ja nyt neljänkympin puolivälissä olen kyennyt vaikuttamaan tilanteeseen jonkin verran itse. Saan ajatukset muualle kun öisin katson herätessäni esim jotain Youtube-videota hetken. Myös tiettyjen "turva-asioiden", jotkut tv-sarjat tms ajattelu voi auttaa.

Nukahtamislääkkeistä en voi kokonaan luopua. On ongelma, kun lääkärit yhä enemmän pyrkivät lääkkeiden määräämisestä eroon.

Parasta tietenkin olisi jos saisi työrytmin käännettyä itselleni sopivaksi eli iltapainotteiseksi koska nukun hyvin aamuisin/aamupäivällä.

Vierailija
38/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olet sekoittanut kroppasi tuolla cocktaililla, ja sun pitäisi vieroittautua kaikista noista myrkyistä.

Vierailija
39/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut jokaista kommenttia, mutta onko sulle Ap tehty koskaan Nepsytutkimuksia? ADHD, Asperger, autisminkirjo...? Mietin voisiko sieltä löytyä syitä myös uniongelmiin.

Mulla on myös nukahtamisvaikeuksia ja uniongelmia, ollut esiteini-iästä lähtien. Pää vaan on aina niin kierroksilla, että se ei hiljene. Koskaan. Ihan sama miten rankka fyysinen treeni olisi takana, miten väsynyt keho on, mitä olen syönyt ja miten olen harjoittanut mieltäni, meditoinut jne.

Lääkkeet joita olen kokeilut (samoja mitä mainitsit), pilaavat seuraavan päivän. Aamu on yhtä tokkuraa ja pää ihan tyhjä, ideaton ja ontto koko päivän. Nukun kyllä silloin, tosin huonoa unta, mutta ei ole sen arvoista todellakaan... Itselläni ei auta kuin ne pahamaineiset bentsot. Sekä ahdistukseen, että uniongelmiin. Lääkitys kun on kohdillaan, niin yksi valmiste saattaa riittää takaamaan, sekä normaalin elämän (ilman ahdistusta, paniikkihäiriötä), että yhtäjaksoisen nukkumisen ja palauttavat yöunet.

Olen syönyt betsoja useamman vuoden, samalla annostuksella, samaa lääkettä. Tämä on mun kokemus. Mua ei enää häiritse se, että syön mahdollisesti tätä lääkettä hyvin pitkään, ellen aina. En ajattele, että olen riippuvainen, vaan mieluummin niin, että sopiva lääkitys on löytynyt ja pelastanut elämäni.

Vierailija
40/204 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep.

Joo, juuri tällaisia neuvoja olen kuunnellut näiltä hyvin nukkuvilta vuosikymmeniä. Olen siis tuo, joka kertoi pahimmillaan valvoneensa jopa 4vrk putkeen. Koska "kyllä se uni tulee kun et nuku aamuisin liian myöhään".

Kun se ei mene näillä ihmisillä kaaliin, että mulle on ihan sama heräänkö aamuisin kuudelta (kuten heräänkin aina töihin) ja menenkö nukkumaan illalla aina samaan aikaan, on se aika sitten klo: 21, 22, 23, 24 tai mitä tahansa, kun minä en kertakaikkiaan NUKAHDA! Eikä minun myöskään tarvitse olla mitenkään erityisen stressaantunut tai mitään. Enkä juo kahvia, energiajuomia jne piristeitä kuin korkeintaan aamuisin, jolloin niille on tarvetta.

Muistan kuinka joskus töissä minulla oli jotain rauhoittavaa uniteetä, jossa oli kuun kuva. Työkaverit nauroivat minulle, että muut juovat klo 14 kahvitauolla kahvia ja minä uniteetä, koska valmensin itseäni jo siitä alkaen illan unettomuuteeni. Ei ole mikään naurun asia vakava unettomuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi