En nuku ilman lääkkeitä
Olen kärsinyt tästä lapsesta asti.
Itsehoito, rauhoittumismetodit, huolihetket, umihygienia, liikunta, ruokavalio tasapainossa ja kaikkien ohjeiden mukaan . Mun päässä ei sammu se jatkuva ajatustulva. Ja jos saankin itseni nukahtamaan ilman lääkkeitä, niin herään sit viimeistään neljän tunnin kuluttua enkä saa unta enää, saatan nukahtaa juuri ennen kellon soittoa, jolloin olen entistä väsyneempi.
Ketipinor tuo kyllä unen, mutta olen äkäinen ja väsynyt, pihalla oleva zombie jo puolikkaasta. Mirtazapin kokeiltu, tolvon kokeiltu, unettavat allergialääkkeet läpikäyty, melatoniini, agomelatiini, kaikki mahdolliset vitamiinit ja luontaistuotteet. Nukun hyvin vain imovanella tai opamoxilla. Opamoxia tosiaan en haluaisi syödä unettomuuteen, mutta sitäkin saa helpommin kuin sivuoireetonta ja toimivaa imovanea.
Mitä hittoa tässä voi tehdä?? Onko ainoa vaihtoehto heittäytyä vaan työttömäksi unettomuuden takia. Miten pitkään jaksaa jos yössä nukkuu vain neljä tuntia kun oikea tarve olisi lähempänä kahdeksaa?
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on saanu parhaat neuvot niiltä jotka itse nukkuu hyvin😉🤦♀️
Jep.
Laita vaan pää tyynyyn ja silmät kiinni. Käy rauhallisella lenkillä. Älä juo kahvia ja energiajuomia iltaisin. Tuuleta iltaisin. Kyllä se uni tulee, kun tarpeeksi väsyttää.
Oletko koittanut melatoniinia?Joo, juuri tällaisia neuvoja olen kuunnellut näiltä hyvin nukkuvilta vuosikymmeniä. Olen siis tuo, joka kertoi pahimmillaan valvoneensa jopa 4vrk putkeen. Koska "kyllä se uni tulee kun et nuku aamuisin liian myöhään".
Kun se ei mene näillä ihmisillä kaaliin, että mulle on ihan sama heräänkö aamuisin kuudelta (kuten heräänkin aina töihin) ja menenkö nukkumaan illalla aina samaan aikaan, on se aika sitten klo: 21, 22, 23, 24 tai mitä tahansa, kun minä en kertakaikkiaan NUKAHDA! Eikä minun myöskään tarvitse olla mitenkään erityisen stressaantunut tai mitään. Enkä juo kahvia, energiajuomia jne piristeitä kuin korkeintaan aamuisin, jolloin niille on tarvetta.Muistan kuinka joskus töissä minulla oli jotain rauhoittavaa uniteetä, jossa oli kuun kuva. Työkaverit nauroivat minulle, että muut juovat klo 14 kahvitauolla kahvia ja minä uniteetä, koska valmensin itseäni jo siitä alkaen illan unettomuuteeni. Ei ole mikään naurun asia vakava unettomuus.
Silloin pitäisi varmaan tehdä itselleen vieroituskuuri, esim kesäloma jonka aikana ei turvaudu mihinkään myrkkyihin, vaan tekee itselleen kähyvän vuorokausirytmin, johon kuuluu paljon liikuntaa, tasaista syömistä, mielekästä tekemistä ja säännölliset lepoajat. Ja aamulla ylös samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep.
Laita vaan pää tyynyyn ja silmät kiinni. Käy rauhallisella lenkillä. Älä juo kahvia ja energiajuomia iltaisin. Tuuleta iltaisin. Kyllä se uni tulee, kun tarpeeksi väsyttää.
Oletko koittanut melatoniinia?Joo, juuri tällaisia neuvoja olen kuunnellut näiltä hyvin nukkuvilta vuosikymmeniä. Olen siis tuo, joka kertoi pahimmillaan valvoneensa jopa 4vrk putkeen. Koska "kyllä se uni tulee kun et nuku aamuisin liian myöhään".
Kun se ei mene näillä ihmisillä kaaliin, että mulle on ihan sama heräänkö aamuisin kuudelta (kuten heräänkin aina töihin) ja menenkö nukkumaan illalla aina samaan aikaan, on se aika sitten klo: 21, 22, 23, 24 tai mitä tahansa, kun minä en kertakaikkiaan NUKAHDA! Eikä minun myöskään tarvitse olla mitenkään erityisen stressaantunut tai mitään. Enkä juo kahvia, energiajuomia jne piristeitä kuin korkeintaan aamuisin, jolloin niille on tarvetta.Muistan kuinka joskus töissä minulla oli jotain rauhoittavaa uniteetä, jossa oli kuun kuva. Työkaverit nauroivat minulle, että muut juovat klo 14 kahvitauolla kahvia ja minä uniteetä, koska valmensin itseäni jo siitä alkaen illan unettomuuteeni. Ei ole mikään naurun asia vakava unettomuus.
Mutta usko kuitenkin meitä saman kokeneita, jotka kertovat että siihen omaan unettomuuteen ON mahdollista vaikuttaa. Ihan ensin hankkiudu ajatuksesta eroon, että ET voisi ikinä koskaan mitenkään omaan unettomuuteesi vaikuttaa.
Oletko yrttiä kokeillut?
Monet käyttävät nukkumiseen. Itsekin satunnaisesti, jos tuntuu siltä, ettei saa muuten rauhoituttua tarpeeksi palauttavaa unta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti olet lääkeriippuvainen. Sinun on jossain vaiheessa vierouduttava lääkkeistä ja hoidettava unettomuuden taustasyyt, jotka ovat psyykkisiä. Pitkäaikainen säännöllinen unilääkkeiden käyttö lisää muistisairauksien riskiä.
Aijaa! 🤦 Enkö itsekin sanonut, etten vaan nuku ilman lääkkeitä.
Kuten sanoin, tää on jatkunut lapsuudesta asti. Yläaste oli järkyttävää. Kouluajoilta ei ole painunut mitään mieleen unenpuutteen vuoksi. Ammattikoulusta en suoriutunut kun en vaan nukkunut, lääkkeet sain välillä pariksi viikoksi jolloin suoriuduin. Se on kroonista. Syitä ja ratkaisuja sille on käyty läpi 20 vuotta, en vaan nuku ja lääkärikin on todennut olevan jo "aika epätoivoinen tapaus" kun katseli mitä kaikkea on läpikäynyt.
Ja mä olen suosiolla vaikka vähän hajamielinen ja hölmö mutta pirteä, kuin kroonisesti uneton, joka on jatkuvasti masentunut ja väsynyt.Jos 20 vuotta ei riitä näiden taustasyiden läpinäymiseen ja itsehoitokeinojen kokeiluun enkä siltikään nuku niin kuinka monta vuosikymmentä sitä pitää yrittää?
Kerrotko mulle mitä nää psyykkiset tekijät sit vois olla kun vuosien terapiassa ja mielialalääkitykselläkåän ne ei ole lähteneet eikä kukaan niitä keksi?
Ap
Hei,
Itse unettomuudesta ja mt-ongelmista myös vuosikymmeniä kärsineenä, kysyisin, oletko käynyt uniapnea-testissä. Itselläni CPapin käyttöön otto muutti elämänlaadun aivan toiselle tasolle. Joudun toki ottamaan ketipinoria nukahtaakseni, mutta laite estää hengityskatkot, jotka herättivät monta kertaa yössä, eikä uni ollut virkistävää. Kaikki kivet on näissä hommissa käännettävä
Musta vähän tuntuu, että lääkärit naurais mut pihalle jos itse alan jotain apneatutkimuksia ehdottelemaan. Olen hoikka ja elän terveellisesti (tiedän, voi olla viikollakin). Kahdella exällä on ollut apneaa, olen kuunnellut yöt niitä korahduksia ja hengityskatkoksia siinä vieressä, toinen heistä oli ylipainoinen ja painonpudotulsen myötä katkot vähenivät. Kukaan ei ainakaan ole mulle kertonut muusta kuin "vienosta kuorsauksesta välillä". Tosin mistäpä sitä tietää, kun mä valvon eikä he.
Enkä mä nukahtele oikein päivisinkään, kuten he.Olen siis jatkuvasti väsynyt, mutta samalla jossain ylivireystilassa.
Papereihin on aina kirjoitettu "ei elimellinen unettomuus". Tosin ei mua elimellisesti ole tutkittukaan, mitä tuokin nyt tarkoittaa.
Ap
Ne uniapnean tutkimiseen vaadittavat ehdot täyttyy kyllä varmaan suurimmalla osalla ihmisistä joilla univaikeuksia. Siis että tyyliin ei saa unta ja kuorsaa (mitä varmaan lähes kaikki ainakin toisinaan tekee). Mulle ainakin on suorastaan tuputettu noita tutkimuksia, vaikka olen myös nuori hoikka nainen, enkä usko että mulla mitään uniapneaa on, vaikka unihäiriö onkin ja lisäksi kuorsaan melko säännöllisesti.
Ostin juuri Harmonia niDRA-luontaistuotetta. Ashawagandhaa + sahramiuutetta. Itsellä siis uni tulee heti, mutta heräilen muutaman tunnin välein.
Mä nukun ainoastaan Ketipinor 300mg ja Olantsapiini 5mg lääkkeillä. Koronan jälkeen pari vuotta sitten alkoi vaikea unettomuus. Mitä lie tuhoja tehnyt aivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep.
Silloin pitäisi varmaan tehdä itselleen vieroituskuuri, esim kesäloma jonka aikana ei turvaudu mihinkään myrkkyihin, vaan tekee itselleen kähyvän vuorokausirytmin, johon kuuluu paljon liikuntaa, tasaista syömistä, mielekästä tekemistä ja säännölliset lepoajat. Ja aamulla ylös samaan aikaan.
Mä en ole käyttänyt "niitä myrkkyjä" mitenkään paljon, koska en niitä ole lääkäreiltä mitenkään helposti saanut varsinkaan silloin nuorena. En siis ole ap. Olen nyt 43v ja viimeiset 4 vuotta olen saanut nukuttua ketipinorilla, eli minulla on nykyään asiat suhteellisen hyvin. Mutta silloin nuorena unettomuuttani vähäteltiin paljon läheisten ja lääkäreiden toimesta. Että mun piti tosiaan valvoa se 4vrk ja saada hirveä verenpainesairaus (joka jäi pysyvästi päälle) ennen kuin minua alettiin edes vähän uskoa.
Ja lomilla tosiaan pyrin olemaan ilman lääkkeitä, koska silloin ei haittaa milloin nukun ja kuinka paljon. Olen myös luontaistuotteisiin turvautunut ja saanut jonkinlaisen avun niistä, mutta ei ne ole yhtä tehokkaita kuin lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep.
Voi jestas. Ei kannata antaa neuvoja jos ei ymmärrä mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mä nukun ainoastaan Ketipinor 300mg ja Olantsapiini 5mg lääkkeillä. Koronan jälkeen pari vuotta sitten alkoi vaikea unettomuus. Mitä lie tuhoja tehnyt aivoihin.
Olantsapiini on vahva psykoosilääke. Ei sitä pitäisi käyttää kuin sellaisten jotka ovat vaaraksi itselleen tai muille.
Minulla oli nuorena että valvoin pari tuntia että sain unen päästä kiinni mutta kun sai niin nukkui kyllä hyvin ja pitkään eikä mitään ongelmia työssä käymiseen. Vanhemmiten nyt nukahtelen heti mutta uni on pätkittäistä ja saa rampata pari kolme kertaa vesassa yöllä ja sitten voi nukahdella istualtaakin pitkin päivää niin ettei taatusti työssäkäyminen onnistuisi. On lievä uniapnea todettu ja voi se olla lievääkin pahempi jo. Korona flunssien jälkeen tuntuu keuhkot olevan aika huonossa kunnossa, on jäänyt limaisuus, hengenahdistus ja yskä. Liikkuessa hapensaannin otto kyky on heikentynyt. Koronaa ei enää testattu rokotetuilla mutta niin järkyttävä pitkä flunssa oli että meinasi tukehtua siihen yskään eikä sellaista ole ollut koskaan ja terveys,arvauskeskuksesta ei ollut mitään hyötyä. Astmapiippua sai ruinata josta oli vähän hyötyä hengenahdistukseen eikä sitä olisi millään annettu.
Akupunktiosta voi saada avun, kokeilemisen arvoinen!
Vierailija kirjoitti:
Oletko yrttiä kokeillut?
Monet käyttävät nukkumiseen. Itsekin satunnaisesti, jos tuntuu siltä, ettei saa muuten rauhoituttua tarpeeksi palauttavaa unta varten.
Tätä kyllä sitä tuputetaan joka puolelta 🤦
Olen kokeillut, useampaan otteeseen. Laukaisee mulla aina todella ahdistavan dissosiaation, se on aivan kamalaa. Mulla ei oikein mikään toimi niinkuin muilla, olen vähän kateellinen niille keillä tuo toimii kun voisi itse kasvatella lääkkeensä. En yhtään ihmettele niitä, jotka hommaavat lääkkeensä kadulta, kun lääkäristä ei apua saa.
Nuorempana tuli viikonloppuisin tiltattua viinalla sammumiseen asti heti koulun jälkeen pikaisesti ihan vaan sen takia että saa vähän pidempään nukuttua. Heräsin la aamulla ja uusiksi. Enää ei pysty, ei kestä keho eikä mieli eikä tuo järin fiksua ollut silloinkaan. Parikymppisenä (kään) sitä ei otettu ollenkaan vakavasti lääkärissä, en keksinyt muutakaan. Nyt 10v myöhemmin ehkä ikä tekee sen että edes välillä saa lääkkeet. (Tosiaan joo, myös alkoholi minimissä nykyään)
Mulla myös ADD-epäily ja on tarkoitus aloittaa tutkimukset. Kun mikään lääke tai yrtti ei mulla toimi niinkuin pitäis, niin rauhoittaisko se adhd-lääkitys nukkumisenkin, kun muita se (pirijohdannainen) piristää.
Ottaa päähän.
AP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kemiallinen kooma ole mitään oikeaa unta.
No on sekin parempi kuin ettei nuku ollenkaan. Olen pahimmillaan valvonut 4 vuorokautta, siis nukkumatta sekuntiakaan! Oikeastaan vain piristyin sinä aikana päivien kuluessa, tosin muutuin myös sekavaksi.
Tuolloin myös verenpaineeni nousi niin korkealle, että jouduin myöhemmin sairaalaan moneksi päiväksi eikä meinattu sielläkään saada verenpainettani alas. Olin silloin vasta kolmekymppinen.Olin törmännyt koko ikäni siihen, että mua syytetään siitä että vain nukun liian pitkälle aamuisin, joten sotken unirytmiäni sillä. Kaikki neuvoivat, että herää joka aamu samaan aikaan ja mene nukkumaan illalla samaan aikaan. Mutta kun ei se koskaan auta minulla. Minulla ei vaikuta olevan mitään luonnollista unirytmiä lainkaan. Voin sekä valvoa uskomattoman pitkiä aikoja, mutta myös nukkua ihan tolkuttoman paljon yhteen menoon. Olen miettinyt, voisiko tämä olla jokin uniapnean alalaji. Kukaan ei ymmärrä tätä, ei edes lääkärit.
Onneksi itselläni auttaa lääkkeet todella hyvin kunhan niitä hirveällä valituksella saan, joten olen kyennyt hoitamaan työni aina. En tiedä kuinka he pärjäävät joilla lääkkeet eivät auta, tai eivät osaa vaatia niitä.
Uuups, sanoin näköjään tuossa tekstissäni, että voisiko tämä olla jonkinlainen uniapnean "alalaji", mutta oikeasti tarkoitin narkolepsiaa. Sen alalaji. Uniapneahan on sikäli selvä juttu, että ihminen saa hengityskatkoksia ja nukkuu siksi huonosti. Keskustelussa on kyseessä lähinnä se ongelma, että uni ei tule ollenkaan.
Narkolepsiassa ihminen nukahtaa tuon tuosta. Joten voisiko nukahtamattomuus olla tuon sairauden kaltainen, mutta vastapäinen unihäiriö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep.
Oletko koittanut melatoniinia?Mua ei nuo neuvot auta yhtään. Vuosia jo kärsinyt unettomuudesta. Lääkkeet sain yksityiseltä.
Kehonsa varmaan saa totutettua myös siihen, että ei voi nukkua ilman lääkkeitä. On tullut riippuvaiseksi ko kemiallisesta cocktailista.
Pitäisi aina muita keinija käyttää kuin kemiallisella ratkaisulla pikahoito, ilman että puuttuu ongelman syyhyn.
Doh 🤦
Sain ensimmäiset unilääkkeet kokeiluun 24-vuotiaana.
Kuten sanoin, tämä alkoi jo lapsuudessa.
Eikö 24 vuotta kokeilua ja totuttelua riitä? Todella pikaista hoitoa joo.
Mua huvittaa ja samaan aikaan surettaa nää neuvot että "sit kun lopetat lääkkeen, niin et nuku ilman sitä". Enhän mä ole nukkunut vuosikausiin muutenkaan vaikka en lääkettä ole käyttänytkään!!! 🤦
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olantsapiini on vahva psykoosilääke. Ei sitä pitäisi käyttää kuin sellaisten jotka ovat vaaraksi itselleen tai muille.
Tavalliset unilääkkeet ei auta. Tulee vaan pöpperöinen olo, muttei pääse uneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo 5mg mitenkään vahva annostus ole.
Eikö Zopinoxia enää ole olemassa? Kukaan ei sitä ole maininnut. Ihana lääke. Välillä ikävä. Nykyään kuitenkin nukun luomuna köyhän miehen aistideprivaatiomenetelmällä, eli (litteät) kuulosuojaimet päähän ja silmälaput silmille. Kun kaikki, vähäisetkin, äänet ja valot on eliminoitu, saan jossain vaiheessa unen ja nukun useimmiten aamuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti olet lääkeriippuvainen. Sinun on jossain vaiheessa vierouduttava lääkkeistä ja hoidettava unettomuuden taustasyyt, jotka ovat psyykkisiä. Pitkäaikainen säännöllinen unilääkkeiden käyttö lisää muistisairauksien riskiä.
Mistä tiedät että ap:n univaikeuksien syy on psyykkinen? Meillä on diagnosoidusti jo neljännessä polvessa vaikeaa unettomuutta. Olen nukkunut nukahtamislääkkeiden ja ketipinorin kombolla nyt jo 10v.
Äitini uskoi olevansa vain riippuvainen nukahtamislääkkeistä ja vietti 9kk elämästään pari vuotta sitten vieroittuen niistä. Ei ollut myöskään työkykyinen, kaatui kahdesti pahasti uupumuksen aiheuttaman huimauksen vuoksi, toisella kertaa mursi käsivartensa. Kävi terapiassa ja “unikoulussa” samaan aikaan. 9kk jälkeen totesi ettei enää kykene jatkamaan elämäänsä vaan on itsemurhan paikka jos ei saa nukuttua kunnolla. 1kk nukahtamislääkkeiden uudelleenaloittamisen jälkeen elämä on hänellä normalisoitunut ja pääsi palaamaan työhönsä.
Minä olen käynyt uusimman unikoulun, terapiassa pitkäkestoisesti ja lyhytkestoisesti, psykiatreilla, joogannut, tehnyt mindfullnessharjoituksia, en polta, en juo alkoholia, liikun ja syön terveellisesti. En käytä digilaitteita 18 jälkeen, olen käynyt hypnotisoijalla, testannut eri ruokavalioita.
Ilman nukahtamislääkkeitä nukkuisin kyllä, n 3vrk välein ja huonolaatuista unta. Nukahtamislääkkeillä nukun ravitsevaa unta, näen paljon rikkaita unia ja koen aamulla oloni levänneeksi. Muistisairauksien riski tuntuu hyvin pieneltä kun elämä ilman niitä on vähintään yhtä huonolaatuista kuin keskivaikean muistisairauden. Ja olen kuitenkin alle nelikympinen vielä.
Ap:lle vinkiksi että käy osaavalla psykiatrilla hakemassa nukahtamislääkeresepti.
Kehonsa varmaan saa totutettua myös siihen, että ei voi nukkua ilman lääkkeitä. On tullut riippuvaiseksi ko kemiallisesta cocktailista.
Pitäisi aina muita keinija käyttää kuin kemiallisella ratkaisulla pikahoito, ilman että puuttuu ongelman syyhyn.