Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttären poikaystävän perhe - teistä outoa?

Vierailija
29.09.2015 |

Tyttärelläni on ensimmäinen poikakaveri, ovat samalla luokalla lukiossa.

Eilen pojan äiti pyysi tyttäreni syömään ravintolaan koulun jälkeen. Mukana siis tyttö, poikakaveri ja pojan äiti.

Kun tuli laskun tilaamisen aika, äiti oli ilmoittanut että laskut erikseen. Poika oli sanonut, että hänellä on vaan kolikoita johon äiti "Voi voi, olisitte miettineet tätäkin ajoissa!"

Tyttäreni sitten maksoi omat ja pojan ruuat Visallaan. Poika lupasi maksaa takaisin ensi palkasta.

Nuoret olivat puhuneet asiasta jälkeenpäin ja kuulemma poika ei saa kotoaan yhtään mitään vaan päinvastoin MAKSAA äidilleen joka kuukausi 400€ vuokraa ja 100€ ruokarahaa. Sähköistä maksaa myös puolet. Poika siis 17 ja käy iltatöissä ja jakaa mainoksia vielä sen lisäksi.

Minun käy niin poikaa sääliksi, oilein kiltti ha ihana mutta kamala mutsi!

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 16:37"]

En usko tätä siksi, että lukiolaispoika ei ihan helposti iltatöillä tienaa 500 euroa + muut menot, esim. lukion koulukirjat. Tarvitsisi siis lähes tonnin kuussa käteen osa-aikaisilla töillä ilman koulutusta ja kummoista työkokemusta...

[/quote]

Mistä tuon tonnin repäisit? Lukiokirjat saa käytettynä halvalla ja kavereiden kesken lainaillaan, tunnen pojan joka sai kaikki lukiokirjansa 25 eurolla. 

Vaikka ei noin hyvää diiliä saisi, ei missään tapauksessa mene useita satoja euroja _kuukaudessa_ lukiokirjoihin. Eikä oikeastaan muuhunkaan. Itse ostin lukion ajan vähät vaatteeni kirpputorilta, en käynyt elokuvissa/keikoilla/ostellut turhia tavaroita, en oikeastaan harrastanut mitään maksullista. Elinkustannukseni olivat vuokra ja ruoka mukaanlaskettuna 500 euron tienoilla, minkä tienasin ilta- ja viikonlopputöillä helposti. 

Työkokemusta oli 13-vuotiaasta asti ilta-, viikonloppu- ja kesätöistä.

Siskopuoleni muuten muutti lukion ekalla omilleen juuri siksi että sillä summalla minkä isänsä oli perimässä tytöltä vuokrarahaa sai mukavan kaksion. Kyllä näitä vanhempia on, vaikka tämä ap olisikin trolli.

Vierailija
22/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 16:59"]

En usko tätä siksi, että lukiolaispoika ei ihan helposti iltatöillä tienaa 500 euroa + muut menot, esim. lukion koulukirjat. Tarvitsisi siis lähes tonnin kuussa käteen osa-aikaisilla töillä ilman koulutusta ja kummoista työkokemusta...

[/quote]

Mistä tuon tonnin repäisit? Lukiokirjat saa käytettynä halvalla ja kavereiden kesken lainaillaan, tunnen pojan joka sai kaikki lukiokirjansa 25 eurolla. 

Vaikka ei noin hyvää diiliä saisi, ei missään tapauksessa mene useita satoja euroja _kuukaudessa_ lukiokirjoihin. Eikä oikeastaan muuhunkaan. Itse ostin lukion ajan vähät vaatteeni kirpputorilta, en käynyt elokuvissa/keikoilla/ostellut turhia tavaroita, en oikeastaan harrastanut mitään maksullista. Elinkustannukseni olivat vuokra ja ruoka mukaanlaskettuna 500 euron tienoilla, minkä tienasin ilta- ja viikonlopputöillä helposti. 

Siskopuoleni muuten muutti lukion ekalla omilleen juuri siksi että sillä summalla minkä isänsä oli perimässä tytöltä vuokrarahaa sai mukavan kaksion. Kyllä näitä vanhempia on, vaikka tämä ap olisikin trolli.

[/quote]

Nykyään pitää olla kannettavakin ja kirjasarjat uudistetaan juuri eli ei saa vanhoja.

http://www.iltalehti.fi/perhe/2015081220167351_pr.shtml

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 17:08"]

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 16:59"]

[/quote]

[/quote]

Nykyään pitää olla kannettavakin ja kirjasarjat uudistetaan juuri eli ei saa vanhoja.

http://www.iltalehti.fi/perhe/2015081220167351_pr.shtml

[/quote]

Niitä uudistetaan ihan koko ajan, myös silloin kun minä kävin lukiota. Kurssit käydään kuitenkin eri periodeissa joten hyvin saattaa kolmosperiodissa saada kirjan joka oli kaverilla heti lukuvuoden alussa. Meidän koulussa opettajat myös tutkivat uudistuksia - nehän on usein aika pieniä - ja vinkkasivat että vanhalla kirjalla pärjää jos tekee muistiinpanot sivuilta x-x jonkun toisen kirjasta. 

Kannettavaa en tarvinnut kertaakaan opintojeni aikana, ei myöskään pikkuveljeni joka valmistui tänä vuonna. Tietty tietokonetta voi tarvita kotona johonkin projektiin, mutta kirjastossa minäkin kävin koska minulla ei ollut nettiä asunnossani.

Vierailija
24/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin tuon täysin, jos pojalla olisi velkaa aiemmin tehdystä rikoksesta, jonka vanhempansa olisivat maksaneet, mutta nyt sitten ns. perivät sen pojaltaan vuokran ja muiden asumiskulujen muodossa. Tai sitten, jos teinillä olisi kallis harrastus, jonka hän itselleen haluaisi. Siinä tapauksessa laittaisin oman teinin itse maksamaan kakista säästöistä tai maksaisin loput, mitä puuttumaan jää.

Itse maksoin yläasteikäisenä liki tonnin maksavan harrastuksen vuodessa osittain ja loput äitini. Jälkeenpäin ajateltuna hyvä diili. Kun täytin 18, niin sain asua ilmaiseksi plus ilmaiset ruoat, mutta penniäkään ei maksettu mun laskuja. Ne maksoin opintotuesta ja jos rahat eivät riittäneet, kuten ne eivät riittäneetkään kaikkiin laskuihin, niin porukat ohjasivat sossun luukulle. Siten opin itse ottamaan vastuuta, mutta muuten elin normin lapsuuden.

Tuo sun tarina on aika sairas ja toivon, että asialle tehdään jotakin.

Vierailija
25/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:54"]Äiti on rikollinen. Hänellä on elatusvastuu 18 vuoden ikään saakka. Nyt kaiketi laittaa pojan työhön, että saa itse taskurahaa.

Poika ei ehdi oikeasti varmaan edes opiskella kunnolla tuon duunimäärän lisäksi. :(
[/quote] Vanhemmilla tosiaan elatusvastuu. Ota yhteyttä sosiaalitoimeen ja selitä tilanne!

Vierailija
26/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös vanhemmat joudu tukemaan lapsen opiskelua aina 21 vuotiaaksi saakka? Ihan lain mukaankin?

Vierailija
27/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On outoa, miksei poika muuten muuta kotoa. Maksaa mammalle 500 e kuussa, maksaisi sillä jo oman kämpän vuokraa iisisti. 

Vierailija
28/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka kutsuu, maksaa.

Vierailija
29/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AI että ku on kauheeta, että oikein jotain maksaa kotiin. Niin mäkin olen maksanut eikä se musta ollu olleskaan kauheeta, vaan oikeudenmukaista.

Vierailija
30/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh :D vittu mikä mutsi

Vierailija
31/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko tätä!

Vierailija
32/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on rikollinen. Hänellä on elatusvastuu 18 vuoden ikään saakka. Nyt kaiketi laittaa pojan työhön, että saa itse taskurahaa.

Poika ei ehdi oikeasti varmaan edes opiskella kunnolla tuon duunimäärän lisäksi. :(

Vierailija
33/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:51"]On outoa, miksei poika muuten muuta kotoa. Maksaa mammalle 500 e kuussa, maksaisi sillä jo oman kämpän vuokraa iisisti. 
[/quote]
No poika täytti just 17. Miten sellainen edes voi itse vuokrata asunnon? Ap

Vierailija
34/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:52"]

AI että ku on kauheeta, että oikein jotain maksaa kotiin. Niin mäkin olen maksanut eikä se musta ollu olleskaan kauheeta, vaan oikeudenmukaista.

[/quote]

Se, että joutuu alaikäisenä maksamaan useita satasia tai karhunosan saamistaan ansioista "ylläpitorahaa" kotiin, on kohtuutonta. 

Vierailija
35/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas provo-kertaus. 

Älä liioittele! 

Olisit puhunut kahdesta sadasta kotiin maksettavasta osuudesta, niin joku olisi voinut uskoakin. 

Vierailija
36/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 13:52"]AI että ku on kauheeta, että oikein jotain maksaa kotiin. Niin mäkin olen maksanut eikä se musta ollu olleskaan kauheeta, vaan oikeudenmukaista.
[/quote]
Lain mukaan vanhemmilla elatusvelvollisuus 18v asti. Sori, mut sua on kusetettu :(

Vierailija
37/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin olen sitä mieltä, että varsinkin jos on kyseessä vanhempi - opiskelija, niin se joka kutsuu, maksaa.

Minulle tuli kyllä tarinasta ensimmäisenä mieleen, että jos poika kerran on tottunut siihen, että pitää maksaa kotiin ja maksaa itse kaikki, niin miten kummassa hänellä ei ollut ravintolaan mentäessä muuta kuin kolikkoja mukanaan? Ei edes Visa Electronia?

Eli olikohan viisasta, että tyttäresi maksoi?

Vierailija
38/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minusta ollenkaan asiallista, että laskutetaan vuokraa nuorelta, jonka suhteen vanhemmat ovat vielä elatusvelvollisia. Siis oikeesti, WTF? Laki on tässä pojan puolella ja hän voisi halutessaan haastaa vanhempansa oikeuteen ja saada elatustuen oikeuden päätöksellä. 

Ja jos kutsuu lukiolaiset nuoret koulun jälkeen ravintolaan syömään, niin totta helkutissa on oletuksena, että se aikuinen maksaa! Miten edes kehtaa olla maksamatta!?

En todellakaan toivoisi omalle tyttärelleni tuollaista anoppia. Poikahan ei voi vanhempiaan valita ja tämä kuvio vaikuttaa sellaiselta, että poika saattaa aikuisena pitää reilustikin etäisyyttä omiin vanhempiinsa. Ei tuollaisen anopin kanssa ole terveellistä olla missään läheisissä yhteyksissä. Ja se on sääli, koska parhaimmillaan appivanhemmat ovat mukava lisä omien vanhempien rinnnalle. 

Ehkä sinä ap voisit olla tuolle pojalle sellainen läheinen ja turvallinen aikuinen, vähän tervehenkisempi äidin malli kuin tuo pojan oma äiti.

Vierailija
39/71 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko varmaa, että näin oikeasti on? Etteivät ole halunneet käydä syömässä tai tarvinneet rahaa muuhun ja kehittäneet tuollaisen jutun? 

Vierailija
40/71 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä on kyllä ihan hullut äidit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan