Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mua ärsyttää sana "tavallaan"

Vierailija
29.09.2015 |

Työpaikoilla ja ihan virallisissa yhteyksissä käytetään tuollaista turhaa täytesanaa. Ikään kuin kielenköyhyyttä. Ihan sama jos sanoisi jatkuvasti "niinku". Tavallaan sanaa tungetaan joka hemmetin väliin. Argh! Asiantuntijatkin!

Sori olen vain sihteeri, mutta siltikin ja juuri siltikin turhat ilmaukset joilla ei ole mitään merkitystä risovat.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pertsa kirjoitti:

Tavallaan ja juurikin ihan yhtä turhia sanoja.  Ei tarvita suomen kielessä. Turhaa sanahelinää.

Tavallaan saattaa muuttaa lauseen merkityksen.

Juristi joskus työpalaverissa sanoi "laki tavallaan lähtee siitä, että pankkitiedot ovat salaisia".

Laissa yksikäsitteisesti lukee, että pankkitiedot ovat salaisia, joten ei se ole mikään tavallaan oleva asia.

Vierailija
42/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on suomalainen tapa, jolla pehmennetään sanomista. Myös ehkä-sanaa käytetään varmastakin asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinku tota.

Vierailija
44/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan niinku olet oikeassa.

Vierailija
45/48 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on suomalainen tapa, jolla pehmennetään sanomista. Myös ehkä-sanaa käytetään varmastakin asiasta.

Tämähän se.

Vierailija
46/48 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

913

Vierailija
47/48 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää myös nämä tavallaan-niinku-ikään kuin- täytesanat. Yleensä ne ihmiset jotka käyttävät niitä, käyttävätkin sitten lähes joka lauseessa. 

Vierailija
48/48 |
26.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, entä sitten? Tuskin sillä on suurta merkitystä maailman rattaiden pyöriessä. Luulisi nyt sanoja mahtuvan maailmaan tai jos ei, niin pieni on maailmasi.

Kun mielestäni tämä ketju on mielenkiintoinen. Ennemmin puhun tästä kuin sodista. Itse inhoan sanontaa tuo, tyyliin "tuo Pertti on kunnon mies".