Mua ärsyttää sana "tavallaan"
Työpaikoilla ja ihan virallisissa yhteyksissä käytetään tuollaista turhaa täytesanaa. Ikään kuin kielenköyhyyttä. Ihan sama jos sanoisi jatkuvasti "niinku". Tavallaan sanaa tungetaan joka hemmetin väliin. Argh! Asiantuntijatkin!
Sori olen vain sihteeri, mutta siltikin ja juuri siltikin turhat ilmaukset joilla ei ole mitään merkitystä risovat.
Kommentit (48)
Se on suomalainen tapa, jolla pehmennetään sanomista. Myös ehkä-sanaa käytetään varmastakin asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Se on suomalainen tapa, jolla pehmennetään sanomista. Myös ehkä-sanaa käytetään varmastakin asiasta.
Tämähän se.
Mua ärsyttää myös nämä tavallaan-niinku-ikään kuin- täytesanat. Yleensä ne ihmiset jotka käyttävät niitä, käyttävätkin sitten lähes joka lauseessa.
Vierailija kirjoitti:
No, entä sitten? Tuskin sillä on suurta merkitystä maailman rattaiden pyöriessä. Luulisi nyt sanoja mahtuvan maailmaan tai jos ei, niin pieni on maailmasi.
Kun mielestäni tämä ketju on mielenkiintoinen. Ennemmin puhun tästä kuin sodista. Itse inhoan sanontaa tuo, tyyliin "tuo Pertti on kunnon mies".
Tavallaan saattaa muuttaa lauseen merkityksen.
Juristi joskus työpalaverissa sanoi "laki tavallaan lähtee siitä, että pankkitiedot ovat salaisia".
Laissa yksikäsitteisesti lukee, että pankkitiedot ovat salaisia, joten ei se ole mikään tavallaan oleva asia.