Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mua ärsyttää sana "tavallaan"

Vierailija
29.09.2015 |

Työpaikoilla ja ihan virallisissa yhteyksissä käytetään tuollaista turhaa täytesanaa. Ikään kuin kielenköyhyyttä. Ihan sama jos sanoisi jatkuvasti "niinku". Tavallaan sanaa tungetaan joka hemmetin väliin. Argh! Asiantuntijatkin!

Sori olen vain sihteeri, mutta siltikin ja juuri siltikin turhat ilmaukset joilla ei ole mitään merkitystä risovat.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin juuri samaa eilen. Ihmeellisesti lisääntynyt tämä tavallaan hokeminen kaikissa piireissä, jopa somessa ja vauvapalstalaisten keskuudessa. Jotenkin ärsyttävän teennäinen ilmaus, joka on aivan puhdas ja mitään tarkoittamaton täytesana, mutta jota jostain syystä käytetään jos halutaan kuulostaa ns. fiksummalta tai ainakin jotenkin oikeaoppisen nöyrältä. Eikö enää uskalleta sanoa asiaansa suoraan, vaan viestiä pitää pehmitellä ja vitkutella kaiken maailman empivillä ja ikään kuin suurta harkintaa osoittavilla täytesanoilla? Koomista kun täälläkin paljon viestejä, joissa joka toinen sana tavallaan...

Vierailija
22/48 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda se sitten termiin "ikään kuin" (sosiologit) tai "lähtökohtaisesti" (juristit)

Naurahdin ääneen. Oikeustieteilijät todellakin viljelevät tuota sanaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän niinku sinne päin.

Vierailija
24/48 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda se sitten termiin "ikään kuin" (sosiologit) tai "lähtökohtaisesti" (juristit)

Naurahdin ääneen. Oikeustieteilijät todellakin viljelevät tuota sanaa.

Me viljellään sitä sen takia, kun sääntöihin on yleensä poikkeuksia, ja jos sanoo vaan pelkän säännön ilmaisematta, että niitä poikkeuksiakin on, niin joku toinen juristi on heti nipottamassa.

"Lähtökohtaisesti" tarkoittaa siis juristikielessä suunnilleen sitä, että jos asiasta ei muuta tiedetä, niin yleensä se menee näin, mutta erityiset seikat voivat muuttaa tilannetta.

Vierailija
25/48 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikoilla ja ihan virallisissa yhteyksissä käytetään tuollaista turhaa täytesanaa. Ikään kuin kielenköyhyyttä. Ihan sama jos sanoisi jatkuvasti "niinku". Tavallaan sanaa tungetaan joka hemmetin väliin. Argh! Asiantuntijatkin!

Sori olen vain sihteeri, mutta siltikin ja juuri siltikin turhat ilmaukset joilla ei ole mitään merkitystä risovat.

Eli sua siis tavallaan ärsyttää sanan "niinku" käyttäminen, mutta et ole kuitenkaan ihan varma?

Vierailija
26/48 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Juurikin" niin vituddaa mua!

Mua juurikin ei ole koskaan ärsyttänyt. :D Ihmettelen kun se aina ärsyttää kaikkia. Käytän tuota koko ajan paitsi virallisissa yhteyksissä. Ehkä se on joku murrejuttukin, toisille vieraampi ilmaisu?

Vierailija
27/48 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ärsyttää tavallaan. Minun on vaikea keskittyä kuuntelemaan puhujaa, joka käyttää usein tavallaan-sanaa. Sen sijaan keskityn laskemaan, kuinka monta tavallaan-sanaa hänen puheenvuorossaan on.

ARGH!

Sama. Todella, siis to-del-la rasittava nykypäivän täytesana. Yök!

Vierailija
28/48 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää se, että ihmiset valittavat nykyisin niin s.atanan paljon kaikesta mikä niitä ärsyttäää.

Mitäs sitten jos joku sana tai asia ärsyttää.  

Minkäs sille mahtaa.  Sama sana ja asia ei ärsytä läheskään kaikkia muita ihmisiä.

Jos jotakuta lähes kaikki asiat ärsyttävät, hänen täytyy olla jollakin tavalla mielenterveysongelmainen.

Normaali ihmistä ei ärsytä ei sanat ja asiat ja muut ihmiset jatkuvasti.

Vierailija
29/48 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Juurikin" niin vituddaa mua!

Mua juurikin ei ole koskaan ärsyttänyt. :D Ihmettelen kun se aina ärsyttää kaikkia. Käytän tuota koko ajan paitsi virallisissa yhteyksissä. Ehkä se on joku murrejuttukin, toisille vieraampi ilmaisu?

Juurikin näin, siis. Tai näjes, niin kuin Tampesterissa sanovat.

Vierailija
30/48 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se ilmaisuna tavallaan aika ärsyttävä.

Vierailija
31/48 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ett ikeängku tavallan....ningku...ikeängku...tttavallan...et ningkutavallaa ett..........ikeängkuningkutavalla...mummest.....itsas.....niengku....ett kyymust....tavallan.....

Tuommosta se on asiantuntijan narina. Täytesanat ovat kuin vesipisaria kiinalaisssa kidutuksessa.

Minne jäävi sana "oikeastaan" ? Korvaisi hyvin sanan tavallaan. Tähän hätään muistan vain Mikko ääh muutos2011 Merikiven lausuneen telkkarissa tuon oivan sanan

Vierailija
32/48 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää muakin, toinen on "tietyllä tavalla".

Vierailija
33/48 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähtökohtaisesti käytän juurikin kaikkia mahdollisia täytesanoja kaikessa tekstissäni ja puheessani. Ihme sairaus tuokin, että kaiken pitää olla niin pirkuleen tehokasta ja pelkistettyä. Mutta onneksi meidät ihmiset varmaan noistakin tehtävistä pian korvataan koneilla.

Vierailija
34/48 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele jos jokaisen äähfin tilalla olisi tavallaan

Vierailija
35/48 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa se Juurikki teille on tehnyt, kun aina sitä solvaatte?

Vierailija
36/48 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen juttu 80-luvulta, kun äiti otti teinityttönsä puhutteluun ja toivoi, että tämä hieman siivoaisi kieltään. Lopulta sovittiin, että teini siivoa kieltään ja äiti valitsee ne termit, joiden käyttö lopetetaan.

Äiti: Eka termi on ihan v1 tun karsee ja toinen on s@@t-anan dille.

Tyttö: Ok. Mitkä ne termit on?

Vierailija
37/48 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, tietyllä tavalla ja tavallaan toistuu palstallakin jatkuvasti! Mikä ihmeen uusia muka hienoja muotisanontoja nuo on?🙈

Vierailija
38/48 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua, tietyllä tavalla ja tavallaan toistuu palstallakin jatkuvasti! Mikä ihmeen uusia muka hienoja muotisanontoja nuo on?🙈

Miksi oletat, että "muotisanonnan" pitäisi olla hieno?

Vierailija
39/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ja juurikin ihan yhtä turhia sanoja.  Ei tarvita suomen kielessä. Turhaa sanahelinää.

Vierailija
40/48 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän liikaa sanaa 'periaatteessa'...