KYSYMYS: Kävisitkö töissä jos saisit saman summan ilman työntekoa?
Eli kävisitkö töissä jos saisit saman summan ilman työntekoa?
Mietin tätä, kun niin moni hehkuttaa, että työ on ihanaa, mutta samaan aikaan ollaan katkeria ja kateellisia niille, jotka käyttävät työnteon sijaan elämänsä matkusteluun, harrastuksiin yms.
Eli kävisitkö itse töissä, jos et siitä rahallisesti hyötyisi vai keskittyisitkö muihin asioihin?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan täysjärkinen kävisi?
Yllättävän moni ihminen tarvitsee auktoriteetin elämäänsä ja on ihan hukassa ilman sitä. Työ ja työpaikka on yksi auktoriteetin muoto näille ihmisille. Töissä kerrotaan mitä ja miten pitää tehdä (ainakin niissä töissä joihin nämä ihmiset yleisimmin kykenevät), ja koska sinne pitää tulla ja koska pitää lähteä. Vapaa-ajan voi täyttää televisiolla, somella ja kaupoissa ravaamisella.
Olen tavannut niin paljon ihmisiä jotka eivät kertakaikkiaan kykene käsittämään miten töissäkäymätön yksinelävä ihminen täyttää päivänsä. Mitä teet kun ei ole puolisoa tai työpaikkaa antamassa sisältöä elämään? Eihän noille voi edes selittää että kuule, kun on ihmisiä jotka eivät tarvitse ketään muuta antamaan sisältöä elämäänsä vaan he tekevät itse sen elämän sisällön, kuka mitenkin. Mutta usein luovasti. Me olemme ne ihmiset joilla ei ole koskaan tylsää ja jotka eivät koskaan valita yksinäisyydestä tai tekemisen puutteesta.
Tämä on kyllä surullista. Näitä ihmisiä on paljon. Elämä täytetään työllä ja vaikka huonolla parisuhteella - yksin ei osata olla ja ilman työtä ei tiedetä miten päivänsä täyttäisi. Itselleni hyvin vieras ajattelumalli.
Koska käyn palkkatöissä ainoastaan rahan takia, en todellakaan jatkaisi työelämässä, mikäli saman rahan saisi jotenkin muutoin. Käyttäisin vapautuneen ajan taiteen tekoon, liikuntaan, meditointiin, rentoutumiseen ja erinäisiin kulttuuriharrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Käyn töissä. Ahdistaisi olla pelkkien tukien varassa vai tarkoittiko ap muuta toimeentuloa, jonka varassa voisi jäädä hengailee?
Etkö osaa lukea? Otsikossa lukee: "KYSYMYS: Kävisitkö töissä jos saisit saman summan ilman työntekoa?".
Miten tämä on näin vaikeaa ymmärtää?
Tekisin 2-3 päivänä viikossa töitä, jos tienaisin silti saman verran kuin nyt. Olen ollut usean vuoden työttömänä ja se tekemättömyys passivoittaa ja nyt työssäkäyvänä vapaapäivistä nauttii enemmän, kun on ollut töissäkin, mutta 5 työpäivää viikossa rasittaa ja vie vapaa-aikaa liikaa.
Kyllä ja opiskelua harrastuksia enemmän liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska käyn palkkatöissä ainoastaan rahan takia, en todellakaan jatkaisi työelämässä, mikäli saman rahan saisi jotenkin muutoin. Käyttäisin vapautuneen ajan taiteen tekoon, liikuntaan, meditointiin, rentoutumiseen ja erinäisiin kulttuuriharrastuksiin.
Hyvin tiivistetty. Itse olen jäänyt aikaiselle eläkkeelle hyvien sijoitusten avulla jo 30-vuotiaana eli downshiftaan. Uudet työt uralla noustessa jaksoivat innostaa aina vain pari viikkoa max ja sitten se olikin suoritusta, jotta sai rahaa säästöön.
Nyt elän unelmaani: matkustelen ympäri maailmaa, teen taidetta, luen, urheilen paljon ja hengaan Suomessa ollessa ystävieni kanssa. Välillä tykkään myös juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tiivistetty. Itse olen jäänyt aikaiselle eläkkeelle hyvien sijoitusten avulla jo 30-vuotiaana eli downshiftaan. Uudet työt uralla noustessa jaksoivat innostaa aina vain pari viikkoa max ja sitten se olikin suoritusta, jotta sai rahaa säästöön.
Nyt elän unelmaani: matkustelen ympäri maailmaa, teen taidetta, luen, urheilen paljon ja hengaan Suomessa ollessa ystävieni kanssa. Välillä tykkään myös juhlia.
Tässä on minun tavoite.
N24
Ryöstöverotetuissa maissa ei yksinkertaisesti kannata mennä tekee mitään duuneja mistä saa vain paskan palkan ja pahan mielen.
Jos olisi vähemmän rotta-meininki suomessa, niin kyllähän sitä sitten vois touhuilla vaikka mitä pienempääkin puuhaa, nyt se ei kuitenkaan kannata.
Kävisin,jos saisin terveyteni takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Miten te siis tuossa tilanteessa poikkeaisitte paljon palstallakin parjatuista toimeentulotuen saajista?
Odotan tähän hyvin yksinkertaisia vastauksia.
Jos elää omilla säästöillä jotka on esim. sijoittanut viisasti niin silloin downshiftaa omilla rahoilla, ei yhteiskunnan.
Eli eroaa valtavasti.
Toki jos moraalia ei ole niin varmaan toimeentulotuen saaja pääsee elämässä helpommalla.
en kävisi.loisisin yhteiskunnan rahoilla ilman tunnontuskia.tännehän kelkotaan kokoajan uutta porukkaa eleleen sosiaaliturvilla.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se varmaan ihan jees. Itse kyllä syrjäytyisin ja varmaan alkoholisoituisin jos ei ole mitään säännöllisen työn tuomaa päivärytmiä. Mitä kaveriporukkaani tunnen niin eivät toivottaisi tervetulleeksi minua jos saisin rahani ilman työpanosta kun hekin joutuvat raatamaan rahansa eteen. Kateellista ja katkeraa kuittailua saisi kuulla yhtenään. Jos sen ylimääräisen rahan saisi epävirallisesti työstä saadun palkan päälle, niin se kyllä kävisi ja sen voisi pitää salassa muilta.
Onko tälläisiä kaveriporukoita oikeasti olemassa, jotka rupee syrjimään ja välttelee, jos työssä käynnin sijasta vaikka Liisa X elelee jatkuvaa lomaa ilman työpanosta (esim. toimeentulotuel tai miehen siivel), jos he itse joutuvat työssä käymään?
Mikä syynä? Kateus?
Kai nyt tekisin ihan omia juttuja
Hassu kysymys
Juu ja 20 tuntia ylitöitä päälle
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia jotka ovat tehneet lapsia ja eivätkä ole päivääkään tehneet töitä niiden elättämiseen eikä itsensä elättämiseen niin täytyy kyllä hattua nostaa kuinka osaavat veronmaksajien varoja oikein kunnolla hyödyntää kansanedustajien sopeutumiseläkkeiden lisäksi.
Oletko kateellinen, että jotkut osaa tätä suomalaista järjestelmää hyödyntää?
Itsellä 5 lasta enkä ole eläissäni tehnyt töitä. Lapset jätän usein vanhemmilleni tai miehen vanhemmille ja miehen kanssa matkustelemme paljon ja juhlimme myös. Meistä elämä on mukavempaa näin. Jokainen saakoon elää omalla tavallaan.
Erilaisia tukia saan yhteensä 2700e nettona, kun 5 lasta.
N26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se varmaan ihan jees. Itse kyllä syrjäytyisin ja varmaan alkoholisoituisin jos ei ole mitään säännöllisen työn tuomaa päivärytmiä. Mitä kaveriporukkaani tunnen niin eivät toivottaisi tervetulleeksi minua jos saisin rahani ilman työpanosta kun hekin joutuvat raatamaan rahansa eteen. Kateellista ja katkeraa kuittailua saisi kuulla yhtenään. Jos sen ylimääräisen rahan saisi epävirallisesti työstä saadun palkan päälle, niin se kyllä kävisi ja sen voisi pitää salassa muilta.
Onko tälläisiä kaveriporukoita oikeasti olemassa, jotka rupee syrjimään ja välttelee, jos työssä käynnin sijasta vaikka Liisa X elelee jatkuvaa lomaa ilman työpanosta (esim. toimeentulotuel tai miehen siivel), jos he itse joutuvat työssä käymään?
Mikä syynä? Kateus?
Nimenomaan kateus runsaasta vapaa-ajasta ja vapaudesta samalla kun he itse ovat työnantajiensa orjia.
Vierailija kirjoitti:
Ei alle 3000 euron nettotuloilla vielä vietettäisi niin monipuolista elämää, että olisi tekemistä, sopivasti haasteita, sosiaalisuutta jne ilman työssäkäyntiä.
Mitä monipuolisuutta, tekemistä, haasteita ja sosiaalisuutta elämässä ei voisi saavuttaa 3000e tuloilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä syynä? Kateus?
Jos varakas saa verohyötyjä omistamisesta lainarahalla, se nähdään omana ansioitumisena, mutta jos vähävarainen saa asumistukea varakkaan omistamaan vuokra-asuntoon, hän on loinen. Vaikka kyse on tulonsiirrosta varakkaille, parhaimmillaan siis tuplana.
Tylsillä ihmisillä on tylsää.