KYSYMYS: Kävisitkö töissä jos saisit saman summan ilman työntekoa?
Eli kävisitkö töissä jos saisit saman summan ilman työntekoa?
Mietin tätä, kun niin moni hehkuttaa, että työ on ihanaa, mutta samaan aikaan ollaan katkeria ja kateellisia niille, jotka käyttävät työnteon sijaan elämänsä matkusteluun, harrastuksiin yms.
Eli kävisitkö itse töissä, jos et siitä rahallisesti hyötyisi vai keskittyisitkö muihin asioihin?
Kommentit (141)
Suomalaisia jotka ovat tehneet lapsia ja eivätkä ole päivääkään tehneet töitä niiden elättämiseen eikä itsensä elättämiseen niin täytyy kyllä hattua nostaa kuinka osaavat veronmaksajien varoja oikein kunnolla hyödyntää kansanedustajien sopeutumiseläkkeiden lisäksi.
No en todellakaan kävisi. Saisin ajan kulumaan loistavasti ilman työtä. Käyn töissä toimeentulon vuoksi.
Jos saman rahan saisin ilman työntekoa, en kävisi töissä, enkä asuisi Helsingissä.
Tottakai kävisin. Ei alle 3000 euron nettotuloilla vielä vietettäisi niin monipuolista elämää, että olisi tekemistä, sopivasti haasteita, sosiaalisuutta jne ilman työssäkäyntiä. Sitten, jos olisi varaa tehdä lähes mitä tahansa, niin lopettaisin palkkatyön ja sen sijaan hankkisin kakkos- ja ehkä kolmoskodinkin maailmalta, ehkä perustaisin pienen B&B:n tai koirien turvakodin tai sitä ennen reppureissaisin maapallon ympäri.
Mutta näillä tuloilla teen mielelläni töitä. Jos olisi mahdollista saada sama summa lyhentämällä työaikaa, esim tekemällä neljä normaalipituista työpäivää/vko, niin siihen kyllä tarttuisin.
Vierailija kirjoitti:
Miten te siis tuossa tilanteessa poikkeaisitte paljon palstallakin parjatuista toimeentulotuen saajista?
Odotan tähän hyvin yksinkertaisia vastauksia.
Enpä ole koskaan parjannut toimeentulotuella eläviä, paitsi siinä täpauksessa että tukia käytetään väärin, eli pimitetään muita tuloja.
En tosiaan itsekkään käy töissä muuta kuin toimeentulon vuoksi. Jos joku haluaa luuseroida minimitoimeentulolla, niin siitä vaan ihan vapaasti minun puolestani. Meillä kaikesta huolimatta vielä työttmiä, jotka ei pääse töihin vaikka haluaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Jos saman rahan saisin ilman työntekoa, en kävisi töissä, enkä asuisi Helsingissä.
En todellakaan asuisi kaupungissa, jos ei olisi työmatkaa kuljettavana ja toimeentulo kunnossa. Hommaisin jonku puuhapalstan maalta ja touhuilisin siellä.
Tietenkin kävisin. Meillä on velvollisuus myös rakentaa yhteiskuntaa ja tuoda veroeuroja.
täällä tomeentulotukilainen-ja en kävisi koska nykyinen työelämä on mun mielestä sairas asenteiltaan ja turhan moni ihminen k-päitä.
Kävisin töissä.
En jaksaisi nyhjätä kotona, työ tuo vaihtelua perhe-elämään.
Oma mielenterveys on parempi työssäkäydessä.
En näe työntekoa minään itsessään arvokkaana asiana, mutta toki haluan tavalla tai toisella pitää huolta yhteiskunnasta. Siksi tekisin varmaan jonkinlaista työtä, joko palkkatyötä tai vapaaehtoistyötä 3 pv viikossa, vaikka oisin rikas.
Jos olisi semmoinen työ mistä pidän tosi paljon ja ihanat työkaverit niin voisin käydä pari kertaa viikossa ihan huvin vuoksi. Muussa tapauksessa en.
En tietenkään, en ole tyhmä. Keksin kyllä n. miljoona mielekkäämpää tapaa viettää aikaani kuin käymällä töissä. Vain vähäjärkinen kävisi töissä jos saman rahan saisi ilman velvoitteita kotiinkin.
Kävisin mutta toisinaan voisin jäädä kotiin nukkumaan. Tykkään kuitenkin mun työstä toimintaterapeuttina :D
Vaikka kuinka monet superrikkaat käyvät töissä. Jos tykkäisin töistä, niin tietysti kävisin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan täysjärkinen kävisi?
Yllättävän moni ihminen tarvitsee auktoriteetin elämäänsä ja on ihan hukassa ilman sitä. Työ ja työpaikka on yksi auktoriteetin muoto näille ihmisille. Töissä kerrotaan mitä ja miten pitää tehdä (ainakin niissä töissä joihin nämä ihmiset yleisimmin kykenevät), ja koska sinne pitää tulla ja koska pitää lähteä. Vapaa-ajan voi täyttää televisiolla, somella ja kaupoissa ravaamisella.
Olen tavannut niin paljon ihmisiä jotka eivät kertakaikkiaan kykene käsittämään miten töissäkäymätön yksinelävä ihminen täyttää päivänsä. Mitä teet kun ei ole puolisoa tai työpaikkaa antamassa sisältöä elämään? Eihän noille voi edes selittää että kuule, kun on ihmisiä jotka eivät tarvitse ketään muuta antamaan sisältöä elämäänsä vaan he tekevät itse sen elämän sisällön, kuka mitenkin. Mutta usein luovasti. Me olemme ne ihmiset joilla ei ole koskaan tylsää ja jotka eivät koskaan valita yksinäisyydestä tai tekemisen puutteesta.
Käyn töissä. Ahdistaisi olla pelkkien tukien varassa vai tarkoittiko ap muuta toimeentuloa, jonka varassa voisi jäädä hengailee?
Kävisin. Musta tuntuu, että mun työ olis vielä mukavampaa, jos kaikki kävis siellä vapaaehtoisesti.
Miksi kävisin, minulla on elämässäni kiinnostavampiakin asioita, kuin tehdä rahaa omistajille.
Totuus on, että ainoastaan tuotetusta kakusta voidaan jakaa. Ensin osan vie kapitalistit ja sitten verottaja kahteen kertaan.
Duunari on vain palkkaorja, joka säätelee itse porkkanan ja kepin suhdetta.
En