Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

13-vuotiaan iPhone "unohtunut" kirjastoon ja muka varastettu, oli jättänyt tahallaan saadakseen uudemman

Vierailija
07.04.2022 |

Pitkän tivaamisen jälkeen myönsi. Hain puhelimen kirjastosta kun joku oli palauttanut sen infopisteelle. Puhelin on nyt takavarikossa, kuinka pian antaisit takaisin? Hätätilanteita varten on nyt netitön simpukkapuhelin.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella, että joku jättää tahallaan puhelimensa. Siellä on kaikki kuvat ja kaveriviestit. Puhumattakaan SIM kortista, jonka joku vie. Kuulostaa omituiselle.

Provo.

Ei vaan surkea yritys osoittaa aloitus provoksi.

Vierailija
42/63 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5

Tää oli uusi osa sitä "teini sikailee" trollisarjaa.

Ei se edes saanut vaaria kyyneileihin tällä kertaa ja tarinassa oli mielikuvituksen puutetta.

Detaljien lisääminen olisi lisännyt uskottavuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika ketku 13-vuotias!

Tai sitten sinä olet tietämätön. Tuon tyyppisia juttuja lapset on touhuneet siitä saakka kun näitä puhelimia on ollut.

Ketkuja kaikki!

Vierailija
44/63 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiesit hakea sitä kirjaston infopisteestä?

Nyt ollaan jännän äärellä. Lapsi kertoo jättäneensä puhelimen kirjastoon…hmmm mistäköhän sitä kannattaisi kysellä? Kirjaston infopisteeltä?

Mä ainakin olisin kysynyt uimahallista tai lähikaupasta, en kirjastosta koska teinit ei käy kirjastoissa. Tietenkin.

Lap-si ker-toi jät-tä-neen-sä pu-he-li-men kir-jas-toon.

Hän kertoi, että puhelin oli varastettu. Jostain syystä äiti tiesi, että lapsi valehtelee. Syvä luottamussuhde selkeästi tai sitten ihan 0/5 velan teinit on ihan hirviöitä provo.

Kun lapsi kertoi varkaudesta ei ap rynnännyt mihinkään etsimään sitä puhelinta.

Vierailija
45/63 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimena voi olla kaverilta lainattu iPhone. Ne lapset aika näppäriä ja meitä aikuisia askeleen aina edellä🤣

Nimenomaan ei ole edellä, vaan kuvittelevat olevansa. Sehän siinä huvittaakin kun he itse kuvittelevat olevansa niin ovelia, mutta ovat tosiasiassa aikuisen näkökulmasta todella läpinäkyviä noissa huijauksissaan. 

Vierailija
46/63 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ollaan jännän äärellä. Lapsi kertoo jättäneensä puhelimen kirjastoon…hmmm mistäköhän sitä kannattaisi kysellä? Kirjaston infopisteeltä?

Mä ainakin olisin kysynyt uimahallista tai lähikaupasta, en kirjastosta koska teinit ei käy kirjastoissa. Tietenkin.

Lap-si ker-toi jät-tä-neen-sä pu-he-li-men kir-jas-toon.

Hän kertoi, että puhelin oli varastettu. Jostain syystä äiti tiesi, että lapsi valehtelee. Syvä luottamussuhde selkeästi tai sitten ihan 0/5 velan teinit on ihan hirviöitä provo.

Lapsi kertoi, että puhelin on varastettu kirjastossa?

Vierailija
47/63 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin takaisin kun täyttää 18.

Olet aika jyrkkä. Siinähän on oiva rippilahja.

Vierailija
48/63 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, nykyisinkö on muka kirjastoissa jotain erillisiä infopisteitä?

Jos teini haluaisi kadottaa iphonen, niin se olisi takuulla piilottanut sen jonnekin tai antanut kaverille. Ei olisi mitään järkeä "tahalleen" jättää se jonnekin. Joku löytäjä laittaisi sen vaan päälle ja odottaisi soittoa. Ja sen jälkeen ei tulisi mitään uutta kännykkää tilalle.

Ja sitten se simpukkapuhelin... kyllä niissäkin on nykyisin netit. Ei ehkä täyttä selainta mutta vähintään face ja whatsapp.

Hieman aukkoja tuossa tarinassa.

Vierailija
49/63 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimena voi olla kaverilta lainattu iPhone. Ne lapset aika näppäriä ja meitä aikuisia askeleen aina edellä🤣

Nimenomaan ei ole edellä, vaan kuvittelevat olevansa. Sehän siinä huvittaakin kun he itse kuvittelevat olevansa niin ovelia, mutta ovat tosiasiassa aikuisen näkökulmasta todella läpinäkyviä noissa huijauksissaan. 

Nimenomaan. On tässä itsekin mukamas ovelia teinejä oltu eikä ne metkut ole unohtuneet.

Vierailija
50/63 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjastossa on nykyään muutakin kuin vain kirjoja. Siellä voi kuunnella musikkia, pelata tietokoneilla ja muuten vaan hengailla kavereiden kanssa.

Vierailija
51/63 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikoinen kohta14v maksanut viimeisimmät kaksi puhelinta säästämällä kuukausirahoistaan, kun halunnut kalliimmaan puhelimen, mitä vanhemmilta saisi käytettynä. Eipä ole hajonnut tai unohtunut minnekään. 

Ne rahat on kuitenkin teiltä saaneet. Moni ei saa mitään rahoja mistä säästäisi.

Vierailija
52/63 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

iPhonessa voi seurata toisen iPhonen sijaintia. Joten helppo kai se nähdä missä se on jos sitä ei ole hoksannut ottaa pois. Pois ottamisesta tulee myös ilmoitus tälle ”seuraajalle”. Myöskin sen viimeisimmän sijainnin voi tarkistaa netin kautta. Joten kyllä minäkin kirjaston infopisteeltä olisin mennyt ekana kyselemään jos paikkatieto ilmoittaa että oli kirjastossa.

Minä antaisin 3kk jollain kämäpuhelimella ja lisärangaistuksena, että jos jälleen mystisesti katoaa, ei saa uutta älypuhelinta vuoteen.

Lisäksi lapsi saa osallistua uuden hankintaan säästämällä puolet uuden hankintahinnasta; voi itse päättää milloin on riittävän kallis puhelin kasassa sitten. Yksittäisistä kotitöistä en maksa mutta voisin sopia esim. koko kesän ruohonleikkuu: X euroa kuukaudessa jne.

Vierailija
53/63 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin takaisin mutta sanoisin, että seuraava puhelin on 20€ maksava nokia, jos iPhone ei kelpaa.

Vierailija
54/63 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohon vielä lisää että miten teini tiesi että puhelin oli varastettu sen jälkeen kun se oli unohtanut sen. Todennäköisestihän löytäjä olisi vaan vienyt sen jonnekin löytötavaroihin tai laittanut sen päälle ja odottanut omistajan soittoa. Noi iphonethan ovat ihan arvottomia ilman icloud salasanaa joten ei kukaan niitä varasta.

Myös se että ap:n piti saada teiniltä kakistettua ulos sen mihin se oli jättänyt sen tukee provoa. Oikeassa elämässä ap olisi soittanut heti teinin numeroon ja kirjastosetätäti olisi vastannut ja kertonut mistä sen voi hakea.

Vierailija
55/63 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ihanko netitön simpukkapuhelin 🤣

Luuletko todellakin ettei sillä ole joltakin kaverilta lainassa joku 5v vanha android tai parempi.... noitahan löytyy ihan jokaiselta piirongista nykyisin.

Toi nyt oli vaan yksi ongelma mitä tossa ilmiselvässä provossa oli.

Vierailija
56/63 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella, että joku jättää tahallaan puhelimensa. Siellä on kaikki kuvat ja kaveriviestit. Puhumattakaan SIM kortista, jonka joku vie. Kuulostaa omituiselle.

Koska P R O V O.

Toki saa icloudiin varmuuskopioitua kaiken mutta nykyisin apple antaa ilmaiseksi hyvin vähän tilaa. Veikkaanpa ettei kukaan teini vapaaehtoisesti maksaisi sen muutaman euron/kk siitä suuremmasta tallennustilasta.

Vierailija
57/63 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika inhottavaa käytöstä..

Jos puhelinta ei olisi löytynyt, niin olisin hommannut käytettynä aivan samanlaisen puhelimen kuin vanha! Tai olisi saanut olla ihan ilman, kun itse tarkoituksella hankkiutui puhelimestaan eroon. Sitä saa mitä tilaa!

Muistan kun itse manguin nuorena ensimmäistä kännykkää, no en saanut! Vanhemmat eivät hankkineet kenellekään lapsista puhelimia. Ihan itse piti säästää, jos sellaisen halusi.. No minähän säästin ja ostin juuri sellaisen kuin halusin! Sama juttu oli ensimmäisen läppärin kanssa.

Huhhuh.. Eipä tullut mieleenkään jättää laitteita jonnekin sen toivossa, että vanhemmat ostavat tuosta noin vain uuden ja paremman :D

Kummasti asioista arvostaa paljon enemmän, kun sen eteen on joutunut tekemään ihan itse töitä. Siksi minusta on huono tapa antaa lapselle asiat valmiina.

Vierailija
58/63 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska P R O V O.

Toki saa icloudiin varmuuskopioitua kaiken mutta nykyisin apple antaa ilmaiseksi hyvin vähän tilaa. Veikkaanpa ettei kukaan teini vapaaehtoisesti maksaisi sen muutaman euron/kk siitä suuremmasta tallennustilasta.

Luuletko, että 13-vuotias, itsekäs ja keskenkasvuinen ihmislapsi kykenee ajattelemaan omaa napaansa ja sekuntiakaan pitemmälle?

"No ku mä HALUUUN uuden puhelimen!! BYÄÄÄ!!"

Vierailija
59/63 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoossa lainaaminen&palauttaminen hoidetaan automaatin kautta ja kirjastossa tosiaan infopiste.

Vierailija
60/63 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espoossa lainaaminen&palauttaminen hoidetaan automaatin kautta ja kirjastossa tosiaan infopiste.

Kaikissa kirjastoissa missä olen itse käynyt, on ollut ja on edelleen lainaus- ja neuvontapiste/infopiste. Nykyään toki myös lainausautomaatit.