Katkerat tunteet omaa veljeä kohtaan
Haluan nyt vähän purkaa tuntojani tänne, kun ei ole oikein ketään muutakaan kelle puhua. Olen aikuinen nainen ja asun omillani, minulla on hyvä työ jossa olen esimiesasemassa ja kaikki muutenkin elämässä "normaalisti" ja mallillaan. Luonteeltani olen aina ollut hyvin itsenäinen. Lapsesta saakka olen hoitanut itse omat asiani, koulussa läksyt ja myöhemmin itsenäistyttyä elättänyt aina itseni ilman vanhempien avustusta, hoitanut laskut, vuokrat, opiskelut yms ilman apua. Minulla on 1,5 vuotta itseäni vanhempi veli, joka on täysin vastakohtano; ollut koko elämämme ajan. Hän on aina tarvinnut vanhempieni apua kaikkeen, häntä on aina pitänyt patistaa kouluun liittyen, töitä ei hae ja kaikki vähäiset työt mitä on tähän mennessä tehnyt hän on saanut vanhempieni avulla. Tällä hetkellä opiskelee yliopistossa eikä käy töissä koulun ohella. En tarkoita, että olisi mikään pakko. Mutta hän meni vuokraamaan budjettiinsa (opintotukeen) nähden aivan liian kalliin asunnon. Vanhempani maksavat hänen ylimenevän vuokra-osansa, maksavat puhelin ym. laskut ja käyvät vielä kerran viikossa ostamassa jääkaapin täyteen ruokaa. Työntekoa veljeni halveksuu syvästi ja on sitä mieltä, että kaikki työssäkäyvät veronmaksajat ovat tyhmiä ja luusereita. Itse hän aikoo keksiä jonkin innovaation lähivuosina, jolla rikastuu hetkessä miljonääriksi. Realistista, eikö? Hän myös avoimesti haukkuu ja väheksyy minun työtäni, enkä voi perheelleni puhua lainkaan työstäni tai muutenkaan elämästäni hänen ollessa paikalla, sillä hän lyttää kaiken samantien maanrakoon. Vanhempani jostain syystä paapovat häntä kuin pientä lasta. Jos korotan ääntäni, vanhempani älähtävät molemmat minulle saman tien ja ovat sitä mieltä, että minun pitäisi katsoa peiliin ja miettiä käytöstäni. Ja olemme sentään kaikki aikuisia ihmisiä! Tällaista on jatkunut koko elämämme ajan, ja veljeäni on aina ylistetty pienimmästäkin ansioitumisesta, samalla kun minun onnistumisiani ei olla noteerattu juuri lainkaan. Hyvä esimerkki tästä se, että veljeni työskenteli viime kesäänä eräillä messuilla kahden päivän ajan. Ja se oli hänen ainoa työnsä koko kesän aikana. Ja tätä ylistettiin meidän perheessämme kuin suurintakin saavutusta, samalla kun minun kokopäivätyötäni vähäteltiin. Kyse ei ole siitä etteikö veljeni yrityksistä huolimatta saisi töitä, vaan siitä, että hän ei edes hae niitä, sillä kuten sanottua, hänen mielestään perus päivätyöt ovat luusereille ja idiooteille. Ja mamma och pappa betalar. Tilanne on kiristynyt siihen että olen katkaissut välit kokonaan veljeeni ja melkeinpä myös vanhempiini, sillä en enää kestä vähättelyä, jota olen heiltä saanut osakseni koko elämäni ajan. Juttua voisi jatkaa vaikka koko yön. Ja kyllä, olen yrittänyt puhua asiasta vanhempieni sekä veljeni kanssa. Mutta tuloksetta. Välit veljeni kanssa ovat niin tulehtuneet, että emme voi laisinkaan olla saman katon alla toistemme kanssa. Innolla odotan joulua, jonka tulen varmaan viettämään aivan yksin, sillä en vain voi sietää tätä tilannetta. Kiitos, jos joku jaksoi lukea loppuun asti ja ymmärsi tekstini.
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 21:42"]Miksi sinä olet tekemisissä näiden ihmisten kanssa?
[/quote]
Koska he ovat perhettäni? Eivät esimerkiksi ikäviä naapureita.
[/quote] En ymmärrä. Jos sinua koko ajan satutetaan ja aliarvioidaan, niin ota etäisyyttä. Perheside ei tarkoita, että tarvitsee alistua millaiseen kohteluun tahansa.
[/quote]
Olet oikeassa. Mutta ajatelkaa tämä omalle kohdallenne. Ei se ole ollut helppoa omasta perheestä eristäytyä. Vanhemmistani välitän kovasti, mutta valitettavasti tuntuu, etten voi heidänkään kanssaan olla enää tekemisissä veljeni takia.
Täällä vähän sama juttu. Ex-veljeani palvottiin ja palvotaan vieläkin.Olen sitten katkaissut välit kokonaan ja nyt on hyvä. Ei ole mikään pakko olla sukulaisten kanssa tekemisissä. Miksi kiusata itseään kelailemalla, ei tlanne muutu kumminkaan.Aloita elämä puhtaalta pöydältä.
Veljesi on loinen joka käyttää muita hyväkseen. Sen sinä tiedätkin jo valmiiksi eikä se siitä ikinä muutu. Ihmiset jotka tottuu siihen että kaikki muut auttaa niitä pysyvät sellaisina läpi koko elämän.
Mitä olen ihmisten tarinoita kuunnellut, niin jostain kumman syystä usein perheen poikaa "paapotaan" ja kehutaan kaikista pienistäkin teoista, kun taas tyttö jää varjoon. Parhaan ystävänikin perheessä hän on aina saanut vähemmän ja joutunut tekemään enemmän kuin veljensä. Onkohan se joku typeräs oletus, että tyttöjen kuuluukin olla ahkeria ja kilttejä, eivätkä he siitä mitään erityiskiitosta ansaitse? Anyway, ärsyttävää... Onneksi mulla on vain siskoja!
Hmm.. kyllä se veli siitä kasvaa ja aikuistuu. Sinulla on se vaihtoehto, että voisit suhtautua häneen isona lapsena, huumorilla. Voisit ottaa vitsinä hänen äärimielipiteensä. Niistä ei tarvitse loukkaantua eikä provosoitua. Yritä veljesi puutteista huolimatta nähdä se hyvä, mitä hänessä on jäljellä. Kenties hänkin voisi sulaa ja huomata, ettet sinäkään niin huono tyyppi ole.
Veljesi ei ota vastuuta elämästään. Käytös kuin hemmotetulla peruskoululaisella.
Mitähän tuossa voi tehdä? Itse kyllä ottaisin etäisyyttä ja keskittyisin omaan hyvinvointiin. Veljesihän on vanhempiasi auttamassa.
Kuulostaa vähän narskuperheeltä, oletko miettinyt ikinä, että perheesi olisi ns toimintahäiriöinen?
Hyvin on tuttua ja vastaavaa ollut omassa lapsuuden perheessä. Lakkaa odottamasta tunnustusta vanhemmiltasi, kun eivät he selvästi siihen kykene. Kehu, kannusta ja palkitse itse itseäsi ja liiku positiivisten ihmisten seurassa.
Vanhempasi ovat tehneet paapomisellaan suuren karhunpalveluksen veljellesi, hän on heistä riippuvainen. Ole siitä kiitollinen, ettet ollut heidän suosikki. Oma veljeni on eläkkeellä mt-syistä. Tsemppiä, älä anna katkeruudelle sijaa, elämä ei ole kovin reilua, mutta sä pärjäät todennäköisesti veljeäsi paremmin.
Kiitos kommenteistanne :) arvostan niitä todella. Tämä on raskas aihe mikä on painanut minua jo vuosia, enkä näe enää mitään muuta vaihtoehtoa, kuin välit poikki. Kuten joku kommentoi, olen myös huomannut, ettei tilanne tule muuttumaan ja veljeni tulee aina olemaan loinen kuten joku sanoi. Uskokaa pois, myös huumoria on yritetty. Veljeni ei kuitenkaan ole mikään huumorintajuinen ihminen, vaan raivostuu helposti. Ja minulla alkaa kaikkien näiden vuosien jälkeen olemaan vitsit vähissä. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 21:53"]Hmm.. kyllä se veli siitä kasvaa ja aikuistuu. Sinulla on se vaihtoehto, että voisit suhtautua häneen isona lapsena, huumorilla. Voisit ottaa vitsinä hänen äärimielipiteensä. Niistä ei tarvitse loukkaantua eikä provosoitua. Yritä veljesi puutteista huolimatta nähdä se hyvä, mitä hänessä on jäljellä. Kenties hänkin voisi sulaa ja huomata, ettet sinäkään niin huono tyyppi ole.
[/quote]
Ei vittu oikeesti...
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 21:53"]Hmm.. kyllä se veli siitä kasvaa ja aikuistuu. Sinulla on se vaihtoehto, että voisit suhtautua häneen isona lapsena, huumorilla. Voisit ottaa vitsinä hänen äärimielipiteensä. Niistä ei tarvitse loukkaantua eikä provosoitua. Yritä veljesi puutteista huolimatta nähdä se hyvä, mitä hänessä on jäljellä. Kenties hänkin voisi sulaa ja huomata, ettet sinäkään niin huono tyyppi ole.
[/quote]
Ei vittu oikeesti...
Vaikka olettekin perhettä, niin minusta sinun kannattaisi katkaista välit tai ainakin pitää ne etäisinä veljeesi ja vanhempiisi. Et ole tehnyt mitään väärää, enkä tosiaankaan haluaisi haukkua tai pilkata, mutta veljesi sekä vanhempasi kuulostavat hieman häiriintyneille.. Ei tuollaista tarvitse sietää ja luulen, että etäisyys tekisi sinun hermoillesi vain hyvää.
- narsissi
Heippa! Sama kokemus mulla. Vähättelyä Ym. Koko elämä. Olen käynyt terapiassa, suosittelen lämpimästi. Itse asiassa pääongelma ovat vanhempasi. Ota etäisyyttä. Kunnolla.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 21:53"]Hmm.. kyllä se veli siitä kasvaa ja aikuistuu. Sinulla on se vaihtoehto, että voisit suhtautua häneen isona lapsena, huumorilla. Voisit ottaa vitsinä hänen äärimielipiteensä. Niistä ei tarvitse loukkaantua eikä provosoitua. Yritä veljesi puutteista huolimatta nähdä se hyvä, mitä hänessä on jäljellä. Kenties hänkin voisi sulaa ja huomata, ettet sinäkään niin huono tyyppi ole. [/quote] Ei vittu oikeesti...
[/quote]
Voithan sinä tuonkin asenteen ottaa. Se on ihan vapaa valintasi. Mutta tuolla asenteella ei synny yhteyttä eikä välittämistä, jos välit ovat kylmenneet.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 21:56"]
Kiitos kommenteistanne :) arvostan niitä todella. Tämä on raskas aihe mikä on painanut minua jo vuosia, enkä näe enää mitään muuta vaihtoehtoa, kuin välit poikki. Kuten joku kommentoi, olen myös huomannut, ettei tilanne tule muuttumaan ja veljeni tulee aina olemaan loinen kuten joku sanoi. Uskokaa pois, myös huumoria on yritetty. Veljeni ei kuitenkaan ole mikään huumorintajuinen ihminen, vaan raivostuu helposti. Ja minulla alkaa kaikkien näiden vuosien jälkeen olemaan vitsit vähissä. Ap
[/quote]
Olen se, joka ehdotti huumoria. En missään nimessä ehdotakaan, että näyttäisit veljellesi sitä huumoriasennetta. Se huumoriasenne helpottaisi vain päänsisäistä elämääsi. Ymmärrän, että veljesi on asiassaan totinen ja vakavissaan kuin kissa kakalla. Mutta kissa on toisaalta silti mukava ja söpö eläin, vaikka sillä onkin terävät kynnet ja vaikka se onkin aika hyödytön ja laiska.....
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 21:53"]Hmm.. kyllä se veli siitä kasvaa ja aikuistuu. Sinulla on se vaihtoehto, että voisit suhtautua häneen isona lapsena, huumorilla. Voisit ottaa vitsinä hänen äärimielipiteensä. Niistä ei tarvitse loukkaantua eikä provosoitua. Yritä veljesi puutteista huolimatta nähdä se hyvä, mitä hänessä on jäljellä. Kenties hänkin voisi sulaa ja huomata, ettet sinäkään niin huono tyyppi ole. [/quote] Ei vittu oikeesti...
[/quote]
Voithan sinä tuonkin asenteen ottaa. Se on ihan vapaa valintasi. Mutta tuolla asenteella ei synny yhteyttä eikä välittämistä, jos välit ovat kylmenneet.
[/quote]
Tuo kommentti ei ollut minun (ap:n) lähettämä. Eikä asenteeni ole tuo. On helpottavaa kuulla, etten ole yksin ongelmani kanssa vaan on muitakin vastaavaa kokeneita. Tasapainoisessa sisarussuhteessa eläneiden on tällaista varmasti vaikeaa ymmärtää. Etäisyyttä olen ottanut, ja niin aion tosiaan tehdä myös jatkossa. Etenkin isäni suhtautuu minuun aina siten, että otan itseeni liian helposti veljeni käyttäytymisen takia, ja olen todella väsynyt tähän. Alaikäisenä saman katon alla asuessa tilannetta oli vain kestettävä, mutta nyt olen onneksi tajunnut, ettei minun ole pakko olla veljeni kanssa tekemisissä. Niin ikävää kuin se tavallaan onkin. Ap
Joku täällä ilmeisesti näki tilanteen samalla tavalla kuin vanhempasi - vika on sinussa. Kannattaa tosiaan miettiä, haluatko tuollaista veljesi kaltaista ihmistä oikeasti elämääsi. Tuollaiset henkilöt kuluttavat läheisten henkisiä voimavaroja todella paljon.
Voimahali täältä, ap! Olen kokenut täysin saman. Nyt olen 27 ja en ole enää vuosiin ollut veljeni kanssa tekemisissä. Voin rehellisesti sanoa, että elämäni on todella paljon helpompaa ilman häntä.
Veljesi tulee olemaan yksinäinen sossupummi, kun joskus vanhemmistanne aika jättää. Tosin voi olla, että silloin ei sossulta enää edes tukea saa :D eli onnea vaan hänen tulevaisuudelleen ;D
Totaaaa... Onko veljesi käynyt koskaan missään psykiatrilla tms? Vaikuttaa, ettei kaikki ihan kunnossa ole..
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 21:41"]Tilanne kuulostaa todella ikävältä :( jostain syystä tuntuu, että perheissä monesti poikia yliarvostetaan tyttöihin nähden? Pojat ovat niitä äitin ja isin kultapoikia. Voimia ap! <3
[/quote]
Sitä se onkin. Olen ihan oikeasti yrittänyt koko ikäni tulla veljeni kanssa toimeen. En tiedä mistä vihamielisyys ja halveksunta minua kohtaan kumpuaa, tietääkseni en ole häntä loukannut tai muuten satuttanut. Nyt vaan en enää jaksa, jos hänen kantansa on tuo, niin olkoot. Ap