Katkerat tunteet omaa veljeä kohtaan
Haluan nyt vähän purkaa tuntojani tänne, kun ei ole oikein ketään muutakaan kelle puhua. Olen aikuinen nainen ja asun omillani, minulla on hyvä työ jossa olen esimiesasemassa ja kaikki muutenkin elämässä "normaalisti" ja mallillaan. Luonteeltani olen aina ollut hyvin itsenäinen. Lapsesta saakka olen hoitanut itse omat asiani, koulussa läksyt ja myöhemmin itsenäistyttyä elättänyt aina itseni ilman vanhempien avustusta, hoitanut laskut, vuokrat, opiskelut yms ilman apua. Minulla on 1,5 vuotta itseäni vanhempi veli, joka on täysin vastakohtano; ollut koko elämämme ajan. Hän on aina tarvinnut vanhempieni apua kaikkeen, häntä on aina pitänyt patistaa kouluun liittyen, töitä ei hae ja kaikki vähäiset työt mitä on tähän mennessä tehnyt hän on saanut vanhempieni avulla. Tällä hetkellä opiskelee yliopistossa eikä käy töissä koulun ohella. En tarkoita, että olisi mikään pakko. Mutta hän meni vuokraamaan budjettiinsa (opintotukeen) nähden aivan liian kalliin asunnon. Vanhempani maksavat hänen ylimenevän vuokra-osansa, maksavat puhelin ym. laskut ja käyvät vielä kerran viikossa ostamassa jääkaapin täyteen ruokaa. Työntekoa veljeni halveksuu syvästi ja on sitä mieltä, että kaikki työssäkäyvät veronmaksajat ovat tyhmiä ja luusereita. Itse hän aikoo keksiä jonkin innovaation lähivuosina, jolla rikastuu hetkessä miljonääriksi. Realistista, eikö? Hän myös avoimesti haukkuu ja väheksyy minun työtäni, enkä voi perheelleni puhua lainkaan työstäni tai muutenkaan elämästäni hänen ollessa paikalla, sillä hän lyttää kaiken samantien maanrakoon. Vanhempani jostain syystä paapovat häntä kuin pientä lasta. Jos korotan ääntäni, vanhempani älähtävät molemmat minulle saman tien ja ovat sitä mieltä, että minun pitäisi katsoa peiliin ja miettiä käytöstäni. Ja olemme sentään kaikki aikuisia ihmisiä! Tällaista on jatkunut koko elämämme ajan, ja veljeäni on aina ylistetty pienimmästäkin ansioitumisesta, samalla kun minun onnistumisiani ei olla noteerattu juuri lainkaan. Hyvä esimerkki tästä se, että veljeni työskenteli viime kesäänä eräillä messuilla kahden päivän ajan. Ja se oli hänen ainoa työnsä koko kesän aikana. Ja tätä ylistettiin meidän perheessämme kuin suurintakin saavutusta, samalla kun minun kokopäivätyötäni vähäteltiin. Kyse ei ole siitä etteikö veljeni yrityksistä huolimatta saisi töitä, vaan siitä, että hän ei edes hae niitä, sillä kuten sanottua, hänen mielestään perus päivätyöt ovat luusereille ja idiooteille. Ja mamma och pappa betalar. Tilanne on kiristynyt siihen että olen katkaissut välit kokonaan veljeeni ja melkeinpä myös vanhempiini, sillä en enää kestä vähättelyä, jota olen heiltä saanut osakseni koko elämäni ajan. Juttua voisi jatkaa vaikka koko yön. Ja kyllä, olen yrittänyt puhua asiasta vanhempieni sekä veljeni kanssa. Mutta tuloksetta. Välit veljeni kanssa ovat niin tulehtuneet, että emme voi laisinkaan olla saman katon alla toistemme kanssa. Innolla odotan joulua, jonka tulen varmaan viettämään aivan yksin, sillä en vain voi sietää tätä tilannetta. Kiitos, jos joku jaksoi lukea loppuun asti ja ymmärsi tekstini.
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:16"]Totaaaa... Onko veljesi käynyt koskaan missään psykiatrilla tms? Vaikuttaa, ettei kaikki ihan kunnossa ole..
[/quote]
Ei ole käynyt, sillä vanhempani ovat aina olleet sitä mieltä, että hän on täysin normaali. Veljeni toki itse samaa mieltä. Taannoin veljeni keksi itselleen erään sairauden, sillä ei jaksanut käydä koulua. Valitti asiasta niin kauan, että vanhempani maksoivat hänelle yksityiselle lääkärin. Julkiseen terveydenhuoltoon ei - tietenkään - voinut mennä, sillä se on vain meille köyhille taviksille. No mitään "sairautta" ei hänestä löytynyt, ja yllättäen lekurikäynnin jälkeen "oireet" loppuivat kuin seinään. Ja tämä on vain yksi esimerkki draamailusta mitä hän aina silloin tällöin harrastaa. Vanhempani toki huolesta soikeina, sillä eihän veljeni tietenkään päästään tuollaista keksisi. Ap
Minunkin lapsuudenperheessä on ollut samanlaista. Kun veli esim. kerran tekee pyynnöstä ruokaa, niin voi luoja mikä ylistys. Kun minä teen säännöllisesti pyytämättä, niin itsestäänselvää. Samoin rahallisesti häntä on tuettu enemmän. Veljeni on kuitenkin ihan hyvä tyyppi (toisin kuin sinun) joten olen oppinut elämään asian kanssa. Jos hän olisi ääliö, niin ehdottomasti välit poikki.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:17"]Onko raha satanut vanhemmillesi taivaasta vai ovatko hekin olleet tienaavia luusereita?
Veljesi käsitys maailmasta on naurettava ja sinun saamasi kohtelu on törkeää. Olen pahoillani, että tekemääsi työtä vähätellään.
[/quote]
Ei ole satanut, senhän takia tilanne onkin melko naurettava. Ihan tavallisia koulut käyneitä duunareita ovat. Olen joskus kysynyt, eikö heitä loukkaa veljeni kommentit meistä idiootti veronmaksajista. Ei kuulemma, sillä ei velikultani niitä pahalla tarkoita. Ap
Herranjestas :D luen kommenttejasi silmät pyöreinä! Mutta tiedän vastaavan tapauksen, joten voin helposti kuvitella. Apua mikä tyyppi...
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:20"]Minunkin lapsuudenperheessä on ollut samanlaista. Kun veli esim. kerran tekee pyynnöstä ruokaa, niin voi luoja mikä ylistys. Kun minä teen säännöllisesti pyytämättä, niin itsestäänselvää. Samoin rahallisesti häntä on tuettu enemmän. Veljeni on kuitenkin ihan hyvä tyyppi (toisin kuin sinun) joten olen oppinut elämään asian kanssa. Jos hän olisi ääliö, niin ehdottomasti välit poikki.
[/quote]
Nimenomaan tällaista meilläkin. Myös esimerkiksi talvella lumitöiden tekeminen on vähintään mitalin arvoinen suoritus. Joskus olen maininnut siitä, että on naurettavaa kuinka paljon vanhempani auttavat veljeäni rahallisesti. No, olen vain mustasukkainen ja lapsellinen tämän takia. :D ap
Välit poikki samantien, ap. Leikkikööt perhettä aikuisen poikansa kanssa, sinä todennäköisesti joskus saat oman perheen, johon keskittyä heidän sijastaan. Olettaen, ettei sinulla itselläsi siis vielä ole esim lapsia? :)
Ap, kuulostat vahvalta ihmiseltä. Terapiaa kannattaa kuitenkin harkita. Se auttaa purkamaan tuntoja ja helpottaa oloa. Voimia Sinulle!
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:29"]Välit poikki samantien, ap. Leikkikööt perhettä aikuisen poikansa kanssa, sinä todennäköisesti joskus saat oman perheen, johon keskittyä heidän sijastaan. Olettaen, ettei sinulla itselläsi siis vielä ole esim lapsia? :)
[/quote]
Kiitos kannustuksesta. Omia lapsia ei ole, enkö tiedä tuleeko. Vaikea kuvitella, että itse osaisi olla hyvä vanhempi kun itseäni kohdeltu näin. Mutta lapsien hankkiminen ei ole tämän hetken "murhe" vielä :) Ap
Onko veljeäsi lapsena kiusattu tai onko jotain muuta, mikä mahdollisesti aiheuttaisi tuollaisen käytöksen?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:37"]Onko veljeäsi lapsena kiusattu tai onko jotain muuta, mikä mahdollisesti aiheuttaisi tuollaisen käytöksen?
[/quote]
Ei ole, ihan normaalin lapsuuden olemme kumpikin viettäneet. En osaa sanoa yhtään, mistä tuollainen johtuu. Lapsena oli muistaakseni paljon pehmeämpi ja normaalimpi vielä. Ap
Ei toista voi kantaa ja jos suhde tuntuu pahalta se vetää sinutkin alas. Oli kyseessä veli, mies, paras ystävä tai sisko tai äiti. Suojele edes itseäsi.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 21:53"]
Hmm.. kyllä se veli siitä kasvaa ja aikuistuu. Sinulla on se vaihtoehto, että voisit suhtautua häneen isona lapsena, huumorilla. Voisit ottaa vitsinä hänen äärimielipiteensä. Niistä ei tarvitse loukkaantua eikä provosoitua. Yritä veljesi puutteista huolimatta nähdä se hyvä, mitä hänessä on jäljellä. Kenties hänkin voisi sulaa ja huomata, ettet sinäkään niin huono tyyppi ole.
[/quote]
Tuollaiseen veikkaan ei pure edes paistinpannulla päähän kalauttaminen. Hän on mamman lellipoika ja sellaisena pysyy, koska saa siitä niin paljon hyötyä itselleen.
Lupaathan huolehtia, ettei veli kuppaa vanhempiesi kaikkea omaisuuttakin itselleen? Muista pitää puolesi.
Hei AP!
Tsemppiä sulle ja paljon. Olet arvokas, ja koska et arvostusta perheeltäsi saa, sinun ei kannata yhteyttä pitää. Olen saman kokenut, ja pahempaa. Alkuun oli vaikea laittaa välit poikki, mutta sitten siihen tottuu ja on helpompi hengittää, kun aikaa kuluu.
Sinun kannattaa myös hakea keskusteluapua vaikeaan tilanteeseen. Ja aina muistaa, että perheen tilanne ei todellakaan ole sinun syytäsi...et ole syyllinen mihinkään.
tsemppihali!
Älä joulusta huoli. Myös yksin joulun viettäminen voi olla ihan ok. Kuulostaa melko karulta, mutta jouluna koko Suomi hiljenee ja muutaman päivän täysin oma rauha voi tehdä hyvääkin :)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 22:29"]Välit poikki samantien, ap. Leikkikööt perhettä aikuisen poikansa kanssa, sinä todennäköisesti joskus saat oman perheen, johon keskittyä heidän sijastaan. Olettaen, ettei sinulla itselläsi siis vielä ole esim lapsia? :) [/quote] Kiitos kannustuksesta. Omia lapsia ei ole, enkö tiedä tuleeko. Vaikea kuvitella, että itse osaisi olla hyvä vanhempi kun itseäni kohdeltu näin. Mutta lapsien hankkiminen ei ole tämän hetken "murhe" vielä :) Ap
[/quote]
Osaat ihan varmasti olla hyvä vanhempi, koska tiedät, että lapsia kuuluu kohdella tasapuolisesti! :)
Onko raha satanut vanhemmillesi taivaasta vai ovatko hekin olleet tienaavia luusereita?
Veljesi käsitys maailmasta on naurettava ja sinun saamasi kohtelu on törkeää. Olen pahoillani, että tekemääsi työtä vähätellään.