Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurin yksittäinen syy työttömyyteesi?

Vierailija
06.04.2022 |

Jos pitäisi nimetä vain yksi syy työttömyyteesi, mikä se olisi?

Kommentit (219)

Vierailija
161/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työtön useita vuosia ja suurin syy työttömyyteen oli:

- talouden suhdanne

Taustastani senverran että koulutusta on runsaasti ja erilaiset yliopisto-opiskelut ovat menneet aina hyvin (olen ilmeisesti hyvin nopea oppimaan). Työttömyyden aikanakin onnistuin opiskelemaan uuden ammatin. Koska oli syvä lama, työntekijöitä haettiin satunnaisesti ja näissäkin toivottiin hyvin kapean alan täsmäkoulutusta. Juuri täsmälleen omaa koulutustani vastaavaa työtä ei ollut. Vaikka olisin varmasti oppinutkin nopeasti muita töitä tai soveltamaan osaamaani, niin tyypillisesti mitään perehdytystä ei ollut tarjolla vaan firmat hakivat osaajaa, jolla on juuri kokemusta ihan samanlaisesta hommasta.

Myös tuurilla on hyvin suuri merkitys kun hakijat ovat monesti hyvin samanlaisia. Työ, mihin sitten lopulta työllistyin työttömyyden jälkeen, oli omalta alaltani ja sattuman oikusta ilmeisesti haastattelussa synkkasi kun haastattelijoiden (tulevat kollegat) taustat sattuivat olemaan samanlaisia.

Vierailija
162/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannustinloukku. Tuet on suuremmat kuin se palkka mitä saisin töistä.

Tämän vuoksi on hyvä, että työttömyysturvaa tullaan laskemaan kuten myös muita sosiaalietuja. Ei viitsisi kovin montaa lusmua verovaroilla elättää. Aikansa lusmuiltuaan ovat sitten köyhiä eläkeläisiä, kun eläkekertymä on pieni. Ja taas tarvitaan täydentävää eläkettä verovaroista maksettavaksi. En arvosta noin näköalatonta ja laiskaa toimintaa!

Ongelma on se, että työttömyysturva on jo nyt sellainen, että sillä ei välttämättä elä. Mitä jos alettaisiin niitä palkkoja tarkistaa, eikä jatkuvasti leikattaisi sitä pohjaa..

En arvosta noin näköalatonta, laiskaa ja aivotonta ymmärrystä asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämän vuoksi on hyvä, että työttömyysturvaa tullaan laskemaan kuten myös muita sosiaalietuja. Ei viitsisi kovin montaa lusmua verovaroilla elättää. Aikansa lusmuiltuaan ovat sitten köyhiä eläkeläisiä, kun eläkekertymä on pieni. Ja taas tarvitaan täydentävää eläkettä verovaroista maksettavaksi. En arvosta noin näköalatonta ja laiskaa toimintaa!"

Voisit lopettaa ton jatkuvan valituksen, mutta ei kai sulla muuta elämää ole.

Vierailija
164/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly. Tekee työni nopeammin ja ennen kaikkea lähes ilmaiseksi. Tämä koskee siis työtä, johon minulla on yliopistokoulutus.

Muiden kuin koulutusta vastaavien töiden osalta en tiedä vastausta. Yrittänyt olen kovasti ja yritän tälläkin hetkellä, mutta ei pääse edes haastatteluihin.

Vierailija
165/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyteeni on monia syitä mutta uskon että suurin yksittäinen syy on se, että ala on kuihtunut koronan jälkeen. Oon nimittäin raksaukko ja töitä on nykyään kuin kiven alla. Valoisaa tulevaisuutta en vielä näe. 

Toinen iso syy on varmaan se, että etsin töitä lähialueelta, missä asun. Tokin haen satunnaisesti töitä muualtakin

Vierailija
166/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ujous ja introverttiys piti minut työttömänä 5 vuotta, kunnes sain tuurilla töitä. Ei varmasti onnistuisi enää toista kertaa, joten tästä työstä pidän kiinni kynsin ja hampain.

Vierailija
167/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaishoitajuus joka päättyi juuri kun työttömyys alkoi lisääntyä maassa. 

Vierailija
168/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

IKÄ 50v liian vanha vaikka taitoo ja tietoo löytyy..

Vierailija
169/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoksi on hyvä, että työttömyysturvaa tullaan laskemaan kuten myös muita sosiaalietuja. Ei viitsisi kovin montaa lusmua verovaroilla elättää. Aikansa lusmuiltuaan ovat sitten köyhiä eläkeläisiä, kun eläkekertymä on pieni. Ja taas tarvitaan täydentävää eläkettä verovaroista maksettavaksi. En arvosta noin näköalatonta ja laiskaa toimintaa!

Onnetontahan tuossa on se, että pienipalkkainen saa lähelle samansuuruisen eläkkeen kuin työtön. Niin meillä tuetaan ahkeruutta.

Esim. itselläni on n. 10 vuotta eläkeikään. Jos nyt jäisin työttömäksi, olisi eläke kutakuinkin sama kuin jos vielä paahtaisin vuosikymmenen.

Vierailija
170/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pienessä kunnassa jossa ei oo töitä, lähellä olisi iso kaupunki jossa olisi töitä, mutta niin on myös hakijoita ja työnantajat tuntuu karsastavan sitä, että työmatka olisi pitkä

Vierailija
171/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on paljon työpaikkoja josta ei saa palkkaa riittävästi elämiseen ja joutuu hakemaan tukia siihen päälle, onko sekään kovin kannattavaa? palkalla pitäisi tulla toimeen

Vierailija
172/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut irtisanottiin edellisestä työsuhteesta henkilöperusteisin syin.

Vierailija
173/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei työnantajat ota töihin. Ehkä ikä toiseksi suurin syy, minun pitäisi olla joku aivan eri henkilö päästäkseni töihin.

Vierailija
174/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet.

Olin töissä ennen kuin leikkaukset sosiaaliturvaan alkoivat. Nyt en enää ole kun saan saman rahan makaamalla himassa.

Ja myös ne loiset jotka ennen leikkauksia oli työttöminä on edelleen. Leikkaukset vain aiheutti lisää työttömiä.

Täytyy sanoa, että on varmaan yksi tyhmimpiä hallituksia tämä.

Tykkään olla töissä, en vaan viitsi tehdä hyväntekeväisyyttäni sitä.

Vierailija
175/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertti. Vain kerran elämässäni olen ollut töissä kun esimies piti minusta. Vuosi myöhemmin esimies vaihtoi alaa. Uusi esimies ei pitänyt siitä, että olen introvertti ja hiljainen ja kuukausia myöhemmin ilmoitti että määräaikainen työsopimusta ei jatketa. Sen jälkeen en ole saanut työtä. Työhaastattelu kerran ja tiedän että olin se outolintu koska en osannut olla normaali. Tiedän, että koska olen outo introvertti minusta saa väärän kuvan että olisin ylpeä ja kylmä. Olisinpa saanut syntyä normaaliksi ekstrovertiksi enkä tälläiseksi. 

Vierailija
176/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismini. Se vaikuttaa erittäin paljon siihen millaista työtä ja miten paljon pystyisin tekemään. Tälläkin hetkellä sairaslomalla tukityöstä, jota en mm. kyseisen paikan äänimaailman takia pystykään tekemään, vaikka sen tarkoituksella olisi ollut tarkoitus päästä taas kiinni työelämään. On varmasti olemassa töitä, joita voisin tehdä, mutta se vaatisi työnantajan puolelta ymmärrystä esim. siitä, että en voi tehdä töitä hälyisässä tai keskeytyksille alttiissa paikassa. Ihmisillä on kuitenkin niin paljon ennakkoluuloja autisteja kohtaan, että vaikka kyseiset toimenpiteet saattaisivat jossain työpaikassa olla jopa helppo toteuttaa, minua ei edes harkita työntekijäksi, koska autistina olen erilainen ja pelottava tms.

Autistiksi olen jopa erittäin taitava sosiaalisesti eli esim. pystyn katsomaan silmiin, ymmärrän sarkasmia ja kielikuvia, osaan tulkita kehonkieltä, äänenpainoja yms. Neurotyypillisiin verrattuna en kuitenkaan osaa mitään näistä tarpeeksi hyvin eikä näitä taitoja voi opetella kuin tiettyyn pisteeseen asti, koska aivot toimivat eri tavalla ja tiettyjä asioita ei vaan tajua. Jos minä en saa töitä, selkeämmin autisteilla mahtaa olla vielä kammottavampaa työmarkkinoilla. Varmaan IT-alalla on helpompaa, mutta vaikka se onkin alana autisteilla suht yleinen, niin kaikkia autisteja se ei innosta ja itseä ei voisi vähempää kiinnostaa. 

Toivoisin yhteiskunnalta enemmän toleranssia erityisyyttä kohtaan sen kaikissa muodoissa, koska meillä erilaisilla olisi monella halua, innostusta ja osaamista, mutta ei mahdollisuutta toteuttaa näitä, koska meidät mielletään liian hankaliksi tutkimatta edes onko tämä näin kyseisen yksilön kohdalla. Sitä paitsi suurin osa nepsyjen työntekoa helpottavista toimista auttaa neurotyypillisiäkin. Aika harva nauttii esim. avokonttoreista, stressistä, jatkuvista keskeytyksistä yms.

Vierailija
177/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttui oikeanlaiset suhteet, jotta olisin saanut sen ensimmäisen työpaikan, ja sitten kun aikaa kuluu, vaikutan nykyään jo omituiselta, koska väli valmistumisen ja nykyhetken välillä on jo vuosia.

Vierailija
178/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä (pian 57 vuotta) 

Olen jo käytännössä työmarkkinoitten ulkopuolella..

Vierailija
179/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Koulutus diplomi-insinööri ja päälle paljon muutakin yliopisto-opiskelua. Pitkä kokemus teollisuudesta, alkuvaiheessa asiantuntija-, myöhemmin johto- ja kehitystehtävistä.

Raitis, tupakoimaton ja hyväkuntoinen.

Hakemuksiin ei tule vastauksia, haastattelukutsuista puhumattakaan. Ja joo, on hakemukset ja CV:t tuunattu.

Tietty ikää on 58v.

Vierailija
180/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi