Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko karu tuleva mummo, koska...

Vierailija
27.09.2015 |

...olen ilmoittanut aikuisille lapsilleni, että jos ja kun joskus päätätte hankkia lapsia, niin en todellakaan tule olemaan sellainen hoivaava hyysäri mummona, että jaksaisin lapsenlapsiani hoitaa miltei joka päivä?

Haluan elää jo omaa elämääni ilman lastenhoitovastuita. Olen vaan sitä mieltä, että jos lapsia hankkii, niin itse ne sitten hoitaakin.  Vain vierailut silloin tällöin puolin ja toisin sallisin, mutta ei kiitos jokapäiväiselle lastenhoidolle, olen sen rupeaman jo itse aikoinani hoidellut omat lapseni hoidettua; ja lasteni mummoista toinen mummo ei tavannut lapsenlapsiaan kuin lomillamme ja toinen mummo useimmin, koska asui likempänäkin.  Toki lähimummo pääsi hoitamaan lapsiamme, jos itse sitä halusi, mutta ikinä emme pakottaneet häntä tulemaan piikomaan meille.  Vapaaehtoista sen mummoavustuksen pitää olla. 

Kommentit (158)

Vierailija
21/158 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:42"]Musta tulee myös tuollainen Mummi. Mä haluan eläkkeellä esim asua talvet ulkomailla jne. Oon nyt eläny 15v mun lapsille ja ainakin vielä 13 v edessä ennen pienimpien täysi-ikäisyyttä. Kait minäkin saan joskus nauttia elämästä!!!!!
[/quote]
Et siis nauti elämästäsi lastesi kanssa? Todella sääli...
[/quote] en ole niin sanonut. Mutta haluan myös elää omaakin elämää sitten joskus. Olen ollut koti-äiti nyt 15v ja edelleen jatkan. Haluaisin harrastaa, tavata ystäviä jne. Niitä en nyt pysty tekemään. Onko väärin saada ottaa itsensäkin huomioon kun omat lapset lähtee kotoa?! Ilmeisesti on!
[/quote]

Miksi ihmeessä et voi harrastaa ja tavata ystäviäsi, ottaa itsesi huomioon, kun sinulla on lapsia?

Vierailija
22/158 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan hankkii lapsia,jos niistä ei sitten itse jaksa pitää huolta? Ei lasten hankkiminen pakollista ole

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/158 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oletat, että poikasi olisi lapsensa teille joka päivä hoitoon tuomassa? Tai edes joka viikonloppu?
Minä inhoan sitä, jos sanotaan, että lapset ovat HOIDOSSA isovanhemmillaan, kylässä he siellä ovat!

Meillä on kaksi lasta, 2- ja 4-vuotiaat. Miehellä on vain yksi veli, ei siskoja, ja tällä veljellä myös kaksi lasta, 6- ja 8-vuotiaat.
Miehen veljen lapset ovat mummolassa useamman kerran kuukaudessa, meidän ei juuri koskaan.
Tämän vaikutuksen huomaa siinä, että miehen vanhemmat suunnilleen pyytävät meidän lapsia sinne kyläilemään, toisen poikansa lapsia eivät mielellään taas ota, kun ovat niin usein (tiedän tämän, kun miehen veljen vaimo on kertonut).
Joten olen siinä mielessä samaa mieltä ap:n kanssa, että jos usein raahataan lapset mummolaan, niin siinä voi tulla raja vastaan, mutta ei pidä heti olettaa, että lapset tosiaan ovat sitten aina kylässä.
Meillä lapset kyläilee mummolassa minun ja/tai mieheni kanssa pari kolme kertaa kuussa, mutta ilman vanhempia ovat siellä ehkä kerran 2-3 kuukaudessa, ja silloinkin olisin hakemassa lasta (nuorempi on ollut vain kerran ilman vanhempia siellä pakon edessä) jo parin tunnin kuluttua, mutta appivanhemmat suorastaan vaativat, että lapsen on oltava useampi tunti ja tarjoutuvat itse tuomaan kotiin kun heille sopii :D

Vierailija
24/158 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:42"]Musta tulee myös tuollainen Mummi. Mä haluan eläkkeellä esim asua talvet ulkomailla jne. Oon nyt eläny 15v mun lapsille ja ainakin vielä 13 v edessä ennen pienimpien täysi-ikäisyyttä. Kait minäkin saan joskus nauttia elämästä!!!!!
[/quote]
[/quote] en ole niin sanonut. Mutta haluan myös elää omaakin elämää sitten joskus. Olen ollut koti-äiti nyt 15v ja edelleen jatkan. Haluaisin harrastaa, tavata ystäviä jne. Niitä en nyt pysty tekemään. Onko väärin saada ottaa itsensäkin huomioon kun omat lapset lähtee kotoa?! Ilmeisesti on!
[/quote]

Miksi ihmeessä et voi harrastaa ja tavata ystäviäsi, ottaa itsesi huomioon, kun sinulla on lapsia?
[/quote]

Tätä en kyllä ymmärrä minäkään. T. Viiden äiti ja omaa aikaa ja harrastuksia on.

Vierailija
25/158 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:42"]Musta tulee myös tuollainen Mummi. Mä haluan eläkkeellä esim asua talvet ulkomailla jne. Oon nyt eläny 15v mun lapsille ja ainakin vielä 13 v edessä ennen pienimpien täysi-ikäisyyttä. Kait minäkin saan joskus nauttia elämästä!!!!!
[/quote]
[/quote]

[/quote] kaikilla ei ole sellaiseen mahdollisuutta, oisko se?! Vai meinaatko että kun mieheni tekee 16-18 tuntisia päiviä että lähden ovesta ja sanon jatka tästä. En todellakaan!!

Vierailija
26/158 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 18:00"]Miksi kukaan hankkii lapsia,jos niistä ei sitten itse jaksa pitää huolta? Ei lasten hankkiminen pakollista ole
[/quote] ai siis mummit ei jaksa niinkö?!

Vierailija
27/158 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka sitä nyt joka päivä jaksaisi lapselapsiaan hoitaa. Ei kai ne lapset sitä odota?

Niin, onhan sitä niitäkin tapauksia, mutta harvemmissa määrin.

Vierailija
28/158 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:29"]

Älä ainakaan sairastu ja odota lapsia tai lapsenlapsia sinua hyysäämään. Miksi et voisi vaikka kerran kuussa tarjota hoitoapua ja viettää aikaa lastenlasten kanssa ilman heidän vanhempiaan? Omat vanhempani ovat jo kuolleet ja miehen vanhemmat eivät asu Suomessa, joten itse hoidamme katraamme, vaikka välillä sitä toivoisi pientä lepotaukoa. Itseäni myös surettaa, ettei lapseni koskaan saaneet tutustua toisiin isovanhempiinsa. Suhde jää ulkomailla asuviin isovanhempiin ohueksi, joten lapset kasvavat ilman isovanhempien tukea ja kunnollista sukuyhteyttä.

[/quote] Jos ne lapset on päivät päiväkodissa ja kerran kuussa viikonlopun mummolassa, niin aika ohueksi jää se yhteys omiin vanhempiinkin! Vielä muutama vuosikymmen sitten mummolassa kävi koko perhe, nyt sinne tungetaan lapset, kun vanhemmat haluaa omaa aikaa.

Meille lapsenlapset eivät tule koskaan hoitoon! Sen sijaan lapsen koko perheen kera ovat tervetulleita koska tahansa, tai vaikka miniä lasten kanssa. Mutta mikään hotelli tai hoitopaikka mummola ei ole. Vartti sitten lähti tytär perheineen viikonlopunvietosta, joten ei tämä mikään huono systeemi ole, että kolme sukupolvea osaa olla yhdessä.

Vierailija
29/158 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:42"]Musta tulee myös tuollainen Mummi. Mä haluan eläkkeellä esim asua talvet ulkomailla jne. Oon nyt eläny 15v mun lapsille ja ainakin vielä 13 v edessä ennen pienimpien täysi-ikäisyyttä. Kait minäkin saan joskus nauttia elämästä!!!!!
[/quote]
[/quote]
Kyllä tuolla huutomerkkien kanssa luki ja viitaten tilaan, kun lapset ovat lähteneet pois kotoa, että nauttisit elämästäsi. Olet kuin tyypillinen marttyyri. "Kaikkeni olen uhrannut koskaan mitään pyytämättä". Elämä on valintoja, itse olet valinnut elää vain ja ainoastaan uhrautujamaisesti lapsille! Harmi, ettei niitä voimia riitä lapsenlapsille asti, kun olet päättänyt elää elämäsi näin. Muista sitten katkerana muistella kuinka uhrasit kaiken...

Vierailija
30/158 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok. En tiedä yhtäkään perhettä, jossa mummi tai vaari olisi jokapäiväinen apu. Tai edes jokaviikkoinen apu.

Kaikissa tuntemissani perheissä isovanhemmat haluavat välillä lapsenlapsia kylään, välillä vanhemmat kysyvät, voisivatko isovanhemmat tulla vahtimaan tai lapset mennä mummolaan yökylään.

Itsellämme esim. se tilanne, että aina joskus pyysimme hoitoapua - ehkä kerran kahteen kuukauteen lapsille isovanhemmilta, enemmän isovanhemmat itse pyysivät heitä yökylään. Nyt ovat jo niin isoja, että eivät mitään vahteja edes tarvitse, ellemme jostain syystä ole reissussa yön yli. Ja tällöin lapsenlapset jo hoitavat itse itsensä ja auttavatkin isovanhempia. Viime viikonloppuna esikoinen oli mökillä paistanut koko porukalle muurinpohjalettuja.

Toisaalta omat ja miehen vanhemmat alkavat ikääntyä ja me autamme puolestamme paljon sellaisissa asioissa mihin he eivät niin kykene. Esim. vuosi sitten leskeksi jäänyt anoppi on täysin pihalla auto-asioista ja me hoidamme katsastukset, renkaidenvaihdot ja huollot ajallaan. Omilla vanhemmillani on vapaa-ajan asunto, ja teemme siellä jatkuvasti hommia.

Vastavuoroisuus, vastavuoroisuus. Kaikesta voi sanoutua irti, mutta kannattaa muistaa sitten se vanha sananlasku, jota mummivainaani viljeli: "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan".

Olemme onnekkaita, että molemmin puolin meillä on sujunut niin mainiosti.

Vierailija
31/158 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:51"]

Miksi te aina puhutte hoitamisesta ja hoitoavusta. Voisiko asiaa joskus ajatella vaikka sen lapsen näkökulmasta. Miettikää nyt kuinka upeaa on hyvä lapsenlapsi-mummosuhde, se antaa molemmille niin paljon. Kaksi toisilleen tärkeää ihmistä viettää aikaa yhdessä, onko se niin kauheeta?

[/quote]

Ja sinä oletat automaattisesti, että heillä synkkaa?

En ole koskaan lapsena ollut mummolassa hoidossa, mutta nyt käyn kerran viikossa isoisällä kylässä. Kyllä, kyläilen sellaisen ihmisen luona, jota en lapsena käytännössä tuntenut, koska hän kävi töissä ja viikonloput harrasti. Silti meillä on nyt aikuisena erittäin hyvä suhde. Ei siihen ole tarvittu mitään vuosien viikonloppuhoitamista tai yökyläilyjä. Lapsenlapsi voi luoda isovanhempaan ihan hyvän suhteen aikuisenakin!

Vierailija
32/158 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilkiö! Minun suurin huolen aiheeni on se, että pojat ottaa jonkun femakon jolle raha ja ulkoinen status on tärkeämpää kuin lapset ja perhe!

Vierailija
33/158 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:42"]Musta tulee myös tuollainen Mummi. Mä haluan eläkkeellä esim asua talvet ulkomailla jne. Oon nyt eläny 15v mun lapsille ja ainakin vielä 13 v edessä ennen pienimpien täysi-ikäisyyttä. Kait minäkin saan joskus nauttia elämästä!!!!! [/quote] Et siis nauti elämästäsi lastesi kanssa? Todella sääli... [/quote] en ole niin sanonut. Mutta haluan myös elää omaakin elämää sitten joskus. Olen ollut koti-äiti nyt 15v ja edelleen jatkan. Haluaisin harrastaa, tavata ystäviä jne. Niitä en nyt pysty tekemään. Onko väärin saada ottaa itsensäkin huomioon kun omat lapset lähtee kotoa?! Ilmeisesti on! [/quote] Miksi ihmeessä et voi harrastaa ja tavata ystäviäsi, ottaa itsesi huomioon, kun sinulla on lapsia? [/quote] kaikilla ei ole sellaiseen mahdollisuutta, oisko se?! Vai meinaatko että kun mieheni tekee 16-18 tuntisia päiviä että lähden ovesta ja sanon jatka tästä. En todellakaan!!

[/quote]

Joo, no sä et taida olla ihan kunnossa muutenkaan. Ehkäpä se lepo tulis tarpeeseen..

Vierailija
34/158 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oli mummin tehtävä jatkuvasti hoitaa ja kasvattaa lapsiensa lapsia. Ihana mummi on kiinnostunut lapsen lapsien elämästä ja haluaa olla siinä mukana.

Mielestäni vanhemman tehtävä on kasvattaa omat lapsensa jonka jälkeen voi nauttia "vapaudesta" mutta ei ole myöskään lapsien tehtävä hoitaa huonokuntoista vanhempaansa sen jälkeeen kun oma jälkikasvu on lentänyt pesästä.

Vierailija
35/158 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:51"]Miksi te aina puhutte hoitamisesta ja hoitoavusta. Voisiko asiaa joskus ajatella vaikka sen lapsen näkökulmasta. Miettikää nyt kuinka upeaa on hyvä lapsenlapsi-mummosuhde, se antaa molemmille niin paljon. Kaksi toisilleen tärkeää ihmistä viettää aikaa yhdessä, onko se niin kauheeta?
[/quote]
Todella hyvä pointti. Että lapsen kanssa oleminen on vain hoitamista ja vanhempien passausta, ei suhteen rakentamista lapseen.
[/quote]

Niinpä!!

Vierailija
36/158 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 18:16"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 17:42"]Musta tulee myös tuollainen Mummi. Mä haluan eläkkeellä esim asua talvet ulkomailla jne. Oon nyt eläny 15v mun lapsille ja ainakin vielä 13 v edessä ennen pienimpien täysi-ikäisyyttä. Kait minäkin saan joskus nauttia elämästä!!!!! [/quote] Et siis nauti elämästäsi lastesi kanssa? Todella sääli... [/quote] en ole niin sanonut. Mutta haluan myös elää omaakin elämää sitten joskus. Olen ollut koti-äiti nyt 15v ja edelleen jatkan. Haluaisin harrastaa, tavata ystäviä jne. Niitä en nyt pysty tekemään. Onko väärin saada ottaa itsensäkin huomioon kun omat lapset lähtee kotoa?! Ilmeisesti on! [/quote] Miksi ihmeessä et voi harrastaa ja tavata ystäviäsi, ottaa itsesi huomioon, kun sinulla on lapsia? [/quote] kaikilla ei ole sellaiseen mahdollisuutta, oisko se?! Vai meinaatko että kun mieheni tekee 16-18 tuntisia päiviä että lähden ovesta ja sanon jatka tästä. En todellakaan!!

[/quote]

Joo, no sä et taida olla ihan kunnossa muutenkaan. Ehkäpä se lepo tulis tarpeeseen..
[/quote] jaa, miten en ole kunnossa?

Vierailija
37/158 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 18:02"]

[/quote]

No siis minkä ikäisiä nää sun lapset on ja kuinka hemmetin monta niitä oikein on, jos jo 15 vuotta olet ollut kotiäitinä? Etkä edelleenkään saa yhtään aikaa itsellesi, et ehdi harrastaa mitään, etkä tavata ystäviäsi.

Tietty, jos olette pusertaneet maailman lapsen per vuosi, on aika kusinen paikka ja sitten ymmärrän sua, koska todennäköisesti kuulutte yhteen tiettyyn lahkoon ja myös mummina sinulla on sitten tyyliin 100 lastenlasta. Minäkin sanoutuisin irti moisesta.

Mutta jos olette ns. normaali perhe, eikö ne lapset köy koulua? Miksi paapot niitä? Odotatko kädet ristissä kotona niiden tulevan koulusta, jotta voit valmistaa välipalaa?

Ei vaan, sulla taitaa olla vauva sylissa ja uusi tulossa...

Vierailija
38/158 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsenlapseen voi muodostaa suhteen vain silloin, kun paikalla ei ole lapsen vanhempia? Samalla tavalla se miniä pitäisi jättää ilman perhettä anoppilaan, että voi muodostaa suhdetta

Vierailija
39/158 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 18:14"]Olet ilkiö! Minun suurin huolen aiheeni on se, että pojat ottaa jonkun femakon jolle raha ja ulkoinen status on tärkeämpää kuin lapset ja perhe!
[/quote] ja mulle se että mun tytöt saa sellaisen pojan joka istuu illat juoden olutta, pelaten pelejä, eikä ota mun tyttöjä tai heidän lapsiaan yhtään huomioon.

Vierailija
40/158 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 18:19"]

Ei oli mummin tehtävä jatkuvasti hoitaa ja kasvattaa lapsiensa lapsia. Ihana mummi on kiinnostunut lapsen lapsien elämästä ja haluaa olla siinä mukana.

Mielestäni vanhemman tehtävä on kasvattaa omat lapsensa jonka jälkeen voi nauttia "vapaudesta" mutta ei ole myöskään lapsien tehtävä hoitaa huonokuntoista vanhempaansa sen jälkeeen kun oma jälkikasvu on lentänyt pesästä.

[/quote]

Tää on sitä suomalaista ihanaa "kaikkien on pärjättävä yksin, ei ole kenenkään tehtävä auttaa muita"-ajatusmaailmaa. Ehkäpä tällä on yhteys valtaviin mielenterveydellisiin ongelmiin, kuten masennukseen. Ei kuulu mulle. Ei ole mun tehtävä. Luulen, että yhteisöllisemmät ihmiset ovat paljon onnellisempia, kuin ne, jotka miettii koko ajan mihin missäkin asiassa vetää rajoja ja vahtii omia etujaan koko ajan joustamattomasti.