Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kannattaisi lähteä opiskelemaan? Ala joka työllistäisi

Vierailija
06.04.2022 |

Mutta ei hoitoala! Täältä olen lähdössä pois.

Voi olla ammattillisesta koulutuksesta korkeakouluun. Minulla on useita mielenkiinnon kohteita, jonka takia tuottanut hankaluuksia mitä haluaisin lähteä opiskelemaan. Motivaatio on korkea, joten esim. pääsykokeisiin valmistautuminen ei ole ongelma.
Painotan, nyt hoitajalakon ja keskustelun takia, että palkka ei ole ainoa tavoite uudella alalla. Haluisin vain opiskella työn, joka työllistää hyvin. Kortistoon en pitkiksi ajoiksi haluaisi jäädä, kun on perhe elätettävänä.
Perheen ja oman jaksamisen takia olen alaa vaihtamassa. Kolmivuorotyö, jatkuvat ylityöt ja alan yleinen polkeminen alas alkanut v*tuttamaan.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse haen tänä keväänä psykologiaa opiskelemaan. Toki silläkin alalla on resurssipulaan tietyissä tehtävissä, mutta monipuoliset kehittymismahdollisuudet ja mahdollisuus tehdä samanaikaisesti työtä toiminimellä, kunnalla ja ehkä myös opetustyössä kiinnostaa.

Naiset ja psykologian opiskelu.

Kai tiedätte että tuolle kliseelle nauretaan samalla tavalla kuin naisten Tinderissä ”matkailu ja viinit”.

Psykan pääaineopiskelijaksi on sen verran vaikea päästä, että sille on turha naureskella.

Toki se on sellainen yleinen toive monilla nuorilla naisilla, mitä suurin osa ei sitten koskaan tavoita, kun ei jakseta nähdä vaivaa pääsykokeiden eteen. Se pääsykoe on todella vaikea.

Myös someinfluensseriksi on ”vaikea päästä”. Pitää nimittäin olla hyvät geenit.

Vierailija
42/72 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele yhden "pakansekoittajan" ilmaantumista keskusteluun, ihmettelen peukkujakaumaa. Solidaarisuutta naiset. T. Ins DI n

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistetaas nyt kuitenkin, että insinöörit on "seiskan poikia", kyllä niissä opinnoissa perusfiksu nainen pärjää, koska niitä ei ole mahdottomaksi tehty. Nimimerkillä insinööri, matikka 1/5, Sou what.

Tämäkin kommentti on seksistinen. Naisethan pärjää missä vaan. Se ei ole ongelma. Pojista ja nuorista miehistä olisin enemmän huolissani. Ihme oletus, että sukupuoli voisi olla esteenä jollekin alalle ryhtymiseen. Käsittämätöntä! Sukulaisissani ja ystävissäni on sekä amk insinöörinainen että diplomi-insinöörinainen, myös insinöörimies ajalta ennen amk:ta.

Vierailija
44/72 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on niin luuseri, että spämmää alapeukkuja kolmella laitteella.

Vierailija
45/72 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitoalan työn kokee raskaana niin turha haaveilla sosiaalityöstä. Nimittäin paljon paljon rankempaa henkisesti.

Olen itse vaihtanut sosiaalityöntekijän ammatista kätilöksi enkä voisi olla tyytyväisempi. Vuorotyön vuoksi saan hoidettua asiat helpommin kuin virka-aika ei sido, säästän vaatekuluissa eli ei tarvitse ostaa yhtään ainoaa työvaatetta, palkka on tasan sama kuin oli sossuna, asiakkailta saa positiivista palautetta usein ja paljon:)

Vierailija
46/72 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa ala, jolla työllistyminen on varmaa on terveydenhoitoalan eli Kähäri tai sairaanhoitaja. Eikä tarvitse älyn päätä pakottaa

Vierailija
47/72 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt hiukan reality checkiä. Hoitsusta ei tule insinööriä. Ei vaan tule.

Mikähän hoitajan suorittamassa tutkinnossa estää insinööriksi opiskelun?

Vierailija
48/72 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt hiukan reality checkiä. Hoitsusta ei tule insinööriä. Ei vaan tule.

5/5

Se on elämäntapakysymys. Insinööriksi synnytään. Hoitajaksi mennään koska on hoivavietti ja ala on tuntunut omalta. Ei näitä muuteta edes pako edessä.

Höpöhöpö. Mulla ei ole minkäänlaista hoivaviettiä. Opiskelin aikoinaan sairaanhoitajaksi, koska työtilanne hoitajilla oli hyvä ja siihen aikaan lukion käyneelle sairaanhoito-opistossa opinnot kestivät vain 2,5 vuotta. En jaksanut olla alalla kuin 5 vuotta. 

Vierailija
49/72 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistetaas nyt kuitenkin, että insinöörit on "seiskan poikia", kyllä niissä opinnoissa perusfiksu nainen pärjää, koska niitä ei ole mahdottomaksi tehty. Nimimerkillä insinööri, matikka 1/5, Sou what.

Tämäkin kommentti on seksistinen. Naisethan pärjää missä vaan. Se ei ole ongelma. Pojista ja nuorista miehistä olisin enemmän huolissani. Ihme oletus, että sukupuoli voisi olla esteenä jollekin alalle ryhtymiseen. Käsittämätöntä! Sukulaisissani ja ystävissäni on sekä amk insinöörinainen että diplomi-insinöörinainen, myös insinöörimies ajalta ennen amk:ta.

Millä tavalla seksistinen? Kommenttini oli naiselta naisille, koska on olemassa paljon naisia, jotka epäröivät omaa kyvykkyttään insinöörialoille. Halusin kertoa, että se ei ole mahdotonta. Tällä hetkellä suurin osa opiskelija-aineksesta siellä on "seiskan poikia", joten opetus on räätälöity heille. Se ei siis ole mitään salatiedettä, vaan sopii ihan normaaliälyiselle miehelle tai naiselle. Et taida oikeen ymmärtää muiden kipuilua alanvalinnasta ja oman potentiaalin löytämisestä, vaikka esität viestissäsi jotain valaistunutta. Kannustus on edelleen tarpeellista, naisia on edelleen alalla vähän.

Vierailija
50/72 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihminen voi pyyhkiä pois lapsuuttaan, nuoruuttaan, opiskeluaikoja ja työelämää siellä hoiva-alalla. Noista kaikista on muodostunut itselle identiteetti ja suhtautuminen elämään. Henkilölle joka jo 5-vuotiaana päättää haluavansa insinööriksi se on täysin erilainen.

Vierailija
51/72 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä viikolla julkaistiin ammattibarometri, se missä luetellaan alat joissa eniten pulaa ihmisistä ja vastaavasti ne, joihin liikaa tyrkyllä väkeä. Taloussanomissa ainakin oli nuo listat kokonaisuudessaan. Mä tekisin sinuna niin, että kylmästi tsekkaisin sen listan ja valitsisin sen alan, joka eniten kiinnostaa ja joka on esim 25 joukossa eniten työvoimapulasta kärisivien listalla.

Vierailija
52/72 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin eri asia opiskella johonkin ammattiin ja sitten taas päästä tekemään alan töitä menestyksekkäästi ja edetä uralla.

Vierailija
53/72 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä viikolla julkaistiin ammattibarometri, se missä luetellaan alat joissa eniten pulaa ihmisistä ja vastaavasti ne, joihin liikaa tyrkyllä väkeä. Taloussanomissa ainakin oli nuo listat kokonaisuudessaan. Mä tekisin sinuna niin, että kylmästi tsekkaisin sen listan ja valitsisin sen alan, joka eniten kiinnostaa ja joka on esim 25 joukossa eniten työvoimapulasta kärisivien listalla.

Erilaisia myyjä-nimikkeitä on sillä listalla useita.

Vierailija
54/72 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse haen tänä keväänä psykologiaa opiskelemaan. Toki silläkin alalla on resurssipulaan tietyissä tehtävissä, mutta monipuoliset kehittymismahdollisuudet ja mahdollisuus tehdä samanaikaisesti työtä toiminimellä, kunnalla ja ehkä myös opetustyössä kiinnostaa.

Naiset ja psykologian opiskelu.

Kai tiedätte että tuolle kliseelle nauretaan samalla tavalla kuin naisten Tinderissä ”matkailu ja viinit”.

Psykan pääaineopiskelijaksi on sen verran vaikea päästä, että sille on turha naureskella.

Toki se on sellainen yleinen toive monilla nuorilla naisilla, mitä suurin osa ei sitten koskaan tavoita, kun ei jakseta nähdä vaivaa pääsykokeiden eteen. Se pääsykoe on todella vaikea.

Mikään pääsykoe ei sinänsä helppo tai vaikea ole, mutta vaikeaksi sen tekee se, että pitäisi pärjätä siinä kokeessa paremmin kuin tuhat muuta hakijaa. Ja opiskelupaikkoja on vain kourallinen. 

Vierailija
55/72 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haen opiskelee psykaa ja sit haen teatterikouluun. Tällä hetkellä oon Jungle Juicessa pari päivää viikkoo.

Vierailija
56/72 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologian pääsykokeissa erottuu jo sillä ettei ole blondi ja leggingsit jalassa.

Vierailija
57/72 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Farmasia.

Asiakaspalvelua pitkälti jos ei erikoistu teollisuuden puolelle. Siellä voi olla hyvätkin palkat ja olot, mutta paikkoja ei yhtä paljon kuin yliopiston apteekin myyjälle.

Proviisorin koulutus toki kannattaa lähes aina. Siihen vain ei kaikki pääse.

Yliopiston apteekin myyjälle? Miksi ihmeessä kukaan suuntautuisi apteekkialalla vain yliopiston apteekkeihin? Ehkä pahin työpaikka alalla, btw. Farmaseutti ei myöskään ole ”myyjä”, vaan farmaseutti.

Vierailija
58/72 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On täysin eri asia opiskella johonkin ammattiin ja sitten taas päästä tekemään alan töitä menestyksekkäästi ja edetä uralla.

Tämä on täysin totta, mutta sinä tunnut ajattelevan, että ammatissa voi menestyä vain jos se oli ensimmäinen halutoive 20-vuotiaana. Ei se niin suoraviivaista ole.

Itse olen sitä mieltä, että IT-ala on aivan liian ylihehkutettu alanvaihtajille, enkä oikeen jaksa uskoa koulutusfirmojen sometarinoita, joissa sairaanhoitajasta tuli huippukoodari kolmen kuukauden kurssilla. Se on niin nopeatempoinen ala, että mielestäni vaatii aika paljon harrastuneisuutta, ellei halua olla joku help desk. Sen sijaan insinööriala itsessään ei ole mikään ongelma alanvaihtajalle, loppu on kiinni omasta tuurista ja taidosta.

Vierailija
59/72 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
60/72 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Farmasia.

Asiakaspalvelua pitkälti jos ei erikoistu teollisuuden puolelle. Siellä voi olla hyvätkin palkat ja olot, mutta paikkoja ei yhtä paljon kuin yliopiston apteekin myyjälle.

Proviisorin koulutus toki kannattaa lähes aina. Siihen vain ei kaikki pääse.

Yliopiston apteekin myyjälle? Miksi ihmeessä kukaan suuntautuisi apteekkialalla vain yliopiston apteekkeihin? Ehkä pahin työpaikka alalla, btw. Farmaseutti ei myöskään ole ”myyjä”, vaan farmaseutti.

Farmaseutit on niitä jotka käy kimppuun ”etsitkö jotain” -kysymyksillä 3 s sen jälkeen kun on astunut apteekkiin.