Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotukikateus.

M32
06.04.2022 |

Nyt kun niin moni työssäkäyvä on kateellinen tuosta toimeentulotuen korotuksesta niin kelaan pitäisi järjestää palvelu jossa halukkaat voisivat vaihtaa paikkoja.
Etsiä vain pari jossa osaamiset kohtaa ja päästää joku työssä käyvä nauttimaan tästä huimasta toimeentulotuesta ja päästää toinen "kärsimään" töihin.

Kommentit (132)

Vierailija
121/132 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella pienituloisella eläkeläisellä, työttömällä ja palkansaajalla on vähemmän rahaa asumiskulujen jälkeen käytössään kuin toimeentulotukea saavalla, koska tulot ovat muutaman euron yli toimeentulotukirajan. Toimeentulotukiasiakkaat asuvat usein kaupunkien puoli-ilmaisissa asunnoissa mutta valittavat silti. Mikään ei riitä. 

Tämä ei ole mahdollista. Toimeentulotuessa otetaan menoina huomioon vuokra ja sähkö & vesi sekä terveysmenot. Työssäkäyväkin siten saa toimeentulotukea mikäli menot ylittävät tulot. Toimeentulotukea saava saa pienintä mahdollista tuloa Suomessa.

Tässä esim omat tulot ja menot 40h/vko työtä tekevänä:

+ bruttopalkka 1850e/kk, nettopalkka 1500e (en saa as.tukea, koska bruttopalkka niin paljon)

- vuokra 400

- vesi 10e

- sähkö siirtoineen 70e/kk (talvella 100e)

- lämmitys 25e/kk (puulämmitys)

- kotivakuutus 35e/kk

- muut asumiseen liittyvät pakolliset kustannukset 60e/kk

= käteen jää 900e/kk

MUTTA, esim. mulla työssä käymiseen auto on pakollinen (arvo 400e) ja auton pelkät bensakulut on 400e/kk (just nous 170e/kk menot viime vuotisesta kiitos bensan hinnan), eikä työssä käymisen kuluja lasketa toimeentulotuen menoihin, niin käteen jääkin vain 500e/kk MIINUS siitä vielä auton vakuutukset ja verot ja katsastus ja korjaus, niin kappasta vaan, käteen jää huomattavasti vähemmän rahaa kuin pelkästään työttömällä!

Vierailija
122/132 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M32 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen työkyvytön työtön ja olen kateellinen toimeentulotuesta. Katsopas kun kaikki työttömätkään eivät sitä saa.

Miksi olet kateellinen? Käsittääkseni myös sinä, niinkuin jokainen muukin on oikeutettu perustoimeentulotukeen jos tulot sen alle jäävät.

No minäpä olin kunnon kansalainen ja säästin rahaa töissä ollessa. Ei olisi kannattanut. Suomessa rangaistaan kaikesta säästäväisyydestä, sen sijaan jos olisin pistänyt kaiken menemään ja ottanut vaikka pikavipin niin minut palkittaisiin suorastaan.

Kaikki säästöt kannattaa laittaa sellaiselle tilille, mistä kela ei tiedä. Laitat sitten tiliotteet vain käyttötilistä, ei kelan tarvi kaikkia tilejä tietää, vaikka kysyvätkin. Sukulaisten lainaamat rahat ja uhkapelivoitot myös salatilille.

Mitä hittoa selität? Kela saa pankilta tiedot KAIKISTA tileistä.

Ei muuten saa, mulla on ollu yli kymmenen vuotta salatili, jonne on tullut satoja euroja rahaa josta kelalla ei ole tietoakaan. Ja tunnen monia muitakin jotka näin tekevät.

Tämähän ei tietysti ole moraalisesti oikein, mutta useinhan nämä toimeentulotuki asiakkaat, joilla on satunnaisia tuloja tai muita rahanlähteitä avaavat tilin toisen henkilön (sukulainen tms.) avulla ja heillä on tiliin käyttöoikeus ja ns. rinnakkaiskortti.

En ole kuullutkaan tuollaisesta, enkä ymmärrä miten se olisi mahdollista. Lisäksi tilien ja rahojen Kelalta on petos. Surullista, että ihmisten moraali on noin löyhää.

Pankit tutkivat nykyisin tarkasti, mistä ihmisen rahat tulevat. Tarkoitatko antamassasi esimerkkitapauksessa sitä, että toimeentulotukea saavan henkilön satunnaiset palkkarahat menisivät tpisen henkilön tilille? Ja tulea saavalla on siihen tiliin käyttöoikeus? Tämä ei kyllä nykyisellä pankkisysteemillä onnistu. Valvonta on niin tiukkaa, että pankki pyytäisi heti selvitystä asiasta, eikä muutenkaan muilla kuin aviopuolisoilla ole yhteiskäyttötiliä.

Jos toimeentulotukiasiakas avaa Kelalta salaa pankkitilin, ja saa sinne pieniä (alle 100e) lahjarahoja esim. sukulaisilta, se lienee yleisen moraalitajun kannalta pienempi rike. Mutta palkkatulojen piilottamisesta jää kyllä kiinni, koska Kela tutkii verotiedot. Molemmissa tapauksissa tulee petossyyte. Se taas seuraa esim. nuorta aikuista monta vuotta, estäen työllistymistä ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/132 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M32 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen työkyvytön työtön ja olen kateellinen toimeentulotuesta. Katsopas kun kaikki työttömätkään eivät sitä saa.

Miksi olet kateellinen? Käsittääkseni myös sinä, niinkuin jokainen muukin on oikeutettu perustoimeentulotukeen jos tulot sen alle jäävät.

No minäpä olin kunnon kansalainen ja säästin rahaa töissä ollessa. Ei olisi kannattanut. Suomessa rangaistaan kaikesta säästäväisyydestä, sen sijaan jos olisin pistänyt kaiken menemään ja ottanut vaikka pikavipin niin minut palkittaisiin suorastaan.

Kaikki säästöt kannattaa laittaa sellaiselle tilille, mistä kela ei tiedä. Laitat sitten tiliotteet vain käyttötilistä, ei kelan tarvi kaikkia tilejä tietää, vaikka kysyvätkin. Sukulaisten lainaamat rahat ja uhkapelivoitot myös salatilille.

Ei muuten saa, mulla on ollu yli kymmenen vuotta salatili, jonne on tullut satoja euroja rahaa josta kelalla ei ole tietoakaan. Ja tunnen monia muitakin jotka näin tekevät.

Sama täällä. Olen kyllä olettanut että jokainen toimii noin hoksattuaan Kelan temput.

Vierailija
124/132 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M32 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän ei tietysti ole moraalisesti oikein, mutta useinhan nämä toimeentulotuki asiakkaat, joilla on satunnaisia tuloja tai muita rahanlähteitä avaavat tilin toisen henkilön (sukulainen tms.) avulla ja heillä on tiliin käyttöoikeus ja ns. rinnakkaiskortti.

En ole kuullutkaan tuollaisesta, enkä ymmärrä miten se olisi mahdollista. Lisäksi tilien ja rahojen Kelalta on petos. Surullista, että ihmisten moraali on noin löyhää.

Pankit tutkivat nykyisin tarkasti, mistä ihmisen rahat tulevat. Tarkoitatko antamassasi esimerkkitapauksessa sitä, että toimeentulotukea saavan henkilön satunnaiset palkkarahat menisivät tpisen henkilön tilille? Ja tulea saavalla on siihen tiliin käyttöoikeus? Tämä ei kyllä nykyisellä pankkisysteemillä onnistu. Valvonta on niin tiukkaa, että pankki pyytäisi heti selvitystä asiasta, eikä muutenkaan muilla kuin aviopuolisoilla ole yhteiskäyttötiliä.

Jos toimeentulotukiasiakas avaa Kelalta salaa pankkitilin, ja saa sinne pieniä (alle 100e) lahjarahoja esim. sukulaisilta, se lienee yleisen moraalitajun kannalta pienempi rike. Mutta palkkatulojen piilottamisesta jää kyllä kiinni, koska Kela tutkii verotiedot. Molemmissa tapauksissa tulee petossyyte. Se taas seuraa esim. nuorta aikuista monta vuotta, estäen työllistymistä ym.

Kela ei 'saa' pankeilta automaattisesti mitään tietoja tileistä, vaan saadakseen toimeentulotukea sinä toimitat itse tiliotteen (2 edellistä kuukautta) hakemuksen yhteydessä, siitä sun omasta käyttötilistä minne tuetkin tulee(tulisi). Jos sulla on esim. säästötili tai toinen tili suomalaisessa pankissa, ja teet siirtoja käyttötilin ja niitten välillä, kela vaatii että toimitat jatkossa niistä myös tiliotteen. Jos et tee siirtoja, eivät tiedä vaatia. Kelalla on rajattu määrä virkailijoita joilla jo kädet täynnä töitä.

Itselläni on esim. Skrill nettipankkitili mihin on sirullinen kortti. Sinne menevät mun nettitöistä ansaitsemani rahat (n 1000e/kk) ja kelasta saan kaikki tuet yht. 1400e/kk eli 2400e kuussa nettoan vaikka olen virallisesti työtön. Jotkut osaa kiertää systeemiä eikä hillua orjana oravanpyörässä :)

Vierailija
125/132 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M32 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M32 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä saa jos puoliso tienaa vähääkään.

No se on totta että jos talouden yhteiset tulot ylittää rajan niin ei sitä saa, voi tietysti kysyä tarvitseeko sitä silloin edes 🤔

Ja sun mielestä lapsiperhe pärjää 1500e tuloilla??

Jos lapsiperheen tulot on 1500e nettona niin on jo toimeentulotukioikeus jos ei asumiskulut ole täysin miinusmerkkiset. Eiköhän tässä tapauksessa ole vain hakemisen osaamattomuus kyseessä lähinnä.  Siitä on turha uhriutua jos järki ei riitä.

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää että emme saa toimeentulotukea.

Ette varmaan saakaan kun ette hae. Se on parempi vain uhriutua verkossa.

Et edelleenkään tajua. Emme saa sitä vaikka olemme hakeneet.

Oletan että teillä on sitten yksi lapsi ja superpienet elämisen kulut kun muuten on laskelmaa täysi mahdottomuus saada alle 1500e kuussa. Kahdelle aikuiselle kun pitää jäädä laskujen jälkeen elämiseen 875,34e ja alle 10 vuotiaalle lapselle yli 300e kuussa. Palkkatuloista myös tehdään 150e vähennys joka on etuoikeutettua tuloa ja myös työmatkakulut saa vähentää.  Huomaatko mikä tässä nyt mättää?

Meillä on 2 lasta.

Emme saa toimeentulotukea puolison yrityksen takia.

Ette saa koska teillä on enemmän rahaa käytössä kuin niillä, jotka saavat tt-tukea. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Oikeastiko olet sitä mieltä että lapsiperhe tulee toimeen 1500e tuloilla??

Mitä pakollisia laskuja tuosta pitää maksaa? Paljonko vuokran, sähkön, puhelimen+netin ja vakuutusten jälkeen jää elämiseen?

Yksin elävä joutuu maksamaan nuo yhden hengen tuloistaan, yksi syö tietysti vähemmän, mutta on köyhempi kokonaisuudessaan.

No kaikki siitä maksetaan, asuminen, vesi, sähkö, jätehuolto, ruoka, lääkkeet ja käyntimaksut, bensat, vaatteet, kengät, vakuutukset, nuohous, kiinteistövero, kodinkoneet, puhelimet, netti jne jne.

Pelkkä sähkö on jo 400e. Ja ruokaan menee ainakin 400e.

Eikö tässä ole mitään mahdollisuutta, että kumpikin aikuinen saisi jotakin tuloa?  Vai onko ne kaikki saatavissa olevat tulot ja lapsilisä tuossa summassa?  Eikö voisi mitään työtä saada edes puoleksi vuodeksi, että pääsisi ansiosidonnaiselle päivärahalle?  Toinen katsosi lasta, että toinen voisi urakoida vaikka siivoojana?  

Olen sanonut monta kertaa että mieheni on yrittäjä ja minä työkyvytön, olin ennen laitoshuoltaja.

Jos yritys ei tuota elantoa, niin eikö sen voisi myydä, tai ajaa alas, ja mennä palkkatyöhön?  Työkyvytön kuntoutusten ja koulutusten kautta eri töihin, tai lopulta eläkkeelle?

Miten koulutus eri töihin parantaa sairauksia tai poistaa kipuja?

Eikä se eläke auta mitään, ei tulot nouse.

Vierailija
126/132 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M32 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M32 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä saa jos puoliso tienaa vähääkään.

No se on totta että jos talouden yhteiset tulot ylittää rajan niin ei sitä saa, voi tietysti kysyä tarvitseeko sitä silloin edes 🤔

Ja sun mielestä lapsiperhe pärjää 1500e tuloilla??

Jos lapsiperheen tulot on 1500e nettona niin on jo toimeentulotukioikeus jos ei asumiskulut ole täysin miinusmerkkiset. Eiköhän tässä tapauksessa ole vain hakemisen osaamattomuus kyseessä lähinnä.  Siitä on turha uhriutua jos järki ei riitä.

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää että emme saa toimeentulotukea.

Ette varmaan saakaan kun ette hae. Se on parempi vain uhriutua verkossa.

Et edelleenkään tajua. Emme saa sitä vaikka olemme hakeneet.

Oletan että teillä on sitten yksi lapsi ja superpienet elämisen kulut kun muuten on laskelmaa täysi mahdottomuus saada alle 1500e kuussa. Kahdelle aikuiselle kun pitää jäädä laskujen jälkeen elämiseen 875,34e ja alle 10 vuotiaalle lapselle yli 300e kuussa. Palkkatuloista myös tehdään 150e vähennys joka on etuoikeutettua tuloa ja myös työmatkakulut saa vähentää.  Huomaatko mikä tässä nyt mättää?

Meillä on 2 lasta.

Emme saa toimeentulotukea puolison yrityksen takia.

Ette saa koska teillä on enemmän rahaa käytössä kuin niillä, jotka saavat tt-tukea. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Oikeastiko olet sitä mieltä että lapsiperhe tulee toimeen 1500e tuloilla??

Mitä pakollisia laskuja tuosta pitää maksaa? Paljonko vuokran, sähkön, puhelimen+netin ja vakuutusten jälkeen jää elämiseen?

Yksin elävä joutuu maksamaan nuo yhden hengen tuloistaan, yksi syö tietysti vähemmän, mutta on köyhempi kokonaisuudessaan.

No kaikki siitä maksetaan, asuminen, vesi, sähkö, jätehuolto, ruoka, lääkkeet ja käyntimaksut, bensat, vaatteet, kengät, vakuutukset, nuohous, kiinteistövero, kodinkoneet, puhelimet, netti jne jne.

Pelkkä sähkö on jo 400e. Ja ruokaan menee ainakin 400e.

Eikö tässä ole mitään mahdollisuutta, että kumpikin aikuinen saisi jotakin tuloa?  Vai onko ne kaikki saatavissa olevat tulot ja lapsilisä tuossa summassa?  Eikö voisi mitään työtä saada edes puoleksi vuodeksi, että pääsisi ansiosidonnaiselle päivärahalle?  Toinen katsosi lasta, että toinen voisi urakoida vaikka siivoojana?  

Olen sanonut monta kertaa että mieheni on yrittäjä ja minä työkyvytön, olin ennen laitoshuoltaja.

Jos yritys ei tuota elantoa, niin eikö sen voisi myydä, tai ajaa alas, ja mennä palkkatyöhön?  Työkyvytön kuntoutusten ja koulutusten kautta eri töihin, tai lopulta eläkkeelle?

Miten koulutus eri töihin parantaa sairauksia tai poistaa kipuja?

Eikä se eläke auta mitään, ei tulot nouse.

Mulla on myös kipuja. Pelkkä ostosten pakkaaminen ostoskassiin on kivuliasta. Mutta toisin kuin sinulla jos olisin työkyvyttömyyseläkkeellä mille kuuluisin niin tuloni olisivat tuplasti sen mitä ne nyt ovat (1200€). Olisi mieletön helpotus meidän perheelle!

Vierailija
127/132 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat kyllä jos olet siihen oikeutettu,mutta sinulla on toinen siellä maksamassa menoja, tai on muita tuloja muualta.

ei se ole sen vaikeampaa.

Ja muutenki helpompi tilanne kun on joku siellä  hoitamassa asioita.

Ei tarvitse olla muita tuloja tai toista hoitamassa asioita. Riittää se että on elänyt äärimmäisen säästeliäästi ja säästänyt pienen pienestä palkasta. Jos olisin tehnyt "oikein" niin olisin tuhlannut kaikki rahani vaikka tekokynsiin, ripsienpidennyksiin ja vaikka tatuointeihin. Pääasia että yhtään en olisi säästänyt. Tällöin olisin elänyt "oikein" ja minut palkittaisiin ja mulle maksettaisiin jopa hammaslääkäri ja lääkkeet.

Eiköhän nämä tatuoinnit, ripsienpidennykset ja tekokynnet ole jo täällä kaluttu loppuun. Puuttuu enää kalja ja tupakka.

"Olen säästänyt pienestä palkasta". Ole onnellinen, olet sentään, jostain syystä, pystynyt säästämään. Kaikki eivät pysty.

Niin se vain menee, jos on säästöjä tai omaisuutta niin se pitää ensin realisoida. Eikö ole oikeinkin? Miksi yhteiskunta maksaisi tukea jos sitä ei oikeastaan tarvitse.

Kun niiltäkin täällä käsketään ottamaan tuet pois vaikka ovat oikeasti puilla paljailla.

Olen vain sitä mieltä että Suomessa pitäisi olla paremmat ensisijaiset etuudet jolloin säästäminenkin olisi kannattavaa. Otetaan esimerkki: 2 samalla osastolla samalla palkalla olevaa työntekijää samalla palkalla. Toinen nautiskelee elämästä, tuhlaa joka sentin. Toinen säästää kaiken minkä voi. Molemmat jäävät työttömäksi yhtä aikaa. En voi sille mitään että mun mielestä ei vaan ole oikein että se tuhlaaja "palkitaan" tuin ja sitä joka on säästänyt vaikka kattoremonttiin joutuu nyt syömään ne remonttirahat ja katto saa vuotaa. Tää ei vaan ole oikein. Sorry, ei ole.

Ei se tietysti oikein ole, mutta jotkut kriteerithän tt-tuessa pitää olla.

Jos säästöjä saisi olla esimerkiksi 500 euroa niin sitten taas ne, joilla säästöjä on 510 ja hiukan yli euroa tuntevat laskelman epäoikeudenmukaiseksi. Miksei se voi olla 600 euroa. Jne.

Näissä Kelan tuissa on aina ongelma, että ei voida toimia tunteella tai mutu-tuntumalla. Muutenhan se menisi ihan ranttaliksi.

Elämä ei ole muissakaan asioissa oikeudenmukaista.

Täysin oikeudenmukaista järjestelmää on vaikea keksiä. Missään muissakaan asioissa.

Onhan ihmisillä suuria palkkaerojakin. Joku raskasta työtä tekevä voi saada huonoa palkkaa. Toinen taas pienemmällä työpanoksella saa parempaa palkkaa ja etuja työssään.

Miksi ei ole olemassa samapalkkaisuutta? Se olisi kaikille oikein. No kun ei vaan voi.

Jotkut saavat töitä helposti, jotkut eivät, sekään ei perustu oikeudenmukaisuuteen useinkaan. Ahkeruus ei ole siinä mikään tae. Moni muu seikka saattaa vaikuttaa ja usein vaikuttaakin.

Vierailija
128/132 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuesta senverran. Sain juuri määräaikaistarkistuksen asumistuen päätöksen.

Minulla on ensin perusomavastuu. Sitten on lisäomavastuu. Kelan mukaan " Lisäomavastuu on 41,3 % siitä vuositulojen määrästä, joka ylittää 9534 euroa".

Ne, joilla asumiminen maksetaan kokonaan täytyy käsittääkseni olla vuositulot alle tuon ko. summan.

Perusomavastuuta ei ole selitetty. Meneekö se kaikilta kun vuositulojen summa on yli tuon 9534. En osaa sanoa.

Sitäpaisti asumistuki lasketaan bruttotuloista.

Eli ei ole hääppöiset tulot niillä jotka saavat asumistuen tai myös tt-tukea koko asumiskuluille. Ainakaan tämän logiikan mukaan.

Minä asun siis yksin, en tiedä perheellisisten laskelmia.

Vierailija
129/132 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat kyllä jos olet siihen oikeutettu,mutta sinulla on toinen siellä maksamassa menoja, tai on muita tuloja muualta.

ei se ole sen vaikeampaa.

Ja muutenki helpompi tilanne kun on joku siellä  hoitamassa asioita.

Ei tarvitse olla muita tuloja tai toista hoitamassa asioita. Riittää se että on elänyt äärimmäisen säästeliäästi ja säästänyt pienen pienestä palkasta. Jos olisin tehnyt "oikein" niin olisin tuhlannut kaikki rahani vaikka tekokynsiin, ripsienpidennyksiin ja vaikka tatuointeihin. Pääasia että yhtään en olisi säästänyt. Tällöin olisin elänyt "oikein" ja minut palkittaisiin ja mulle maksettaisiin jopa hammaslääkäri ja lääkkeet.

Eiköhän nämä tatuoinnit, ripsienpidennykset ja tekokynnet ole jo täällä kaluttu loppuun. Puuttuu enää kalja ja tupakka.

"Olen säästänyt pienestä palkasta". Ole onnellinen, olet sentään, jostain syystä, pystynyt säästämään. Kaikki eivät pysty.

Niin se vain menee, jos on säästöjä tai omaisuutta niin se pitää ensin realisoida. Eikö ole oikeinkin? Miksi yhteiskunta maksaisi tukea jos sitä ei oikeastaan tarvitse.

Kun niiltäkin täällä käsketään ottamaan tuet pois vaikka ovat oikeasti puilla paljailla.

Olen vain sitä mieltä että Suomessa pitäisi olla paremmat ensisijaiset etuudet jolloin säästäminenkin olisi kannattavaa. Otetaan esimerkki: 2 samalla osastolla samalla palkalla olevaa työntekijää samalla palkalla. Toinen nautiskelee elämästä, tuhlaa joka sentin. Toinen säästää kaiken minkä voi. Molemmat jäävät työttömäksi yhtä aikaa. En voi sille mitään että mun mielestä ei vaan ole oikein että se tuhlaaja "palkitaan" tuin ja sitä joka on säästänyt vaikka kattoremonttiin joutuu nyt syömään ne remonttirahat ja katto saa vuotaa. Tää ei vaan ole oikein. Sorry, ei ole.

Ei se tietysti oikein ole, mutta jotkut kriteerithän tt-tuessa pitää olla.

Jos säästöjä saisi olla esimerkiksi 500 euroa niin sitten taas ne, joilla säästöjä on 510 ja hiukan yli euroa tuntevat laskelman epäoikeudenmukaiseksi. Miksei se voi olla 600 euroa. Jne.

Näissä Kelan tuissa on aina ongelma, että ei voida toimia tunteella tai mutu-tuntumalla. Muutenhan se menisi ihan ranttaliksi.

Elämä ei ole muissakaan asioissa oikeudenmukaista.

Täysin oikeudenmukaista järjestelmää on vaikea keksiä. Missään muissakaan asioissa.

Onhan ihmisillä suuria palkkaerojakin. Joku raskasta työtä tekevä voi saada huonoa palkkaa. Toinen taas pienemmällä työpanoksella saa parempaa palkkaa ja etuja työssään.

Miksi ei ole olemassa samapalkkaisuutta? Se olisi kaikille oikein. No kun ei vaan voi.

Jotkut saavat töitä helposti, jotkut eivät, sekään ei perustu oikeudenmukaisuuteen useinkaan. Ahkeruus ei ole siinä mikään tae. Moni muu seikka saattaa vaikuttaa ja usein vaikuttaakin.

Noin pienissä summissa ja eroissa (10-100€) ihmiset tietysti nostaisivat ylimääräiset pois tililtä hyvissä ajoin, ei mitään ongelmaa. On vähän eri asia kuin kattoremonttirahat jota olet oikeasti pitkään säästänyt. Ja en kannata mitään samanpalkkaisuutta koska pienelläkin palkalla tulee toimeen. Olen itse ollut aina pienipalkkainen eikä se ole haitannut. Nytkin saisin ihan heti töitä jos olisin työkykyinen.

Vierailija
130/132 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menot on muutaman euron yli ttt rajan niin kannattaa keskittää ne sähkölaskut ja vakuutukset samalle kuukaudelle, sekä lääkekulut niin saa tarpeeksi vajetta jotta ne tulee korvatuksi toimeentulotuessa.  Järjen käyttö on sallittua köyhällekin.

Tätä olen itsekin yrittänyt täällä sanoa. 

Vierailija
131/132 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten kyllä, mutta ei ne tukielätit osaisi töitäni, joten pakko itse raataa.

Vierailija
132/132 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ilmiannettu rokotevastaisena trollina