Toimeentulotukikateus.
Nyt kun niin moni työssäkäyvä on kateellinen tuosta toimeentulotuen korotuksesta niin kelaan pitäisi järjestää palvelu jossa halukkaat voisivat vaihtaa paikkoja.
Etsiä vain pari jossa osaamiset kohtaa ja päästää joku työssä käyvä nauttimaan tästä huimasta toimeentulotuesta ja päästää toinen "kärsimään" töihin.
Kommentit (132)
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen työkyvytön työtön ja olen kateellinen toimeentulotuesta. Katsopas kun kaikki työttömätkään eivät sitä saa.
Miksi olet kateellinen? Käsittääkseni myös sinä, niinkuin jokainen muukin on oikeutettu perustoimeentulotukeen jos tulot sen alle jäävät.
No minäpä olin kunnon kansalainen ja säästin rahaa töissä ollessa. Ei olisi kannattanut. Suomessa rangaistaan kaikesta säästäväisyydestä, sen sijaan jos olisin pistänyt kaiken menemään ja ottanut vaikka pikavipin niin minut palkittaisiin suorastaan.
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen työkyvytön työtön ja olen kateellinen toimeentulotuesta. Katsopas kun kaikki työttömätkään eivät sitä saa.
Miksi olet kateellinen? Käsittääkseni myös sinä, niinkuin jokainen muukin on oikeutettu perustoimeentulotukeen jos tulot sen alle jäävät.
Ei sitä saa jos puoliso tienaa vähääkään.
Aa, okei. Eli olet siis kateellinen yksin jäänelle ja toimeentulotuen varassa olevalle. Asia selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten olet eläkkeellä. Ihminen joka ei ole työkykyinen on eläkkeellä.
Näin minäkin luulin. Suomessa ei pääse vaikka olisi kuinka vajaakuntoinen. Jopa sänkypotilas voi olla vakuutusyhtiölääkärin silmissä työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on totta että jos talouden yhteiset tulot ylittää rajan niin ei sitä saa, voi tietysti kysyä tarvitseeko sitä silloin edes 🤔
Ja sun mielestä lapsiperhe pärjää 1500e tuloilla??
Kenen vika se on, että olet hankkinut lapsia? Toimeentulotukea saavienko? Perheen perustaminen on ollut sinun oma päätös. Turhaan sinä muihin katkeruuttasi tilanteestasi kaadat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on totta että jos talouden yhteiset tulot ylittää rajan niin ei sitä saa, voi tietysti kysyä tarvitseeko sitä silloin edes 🤔
Jos lapsiperheen tulot on 1500e nettona niin on jo toimeentulotukioikeus jos ei asumiskulut ole täysin miinusmerkkiset. Eiköhän tässä tapauksessa ole vain hakemisen osaamattomuus kyseessä lähinnä. Siitä on turha uhriutua jos järki ei riitä.
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää että emme saa toimeentulotukea.
No realisoi omaisuutesi rahoiksi, käytä ne pois, niin jäät toimeentulotuen varaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraa oma asunto niin saat asumistuen ja toimeentulotuen. Säästöt voi laittaa käteisellä puolison luo esim. Kassakaappiin.
Ei onnistu, talo on mun nimissä joten se on omaisuutta.
No niin. Eli kuten sanottu, myy talosi ja käytä rahat pois, niin pääset toimeentulotuelle!
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä Kela oli?
Vierailija kirjoitti:
Monella pienituloisella eläkeläisellä, työttömällä ja palkansaajalla on vähemmän rahaa asumiskulujen jälkeen käytössään kuin toimeentulotukea saavalla, koska tulot ovat muutaman euron yli toimeentulotukirajan. Toimeentulotukiasiakkaat asuvat usein kaupunkien puoli-ilmaisissa asunnoissa mutta valittavat silti. Mikään ei riitä.
No se laskukaava on ihan tismalleen sama kaikille. Muutama euro tuskin nyt kaataa kenenkään taloutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsiperheen tulot on 1500e nettona niin on jo toimeentulotukioikeus jos ei asumiskulut ole täysin miinusmerkkiset. Eiköhän tässä tapauksessa ole vain hakemisen osaamattomuus kyseessä lähinnä. Siitä on turha uhriutua jos järki ei riitä.
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää että emme saa toimeentulotukea.
Ette varmaan saakaan kun ette hae. Se on parempi vain uhriutua verkossa.
Et edelleenkään tajua. Emme saa sitä vaikka olemme hakeneet.
Oletan että teillä on sitten yksi lapsi ja superpienet elämisen kulut kun muuten on laskelmaa täysi mahdottomuus saada alle 1500e kuussa. Kahdelle aikuiselle kun pitää jäädä laskujen jälkeen elämiseen 875,34e ja alle 10 vuotiaalle lapselle yli 300e kuussa. Palkkatuloista myös tehdään 150e vähennys joka on etuoikeutettua tuloa ja myös työmatkakulut saa vähentää. Huomaatko mikä tässä nyt mättää?
Meillä on 2 lasta.
Emme saa toimeentulotukea puolison yrityksen takia.Ette saa koska teillä on enemmän rahaa käytössä kuin niillä, jotka saavat tt-tukea. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
Oikeastiko olet sitä mieltä että lapsiperhe tulee toimeen 1500e tuloilla??
Jos kahden lapsen ja kahden aikuisen tulot ovat 1500€/kk, niin saavat toimeentulotukea. Sinun misinformaatiosi ei asiaa muuta.
Emme edelleenkään saa toimeentulotukea.
Niin koska sinulla on omaisuutta. Toimeentulotukea saavilla ei ole.
Tt-tuki perustuu Kelan laskelmaan. Lapsiperheiden yh- ja jotain vammaistukia tms. saavan on helpompaa "liikkua" tt-tukiviidakossa. Koska saattaa olla muitakin tukia kuin pelkkä perus tt-tuki.
Lisäksi työssä käyvä saa 150 euron "hyvityksen" tuloihinsa.
Yksinasuva ja ihan oikeasti yksin itsensä elättävä (ilman piilotuloja, toisaalla asuvaa tai salaa samassa taloudessa asuvaa kumppania, vanhempiensa tms. apua) peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella elävä työtön, pienellä eläkkeellä oleva tai työkyvytön työnhakija on kaikista heikommilla tt-tuloa hakiessaan.
Siinä tapauksessa ole olemassa mitään lisäkeinoa saada tukiviidakosta irti muuta kuin perus tt-tuki.
Samaa mieltä, jos työssäkäyvä on kovin tyytymätön omaan palkkaansa ja tt-tuki tuntuu houkuttelevalta niin vaihtoon vaan.
Mutta tosiaan on huomioitavaam että puolison tulot, omaisuus, asumisen taso jne. vaikuttavat saako sitä vai ei.
Voi luopua vapaaehtoisesti myös puolisostaan ja omaisuudestaan, voi antaa sen vaikka siinä vaihtokaupassa sille osaansa vaihtajalle.
Tämä, joka narisee, että eivät saa tt-tukea kun mies on yrittäjä. Se yrittäjyys ei ole este vaan talouden yhteenlasketut tulot ovat kriteerinä. Ja tietenkin tt-tuessa hyväksytyt menot.
Jääkö viivan alle vai päälle tt-tukeen oikeutettu summa.
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pärjää ainakin yhtä hyvin ihmiset toimeentulotuella yleensä, jos ette pärjää ja on oikea tarve johonkin oikeasti välttämättömään niin kyllä, myös te voitte hakea toimeentulotukea.
Työttömille unehtunut että jopa TYÖTÄ voi hakea 😅
Aivan ihana asia että tukisirkus nyt joudutaan lopettamaan. Parin vuoden kuluttua on työttömille lopetettu rahan maksaminen, nyt on köyhyys tulossa, ehkäpä nälkä saa osan työttömistä töihin. Ne loput, no ne sitten varmaan hiljentyvät lopullisesti!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen vika se on, että olet hankkinut lapsia? Toimeentulotukea saavienko? Perheen perustaminen on ollut sinun oma päätös. Turhaan sinä muihin katkeruuttasi tilanteestasi kaadat.
Lapset on hankittu ennenkuin sairastuin työkyvyttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Tt-tuki perustuu Kelan laskelmaan. Lapsiperheiden yh- ja jotain vammaistukia tms. saavan on helpompaa "liikkua" tt-tukiviidakossa. Koska saattaa olla muitakin tukia kuin pelkkä perus tt-tuki.
Lisäksi työssä käyvä saa 150 euron "hyvityksen" tuloihinsa.Yksinasuva ja ihan oikeasti yksin itsensä elättävä (ilman piilotuloja, toisaalla asuvaa tai salaa samassa taloudessa asuvaa kumppania, vanhempiensa tms. apua) peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella elävä työtön, pienellä eläkkeellä oleva tai työkyvytön työnhakija on kaikista heikommilla tt-tuloa hakiessaan.
Siinä tapauksessa ole olemassa mitään lisäkeinoa saada tukiviidakosta irti muuta kuin perus tt-tuki.Samaa mieltä, jos työssäkäyvä on kovin tyytymätön omaan palkkaansa ja tt-tuki tuntuu houkuttelevalta niin vaihtoon vaan.
Mutta tosiaan on huomioitavaam että puolison tulot, omaisuus, asumisen taso jne. vaikuttavat saako sitä vai ei.
Voi luopua vapaaehtoisesti myös puolisostaan ja omaisuudestaan, voi antaa sen vaikka siinä vaihtokaupassa sille osaansa vaihtajalle.Tämä, joka narisee, että eivät saa tt-tukea kun mies on yrittäjä. Se yrittäjyys ei ole este vaan talouden yhteenlasketut tulot ovat kriteerinä. Ja tietenkin tt-tuessa hyväksytyt menot.
Jääkö viivan alle vai päälle tt-tukeen oikeutettu summa.
Jos tulot on 1500e niin mitäpä luulet jääkö senttiäkään menojen jälkeen?
Eihän mulla ole rahaa aina edes tärkeisiin lääkkeisiin.
Esim. kaupan alalla tehdään jatkuvasti töitä pienillä tuntimäärillä, vaikka halukkuutta täysiin/suurempiin tunteihin olisi. Palkat jäävät tosi pieniksi. Näiden puolesta harmittaa kaikki mikä mätetään niille, jotka eivät itse mitään elantonsa eteen halua tehdä. Kyse ei ole kateudesta, vaan oikeudenmukaisuudesta. Oikeasti sairaalle tuet on oikeutettuja.
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minäpä olin kunnon kansalainen ja säästin rahaa töissä ollessa. Ei olisi kannattanut. Suomessa rangaistaan kaikesta säästäväisyydestä, sen sijaan jos olisin pistänyt kaiken menemään ja ottanut vaikka pikavipin niin minut palkittaisiin suorastaan.
Sivusta, tt-tuelle joutuu vain jos muut tukimuodot eivät tule kyseeseen. Yhteiskunnan silmissä sinulla ei siis ole hyvää syytä olla rahaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset on hankittu ennenkuin sairastuin työkyvyttömäksi.
Sama. Kun loukkaannuin ja vammauduin niin lapset olivat alakouluikäisiä. Olisit sitten lainannut kristallipalloasi, en ikinä voinut ilman sitä kuvitella että näin voisi käydä. Kaikkienhan sitä täytyisi sitten varmuuden vuoksi jättää lapset tekemättä kun ei kukaan voi tietää säilyykö terveenä.
Onneksi jo isäni opetti aikoinaan minulle toimeentulotuen saamisen saloja. Omaisuuteni olen piilottanut. Toimeentulotukea olen saanut jo 12 vuotta. Elän piilossa olevan omaisuuden avulla kuin työssäkäyvä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan kuin sinä.
Työkyvytön työtön, joka ei saa toimeentulotukea
Mikä korotus?
Milloin? Minkä verran?
Äitini saa toimeentulotukea ja on melko tiukoilla rahallisesti.
Usein näissä keskusteluissa unohdetaan, että yksinasuvat työttömät ovat eri tilanteessa kuin lapsiperheet. Yksinasuvalla ei ole niin hankalaa tuloloukkua. Itse saisin jo 1300e/kk nettotuloilla paremman elintason kuin työttömänä. Lapsiperheillä etuudet on niin isot, että työssäkäynti päivähoitomaksuineen ja auton ylläpitokuluineen tulee kalliimmaksi, kuin kotona oleminen.
Myös (osa) työkyvyttönyyden käsitettä ei kaikki ymmärrä. Kaikki työkyvyttömät ei ole "mt/päihdeongelmaisia", kuten usein leimataan. Monet, etenkin ikääntyneemmät työttömät ovat monisairaita ja esim. tules-vaivaisia. Vaikka työhaluja ja kykyjä esim. osa-aikatyöhön olisi, kukaan ei palkkaa köpöttämällä haastatteluun kävelevää raihnaista 50+ikäistä, joka lähes ähkii istuutuessa ja penkistä noustessa.
Itseäni loukkaa nämä jatkuvat työttömiä ja toimeentulotukiasiakkaita mollaavat keskustelut. Useiden työkykyä rajoittavien fyysisten sairauksien ja 55v iän vuoksi ei ole toivoa päästä töihin. Teinistä asti olen tehnyt kaikenlaista työtä, ollut kesöt mansikkapellolla, siivonnut niin kauppoja kuin tehtaissakin, ollut grillillä töissä jne. Myöhemmin kouluttautunut (lukio, amis, amk), käynyt täydennyskoulutuksissa, TE-palvelujen kursseilla, ollut 9e päiväläisenä harjoittelussa. Olin myös omaishoitajana, ja nykyisinkin minulla on vastuu ikääntyneiden vanhempieni hoidosta.
Koskaan en ole kieltäytynyt työkkärin ehdotuksista, enkä ole ikinä saanut karenssia.
Jospa suuntaisitte aktivoinnit ja haukkumiset nuoriin ja terveisiin, ja jättäisitte meidät kakarasta asti jurtti/ porkkana/ mansikkapelloilla kykkineet jo rauhaan.