10-vuotias tyttö 140 cm, normaalia?
Muonet muut hänen ikäisensä näyttävät olevan jonkun 10 senttiä pidempiä
Kommentit (41)
Aikuisen naisen täydellinen pituus on 155 cm joten vielä on hitunen toivoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisten pituuserot ovat suuret riippuen siitä, miten murrosiän alkaminen on ”ohjelmoitu” geeneissä. Lopputulokseen vaikuttaa luonnollisesti vanhempien pituudet kaikista eniten. Mutta joku ei kasva enää täytettyään 12 v, toinen kasvaa 18-vuotiaaksi, jopa 20-vuotiaaksi riippumatta sukupuolesta. Pojilla etenkin kasvu voi tapahtua myöhään.
Miten voi kasvu loppua 12-vuotiaana ainakaan jos ihan normaali lapsi kyseessä
Mulla alkoi menkat 11v, pituuskasvu loppui siinä 12/13-vuotiaana ja "jäin" 160cm:ksi ja ihan normaali hoikka lapsi olin.
Miten menkat muka siihen vaikuttaa? Mullakin alkoi 11 vuotiaana, olin silloin 153cm ja kasvoin 15-vuotiaaksi, minusta tuli 163 senttinen
ihan normaalia, itse oli 10 vuotiaana joku 150-155cm ja muut oli joku 135-140cm
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jää lyhytkasvuiseksi? Itse olin tuon pituinen 6-vuotiaana ja 10-vuotiaana olin 165 cm.
Itsekö mittasit?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jää lyhytkasvuiseksi? Itse olin tuon pituinen 6-vuotiaana ja 10-vuotiaana olin 165 cm.
Tämä. Minäkin olin kymmenenvuotiaana tuon pituinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekö mittasit?
Etkö ole kuullut koulumittauksista ja neuvoloista?
Olin itse ala-asteella luokkani lyhyin ja pituutta oli about sen 140cm siinä 10-12 vuotiaana, ja kyllähän valtaosa tytöistä oli sen päätä pidempiä. Eivätkä ole niistä ajoista juuri kasvaneet, itse saavutin lopullisen 167cm mittani vasta 16-vuotiaana, ihan terve olen koko ikäni ollut, murrosikä vain iski myöhään.
Mun 10/v poika on 132cm ja hänkin on normaali. Lyhyt tietysti mutta käytiin mukaan kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisten pituuserot ovat suuret riippuen siitä, miten murrosiän alkaminen on ”ohjelmoitu” geeneissä. Lopputulokseen vaikuttaa luonnollisesti vanhempien pituudet kaikista eniten. Mutta joku ei kasva enää täytettyään 12 v, toinen kasvaa 18-vuotiaaksi, jopa 20-vuotiaaksi riippumatta sukupuolesta. Pojilla etenkin kasvu voi tapahtua myöhään.
Jos kuukautiset alkavat 10-vuotiaana tai jopa aiemmin, ei voi odottaa kasvun jatkuvan monia vuosia.
Normaaliin mahtuu runsaasti vaihtelua.
Meidän 8v tyttö on 135cm, eikä ole edes luokkansa pisin, vaikka tammikuussa syntynyt. Tyttö on kasvanut tasaista tahtia ja todennäköisesti kasvaa vielä pitkään ja ainakin pidemmäksi kuin minä (162cm). Isänsä on 202cm, isän äiti ja siskot yli 180cm. Sinuna en olisi huolissani ap, jos lapsesi voi ja kehittyy muuten hyvin ja ikätasoisesti.
Poikani oli 10 vuotiaana n. 150 cm. Hän on aina ollut luokkaansa pisimpiä.
Nyt 16 vuotiaana hän on 190 cm.
Poikani täyttää kohta 5v. ja on 130cm pitkä. Aikuispituusennuste 207cm. Erottuu selvästi ikätovereistaan kun on niin pitkä. Meitä on monenpituisia ja geenit sen pitkälti määrää miten kukakin kasvaa.
En muista minkä pituinen olin 10-vuotiaana mutta koko kouluajan aina luokkani pisimpiä.
12-vuotiaana oli 164 ja kasvoin 4 senttiä lisää. Nyt olen 168.
Ei minusta mitenkään pitkää tullut vaikka olisin kyllä halunnut.
Mun juuri 12 v täyttänyt tyttö on 170 cm (viidennellä luokalla alakoulussa). Isänsä lähes 2 m pitkä.
En enää muista, mitä oli 10-vuotiaana, mutta tyyliin päätä pitempi kaikkia luokkalaisia.
Nyt on jo pitempi kuin monet naisopettajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma pituuskasvuni loppui 12-vuotiaana menkkojen alkuun. Minulla on perussairaus, jonka takia kävin joka kevät terveystarkastuksessa ja sen kevään jälkeen, kun menkat alkoivat en kasvanut pituutta enää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi menkat 11v, pituuskasvu loppui siinä 12/13-vuotiaana ja "jäin" 160cm:ksi ja ihan normaali hoikka lapsi olin.
Miten menkat muka siihen vaikuttaa? Mullakin alkoi 11 vuotiaana, olin silloin 153cm ja kasvoin 15-vuotiaaksi, minusta tuli 163 senttinen
En tajua miksi tätä alapeukutetaan. Sanoinko jotain väärää?
Minä olin tasan 10-vuotiaana 139cm. Aikuispituus kuitenkin 170cm. Kasvoin myöhään, 17-18 vuotiaaksi asti. Tytär on nyt 11v ja ehkä 142-143cm. Samoilla käyrillä mennään suunnilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä aiemmin menkat alkaa, sitä nopeammin pituuskasvu loppuu. Mun tytär oli 10-vuotiaana 168-senttinen, ja silloin hänellä alkoi menkat. Pituuskasvu loppui 13-vuotiaanai. Hänestä tuli 175-senttinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä aiemmin menkat alkaa, sitä nopeammin pituuskasvu loppuu. Mun tytär oli 10-vuotiaana 168-senttinen, ja silloin hänellä alkoi menkat. Pituuskasvu loppui 13-vuotiaanai. Hänestä tuli 175-senttinen.
168 senttinen 10-vuotiaana?? Ihanko tosissasi olet??😱😱
Mulla alkoi kuukautiset 12-vuotiaana, ja olin silloin noin 148 cm pitkä, aikuispituuteni on vain pari senttiä enemmän. 10-vuotiaana olin luultavasti jotain 135 cm. Tyttösi on ihan tavallisen pituinen,minä olen todella lyhyt,mutta en lyhytkasvuinen.