HPV rokotteesta, saako teidän
Tyttösi tämän rokotteen? Olen tutkinut, lukenut ja päättänyt etten salli sitä 12vuotiaalle tytölleni. Ensi viikolla aloitetaan rokotukset koulussa.
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:18"]
Meillä saa 12 vuotias itse päättää. Keskustellaan ja luetaan paljon asiasta asiaa.
[/quote]
Miksi et lapseesi luottaisi?
Huh, toivottavasti näitä vanhempia ei ole montaa...
Jos olisi oma tytär, ei todellakaan saisi tätä rokotetta.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:00"]Otettiin jo vuosia sitten yksityisellä. Otettiin kummallekin kaksoselle, pojalle ja tytölle [/quote] Pojallekin?! [/quote]. Totta kai. Miksi ei?
[/quote]
Ainakaan vielä viime vuoden puolella pojat eivät voineet saada rokotetta, vaikka olisivat halunneet. Yksi syy oli se, että vaikutuksia ei ollut vielä tutkittu tarpeeksi pojilla. En usko, että tilanne on vielä muuttunut ja pojatkin voisivat saada rokotteen.
[/quote]
Eipä niitä vaikutuksia ole vielä tytöilläkään pystytty tutkimaan, sen verran tuore kuitenkin.
Ei missään tapauksessa saa: ei rokotetta eikä itse päättää. Tyttö 14v ja liian nuori ottamaan vastuuta noin isosta päätöksestä. Minä aikuisena teen päätöksen ja otan vastuun. Tytön terveyttä ei riskeerata rokotteella tässä vaiheessa. Hän ei ole myöskään seksuaalisesti aktiivinen vielä joten mielestäni asia ei ole edes ajankohtainen nyt.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:18"]
Meillä saa 12 vuotias itse päättää. Keskustellaan ja luetaan paljon asiasta asiaa.
[/quote]
Huh, toivottavasti näitä vanhempia ei ole montaa...
Jos olisi oma tytär, ei todellakaan saisi tätä rokotetta.
[/quote]
Turha sun on puhua, sä olet jo valinnut puolesi ja panikoit. Moni 12 vuotias on kykenevä perusteltuun päätökseen. Osan taas voi pyörtää ympäri jo sillä, siinä on piikki se sattuu. ÄLLÖÖ!
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:41"]Ei missään tapauksessa saa: ei rokotetta eikä itse päättää. Tyttö 14v ja liian nuori ottamaan vastuuta noin isosta päätöksestä. Minä aikuisena teen päätöksen ja otan vastuun. Tytön terveyttä ei riskeerata rokotteella tässä vaiheessa. Hän ei ole myöskään seksuaalisesti aktiivinen vielä joten mielestäni asia ei ole edes ajankohtainen nyt.
[/quote]
Hyvä että päätät tytön puolesta mutta neitsyyden menettämisestä harvoin kerrotaan äidille...
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:59"]Ei saa. Tytön kanssa on keskusteltu pitkään ja käyty läpi sivuvaikutuksia. Lisäksi sanoin hänelle, että terveydenhoitajan luokse ei ole pakko mennä, voi ilmoittaa, että jättää käynnin väliin. Näin hän ei joudu siihen painostukseen, jonka tuloksena terveydenhoitaja rokotteen antaa vedoten siihen, että lapsi itse sitä halusi. [/quote] Miksi terveydenhoitaja painostaisi?
[/quote] Koska Suomi on myynyt lääketehtaalle tiedot kaikista ikäluokan tytöistä ja luvannut, että rokotuskattavuus on 80%. Jos tähän ei päästä, menee kallis tutkimus pieleen. Terveydenhoitajien tehtävänä on painostaa tytöt ottamaan rokote.
[/quote]
Höpö, höpö.. ketään terveydenhoitajaa ei painosteta millään tavalla *huokaus* Uskomatonta soopaa! Mitenköhän sekin käytännössä tapahtuisi, siis se painostaminen? Ai näin:" menetät työpaikkasi jos et saa tyttöjä ottamaan rokotetta!"? Kyllä te olette hauskoja.
[/quote]
Höpö itsellesi. Terkkareiden koulutukseen kuuluu että heidät aivopestään rokotemyönteisiksi sekä luottamaan sokeasti THL:en.
Noin 4-5 vuotta sitten poikani sai kirjeen, jossa kehotettiin tulemaan hpv-rokotus-tutkimukseen. Poika ei halunnut mennä, joten unohdettiin asia.
Siinä kirjeessä oli, että pojat ovat usein levittäjiä (bakteeri tms?), jolloin tytöillä on riski sairastua. Jotenkin siihen tyyliin poikien rokotetta perusteltiin kirjeessä.
Ei saa. Käyttäisivät nekin rahat johonkin oikeasti hyödylliseen.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:49"]Ei saa. Käyttäisivät nekin rahat johonkin oikeasti hyödylliseen.
[/quote]
Sanopa muuta! Tässä maailmassa hassataan kyllä muutenkin niin paljon rahaa epäolennaiseen typeryyteen että huh huh.
Todellakin saa. Olen työni puolesta paljon tekemisissä immunologiaan ja tartuntatauteihin erikoistuneiden lääkäreiden kanssa ja käytännössä kaikki ottivat rokotteen tyttärilleen heti kun se tuli markkinoille. En ikinä antaisi itselleni anteeksi jos lapseni saisi kohdunkaulansyövän tai kondylooman takia kärsisi lapsettomuudesta, kun molempien riskiä voi huomattavasti pienentää rokottautumalla. Surettaa medialukutaidottomien, immunologian perusperiaatteistakin täysin ymmärtämättömien äitien päätökset jättää tyttärensä suojaamatta.
Tiesin jo yläasteella tuosta rokotteesta enemmän kuin monet vanhemmat, nyt olen 23v. Meillä äiti ei antanut ottaa, enkä olisi itsekkään ottanut. Terkkari oli vähän kummissaan meillä kun ladoin sille lukemiani faktoja tästä rokotteesta ja kuinka sen toimivuudesta ei ole näyttöä pitkältä aikaväliltä ja sanoin kieltäytyväni siitä. Sen jälkeen terkkari piti koko kyseiselle ikäluokalle auditoriossa ohjelman tästä rokotteesta, kuka sen saa, miksi se kannattaa ottaa ja plaaplaaplaa.
Tervejärkinen ihminen ei anna lapsensa ottaa kyseistä rokotetta.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:55"]Todellakin saa. Olen työni puolesta paljon tekemisissä immunologiaan ja tartuntatauteihin erikoistuneiden lääkäreiden kanssa ja käytännössä kaikki ottivat rokotteen tyttärilleen heti kun se tuli markkinoille. En ikinä antaisi itselleni anteeksi jos lapseni saisi kohdunkaulansyövän tai kondylooman takia kärsisi lapsettomuudesta, kun molempien riskiä voi huomattavasti pienentää rokottautumalla. Surettaa medialukutaidottomien, immunologian perusperiaatteistakin täysin ymmärtämättömien äitien päätökset jättää tyttärensä suojaamatta.
[/quote]
Te kuuluttekin siihen persekastiin kaikki jotka on aivopesty tuohon kaikkeen. :D
Jopa porkkanaan voi tukehtua, muista se.
Pojille samat virukset aiheuttavat suusyöpää (suuseksi) ja pojat myös levittävät virusta. Siksi pojatkin pitäisi rokottaa.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:59"]Ei saa. Tytön kanssa on keskusteltu pitkään ja käyty läpi sivuvaikutuksia. Lisäksi sanoin hänelle, että terveydenhoitajan luokse ei ole pakko mennä, voi ilmoittaa, että jättää käynnin väliin. Näin hän ei joudu siihen painostukseen, jonka tuloksena terveydenhoitaja rokotteen antaa vedoten siihen, että lapsi itse sitä halusi. [/quote] Miksi terveydenhoitaja painostaisi?
[/quote] Koska Suomi on myynyt lääketehtaalle tiedot kaikista ikäluokan tytöistä ja luvannut, että rokotuskattavuus on 80%. Jos tähän ei päästä, menee kallis tutkimus pieleen. Terveydenhoitajien tehtävänä on painostaa tytöt ottamaan rokote.
[/quote][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:01"]
[/quote]
Höpö höpö! Kysyvälle vastataan ketään painostamatta.
T. Kouluterkkari
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:00"]Otettiin jo vuosia sitten yksityisellä. Otettiin kummallekin kaksoselle, pojalle ja tytölle [/quote] Pojallekin?! [/quote]. Totta kai. Miksi ei?
[/quote]
Ainakaan vielä viime vuoden puolella pojat eivät voineet saada rokotetta, vaikka olisivat halunneet. Yksi syy oli se, että vaikutuksia ei ollut vielä tutkittu tarpeeksi pojilla. En usko, että tilanne on vielä muuttunut ja pojatkin voisivat saada rokotteen.
[/quote]
Kyllä saa, reseptillä omakustanteisesti. Harkinnassa on myös poikien rokotuksen ottaminen rokotusohjelmaan. Tyttöjen rokotus suojaa myös poikia, mutta kaikki tytöt eivät rokotusta ota, joten pojilla on iso riski sairastua papilloomaviruksen aiheuttamiin suun- ja kurkunalueen syöpiin.
Meidän tytöt eivät sitä saa. Sitä on tutkittu niin vähän eikä vielä voida antaa varmuutta sivuoireista. Mitä jos muutaman vuoden päästä selviää, että hups, rokote aiheuttaa lapsettomuutta tms? Pitihän sen sikapiikin olla myös täysin turvallinen. Mun luottamus THL:n on mennyt täysin. Lääkefirmat rahoittavat koko THL:n olemassa olon ja THL mainostaa sen mitä lääkefirmat tahtovat. Toki lapset ovat saaneet samat perusrokotteet, jotka me vanhemmatkin olemme saaneet. Niistä on vuosikymmenien tutkimustulokset toisin kuin tästä HPVstä.
Mun vaistoni sanoo huonoa, eikä se ole vielä koskaan pettänyt.
Turkin asiaa vielä perusteellisesti, erityisesti ulkomaisista lähteistä. Ollut suomessa niin vähän aikaa että ei saa todellista kuvaa vielä, ja ihmetyttää kun thl ei mainitse asiasta juuri mitään, kun vähemmän haitallisia sivuoireita kuitenkin on, jo valmistajankin mukaan.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 09:07"]Meidän tytöt eivät sitä saa. Sitä on tutkittu niin vähän eikä vielä voida antaa varmuutta sivuoireista. Mitä jos muutaman vuoden päästä selviää, että hups, rokote aiheuttaa lapsettomuutta tms? Pitihän sen sikapiikin olla myös täysin turvallinen. Mun luottamus THL:n on mennyt täysin. Lääkefirmat rahoittavat koko THL:n olemassa olon ja THL mainostaa sen mitä lääkefirmat tahtovat. Toki lapset ovat saaneet samat perusrokotteet, jotka me vanhemmatkin olemme saaneet. Niistä on vuosikymmenien tutkimustulokset toisin kuin tästä HPVstä.
[/quote]
Aikalailla samat ajatukset.
Meilläkin rokotusohjelmassa pitkään ollut rokotteet on otettu, sikapiikkiä ei otettu, perusterve lapsi.
Sitä on annettu .maailmalla jo kymmeniä miljoonia annoksia ilman kummempia sivuvaikutukisa, joten eiköhän tuo turvallinen ole. Muistakaa, että rokote vaikuttaa siten, että elimistö huijataan luulemaan, että se olisi jo sairastanut kyseisen taudin. Sillä siis saadaan aikaan immuniteetti. Ei immuniteetin kehittymisessä ole mitään vaaraa.
Sikainfluenssarokotteessa narkolepsiaa aiheutti se adjuvantti, apuaine.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 22:24"]Otin itse rokotteet kaksi vuotta sitten(ensimmäinen 2013, viimeinen 2014) kun sitä tarjottiin terkkarilla. Suvussa on paljon syöpiä joten en harkinnut kovinkaan kauaa, vaan piikki pistettiin suuresta neulakammosta huolimatta, vieläpä kolmeen kertaan. Ainoat sivuoireet oli kipeä pistokohta, niin kuin jokaikisestä muustakin rokotteesta. Olen ollut yhtä terve rokotteen jälkeen kuin ennen rokotetta. Samoin kaikki tuntemani, jotka ottivat rokotteet, ovat olleet yhtä terveitä kuin ennenkin.
T. 17v tyttö.
[/quote]
Pliiis :D
Ei sen haittavaikutukset kahden vuoden kuluttua tule. Palataan asiaan kahdenkymmenen vuoden kuluttua :)