Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Annatko teinille lapsilisät

Vierailija
25.09.2015 |

omaan käyttöön?
Meillä tyttö 13, ja annan kuukausirahan 100€ hänelle joka kk. Ei saa muuta rahaa. Vaatetan ja ruokin edelleen sekä maksan harrastukset mutta kirjoja, kyniä, leffalippuja, kaverilahjoja jne saa ostaa omillaan.
Mitä jää yli ( usein jää n 50€) hän laittaa säästöön ja ostaa sitten jotain isompaa.
Mitenkäs muilla?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ette?

Vierailija
2/25 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain lapsilisät omalle tililleni ja vanhempien avustuksella ostin aikoinaan koko summalla osakkeita.

Ja on muuten kannattanut tuo...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 20:32"]

Eli ette?

[/quote]

 

Ei saa omaan käyttöön, säästötilille menee ja on mennyt vauvasta saakka. Poika 15v. Myös lahjarahat menee säästöön, kuukausirahaa saa 50€.

Vierailija
4/25 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on tällä hetkellä 14 vuotiaalle täysin rahahanat kiinni syystä että ei lue koululäksyjä ollenkaan. Viime kevään koenumerot aivan ala-arvoisia. Nyt 9. luokalla sama homma jatkuu. Rahaa ei tipu. Raha ei näköjään motivoi yhtään. Muuten toki saisi rahaa ihan hyviä summia kuukaudessa. Nyt ei ole saanut yhtään rahaa koulun alettua.

Vierailija
5/25 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:03"]

En saanut teininä lapsilisiä vaan 5 euroa viikkorahaa. 17-vuotiaana kysyin saanko enemmän viikkorahaa ja se nostettiin 50 euroon kuussa. Nyt olen 20 ja saan vanhemmilta 200 euroa kuussa.

[/quote]

Ööh... Miksi ihmeessä vanhemmat antavat 20 vuotiaalle 200 euroa per kuukausi? Ei todellista.

Itse kun täytin 18 vuotta niin siitä päivästä lähtien aloin maksamaan vanhemmille vuokraa kun asuin heidän luonaan, maksoin 500 markkaa kuukaudessa. Omilleni muutin 20 vuotiaana.

Vierailija
6/25 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan 50 euroa vähintään rahaa käyttöön, maksan vaatteet ja muut vastaavat mutta lapsilisät käytän ihan siinä missä tililleni tulevan palkankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/25 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan, kun koulu sujuu hyvin (lukuaineista huonoin koenumero on 8:lla alkava) saa lapsilisän itselleen ja ostaa sillä kaiken EI VÄLTTÄMÄTTÄMÄN eli ekstaravaatteet, ulkonasyömiset, harrastukset, lisäpuheajat kännykkään (talo tarjoaa 15 euroa kuussa) ja muut  vastaavat. Jos koenumerot putoavat, palataan takaisin systeemiin, jossa rahaa tulee vain kuitteja vastaan ja muita etuisuuksia viedään pois.

Vierailija
8/25 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hä? En tunne ketään kuka olisi saanut lapsilisiä omaan käyttöönsä teininä, en itsekkään saanut, eikä mun lapsetkaan niitä tarvitse. Se raha menee lapsesta huolehtimiseen (vauvalle vaippoihin, vaatteisiin, ruokaan, harrastuksiin, ym.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/25 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan oikein, että teini alkaa harjoitella oman rahan käyttöä jo 13-15 - vuotiaana. Pikkuhiljaa tottuu myös siihen, että tietty summa on riitettävä koko kuuksi, ja on priorisoitava niitä omia menoja.
Ihan järkevää rahankäytön opetteluahan se on.

Vierailija
10/25 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä menee teini säästötilille. Laitan 50 e kuukaudessa hänen käyttötilille. Vaatteet yms. tarvikkeet ostan minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/25 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöön meilläkin menee. Pari kertaa olen jotakin teinille ostanut.
Annetaan rahaa aina tarpeen mukaan.
On tosi säästäväinen. Kavereiden kanssa käyvät syömässä ja lätkämatseja tms. katsomassa. Vaatteet ja harrastustarvikkeet vanhemmat ostaa. Ei ole kovin kiinnostunut vaatteista.

Vierailija
12/25 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itse lapsilisät teininä, jotka käytin mielestäni hyvin vaatteisiin, urheiluharrastukseen yms tarpeelliseen ja säästin osan. Opin hyvin rahankäytön. Omilleni en anna. Yh, eikä oikein ole varaa. Maksan vaatteet ja harrastukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/25 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut teininä lapsilisiä vaan 5 euroa viikkorahaa. 17-vuotiaana kysyin saanko enemmän viikkorahaa ja se nostettiin 50 euroon kuussa. Nyt olen 20 ja saan vanhemmilta 200 euroa kuussa.

Vierailija
14/25 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annan lapsilisät ja elarit yhteensä yli 300e, on hyvä oppia käyttämään rahaa ja eipä ole ruinaamassa. Yllättävän fiksu teini kun ainakin puolet laittaa säästöön. Ensi vuonna loppuu elatustuki mut alkaa olla jo siinä iässä et voi tehdä jotain työtä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/25 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ne menee ihan teinin ruokiin, vaatteisiin ja muuhun tarpeelliseen. Eikä ole varaa viikko-tai kuukausirahaan. 

Vierailija
16/25 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna, menevät säästötilille ajokorttia yms. varten.

Viikkoraha on 10e ja lisäksi on mahdollisuus pienillä kotitöillä tienata enemmän. 

Haluan opettaa raha tulee töitä tekemällä..

 

Vierailija
17/25 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Menee ruokiin ja harrastukseen.

Vierailija
18/25 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 20:39"]

En anna, menevät säästötilille ajokorttia yms. varten.

Viikkoraha on 10e ja lisäksi on mahdollisuus pienillä kotitöillä tienata enemmän. 

Haluan opettaa raha tulee töitä tekemällä..

 

[/quote]

Miten se raha siis tulee työtä tekemällä, jos se menee suoraan säästötilille?

Vierailija
19/25 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisistä puolet säästöön lapselle ja puolet saa käyttää halutessaan. Usein pyytää siirtämään mitä ei ole käyttänyt kuussa niin sille säästötilille :)

Vierailija
20/25 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 20:44"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 20:39"]

En anna, menevät säästötilille ajokorttia yms. varten.

Viikkoraha on 10e ja lisäksi on mahdollisuus pienillä kotitöillä tienata enemmän. 

Haluan opettaa raha tulee töitä tekemällä..

 

[/quote]

Miten se raha siis tulee työtä tekemällä, jos se menee suoraan säästötilille?

[/quote]

 

varmaan se viikkoraha? ohis.