Annatko teinille lapsilisät
omaan käyttöön?
Meillä tyttö 13, ja annan kuukausirahan 100€ hänelle joka kk. Ei saa muuta rahaa. Vaatetan ja ruokin edelleen sekä maksan harrastukset mutta kirjoja, kyniä, leffalippuja, kaverilahjoja jne saa ostaa omillaan.
Mitä jää yli ( usein jää n 50€) hän laittaa säästöön ja ostaa sitten jotain isompaa.
Mitenkäs muilla?
Kommentit (25)
Itse sain lapsilisät omalle tililleni ja vanhempien avustuksella ostin aikoinaan koko summalla osakkeita.
Ja on muuten kannattanut tuo...
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 20:32"]
Eli ette?
[/quote]
Ei saa omaan käyttöön, säästötilille menee ja on mennyt vauvasta saakka. Poika 15v. Myös lahjarahat menee säästöön, kuukausirahaa saa 50€.
No meillä on tällä hetkellä 14 vuotiaalle täysin rahahanat kiinni syystä että ei lue koululäksyjä ollenkaan. Viime kevään koenumerot aivan ala-arvoisia. Nyt 9. luokalla sama homma jatkuu. Rahaa ei tipu. Raha ei näköjään motivoi yhtään. Muuten toki saisi rahaa ihan hyviä summia kuukaudessa. Nyt ei ole saanut yhtään rahaa koulun alettua.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 21:03"]
En saanut teininä lapsilisiä vaan 5 euroa viikkorahaa. 17-vuotiaana kysyin saanko enemmän viikkorahaa ja se nostettiin 50 euroon kuussa. Nyt olen 20 ja saan vanhemmilta 200 euroa kuussa.
[/quote]
Ööh... Miksi ihmeessä vanhemmat antavat 20 vuotiaalle 200 euroa per kuukausi? Ei todellista.
Itse kun täytin 18 vuotta niin siitä päivästä lähtien aloin maksamaan vanhemmille vuokraa kun asuin heidän luonaan, maksoin 500 markkaa kuukaudessa. Omilleni muutin 20 vuotiaana.
Annan 50 euroa vähintään rahaa käyttöön, maksan vaatteet ja muut vastaavat mutta lapsilisät käytän ihan siinä missä tililleni tulevan palkankin.
Niin kauan, kun koulu sujuu hyvin (lukuaineista huonoin koenumero on 8:lla alkava) saa lapsilisän itselleen ja ostaa sillä kaiken EI VÄLTTÄMÄTTÄMÄN eli ekstaravaatteet, ulkonasyömiset, harrastukset, lisäpuheajat kännykkään (talo tarjoaa 15 euroa kuussa) ja muut vastaavat. Jos koenumerot putoavat, palataan takaisin systeemiin, jossa rahaa tulee vain kuitteja vastaan ja muita etuisuuksia viedään pois.
Hä? En tunne ketään kuka olisi saanut lapsilisiä omaan käyttöönsä teininä, en itsekkään saanut, eikä mun lapsetkaan niitä tarvitse. Se raha menee lapsesta huolehtimiseen (vauvalle vaippoihin, vaatteisiin, ruokaan, harrastuksiin, ym.)
Minusta on ihan oikein, että teini alkaa harjoitella oman rahan käyttöä jo 13-15 - vuotiaana. Pikkuhiljaa tottuu myös siihen, että tietty summa on riitettävä koko kuuksi, ja on priorisoitava niitä omia menoja.
Ihan järkevää rahankäytön opetteluahan se on.
Lapsilisä menee teini säästötilille. Laitan 50 e kuukaudessa hänen käyttötilille. Vaatteet yms. tarvikkeet ostan minä.
Säästöön meilläkin menee. Pari kertaa olen jotakin teinille ostanut.
Annetaan rahaa aina tarpeen mukaan.
On tosi säästäväinen. Kavereiden kanssa käyvät syömässä ja lätkämatseja tms. katsomassa. Vaatteet ja harrastustarvikkeet vanhemmat ostaa. Ei ole kovin kiinnostunut vaatteista.
Sain itse lapsilisät teininä, jotka käytin mielestäni hyvin vaatteisiin, urheiluharrastukseen yms tarpeelliseen ja säästin osan. Opin hyvin rahankäytön. Omilleni en anna. Yh, eikä oikein ole varaa. Maksan vaatteet ja harrastukset.
En saanut teininä lapsilisiä vaan 5 euroa viikkorahaa. 17-vuotiaana kysyin saanko enemmän viikkorahaa ja se nostettiin 50 euroon kuussa. Nyt olen 20 ja saan vanhemmilta 200 euroa kuussa.
Mä annan lapsilisät ja elarit yhteensä yli 300e, on hyvä oppia käyttämään rahaa ja eipä ole ruinaamassa. Yllättävän fiksu teini kun ainakin puolet laittaa säästöön. Ensi vuonna loppuu elatustuki mut alkaa olla jo siinä iässä et voi tehdä jotain työtä
En. Ne menee ihan teinin ruokiin, vaatteisiin ja muuhun tarpeelliseen. Eikä ole varaa viikko-tai kuukausirahaan.
En anna, menevät säästötilille ajokorttia yms. varten.
Viikkoraha on 10e ja lisäksi on mahdollisuus pienillä kotitöillä tienata enemmän.
Haluan opettaa raha tulee töitä tekemällä..
Ei. Menee ruokiin ja harrastukseen.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 20:39"]
En anna, menevät säästötilille ajokorttia yms. varten.
Viikkoraha on 10e ja lisäksi on mahdollisuus pienillä kotitöillä tienata enemmän.
Haluan opettaa raha tulee töitä tekemällä..
[/quote]
Miten se raha siis tulee työtä tekemällä, jos se menee suoraan säästötilille?
Lapsilisistä puolet säästöön lapselle ja puolet saa käyttää halutessaan. Usein pyytää siirtämään mitä ei ole käyttänyt kuussa niin sille säästötilille :)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 20:44"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 20:39"]
En anna, menevät säästötilille ajokorttia yms. varten.
Viikkoraha on 10e ja lisäksi on mahdollisuus pienillä kotitöillä tienata enemmän.
Haluan opettaa raha tulee töitä tekemällä..
[/quote]
Miten se raha siis tulee työtä tekemällä, jos se menee suoraan säästötilille?
[/quote]
varmaan se viikkoraha? ohis.
Eli ette?