Opettajan keskipalkka EI ole 3792e/kk
Kuntatyönantaja esittää keskipalkaksi 3792 euroa. Keskipalkat esitetään aina lokakuulta.
Lokakuussa maksetaan takautuvasti tukiopetus- ja lisätunnit. Opettajan vuoden suurin palkka on aina lokakuussa. Muina kuukausina huomattavasti pienempi.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
https://www.oaj.fi/contentassets/8e19822fc55b479c992bab141c4c638a/ovtes…
Turha näistä on väitellä kun totuus on julkista tietoa.
Vähimmäispalkka ei ole sama kuin se palkka joka maksetaan. Tilastokeskus tilastoi todelliset palkat.
Vierailija kirjoitti:
Onko opettajien palkka muina kuukausina huono? Onko se esim. 2000 euroa kuussa?
Jos ei saa täysiä opetustunteja, tuntiopettajan palkka voi olla jopa vain 1200 €/kk. Tai 2000 € /kk. Se riippuu tuntimäärästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähimmäispalkka ei ole sama kuin se palkka joka maksetaan. Tilastokeskus tilastoi todelliset palkat.
Kuten kerrottu, tilastokeskus kerää tiedot lokakuulta, jolloin maksetaan könttänä elo-, syys- ja lokakuun lisät.
Mutta totta, opettaja voi saada vähimmäispalkkaa enemmän liksaa esim. opettamalla ylitunteja tai tekemällä palkallisia vastuutehtäviä. Muissa töissäkö oman työn ulkopuolisista töistä ei saa enempää palkkaa? Joskus muinoin olen itse ravintola-alalla saanut ylitöistä palkkaa, mutta ehkä sellaiset haihatukset on jätetty taakse ja työntekijät maksavat työnantajalle, kun saavat viettää aikaa tämän tiloissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollakseen niinkin korkeasti koulutettuja opettajilla on hämmentävän huono käsitys siitä, mitä tarkoittaa keskiansio tai kuinka heidän oma kesäajan palkkansa muodostuu.
Olen opettajien palkkakeskustelussa tavannut jankuttajan, jonka mielestä opettajan palkka on 2000, jos ”käteen jää” 2000, kun taas insinöörin palkka on 4000, jos se on hänen bruttopalkkansa.
Poliittisesti epäkorrekti totuus on että opettajaksi valmistuvat eivät ole yliopiston terävimpiä tyyppejä. Opettaja on akateemisen maailman perusduunari. Ammatti jossa ei tarvitse haastaa itseään kuten esimerkiksi juristina.
Tämä on täysin totta.
Tuntemani opettajat menevät kahteen kategoriaan:
1) Älykkyydeltään suurin piirtein keskinkertaiset, pääasiassa naispuoliset, opettajat jotka olivat lukiossa niitä ahkeria kasin/ysin tyttöjä.
2) Keskivertoa fiksummat, useimmat näistä miehiä, jotka alisuorittivat nuoruutensa ja sitten pyrkivät lähipiirille kenties vähän yllättäen yliopistoon ja opettajiksi.
(Ja ei, en yritä yleistää että naiset olisivat älykkyydeltään keskinkertaisia ja miehet alisuorittajia; nämä ovat vain tyyppejä joista usein tulee opettajia. Oikeasti älykkäät ja ahkerat ovat muualla, sukupuolesta riippumatta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulut hyvin harvoin maksavat tessin yli. Minulle vastaan on tullut yksi tapaus parista kymmenestä. Siinä oli harvinainen aine, jolla oli vähän tunteja, eikä ketään saatu ensin opettajaksi.
Minulla lukee palkkakuitissa 2900 euroa. Käteen jää reilut pari tonnia. Olen pätevä yläkoulun aineenopettaja, täydet tunnit ja yksi ylitunti, yksi ikälisä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulut hyvin harvoin maksavat tessin yli. Minulle vastaan on tullut yksi tapaus parista kymmenestä. Siinä oli harvinainen aine, jolla oli vähän tunteja, eikä ketään saatu ensin opettajaksi.
Kuitenkin luokanopettajien mediaanipalkka on yli 3600 euroa kuussa. Tämä ei olisi mahdollista, jos kunnat maksaisivat yleisesti vain minimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollakseen niinkin korkeasti koulutettuja opettajilla on hämmentävän huono käsitys siitä, mitä tarkoittaa keskiansio tai kuinka heidän oma kesäajan palkkansa muodostuu.
Olen opettajien palkkakeskustelussa tavannut jankuttajan, jonka mielestä opettajan palkka on 2000, jos ”käteen jää” 2000, kun taas insinöörin palkka on 4000, jos se on hänen bruttopalkkansa.
Poliittisesti epäkorrekti totuus on että opettajaksi valmistuvat eivät ole yliopiston terävimpiä tyyppejä. Opettaja on akateemisen maailman perusduunari. Ammatti jossa ei tarvitse haastaa itseään kuten esimerkiksi juristina.
Melkoinen yleistys, joka ei sinänsä tuonut keskusteluun mitään. Mutta yritit hienosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin totta.
Tuntemani opettajat menevät kahteen kategoriaan:
1) Älykkyydeltään suurin piirtein keskinkertaiset, pääasiassa naispuoliset, opettajat jotka olivat lukiossa niitä ahkeria kasin/ysin tyttöjä.2) Keskivertoa fiksummat, useimmat näistä miehiä, jotka alisuorittivat nuoruutensa ja sitten pyrkivät lähipiirille kenties vähän yllättäen yliopistoon ja opettajiksi.
(Ja ei, en yritä yleistää että naiset olisivat älykkyydeltään keskinkertaisia ja miehet alisuorittajia; nämä ovat vain tyyppejä joista usein tulee opettajia. Oikeasti älykkäät ja ahkerat ovat muualla, sukupuolesta riippumatta).
Olen kasvatustieteiden tiedekunnan professorina. Sekä aineenopettajat että luokanopettajat ovat järjestään kaikki kympin tyttöjä, kirjoittaneet keskimäärin ainakin neljä Laudaturia. Olen sangen eri mieltä kanssanne, mutta toki minä olen vasta 27 vuotta tulevia opettajia opettanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan palkka on enemmän, kun huomioidaan, että vuoden ansiot tienataan 9 kuukauden aikana.
Suuri osa opettajista ei saa ollenkaan palkkaa loma-ajoilta. Ei kesälomalta, ei syyslomalta, ei joululomalta, ei hiihtolomalta, ei pääsiäisen arkipyhiltä. Ei ole mitään loma-aikojen palkkaa, vaan palkkaa saa alle 9 kk./vuodesta. Näitä aikoja ei lasketa myös kokemuslisiä kerryttäviksi, toisin kuin vakituisissa viroissa olevilla.
Huomatkaa tämä!Yrittäkää nyt päättää. Yleensä te vakuutatte, ettei ole 3 kk lomaa, koska lukuvuoden palkka on vain jaettu 12 kuukaudelle maksettavaksi.
Tämä ei ole keskustelijoiden päättämisestä kiinni. Palkallinen loma on vain niillä, joilla on pysyvä virka. Moni koulu palkkaa opettajat syksystä kevääseen, silloin opettajalle ei makseta kesällä mitään.
Moni koulu katkaisee tuostakin vielä joululoman pois. Eli palkkaa syksystä joululoman alkuun ja loppiaisen jälkeisestä arkipäivästä kevätjuhlaan. Silloin opettajalle ei makseta joululoman ajalta mitään.
Tuntiopettajille ei makseta myös syysloman eikä hiihtoloman ajalta mitään, koska silloin ei ole opetustunteja. Myös kaikki arkipyhät ovat palkattomia vapaita tuntiopettajille.
Milloin saadaan tähän tasa-arvo?
Ei olekkaan! Vaan 4500€/kk!
Ainakin minulla...
Pääsen tuollaiselle palkalle tänä vuonna kun on kaksi ikälisää ja tietysti siihen päälle 6 ylityötuntia opetusta joka viikko. Peruspalkka on opettajilla alle 3000e jos ei ole vielä yhtään ikälisää eikä tee yhtään ylityötuntia. Opettajillahan ylitöiksi lasketaan vain ylimääräiset opetustunnit, ei mitään valmisteluun ja suunnitteluun kuluvaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan palkka on enemmän, kun huomioidaan, että vuoden ansiot tienataan 9 kuukauden aikana.
Suuri osa opettajista ei saa ollenkaan palkkaa loma-ajoilta. Ei kesälomalta, ei syyslomalta, ei joululomalta, ei hiihtolomalta, ei pääsiäisen arkipyhiltä. Ei ole mitään loma-aikojen palkkaa, vaan palkkaa saa alle 9 kk./vuodesta. Näitä aikoja ei lasketa myös kokemuslisiä kerryttäviksi, toisin kuin vakituisissa viroissa olevilla.
Huomatkaa tämä!Yrittäkää nyt päättää. Yleensä te vakuutatte, ettei ole 3 kk lomaa, koska lukuvuoden palkka on vain jaettu 12 kuukaudelle maksettavaksi.
Tämä ei ole keskustelijoiden päättämisestä kiinni. Palkallinen loma on vain niillä, joilla on pysyvä virka. Moni koulu palkkaa opettajat syksystä kevääseen, silloin opettajalle ei makseta kesällä mitään.
Moni koulu katkaisee tuostakin vielä joululoman pois. Eli palkkaa syksystä joululoman alkuun ja loppiaisen jälkeisestä arkipäivästä kevätjuhlaan. Silloin opettajalle ei makseta joululoman ajalta mitään.
Tuntiopettajille ei makseta myös syysloman eikä hiihtoloman ajalta mitään, koska silloin ei ole opetustunteja. Myös kaikki arkipyhät ovat palkattomia vapaita tuntiopettajille.
Milloin saadaan tähän tasa-arvo?
Sama homma lastenhoitoalalla. Paitsi että palkka on huomattavasti pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin luokanopettajien mediaanipalkka on yli 3600 euroa kuussa. Tämä ei olisi mahdollista, jos kunnat maksaisivat yleisesti vain minimin.
Mutta voisiko olla, jos Tilastokeskus todella tekisi tilastoinnissa lisiin liittyvän virheen? Vai mikä tämä kunta on, jossa sitä rahaa tulvii opettajille? Pk-seudulla se ei ole. Joten sikäli jossain kai opettajat tienaavat 300 000€/kk, mikä selittää valtakunnallisen vääristymän.
Vierailija kirjoitti:
Ei olekkaan! Vaan 4500€/kk!
Ainakin minulla...
Ammattikoulun ope.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin markka-aikaan kouluni rehtorin koneelta kuvaamataidon opettajan kuukausipalkan: 15 800 markkaa. Se oli aivan posketon palkka tuohon aikaan, 7000 markkaa pidettiin tosi hyvänä tuolloin.
Jep. Tuolloin oli iso raha, nykyään about 2500e
Nykyrahaksi muutettuna ja suhteutettuna liki 5000€. Keskimäärin tuolloin tienattiin paltiaralla kymppitonnin molemmin puolin eli todella kovaa tiliä.
Hiljaiseksi vetää IT-alalla itsekin reilusti markka-aikana aloittaneena ja yhä työskentelevänä en pääse lähellekään noita ansioita....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta voisiko olla, jos Tilastokeskus todella tekisi tilastoinnissa lisiin liittyvän virheen? Vai mikä tämä kunta on, jossa sitä rahaa tulvii opettajille? Pk-seudulla se ei ole. Joten sikäli jossain kai opettajat tienaavat 300 000€/kk, mikä selittää valtakunnallisen vääristymän.
Huokaus. Ei ole tilastovirhettä. Tilastokeskus ottaa huomioon, miltä ajalta lisät ovat kertyneet. Mediaanipalkka kertoo keskimmäisen palkan, ei keskiarvoa. Näin mahdolliset ääripäät ei vääristä tulosta. Mediaanipalkka on yleensä pienempi kuin keskiarvopalkka lähes joka alalla.
Hauskaa miten katkerat persut, koulu pudokkaat, nillittää täällä opettajien palkoista. Minä henkoht en menisi mistään hinnasta ylä-asteelle tai amikseen opettamaan.. Siellä avautuu aika äkkiä minkälaista jälkikasvua tulee kun sisarukset alkaa lisääntymään keskenään...
Opettajan palkka riippuu siitä, minkä asteen oppilaitoksessa hän opettaa. Tuttujen lukion ja amk:n ammattiaineiden opettajien palkat ovat hyviä, mutta heiltä on vaadittu myös ylempi korkeakoulututkinto, opettajan pätevyys ja amk:ssa oman alan työkokemusta jonkun vuoden verran. Amk:ssakin saattaa olla edelleen tilanne se, että tekniikan puolen opettajien palkat ovat parempia.
Yrittäkää nyt päättää. Yleensä te vakuutatte, ettei ole 3 kk lomaa, koska lukuvuoden palkka on vain jaettu 12 kuukaudelle maksettavaksi.