Opettajan keskipalkka EI ole 3792e/kk
Kuntatyönantaja esittää keskipalkaksi 3792 euroa. Keskipalkat esitetään aina lokakuulta.
Lokakuussa maksetaan takautuvasti tukiopetus- ja lisätunnit. Opettajan vuoden suurin palkka on aina lokakuussa. Muina kuukausina huomattavasti pienempi.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien tuntemieni opettajien todellinen kk-palkka alkaa 4:lla. Lisäksi alalla on hyvät mahdollisuudet edetä ja tienata 5:lla tai 6:lla alkavia summia/kk.
Tämä siististä päivätyöstä.
En ymmärrä, miten nämä kehtaavat vinkua lisää.
Öö.. et taida tuntea minua. Mihin opettaja voi
muuten edetä? Kaikki tuntemani opettajat ovat edelleen opettajia. Kaikista ei voi tulla rehtoreita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien tuntemieni opettajien todellinen kk-palkka alkaa 4:lla. Lisäksi alalla on hyvät mahdollisuudet edetä ja tienata 5:lla tai 6:lla alkavia summia/kk.
Siisti päivätyö se on, totta. Mutta sitä se ei ole, että työskennellään 20 h viikko ja opetetaan kiltisti käyttäytyviä teinejä. Suunnittelun määrä on valtava. En edes aloita vanhemmista...
Palkka on ihan ok, saan bruttona n. 3400e.
Äikän ope
Harva opettaja pääsee tuollaisiin ansioihin kuin tuon keskipalkan väitetään olevan. Ei ainakaan peruskoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Kun katsoo opettajien verotietoja,niin kaikilla on yli 50tonnin vuosiansiot. Kehtaavat vielä naukua lisää palkkaa! Päälle kolmen kuukauden kesälomat,pitkät joulu -ja syyslomat jne!!
Laiskat, lässyttävät mätisäkit, ei viitsitä edes opettaa, olla löhötään vaan !!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Kun katsoo opettajien verotietoja,niin kaikilla on yli 50tonnin vuosiansiot. Kehtaavat vielä naukua lisää palkkaa! Päälle kolmen kuukauden kesälomat,pitkät joulu -ja syyslomat jne!!
Laiskat, lässyttävät mätisäkit, ei viitsitä edes opettaa, olla löhötään vaan !!!
50 000? Olen ollut 20v aineenopettajana ja tienaan 35 000€ vuodessa. Ei se minusta kauhean iso liksa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 000? Olen ollut 20v aineenopettajana ja tienaan 35 000€ vuodessa. Ei se minusta kauhean iso liksa ole.
Minulla ei ole vielä edes täysiä ikäisiä, ja olen yläkoulussa, ja juuri tuli viime vuoden verotuspäätös, tulot vajaat 54 000. Se on ihan ok palkka, mutta mieheni opiskeli samaa alaa, ja on julkisella sektorilla myös töissä, ja saa bruttona kuussa useamman tonnin enemmän. Ja siis me aineenopettajat olemme tietysti aina jonkun muun alan kuin kasvatustieteen asiantuntijoita.
Minulla palklka on viiden vuoden kokemuslisällä bruttona n. 3100 euroa. Olen yläkoulun aineenopettaja ilman ylitunteja eli opetusvelvollisuuden verran opetusta. Kesäkuun 4. pv jään työttömäksi, sillä viranhaltija ”palaa töihin”. Kyllä v*tittaa.
Lämpimästi suosittelen hakemaan äkkiä OKL:ään. Itse yläkoulun erityisluokanopettajana tulen tämän hetkisen tilanteen mukaan saamaan täyden 3900€ siinä kohtaa, kun 20 vuotta on plakkarissa. Ja työ on helppoa ja siistiä sisätyötä. Kuntoilu sujuu työpäivän aikana, pysyt mukana nuorisoslangissa ja tutustut mielenkiintoisiin uusiin ihmisiin ja työtehtäviin. Tutuksi tulevat lukuisat lastensuojelun ammattilaiset, erilaiset hoitotahot ja vanhemmat, heidän kanssaan saat viettää laatuaikaa usein. Lisäksi et tylsisty, kun saat ottaa haltuun yläkoulun oppisisällöt. Koska nyt on taas säästökuuri, saat myöskin askarrella ihan itse opetusmateriaalisi. Mieluusti parissa eri vaativuustasossa. Parhaassa tapauksessa useammalle eri luokka-asteelle, mutta silloin saat jo toki satasen lisää liksaan. Ei voi rahantulo olla helpompaa.
Mutta rehellisyyden nimissä luokanopettajalla saattaa olla lähes samanlainen oppilaskatras ja kymmenen-viisitoista oppilasta lisäksi. Palkka on huonompi ja opetusvelvollisuus isompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole edes mahdollista. Aineenopettajien keskipalkka on neljä tonnia kuussa eikä edes vastavalmistunut saa noin vähän kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Harva opettaja pääsee tuollaisiin ansioihin kuin tuon keskipalkan väitetään olevan. Ei ainakaan peruskoulussa.
Jännä juttu, että tilasto kertoo todellisen palkan eikä sitä, mitä opettajat haluaa.
Piti ihan tarkistaa palkkakuitista, kun harvemmin tulee katsottua. Luokanopettajan palkkani 24 vuoden työkokemuksella oli maaliskuussa 3442 euroa brutto, josta jäi siis käteen rapiat 2200 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, että tilasto kertoo todellisen palkan eikä sitä, mitä opettajat haluaa.
Kyllä mä haluaisin, että mun palkkakuittinikin kertoisi samaa kuin tilastot. Usko pois.
Tuntipalkka jää alle neljän euron.
https://www.oaj.fi/contentassets/8e19822fc55b479c992bab141c4c638a/ovtes…
Turha näistä on väitellä kun totuus on julkista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Hädin tuskin alkaa kolmosella. No en valita palkasta, isompiakin ongelmia on alalla.
Vierailija kirjoitti:
Ollakseen niinkin korkeasti koulutettuja opettajilla on hämmentävän huono käsitys siitä, mitä tarkoittaa keskiansio tai kuinka heidän oma kesäajan palkkansa muodostuu.
Olen opettajien palkkakeskustelussa tavannut jankuttajan, jonka mielestä opettajan palkka on 2000, jos ”käteen jää” 2000, kun taas insinöörin palkka on 4000, jos se on hänen bruttopalkkansa.
Poliittisesti epäkorrekti totuus on että opettajaksi valmistuvat eivät ole yliopiston terävimpiä tyyppejä. Opettaja on akateemisen maailman perusduunari. Ammatti jossa ei tarvitse haastaa itseään kuten esimerkiksi juristina.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan palkka on enemmän, kun huomioidaan, että vuoden ansiot tienataan 9 kuukauden aikana.
Suuri osa opettajista ei saa ollenkaan palkkaa loma-ajoilta. Ei kesälomalta, ei syyslomalta, ei joululomalta, ei hiihtolomalta, ei pääsiäisen arkipyhiltä. Ei ole mitään loma-aikojen palkkaa, vaan palkkaa saa alle 9 kk./vuodesta. Näitä aikoja ei lasketa myös kokemuslisiä kerryttäviksi, toisin kuin vakituisissa viroissa olevilla.
Huomatkaa tämä!
Olen yläkoulun erityisopettaja, ja olen ollut tässä työssä niin kauan, että minulla on kaikki ikälisät, joita voi vaan olla, minulla on siis niin suuri palkka, kuin millaiseksi se voi tässä työssäni muodostua. Palkka ei kuitenkaan ole edes tuon muka-keskipalkan suuruinen, vaan pienempi.