Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loukkaannutko jos tuttavasi varastaa sinulta idean, ja toteuttaa sen?

Vierailija
05.04.2022 |

Mitä mieltä olet?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on varastettu todella väkivaltaisesti, kiduttamalla ja jo lapsena. Loukkaantuminen on väärä sana. Mutta olen sen jo kostanut koko yhteiskunnalle.

Vierailija
2/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä loukkaannun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Olisi sääli varastaa ideani, koska vain minä pystyn toteuttamaan sen oikein.

Vierailija
4/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva idea on niin innovatiivinen ja uusi ettei sitä ole jo varastettu joltakin muulta. 

Vierailija
5/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ideointi on helppoa, toteutus vaikeaa.

Vierailija
6/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ideasta. Jos joku rakentaa talon, tekee lapsen tai lähtee maailmanynpärysmatkalle, niin hän ei ole varastanut minulta mitään vaikka olisinkin puhunut samanlaisista suunnitelmista. Jos hän taas perustaa yrityksen minulta kuullun ajatuksen pohjalta, sätin itseäni tyhmyydestä ja katkaisen välit tähän ihmiseen.

Vierailija
7/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähän riippuu asian vakavuudesta, tyyliin näkee minulla kivan kukka-asetelman ja laittaa kotiinsa samanlaisen, ei haittaa.

Mikäli kopioi vaikka kapean alan innovatiivisen liikeidean, niin no, mielenkiintoinen ratkaisu.

Kertoo melko paljon ihmisestä.

Vierailija
8/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sellainen jahkailija joka ei saa mitään aikaiseksi. Hyvä vaan jos joku muu saa ja olen saanut olla sillä tavalla avuksi.

Vierailija
9/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tuo riippuu siitä ideasta. On vähän eroa puhua vaikka siitä miten kivat kumisaappaat ajatteli ostaa, tai kuinka pääsiäisenä voisi lähteä Teneriffalle.

Vs.

On keksinyt hyvän bisnesidean/keksinyt tuotteen jonka ajatellut patentoida tmv.

..Toki on kmaa tyhmyyttä jos huutelee pitkin kyliä jälkimmäisiä, ymmärtämättä että joku voi idean varastaa sillä sekunnilla kun siitä puhuu, -eikä asialle sen jälkeen voi mitään.

Vierailija
10/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai loukkaannun. Luovan työn tulosten varastaminen on ihan samalla lailla varkaus kuin tavaroidenkin varastaminen. 

Vierailija
11/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vähän riippuu asian vakavuudesta, tyyliin näkee minulla kivan kukka-asetelman ja laittaa kotiinsa samanlaisen, ei haittaa.

Mikäli kopioi vaikka kapean alan innovatiivisen liikeidean, niin no, mielenkiintoinen ratkaisu.

Otetaan nyt esimerkiksi tuo kukka-asetelma. Niitä on mahdollisuus tehdä tuhansia erilaisia. Jos joku tuttavani päättää tehdä tismalleen samanlaisen kuin minulla niin kyllähän siinä mainitun ihmisen älynlahjat tulee arvioiduksi uudelleen. Ideoita me kaikki kierrätämme ja otamme niistä itsellemme sopivia osia, mutta kopioiminen sellaisenaan joltain tutulta on säälittävää. 

Vierailija
12/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luova ihminen ja kodissani se näkyy. Saan myös jonkin verran tuloja luovuuteni ansiosta. Kyllä raivostutti, kun tuttava tuli kotiini ja valokuvasi työni. Niiden perusteella teki sitten samanlaiset omaan kotiinsa. Muutti suhtautumisen ko. ihmiseen. Rupesin halveksimaan. 

Vierailija
13/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan oma moka jos hyviä ideoitaan levittelee ympäriinsä ilman, että on ensin toteuttanut ne.

Vierailija
14/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ihan otettu, kun kaverini ihastui itsse suunnittelemaani villatakkiin. Otti siitä mitat ja laski hihan, selkäkappaleen, etukapaleen ja leveän kauluksen silmukkaluvun. Hieno tuli hänenkin villatakistaan.

Vierailija
15/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä loukkaannun. Täytyy olla kummallinen järjenjuoksu, että varastaa tuttavapiiristä ideat, ellei niistä ole tehty julkisia esim. netissä tai lehdissä. Olisin raivoissani, jos kävisi kuin kommentoijalle edellä, että kodin yksityisyydestä kopioitiin ideat ja toteutettiin itselle. 

Vierailija
16/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tämän takia ei kannata kertoa kellekään mitään ideoitaan ennenkuin on ne itse toteuttanut.

Joillain on silti pokkaa. Tuttu tekee ristipistotöitä ja myy ja esittelee niitä somessa. Ideat ovat täysin kopioituja ulkomailta ja vuosia somessa olleilta käsityötileiltä, aivan identtiset kukat ja jopa käsiala joilla ne työt toteuttaa ovat kopioita. Kalliilla menevät kaupaksi, kymmeniä euroja pienestä työstä. Jokainen hänen tekemänsä kuva on otettu netistä muilta tileiltä lähes suorana ideana. En ole nähnyt että hän saisi mitään palautetta tästä vaikka ei missään mainitse inspiraation lähdettä. Viimeksi näin kun kauppasi tietokoneella tehtyjä kukkakuvia joiden alla melko kuuluisa elokuvasitaatti. Ei mitään mainintaa missään mistä teksti on, suurin osa ei varmasti tiedä lähdettä. Nerokasta toimintaa, ilman mitään omia ideoita tienannut tuhansia noilla.

Vierailija
17/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otetaan nyt esimerkiksi tuo kukka-asetelma. Niitä on mahdollisuus tehdä tuhansia erilaisia. Jos joku tuttavani päättää tehdä tismalleen samanlaisen kuin minulla niin kyllähän siinä mainitun ihmisen älynlahjat tulee arvioiduksi uudelleen. Ideoita me kaikki kierrätämme ja otamme niistä itsellemme sopivia osia, mutta kopioiminen sellaisenaan joltain tutulta on säälittävää. 

Jos mun elämässä suurimpia ongelmia olisi se, että kaverini kopioi kukka-asetelmiani, niin olisin etuoikeutettu ja kiittäisin Jumalaa kun tajuaisin miten siunattu olen. 😂😂

Kiitän silti, ei siinä. Mutta joo, minua harmittaisi vain jos joku varastaa luovan idean, millä oliSIN tehnyt itselleni rahaa. Ja juuri sen vuoksi, koska olen omaan ammattiini (johon kouluttauduin ja lisäkouluttauduin yli kymmenen vuoden ajan) näillä näkymin jatkossa työkyvytön.

Eli jos joku tietoisesti sabotoisi minun kekseliään mahdollisuuden lisätienesteihin jatkossa, niin joo, kyllä olisin todella vihainen asiasta - syystä.

Vierailija
18/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mun elämässä suurimpia ongelmia olisi se, että kaverini kopioi kukka-asetelmiani, niin olisin etuoikeutettu ja kiittäisin Jumalaa kun tajuaisin miten siunattu olen. 😂😂

Kiitän silti, ei siinä. Mutta joo, minua harmittaisi vain jos joku varastaa luovan idean, millä oliSIN tehnyt itselleni rahaa. Ja juuri sen vuoksi, koska olen omaan ammattiini (johon kouluttauduin ja lisäkouluttauduin yli kymmenen vuoden ajan) näillä näkymin jatkossa työkyvytön.

Eli jos joku tietoisesti sabotoisi minun kekseliään mahdollisuuden lisätienesteihin jatkossa, niin joo, kyllä olisin todella vihainen asiasta - syystä.

Kerään maatilan luonnosta oksia, käpyjä, kukkia yms. vuodenaikojen mukaan ja teen niistä asetelmia, jotka myyn. Ne asetelmat ovat minun mielikuvitukseni tuotteita. Mutta joo, kiitän luojaani ...

Vierailija
19/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä idea ei nauti Suomessa tekijänoikeuksia, joten sitä ei voi varastaa, mutta onhan se eettisesti kyseenalaista, enkä hyvällä katso. Opiskelukaveri nappasi aina muiden ideoita ja otti niistä kiitokset, joten siitä oppi, että parempi tehdä oma työ loppuun saakka, ennen kuin näyttää tai hiiskuu kenellekään. Toisessa ryhmässä pystyi vapaasti keskutelemaan ideoistaan. Mikäli keskustelut johtivat yhteisideointiin, niin saattoi luottaa, että kaikilla oli oma persoonallinen tapa toteuttaa ajatus.

Vierailija
20/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerään maatilan luonnosta oksia, käpyjä, kukkia yms. vuodenaikojen mukaan ja teen niistä asetelmia, jotka myyn. Ne asetelmat ovat minun mielikuvitukseni tuotteita. Mutta joo, kiitän luojaani ...

Et millään pystynyt kommentistani ymmärtämään , että nimenomaan jos asialla olisi taloudellisia vaikutuksia/ on verrattavissa työhön/elinkeinoon jne. niin silloin sillä on väliä. Kukkuu sisälukutaito.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi