Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loukkaannutko jos tuttavasi varastaa sinulta idean, ja toteuttaa sen?

Vierailija
05.04.2022 |

Mitä mieltä olet?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua  on kerran haukuttu matkijaksi, kun mulla ja hyvällä ystävällä oli samanlaisehkot laukut. Oltiin yläasteella ja yksi pääsiäinen siinä hurahti. Hän ehti tuoda laukkunsa kouluun näytille ennen kuin mä ja siitähän se sitten lähti...

OIkeasti idea oli ollut mun ja mä monta kuukautta aiemmin olin asiasta kaverille kertonut. Hän osasi paremmin ommella, joten tarvitsin vähän jelppiä toteutuksessa. Hän oli sitten tehnyt itselleenkin vastaavan.

Eikä siinä mitään, kivahan se oli, että idea kelpas. Hän ei vaan koskaan tullut korjanneeksi, että ajatus oli alunperin mun.

Joten siitä lähtien olen pitänyt mölyt mahassani toteutukseen saakka. Sen jälkeen saa kaikki matkia, ei haittaa. Olenhan trendsetteri. ;D

Vierailija
22/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vähän riippuu asian vakavuudesta, tyyliin näkee minulla kivan kukka-asetelman ja laittaa kotiinsa samanlaisen, ei haittaa.

Mikäli kopioi vaikka kapean alan innovatiivisen liikeidean, niin no, mielenkiintoinen ratkaisu.

Kertoo melko paljon ihmisestä.

Otetaan nyt esimerkiksi tuo kukka-asetelma. Niitä on mahdollisuus tehdä tuhansia erilaisia. Jos joku tuttavani päättää tehdä tismalleen samanlaisen kuin minulla niin kyllähän siinä mainitun ihmisen älynlahjat tulee arvioiduksi uudelleen. Ideoita me kaikki kierrätämme ja otamme niistä itsellemme sopivia osia, mutta kopioiminen sellaisenaan joltain tutulta on säälittävää. 

Mitä haittaa sinulle siitä olisi. Sehän on suora kehu työllesi, että tahtoo samanlaisen. En pysty mitenkään ymmärtämään logiikkaasi. Olisi toki aivan eri asia, mikäli jokin sinulle kuuluva hyöty jäisi kopioinnin vuoksi saamatta tai vaihtoehtoisesti sinulle aiheutuisi haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai loukkaannun. Luovan työn tulosten varastaminen on ihan samalla lailla varkaus kuin tavaroidenkin varastaminen. 

Minulta varastettiin pätkä tekstiä, jonka olin antanut pestaamani kirjoittajan oman tekstin pohjaksi. Sitä ennen ideani eivät kelvanneet.

Hänellä ei ollut lopulta kykyä tehdä valmista teosta. Siitäs sai.

Vierailija
24/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vähän riippuu asian vakavuudesta, tyyliin näkee minulla kivan kukka-asetelman ja laittaa kotiinsa samanlaisen, ei haittaa.

Mikäli kopioi vaikka kapean alan innovatiivisen liikeidean, niin no, mielenkiintoinen ratkaisu.

Otetaan nyt esimerkiksi tuo kukka-asetelma. Niitä on mahdollisuus tehdä tuhansia erilaisia. Jos joku tuttavani päättää tehdä tismalleen samanlaisen kuin minulla niin kyllähän siinä mainitun ihmisen älynlahjat tulee arvioiduksi uudelleen. Ideoita me kaikki kierrätämme ja otamme niistä itsellemme sopivia osia, mutta kopioiminen sellaisenaan joltain tutulta on säälittävää. 

Jos mun elämässä suurimpia ongelmia olisi se, että kaverini kopioi kukka-asetelmiani, niin olisin etuoikeutettu ja kiittäisin Jumalaa kun tajuaisin miten siunattu olen. 😂😂

Kiitän silti, ei siinä. Mutta joo, minua harmittaisi vain jos joku varastaa luovan idean, millä oliSIN tehnyt itselleni rahaa. Ja juuri sen vuoksi, koska olen omaan ammattiini (johon kouluttauduin ja lisäkouluttauduin yli kymmenen vuoden ajan) näillä näkymin jatkossa työkyvytön.

Eli jos joku tietoisesti sabotoisi minun kekseliään mahdollisuuden lisätienesteihin jatkossa, niin joo, kyllä olisin todella vihainen asiasta - syystä.

Kerään maatilan luonnosta oksia, käpyjä, kukkia yms. vuodenaikojen mukaan ja teen niistä asetelmia, jotka myyn. Ne asetelmat ovat minun mielikuvitukseni tuotteita. Mutta joo, kiitän luojaani ...

Et millään pystynyt kommentistani ymmärtämään , että nimenomaan jos asialla olisi taloudellisia vaikutuksia/ on verrattavissa työhön/elinkeinoon jne. niin silloin sillä on väliä. Kukkuu sisälukutaito.

En ymmärrä, miksi kukka-asetelma olisi jotenkin vähemmän arvostettu luovuuden muoto, jonka kopioiminen naurattaa. Taidemuoto se on siinä kuin muukin luova työ, johon tekijänsä käyttää mielikuvitustaan. Tiesitkö, että Suomessa kilpaillaan joka vuosi kukka-asetelmien SM-kilpailuissa. 

Vierailija
25/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alhaisista alhaisinta. En olisi enää hänen ystävänsä.

Vierailija
26/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää nyt taas niin riippuu ideasta. Jos se on ihan oikeasti uniikki bisnes idea, niin loukkaannun. Jos se on mun Pinterestistä löytämä idea, niin en tietenkään loukkaannu.

Vierailija
27/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan oma moka jos hyviä ideoitaan levittelee ympäriinsä ilman, että on ensin toteuttanut ne.

Taidepuolella olen ihmetellyt, miksi niin moni kuvataiteilija ei laita myytävistä teoksistaan kuvia verkkoon (nähtävissä ainoastaan kivijalkagallerioissa), mutta tässä ilmeisesti syy. Itse laitan hövelisti kuvia omistani, vaikka niiden keskeisin arvo on juuri idea eikä niinkään tekninen toteutus. Eli huomattavasti teknisesti taitavampi taiteilija voisi napata ideani, tehdä paremman ja kääriä rahat, vaikka olisinkin toteuttanut teokseni aiemmin. Sama juttu eteenkin valokuvauspuolella: ideoita kopioidaan surutta ainakin harrastajapiireissä

Vierailija
28/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mun elämässä suurimpia ongelmia olisi se, että kaverini kopioi kukka-asetelmiani, niin olisin etuoikeutettu ja kiittäisin Jumalaa kun tajuaisin miten siunattu olen. 😂😂

Kiitän silti, ei siinä. Mutta joo, minua harmittaisi vain jos joku varastaa luovan idean, millä oliSIN tehnyt itselleni rahaa. Ja juuri sen vuoksi, koska olen omaan ammattiini (johon kouluttauduin ja lisäkouluttauduin yli kymmenen vuoden ajan) näillä näkymin jatkossa työkyvytön.

Eli jos joku tietoisesti sabotoisi minun kekseliään mahdollisuuden lisätienesteihin jatkossa, niin joo, kyllä olisin todella vihainen asiasta - syystä.

Kerään maatilan luonnosta oksia, käpyjä, kukkia yms. vuodenaikojen mukaan ja teen niistä asetelmia, jotka myyn. Ne asetelmat ovat minun mielikuvitukseni tuotteita. Mutta joo, kiitän luojaani ...

Et millään pystynyt kommentistani ymmärtämään , että nimenomaan jos asialla olisi taloudellisia vaikutuksia/ on verrattavissa työhön/elinkeinoon jne. niin silloin sillä on väliä. Kukkuu sisälukutaito.

En ymmärrä, miksi kukka-asetelma olisi jotenkin vähemmän arvostettu luovuuden muoto, jonka kopioiminen naurattaa. Taidemuoto se on siinä kuin muukin luova työ, johon tekijänsä käyttää mielikuvitustaan. Tiesitkö, että Suomessa kilpaillaan joka vuosi kukka-asetelmien SM-kilpailuissa. 

Muistathan olla hyräilemättä tai viheltelemättä mieluisia musiikkikappaleita. Älä käytä toisten keksimiä reseptejä jne.

Jos joku osallistuu asetelmallasi SM-kisoihin, se on väärin. Jos ilahduttaa sillä itseänsä ilman haittoja sinulle, se on ok.

Vierailija
29/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muusikkopiireissä osa on lähes vaihoharhaisia.

"Kaveri" alkoi soittamaan mun biisiä (98%) omanaan. Vaihtoi pari sanaa.

Vierailija
30/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ideasta. Yleensä en esittele ideoitani, joita aion toteuttaa.

Vierailija
31/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pelkästään loukkaannu, vaan suutun ihan huolella.   Kollega (opettaja) varasti jopa tuntisuunnitelmia, tehtäviä ja oppikirjan.  Oli mielikuvitukseton, juoruja levittävä typerys ja selvästi väärällä alalla.    

Vierailija
32/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aika paljon asiasta.

Onko vaikkapa se alhaista matkimista, jos näkee toisen kotona kivannäköisen esineen, kysyy mistä on sen ostanut ja ostaa kotiinsa samanlaisen?

Vierailija
33/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa sinulle siitä olisi. Sehän on suora kehu työllesi, että tahtoo samanlaisen. En pysty mitenkään ymmärtämään logiikkaasi. Olisi toki aivan eri asia, mikäli jokin sinulle kuuluva hyöty jäisi kopioinnin vuoksi saamatta tai vaihtoehtoisesti sinulle aiheutuisi haittaa.

Tätä hommaa kai voisi verrata kukka-asetelmaan elikäs toteutin kotipuutarhaan 6 neliön "kuupuutarhan". Jos termi on jollekulle vieras niin kuupuutarha tarkoittaa sellaisista kasveista koottua aluetta, joka näyttää kesäillan pimetessä loistavan omaa valoa. Tunnelma on aika hauska sellaisessa. Siihen käytetään valkoisia kukkivia kasveja ja kirjavalehtisiä pensaita ja kasveja. No asiaan: Väänsin ihan tosissani kasviluettelon, ilmansuunnat, oheismateriaalit yms. yhden kevään aikana ja sitten piirsin useita suunnitelmia siitä, millaisenä toteutan haaveeni. Alkukesästä sitten kaivoin istutusalueen, hankin kasvit ja muut materiaalit ja loppukesästä paikka näytti jo siltä, että se on osa pihaa. Ja seuraavana keväänä naapuri teki samanlaisen kasveja, muotoa ja askelkivien materiaalia myöden. Kyllä täytyy sanoa, että ketutti ja ketuttaa raskaasti, vaikka tuosta ei koitunut sen pahemmin tulonmenetystä kuin muutakaan haittaa. En jaksa ymmärtää ihmisiä, jotka tekevät noin. Outoja ovat. 

Vierailija
34/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu aika paljon asiasta.

Onko vaikkapa se alhaista matkimista, jos näkee toisen kotona kivannäköisen esineen, kysyy mistä on sen ostanut ja ostaa kotiinsa samanlaisen?

Ei tuo mun mielestä ole sitä. Tässä tulee enemmänkin esiin luovan työn osuus eli suunnittelit ja toteutit jotakin ja sitten joku tuttu kopioi/varastaa idean sellaisenaan, vaikka työ olisi uniikki. Pinterest-ideat yms. ovat julkisia, joten niiden kopiointi sellaisenaan ei ole ongelma, mutta niistä johdettu uniikki työ taas on. Näin ymmärsin asian. 

Vierailija
35/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä hommaa kai voisi verrata kukka-asetelmaan elikäs toteutin kotipuutarhaan 6 neliön "kuupuutarhan". Jos termi on jollekulle vieras niin kuupuutarha tarkoittaa sellaisista kasveista koottua aluetta, joka näyttää kesäillan pimetessä loistavan omaa valoa. Tunnelma on aika hauska sellaisessa. Siihen käytetään valkoisia kukkivia kasveja ja kirjavalehtisiä pensaita ja kasveja. No asiaan: Väänsin ihan tosissani kasviluettelon, ilmansuunnat, oheismateriaalit yms. yhden kevään aikana ja sitten piirsin useita suunnitelmia siitä, millaisenä toteutan haaveeni. Alkukesästä sitten kaivoin istutusalueen, hankin kasvit ja muut materiaalit ja loppukesästä paikka näytti jo siltä, että se on osa pihaa. Ja seuraavana keväänä naapuri teki samanlaisen kasveja, muotoa ja askelkivien materiaalia myöden. Kyllä täytyy sanoa, että ketutti ja ketuttaa raskaasti, vaikka tuosta ei koitunut sen pahemmin tulonmenetystä kuin muutakaan haittaa. En jaksa ymmärtää ihmisiä, jotka tekevät noin. Outoja ovat. 

Ok. En pysty ymmärtämään, mutta mikäpä siinä. Toki ymmärrän sen, että fiksua olisi hyvän tavan mukaisesti kysyä, mutta että suuttumaan. Meillä ihmisillä on hyvin erilaiset temperamentit ja minä kun en oikeastaan suutu mistään, loukkaan luultavasti ihmisiä jatkuvasti, koska en ymmärrä, mikä kaikki suututtaa. Koen kuitenkin tämän asian suhteen olevan onnekas, sillä pääsen elämässäni selvästi helpommalla. Hyvän tuulisena elämä on mukavampaa.

Yleisesti ihmiset eivät juurikaan keksi mitään itse, vaan suurin osa on yhdistelmä muiden luomuksista. Joku kopioi iloisesti ikkunamallit toisen talosta, mutta saattaa rähistä kukka-asetelmansa kopioinnista itse. Voi ajatella, että ikkunat ovat vain pieni yksityiskohta kokonaisuudessa, mutta ei kenties ymmärrä, että se hänen kukka-asetelmansa voi olla jollekulle toiselle samalla tavalla vain pieni yksityiskohta kokonaisuudessa. Kaksoisstandardit ovat meillä kaikilla käytössä, usein huomaamatta. Esimerkki kukka-asetelmasta kuvitteellinen, kun sattui olevan täällä osana keskustelua.

Vierailija
36/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. En pysty ymmärtämään, mutta mikäpä siinä. Toki ymmärrän sen, että fiksua olisi hyvän tavan mukaisesti kysyä, mutta että suuttumaan. Meillä ihmisillä on hyvin erilaiset temperamentit ja minä kun en oikeastaan suutu mistään, loukkaan luultavasti ihmisiä jatkuvasti, koska en ymmärrä, mikä kaikki suututtaa. Koen kuitenkin tämän asian suhteen olevan onnekas, sillä pääsen elämässäni selvästi helpommalla. Hyvän tuulisena elämä on mukavampaa.

Yleisesti ihmiset eivät juurikaan keksi mitään itse, vaan suurin osa on yhdistelmä muiden luomuksista. Joku kopioi iloisesti ikkunamallit toisen talosta, mutta saattaa rähistä kukka-asetelmansa kopioinnista itse. Voi ajatella, että ikkunat ovat vain pieni yksityiskohta kokonaisuudessa, mutta ei kenties ymmärrä, että se hänen kukka-asetelmansa voi olla jollekulle toiselle samalla tavalla vain pieni yksityiskohta kokonaisuudessa. Kaksoisstandardit ovat meillä kaikilla käytössä, usein huomaamatta. Esimerkki kukka-asetelmasta kuvitteellinen, kun sattui olevan täällä osana keskustelua.

Mä taas en voi tajuta, ettet ymmärrä. Tuossa puutarhajutussahan on kopioitu idea, suunnitelmat, kasvit ja materiaalit ja toteutus eli ihan kaikki, mitä voi kopioida tuhansien muiden mahdollisuuksien joukosta. Tuskin tuommoiseen kuupuutarhaankaan ihan joka talossa törmää. Vaikuttaa sen verran uniikilta ratkaisulta. Sehän on luovan työn kopioimista ilman lupaa. Paperille laadittuna ja myytynä se on rahanarvoista tavaraa. Ihan samalla tavalla sillä kaikella on arvo, vaikka tekijä ei olekaan rahastanut sillä. 

Vierailija
37/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida olla luovalla alalla? Samalla tavalla luovan työn tulokset ovat mitattavissa kuin jonkun tavaran valmistus tai vaikka lääkärin työ. Kaikkea voidaan kopioida. Valmistetaan piraattituotteita tai joku puoskari esiintyy lääkärinä. Miltä oman ammattisi tuotosten kopioiminen sinusta tuntuisi?

Vierailija
38/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ärsyynnyn. Aikoinaan kun rakennettiin taloa, hölösuu mieheni meni kertomaan naapurin rakentajille kaikkea meidän aika uniikkejakin suunnitelmia. Kappas vaan kun naapurit kerkesi toteuttamaan ne järjestään ensin. Ihan pokkana vielä selittivät että oli ollut ensin eri suunnitelmat mutta tekivätkin sitten näin. Eihän me voitu sitten enää samoja tehdä perässä, ja nekin mitä tehtiin niin saatiin näiltä samoilta naapureilta naureskelua että onpas matkittu heitä. Joo, suutuin naapureille JA miehelle.

Vierailija
39/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juokse kylillä huutelemassa business-ideoitani tuttavilleni.

Vierailija
40/49 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tämän takia ei kannata kertoa kellekään mitään ideoitaan ennenkuin on ne itse toteuttanut.

Joillain on silti pokkaa. Tuttu tekee ristipistotöitä ja myy ja esittelee niitä somessa. Ideat ovat täysin kopioituja ulkomailta ja vuosia somessa olleilta käsityötileiltä, aivan identtiset kukat ja jopa käsiala joilla ne työt toteuttaa ovat kopioita. Kalliilla menevät kaupaksi, kymmeniä euroja pienestä työstä. Jokainen hänen tekemänsä kuva on otettu netistä muilta tileiltä lähes suorana ideana. En ole nähnyt että hän saisi mitään palautetta tästä vaikka ei missään mainitse inspiraation lähdettä. Viimeksi näin kun kauppasi tietokoneella tehtyjä kukkakuvia joiden alla melko kuuluisa elokuvasitaatti. Ei mitään mainintaa missään mistä teksti on, suurin osa ei varmasti tiedä lähdettä. Nerokasta toimintaa, ilman mitään omia ideoita tienannut tuhansia noilla.

Ihan vilpittömästi kysyn, mutta miksi ei saisi tehdä samanlaista ristipistotyötä kuin joku muu on tehnyt? Vähän niinkuin ei saisi tehdä samanlaisia villasukkia kuin joku muu?

Jotkut tekijänoikeudet ym. kyllä ymmärrän mutta tää on mun mielestä vähän sama kuin että joku tekisi vaikka hamahelmisydämen ja kieltäisi ketään tekemästä samanlaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme