Hoitajien keskipalkka on yli 3000 euroa. Ei sitä voi nostaa määrättömästi. Olisiko ratkaisu lisät pois ja peruspalkka kuntoon?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kukaan ei suostu tekemään pyhiä ja viikonloppuja jos siitä ei saa rahallista hyötyä. Minä en suostu enää vaikka saakin.
No lopettakaa sitten ruikutus että "lisiä ei voi laskea mukaan keskiansioon".
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kukaan ei suostu tekemään pyhiä ja viikonloppuja jos siitä ei saa rahallista hyötyä. Minä en suostu enää vaikka saakin.
Monella muullakin alalla työajat ovat mitä ovat. pyhäpäivä on vanhentunutta ajattelua. Olemme matkalla kohtia 24/7 yhteiskuntaa.
Yksi ratkaisu olisi hoitajien toimenkuvan tarkempi rajaaminen. Ei ole mitään järkeä, että sairaanhoitajille työnnetään toisaalta lääkärin tehtäviä ja sitten seuraavalla sekunnilla pitää suurinpiirtein siivota. Alalle lisää sairaala-apulaisia ja laitoshuoltajia tekemään tukitöitä. Sairaanhoitajat ovat ammattiryhmä, joille työnnetään vähän kaikenlaisia työtehtäviä sen kummemmin ajattelematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ruikuta kun en ole hoitoalalla enkä tee enää kolmivuoroa. Hoitajien palkan on noustava jotenkin, ja peruspalkan nostaminen on helpoin keino. Se nostaa myös päivävuoroa tekevien palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella muullakin alalla työajat ovat mitä ovat. pyhäpäivä on vanhentunutta ajattelua. Olemme matkalla kohtia 24/7 yhteiskuntaa.
Niin ovat, ja paskoista työajoista saa lisiä. 24/7 yhteiskunta on jo totta, mutta elämä painottuu silti edelleen virka-aikasysteemiin.
Esimerkiksi Postin yölisä on 2,60 euroa per vuoro.
Tuollaiseksi ne voidaan muuttaa.
Eiköhän tästä asiasta ole puhuttu jo ihan tarpeeksi. Ja jos se sua lohduttaa, niin ei tälläkään kertaa mikään muutu kuitenkaan hoitajien kohdalla.
Kaikkihan nuo lisät saavat. jotka tekevät iltatöitä, yötöitä, ja ovat töissä lauantaina ja sunnuntaina.
Vai luuleeko ap , että hoitajat ovat ainoita, jotka tekevät Suomessa vuorotöitä.
Lisät kuuluvat kaikille työlainsäädänössä se on säädetty.
Ja muut lisät ovat sitten työpaikkakohtaisia. Kuntapuoluella on ne kokemuslisät, eli ns. ikälisät jotka saa, kun on toiminut alalla tietyn määrän vuosia.
Ja sama on kuntapuolella lomissakin, mitä pitempään on ollu töissä, sitä pitemmän loman.
Pisin loma kuntapuolella on 38 päivää lomaa vuodessa. Ja se koskee kaikkia kuntatyöntekijöitä, ei yksin hoitajia.
Mua huvittaa tää ihmisten lapsellinen tapa laskea ansioista puhuessa kaikki lisät mukaan ja verrata sitten sen kolmivuorotyöläisen kolmea tonnia jonkun virastotyöaikaa tekevän paperinpyörittäjän kolmeen tonniin. Vuorolisät ovat erillistä korvausta siitä, että otat vastaan yötöiden aiheuttamat terveyshaitat, että olet viikonloppuisin ja juhlapyhinä pois läheistesi luota, että et näe ystäviäsi, koska olette vapaalla eri aikaan jne. Ylityölisä on jo korvausta siitä, että sulla ei ole käytännössä mitään elämää. Asia ei muutu mihinkään sillä kikkailulla, että sitä kolmea tonnia sanottaisiinkin peruspalkaksi, jos oletus on edelleen vuorotyö, josta ei maksettaisi erikseen.
[quote=Vierailija]Yksi ratkaisu olisi hoitajien toimenkuvan tarkempi rajaaminen. Ei ole mitään järkeä, että sairaanhoitajille työnnetään toisaalta lääkärin tehtäviä ja sitten seuraavalla sekunnilla pitää suurinpiirtein siivota. Alalle lisää sairaala-apulaisia ja laitoshuoltajia tekemään tukitöitä. Sairaanhoitajat ovat ammattiryhmä, joille työnnetään vähän kaikenlaisia työtehtäviä sen kummemmin ajattelematta. [/quote]
Tämä ja juuri tämä. Miten Suomessa on varaa pitää koulutettuja hoitajia tekemässä töitä liinavaatevarastossa ja pyyhkimässä lattiaa?
Kauhistuttaa katsoa tuota sairaaloiden tapaa kohdella hoitajia, ei yhtään ihmettele, että ovat kyllästyneet.
Ei todella olla lähelläkään 24/7 yhteiskuntaa. Sen huomaa kun nouset hoitajana lapsiperheen joulupöydästä ja lähdet ajamaan pitkin autioita katuja töihin.
Virastot, neuvolat, koulut, hammaslääkäriasemat pyörii vain virka-aikana.
Se jos mäkkärin autokaista on 24/7 ei tee koko yhteiskunnasta 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Postin yölisä on 2,60 euroa per vuoro.
Tuollaiseksi ne voidaan muuttaa.
Ovat eri työehtosopimusen piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä lopeteta. Minä taas tekisin vaikka pelkkää pyhää ja yötä, mutta kun niitä ei riitä jaettavaksi yli sadan sh:n osastolla kuin aina silloin tällöin.
Onko sinusta riittävä, että teen kolmenkymmenen vuoden työkokemuksella erikoissairaanhoidossa leikkausosastolla peruspalkalla 2600e/kk + huikeat täydet ikälisät 210e/kk. Ja silloin tällöin, listasta riippuen tulee vuorolisiä 0 - 400e/kk?
Joten jos vuorolisät lopetettaisiin, niin sitten loppuisi vuorojen teko kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Mua huvittaa tää ihmisten lapsellinen tapa laskea ansioista puhuessa kaikki lisät mukaan ja verrata sitten sen kolmivuorotyöläisen kolmea tonnia jonkun virastotyöaikaa tekevän paperinpyörittäjän kolmeen tonniin. Vuorolisät ovat erillistä korvausta siitä, että otat vastaan yötöiden aiheuttamat terveyshaitat, että olet viikonloppuisin ja juhlapyhinä pois läheistesi luota, että et näe ystäviäsi, koska olette vapaalla eri aikaan jne. Ylityölisä on jo korvausta siitä, että sulla ei ole käytännössä mitään elämää. Asia ei muutu mihinkään sillä kikkailulla, että sitä kolmea tonnia sanottaisiinkin peruspalkaksi, jos oletus on edelleen vuorotyö, josta ei maksettaisi erikseen.
Nuo lisät ovat tällä hetkellä kohtuuttoman suuria. Lasketaan lisiä ja nostetaan peruspalkkaa. Problem solved.
Ratkaisu olisi se, että nämä hoitajataustaiset hoito"tieteen" maisterit ja tohtorit otettaisiin kiireen vilkkaa pois johtajien paikoilta, ja tilalle palkattaisiin henkilöjohtamisen hallitsevia miehiä. Nykyisellään hoitajien työyhteisöt ovat niin sairaita kyttäys- ja kantelupaikkoja, ettei niitä mikään raha muuta houkutteleviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä lopeteta. Minä taas tekisin vaikka pelkkää pyhää ja yötä, mutta kun niitä ei riitä jaettavaksi yli sadan sh:n osastolla kuin aina silloin tällöin.
Onko sinusta riittävä, että teen kolmenkymmenen vuoden työkokemuksella erikoissairaanhoidossa leikkausosastolla peruspalkalla 2600e/kk + huikeat täydet ikälisät 210e/kk. Ja silloin tällöin, listasta riippuen tulee vuorolisiä 0 - 400e/kk?
Joten jos vuorolisät lopetettaisiin, niin sitten loppuisi vuorojen teko kokonaan.
Yli 3000 eur kk. Kyllä se on mielestäni ihan hyvä palkka.
Hoitajilla lienee ns.tasapalkka eli työnkuvasta riippumatta palkka on sama (teet sitten työtäsi ajanvarauksen puhelinpalvelussa, palvelukodissa, psykiatrian psykoosityöryhmässä tai teholla). Eikö palkka voisi joustaa ylöspäin, kun työssä vaaditaan erityisosaamista? Kannattaisi kehittää sairaanhoitajille oikeita urapolkuja erikoistumisineen ja sitä kautta (osalle) parempi palkka. Kaikki eivät saisi suurta paljankorotusta, mutta ahkerimmat ja taitavimmat saisivat - ja se olisi ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo lisät ovat tällä hetkellä kohtuuttoman suuria. Lasketaan lisiä ja nostetaan peruspalkkaa. Problem solved.
Voisitko vielä tarkentaa, minkä ongelman mielestäsi ratkaisit? Se ei nimittäin luultavasti auennut kenellekään muulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 3000 eur kk. Kyllä se on mielestäni ihan hyvä palkka.
Onko sulla pitkäkin työkokemus leikkaussalisairaanhoitajan työstä jotta pystyt arvioimaan työn vaativuus vs palkka?