Hoitajien keskipalkka on yli 3000 euroa. Ei sitä voi nostaa määrättömästi. Olisiko ratkaisu lisät pois ja peruspalkka kuntoon?
Kommentit (68)
Disinformaatiota. Oma palkkani on iha hoitajien kärkipäästä ja se on vähän yli 2700€. Senttiäkään tuon päälle ei tule vuorolisiä, koska en tee minuuttiakaan töitä virka-ajan ulkopuolella. Normaalit lomarahat yms. saan kuten muutkin työntekijät, eikä se enää paljon edes poikkea yksityisen puoelen eduista, koska Sipilä leikkasi lomarahoja. Kesäloma on viisi viikkoa, eli viion pidempi kuin yksityisellä puolella. En ole niin vanha että olisin saanut niitä vanhoja pidempiä lomaetuja.
Tätä olen alusta asti sanonut, peruspalkkaan vaikka 10-20% korotus, lisiin 20-30% leikkaus.
Noin suunnilleen, niin että vuoro ja vkl töitä tekevät saisi edelleen sen saman 4000€ palkan mutta pelkissä päivätöissä ilman lisiä oleva saisi 2500-> 2750 ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen alusta asti sanonut, peruspalkkaan vaikka 10-20% korotus, lisiin 20-30% leikkaus.
Noin suunnilleen, niin että vuoro ja vkl töitä tekevät saisi edelleen sen saman 4000€ palkan mutta pelkissä päivätöissä ilman lisiä oleva saisi 2500-> 2750 ainakin.
Ja tämä kannustaisi edelleen todella paljon tekemään vuoro ja vkl töitä vaikka heille ei juuri nousisi palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kukaan ei suostu tekemään pyhiä ja viikonloppuja jos siitä ei saa rahallista hyötyä. Minä en suostu enää vaikka saakin.
No lopettakaa sitten ruikutus että "lisiä ei voi laskea mukaan keskiansioon".
Eikä lopeteta. Minä taas tekisin vaikka pelkkää pyhää ja yötä, mutta kun niitä ei riitä jaettavaksi yli sadan sh:n osastolla kuin aina silloin tällöin.
Onko sinusta riittävä, että teen kolmenkymmenen vuoden työkokemuksella erikoissairaanhoidossa leikkausosastolla peruspalkalla 2600e/kk + huikeat täydet ikälisät 210e/kk. Ja silloin tällöin, listasta riippuen tulee vuorolisiä 0 - 400e/kk?
Joten jos vuorolisät lopetettaisiin, niin sitten loppuisi vuorojen teko kokonaan.
Yli 3000 eur kk. Kyllä se on mielestäni ihan hyvä palkka.
Jos palkka on mielestäsi hulppea, voit mennä ihan itse kokeilemaan, minkälaista on tehdä vastuullista kolmivuorotyötä vuodesta toiseen ja arvioida sen jälkeen, miten esimerkiksi kasaantuvien terveyshaittojen pitäisi näkyä lompakossa.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajilla lienee ns.tasapalkka eli työnkuvasta riippumatta palkka on sama (teet sitten työtäsi ajanvarauksen puhelinpalvelussa, palvelukodissa, psykiatrian psykoosityöryhmässä tai teholla). Eikö palkka voisi joustaa ylöspäin, kun työssä vaaditaan erityisosaamista? Kannattaisi kehittää sairaanhoitajille oikeita urapolkuja erikoistumisineen ja sitä kautta (osalle) parempi palkka. Kaikki eivät saisi suurta paljankorotusta, mutta ahkerimmat ja taitavimmat saisivat - ja se olisi ihan oikein.
Palkoissa on tehtäväkohtainen lisä vaativuuden mukaan, mutta se on naurettavan pieni ja ero helpon ja vaativan tehtävän välillä taitaa olla noin 200€/kk. Olen samaamieltä että hoitotyön palkkaeroja tulisi kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kukaan ei suostu tekemään pyhiä ja viikonloppuja jos siitä ei saa rahallista hyötyä. Minä en suostu enää vaikka saakin.
Eikä lopeteta. Minä taas tekisin vaikka pelkkää pyhää ja yötä, mutta kun niitä ei riitä jaettavaksi yli sadan sh:n osastolla kuin aina silloin tällöin.
Onko sinusta riittävä, että teen kolmenkymmenen vuoden työkokemuksella erikoissairaanhoidossa leikkausosastolla peruspalkalla 2600e/kk + huikeat täydet ikälisät 210e/kk. Ja silloin tällöin, listasta riippuen tulee vuorolisiä 0 - 400e/k
Joten jos vuorolisät lopetettaisiin, niin sitten loppuisi vuorojen teko kokonaan.
Kiinnostavaa kuinka joillain työpaikoilla voi vaan ilmoittaa ettei ota kuin päivätöitä. Miten kävisi muilla vuorotyöaloilla? Voiko poliisi sanoa et sori mut ei yöt nappaa eikä viikonloput?
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien lisäthän ovat aika hyviä. Yölisä on 40% palkasta ja tämä on aikoinaan perustunut pitkälti siihen että sitä ei ole maksettu rahan, vaan se maksettu aikahyvityksenä, eli se on lyhentänyt työaikaa. Nyt vaan on hoitajapula mennut sellaiseksi, että noita hyvityksiä ei voida enää antaa työajanlyhennyksenä, vaan ne on pakko maksaa rahana.
Omasta mielestäni vuorolisiä voitaisiin pienentää ja siirtää euromääräisesti peruspalkkaan. Samoin tehtäväkohtaisia ja hekilökohtaisia palkkanlisiä tulisi porrastaa nykyistä enemmän ja saada suuremmat palkkaerot eri tehtävien välille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinusta riittävä, että teen kolmenkymmenen vuoden työkokemuksella erikoissairaanhoidossa leikkausosastolla peruspalkalla 2600e/kk + huikeat täydet ikälisät 210e/kk. Ja silloin tällöin, listasta riippuen tulee vuorolisiä 0 - 400e/k
Kiinnostavaa kuinka joillain työpaikoilla voi vaan ilmoittaa ettei ota kuin päivätöitä. Miten kävisi muilla vuorotyöaloilla? Voiko poliisi sanoa et sori mut ei yöt nappaa eikä viikonloput?
Ei työntekijä voi noin vain valita työvuorojaan. Mutta kun lisät ovat hyviä niin tässä tapahtuu vapaaehtoista valikoitumista. Jotkut haluavat tehdä öitä ja viikonloppuja, kun taas toiset eivät halua ja jos tämä on vapaaehtoista, niin sitä voidaan hyödyntää tyvuorosuunnittelussa. Jos lisät pienenee, niin vapaaehtoinen vuoronvaihto vähenee ja epämieluisiin vuoroihin joutuvat alkavat luonnollisesti hakeutua muualle töihin tai sitten ehkä haetaan työterveydestä terveyden perusteella vapautusta eisim. yövuoroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sore-alallakin työt kuitenkin painottuu sinne virka-aikaam, iltaisin, öisin ja viikonloppuisin on työvoiman tarve pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Postin yölisä on 2,60 euroa per vuoro.
Tuollaiseksi ne voidaan muuttaa.
Ovat eri työehtosopimusen piirissä.
Ja hoitajien työehtosopimusta yritetään tällä lakolla kirjoittaa uusiksi. Ei mikään estä neuvottelijoita sopimasta yövuorolisästä pienempää, jos sillä saadaan hoitajille mieluinen peruspalkka rahoitettua.
"Kun Suomessa ei ole nyt varaa maksaa sairaanhoitajille yhtä hyviä palkkoja kuin Ruotsissa, juurisyyt ovat vahvan markan politiikassa ja jäsenyydessämme euroalueessa."
https://www.paavovayrynen.fi/2022/04/03/voiko-vitutukseen-kuolla/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä kannustaisi edelleen todella paljon tekemään vuoro ja vkl töitä vaikka heille ei juuri nousisi palkka.
Eihän osa halua nykyisilläkään korvauksilla tehdä yövuoroja tai viikonloppuja ja jos korvauksen huononisi, niin niitä olisi yhä enemmän, joiden mielestä korvaus ei vastaa vapaa-ajan menetystä. Nämä ikävät työajat ovat yleensä sitä aikaa milloin muu perhe on vapaalla tai kaverit harrastamassa tai juhlimassa tms.
Vierailija kirjoitti:
"Kun Suomessa ei ole nyt varaa maksaa sairaanhoitajille yhtä hyviä palkkoja kuin Ruotsissa, juurisyyt ovat vahvan markan politiikassa ja jäsenyydessämme euroalueessa."
Maksuhaluttomuushan tässä vain vaivaa. Kyllä meillä on varaa korjata hoitoalan palkkaus jos halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu olisi se, että nämä hoitajataustaiset hoito"tieteen" maisterit ja tohtorit otettaisiin kiireen vilkkaa pois johtajien paikoilta, ja tilalle palkattaisiin henkilöjohtamisen hallitsevia miehiä. Nykyisellään hoitajien työyhteisöt ovat niin sairaita kyttäys- ja kantelupaikkoja, ettei niitä mikään raha muuta houkutteleviksi.
Sekö toisi hyvän ilmapiirin, että olisi yksi mies ja loput naisia?
Ainakin paremman kuin se että on pelkkiä naisia. Työilmapiiri on yleensä suoraan verrannollinen miesten osuuteen. Tosin 99% ja 100% välillä on valtava harppaus.
Onko palkka ollut salaisuus siinä vaiheessa, kun on lähtenyt opiskelemaan alaa?
Vierailija kirjoitti:
Onko palkka ollut salaisuus siinä vaiheessa, kun on lähtenyt opiskelemaan alaa?
Koska tämä vammainen mitäs läksit-jankutus loppuu?
Palkka ei varmaankaan ole ollut salaisuus alalle lähtiessä, mutta jonkun on jossain vaihessa noustava barrikadeille jotta se olisi tulevaisuudessa erilainen.
Suomalaiset tuhosivat markan, eikö eurokaan näytä suomalaisten käsissä kestävän!
Korjattuna: Suomalaiset tuhosivat markan, eikä eurokaan näytä suomalaisten käsissä kestävän!
Sekö toisi hyvän ilmapiirin, että olisi yksi mies ja loput naisia?