Miten reagoisitte jos teidät pakotettaisiin takapenkille?
Tämän aamun tilanne:
Riitelin miehen kanssa autossa siitä, että hän oli huutanut minulle, koska olin häirinnyt häntä puhumalla kun hän teki työjuttua.
Riidan aikana olin rauhallinen, en huutanut, yritin kertoa, että minulle tuli paha mieli kun en ollut tarkoittanut mitään pahaa enkä ollut edes tiennyt hänen tekevän työjuttua (en nähnyt läppärin näyttöä). Mies oli vahvasti sitä mieltä, että olin tahallaan ärsyttänyt häntä, kun sanoin "kuulitsä?", kun mies ei vastannut tai reagoinut kertomaani asiaan (asia oli ilouutinen, olin saanut myönteisen päätöksen eräässä asiassa).
Lopulta kun riita junnasi paikoillaan (mies syytti tahallisesta ärsyttämisestä, itse kielsin ärsyttäneeni tahallaan), sanoin, että voidaanko vaan olla loppumatka hiljaa, koska tällainen riitely on kuluttavaa.
Mies pysäytti auton moottoritien varteen ja sanoi, että voin mennä takapenkille olemaan hiljaa. Sanoin, etten halua mennä ja että voin puhua jos se on siitä kiinni. Mies kuitenkin pysyi kannassaan ja sanoi, ettei tämä on hänen autonsa eikä se liiku, mikäli en suostu menemään.
No, pakkohan sitä oli mennä. Muuten olisin myöhästynyt.
Nyt meillä on uusi riidanaihe. Minä olen sitä mieltä, että miehen käytös oli kyykyttämistä ja vallankäyttöä. Kun menin takapenkille, oli tosi alistettu olo. Mies taas sanoo, että koska halusin olla hiljaa, hän ajatteli, että mun on parempi mennä takapenkille, että me ollaan selkeästi eri tiloissa ja voidaan sitten paremmin olla hiljaa. Ja että kyseessä ei ollut mikään alistaminen ja mulla on päässä vikaa, jos tulkitsen tilanteen niin.
Haluaisinkin kysyä, että miten te toimisitte vastaavanlaisessa tilanteessa? Suuttuisitteko, vai antaisitteko olla? Oonko mä ylireagoija, kun tuntuu siltä, etten pääse yli siitä pahasta mielestä, joka tosta takapenkille pakottamisesta tuli?
Kommentit (91)
53,
Syy ulos heittämiseen oli se, etten suostunut näyttämään tekstareitani. Kännykässä ei ollut mitään muiden miesten viestejä, mutta ihan periaatteesta kieltäydyin, kun ajattelin, että jos yhden kerran annan periksi niin sitten seuraavaksi pitää antaa kaikki tunnukset.
Ap
56, tottakai pitää vahinkoa pyytää anteeksi, mutta tarkoitin, että pitäisikö myöntää, että on tehnyt tahallaan, vaikkei olisi ja siis pyytää anteeksi, että on tahallaan tehnyt. Ok, tosi huono esimerkki :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:29"]
Niin varmaankin haen täältä vahvistusta sille, että voisin erota.
Viestijä 50, miksi pahan mielen esiin tuominen on lapsekasta höttöä? En mielestäni vaatinut anteeksipyyntöä (vaikka olishan se ollut kiva), mutta jos minua syytetään siitä, että olen tahallaan halunnut ärsyttää, vaikken ole, jankutan kyllä asiasta. Ja kyllähän myös mies jankutti.
Mieti, jos joku väittäisi esimerkiksi, että olet vaikka tahallaan rikkonut jotain, vaikka kyseessä oli vahinko? Antaisitko olla ja pyytäisit anteeksi, vai toisitko esiin, ettei teko ollut tahallinen?
Mielestäni oma tapani riidellä oli rakentava. En syyttänyt miestä siitä, että hän huusi. Ymmärsin, että hänellä on stressiä, mutta toin esille, että hänen käytöksensä loukkasi. Miehen vastaus tähän oli, että "tahallaan ärsytit puhumalla". Eli mielestäni mies ei tullut vastaan.
Kun sitten ehdotin, että voisimme lopettaa jankutuksen, jouduin takapenkille.
Ap
[/quote]
Tietenkin pyytäisin anteeksi, jos rikkoisin jotain, olipa teko vahinko tai tahallinen! Eikö muka jokainen toimisi niin?
Minun mielestäni sinun tapasi riidellä ei ole rakentava vaan pelkästään ärsyttävä. Palaat jo menneisiin asioihin selittäen, miten sinusta tuntuu pahalta miettimättä sitä, että et vie asiaa lainkaan eteenpäin vaan päinvastoin jäät jankkaamaan omaa asiaasi. Ei tuossa ole mitään rakentavaa!
Mitä itse tekisit, jos mies nostaisi esille, miten hänelle tuli paha mieli, kun häiritsit työntekoa. Ja mies toistaisi sen uudestaan ja uudestaan, vaikka sanoisit, että eikö asiaa jo käsitelty. Montako kertaa mies saisi palata siihen, että sinä loukkasit häntä häiritsemällä ja nyt on suru puserossa? Sata kertaa? Tuhat kertaa? Vai tulisiko sinulle jossain vaiheessa raja vastaan?
Vai pitäisi ap:n vielä jonkun mielestä pyytää anteeksi samalla kun nöyränä könyää kesken matkaa takapenkille? Juu...voisi vielä nuolla miehen kengät ja imeä palleja niin tulisi selväksi kuka määrää ja mitä.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:38"]53,
Syy ulos heittämiseen oli se, etten suostunut näyttämään tekstareitani. Kännykässä ei ollut mitään muiden miesten viestejä, mutta ihan periaatteesta kieltäydyin, kun ajattelin, että jos yhden kerran annan periksi niin sitten seuraavaksi pitää antaa kaikki tunnukset.
Ap
[/quote]
Joo, se on sairas se mies. Ei tuosta mitään tule. Tähän sopisi vielä hyvin että haukkuu exäänsä sinulle ja perustelee exän tekemisillä sitä miksi esim. sinun pitäisi näyttää tekstarit ja sähköpostit. Kontrollifriikki hullu.
57, voi joskus pyytää anteeksi, vaikkei olisi tehnyt mitään. Mutta jos tilanteet menevät usein näin: mies käyttäytyy huonosti/loukkaavasti -> minä loukkaannun -> mies suuttuu loukkaantumisesta, syyttää minua jostain toisesta asiasta -> minä pyydän anteeksi toista asiaa, mies ei pyydä anteeksi mitään, alkaa tollainen pikkuhiljaa rasittaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:45"]57, voi joskus pyytää anteeksi, vaikkei olisi tehnyt mitään. Mutta jos tilanteet menevät usein näin: mies käyttäytyy huonosti/loukkaavasti -> minä loukkaannun -> mies suuttuu loukkaantumisesta, syyttää minua jostain toisesta asiasta -> minä pyydän anteeksi toista asiaa, mies ei pyydä anteeksi mitään, alkaa tollainen pikkuhiljaa rasittaa.
Ap
[/quote]
Sä olet aivan oikeassa. Menetät itseluottamuksen tuossa sairaassa suhteessa.
63, Luulen, että sinulla on ollut joskus huono suhde, jossa toinen osapuoli on käyttäytynyt kuvaamallasi tavalla. Itse en tunnista meidän tilannetta tekstistäsi. Nyt voit sanoa tietenkin, että olen sokea omalle käytökselleni.
Ap
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:29"]
Niin varmaankin haen täältä vahvistusta sille, että voisin erota.
Viestijä 50, miksi pahan mielen esiin tuominen on lapsekasta höttöä? En mielestäni vaatinut anteeksipyyntöä (vaikka olishan se ollut kiva), mutta jos minua syytetään siitä, että olen tahallaan halunnut ärsyttää, vaikken ole, jankutan kyllä asiasta. Ja kyllähän myös mies jankutti.
Mieti, jos joku väittäisi esimerkiksi, että olet vaikka tahallaan rikkonut jotain, vaikka kyseessä oli vahinko? Antaisitko olla ja pyytäisit anteeksi, vai toisitko esiin, ettei teko ollut tahallinen?
Mielestäni oma tapani riidellä oli rakentava. En syyttänyt miestä siitä, että hän huusi. Ymmärsin, että hänellä on stressiä, mutta toin esille, että hänen käytöksensä loukkasi. Miehen vastaus tähän oli, että "tahallaan ärsytit puhumalla". Eli mielestäni mies ei tullut vastaan.
Kun sitten ehdotin, että voisimme lopettaa jankutuksen, jouduin takapenkille.
Ap
[/quote]
Tietenkin pyytäisin anteeksi, jos rikkoisin jotain, olipa teko vahinko tai tahallinen! Eikö muka jokainen toimisi niin?
Minun mielestäni sinun tapasi riidellä ei ole rakentava vaan pelkästään ärsyttävä. Palaat jo menneisiin asioihin selittäen, miten sinusta tuntuu pahalta miettimättä sitä, että et vie asiaa lainkaan eteenpäin vaan päinvastoin jäät jankkaamaan omaa asiaasi. Ei tuossa ole mitään rakentavaa!
Mitä itse tekisit, jos mies nostaisi esille, miten hänelle tuli paha mieli, kun häiritsit työntekoa. Ja mies toistaisi sen uudestaan ja uudestaan, vaikka sanoisit, että eikö asiaa jo käsitelty. Montako kertaa mies saisi palata siihen, että sinä loukkasit häntä häiritsemällä ja nyt on suru puserossa? Sata kertaa? Tuhat kertaa? Vai tulisiko sinulle jossain vaiheessa raja vastaan?
[/quote]
Joku näköjään jo vastasi puolestani. Kyllä se sopii, samaa olin itsekin aikeissa kirjoittaa.
Kun ottaa huomioon, että totuus on jossain sinun ja miehen tarinoiden välimailla emmekä tiedä, mikä miehen näkemys on, on silti aivan selvää, että sinä pyrit kaluamaan asian viimeistä atomia myöten. Miehelle riittää selvästi vähempikin, eikä hän halua pyydellä anteeksi alkuperäistä riidan aihetta kovin monta kertaa, saati sitten sinun kehittämääsi jatkoriitaa. Ja anteeksipyyntöähän sinä häneltä olet tiristämässä - vai mikä muu sinulle kelpaisi kuin se, että mies antaa sinun pitää pääsi ja myöntyy? "Paha mieli" taas on lasten ilmaus, joka ei sovi aikuisen suuhun. Sitä kyllä käytetään juuri tuollaisissa valtataisteluasemissa, joita sinä mielelläsi rakentelet.
Mies näkyy kyllästyneen sinuun. Lähde ihan suosiolla ja vähin äänin, hyödytte siitä kumpikin.
Nro 50
69, ei mies missään vaiheessa pyytänyt anteeksi alkuperäistä riidan aihetta. Jatkoriidan kehitti kyllä mies. Itse olin valmis hautaamaan keskustelun, mutta hän halusi laittaa takapenkille. Kyllähän jokainen tietää, että toisen pakottaminen ja nöyryyttäminen on riidan haastamista.
Siinä saatat olla oikeassa, että mies näkyy kyllästyneen ja kohtelee siksi huonosti.
Ap
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:04"]
Sä olet kirjoittanut tästä aikaisemminkin ja minulle on tullut se käsitys, että olet todella hankala ihminen. On rasittavaa elää kaltaisesi ihmisen kanssa, joka tekee pienistä asioista hirveitä ongelmia, pyrkii puhumalla selvittämään olemattomat ongelmat eli jankkaa ja jankkaa niin kauan, että saa toisen hermostumaan. Silloin voi nostaa esiin marttyyrinkruununsa ja tirauttaa kyyneleen, että kun minä vain halusin sanoa, että nyt tuli paha mieli.
Entä jos opettelisit sanomaan asiasi kerralla, toistamatta. Sinä puhut miehelle kesken työnteon, mies ärähtää sinulle ja siinä vaiheessa sanot napakasti, että anteeksi, etä tiennyt että teet töitä. Ja asia jää siihen! Ei tarvitse ottaa sitä uudestaan esille, koska molempien osapuolten kanta tuli jo selville.
[/quote]
Samaa mieltä. Itsellänikin on taipumusta raivostuttaa toiset jankkaamisella ja yritän päästä siitä eroon. Myös toisen ajaessa ei ole hyvä riidellä, kun pitäisi keskittyä siihen ajamiseen. Siksi on varmaan käskenyt taakse, ettei aiheudu vaaraa liikenteelle.
Motarille ei saa pysähtyä. Aikuiset osaa olla hiljaa ilman sitäki. Kyseenalaista on myös laittaa toinen yön selkään. Ite ajattelisin et fool me once, your mistake, fool me twice, my mistake. Eli ei enää kolmatta. En ottais enää yhteyttä. Jos on tavaroita tmv puolin ja toisin ni voinee palautella kun on vähän tunteet viilenneet. Voit myös opetella antaan toiselle tilaa js riitelen rakentavasti, koska näihin tarvitaan aina kaks, mut minusta miehen käytös on jo liikaa. Se mikä on sulle liikaa sä määrittelet itse.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:04"]
Sä olet kirjoittanut tästä aikaisemminkin ja minulle on tullut se käsitys, että olet todella hankala ihminen. On rasittavaa elää kaltaisesi ihmisen kanssa, joka tekee pienistä asioista hirveitä ongelmia, pyrkii puhumalla selvittämään olemattomat ongelmat eli jankkaa ja jankkaa niin kauan, että saa toisen hermostumaan. Silloin voi nostaa esiin marttyyrinkruununsa ja tirauttaa kyyneleen, että kun minä vain halusin sanoa, että nyt tuli paha mieli.
Entä jos opettelisit sanomaan asiasi kerralla, toistamatta. Sinä puhut miehelle kesken työnteon, mies ärähtää sinulle ja siinä vaiheessa sanot napakasti, että anteeksi, etä tiennyt että teet töitä. Ja asia jää siihen! Ei tarvitse ottaa sitä uudestaan esille, koska molempien osapuolten kanta tuli jo selville.
[/quote]
Samaa mieltä. Itsellänikin on taipumusta raivostuttaa toiset jankkaamisella ja yritän päästä siitä eroon. Myös toisen ajaessa ei ole hyvä riidellä, kun pitäisi keskittyä siihen ajamiseen. Siksi on varmaan käskenyt taakse, ettei aiheudu vaaraa liikenteelle.
[/quote]
Minkälaisella ihmisellä tulee edes mieleen käskeä toinen takapenkille? Ja liikenteen vaarantamista on pysähdellä moottoritiellä.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:04"] Sä olet kirjoittanut tästä aikaisemminkin ja minulle on tullut se käsitys, että olet todella hankala ihminen. On rasittavaa elää kaltaisesi ihmisen kanssa, joka tekee pienistä asioista hirveitä ongelmia, pyrkii puhumalla selvittämään olemattomat ongelmat eli jankkaa ja jankkaa niin kauan, että saa toisen hermostumaan. Silloin voi nostaa esiin marttyyrinkruununsa ja tirauttaa kyyneleen, että kun minä vain halusin sanoa, että nyt tuli paha mieli. Entä jos opettelisit sanomaan asiasi kerralla, toistamatta. Sinä puhut miehelle kesken työnteon, mies ärähtää sinulle ja siinä vaiheessa sanot napakasti, että anteeksi, etä tiennyt että teet töitä. Ja asia jää siihen! Ei tarvitse ottaa sitä uudestaan esille, koska molempien osapuolten kanta tuli jo selville. [/quote] Samaa mieltä. Itsellänikin on taipumusta raivostuttaa toiset jankkaamisella ja yritän päästä siitä eroon. Myös toisen ajaessa ei ole hyvä riidellä, kun pitäisi keskittyä siihen ajamiseen. Siksi on varmaan käskenyt taakse, ettei aiheudu vaaraa liikenteelle. [/quote] Minkälaisella ihmisellä tulee edes mieleen käskeä toinen takapenkille? Ja liikenteen vaarantamista on pysähdellä moottoritiellä.
[/quote]Sellaisella, jolla on hermot mennyt. Eikä olisi tarvinnut käskeä, jos toinen ei olisi nalkuttanut vieressä. Moottoritiellä pysähtyminen oli kyllä todella urpoa, mutta niin on kuskin häiritseminenkin.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:04"] Sä olet kirjoittanut tästä aikaisemminkin ja minulle on tullut se käsitys, että olet todella hankala ihminen. On rasittavaa elää kaltaisesi ihmisen kanssa, joka tekee pienistä asioista hirveitä ongelmia, pyrkii puhumalla selvittämään olemattomat ongelmat eli jankkaa ja jankkaa niin kauan, että saa toisen hermostumaan. Silloin voi nostaa esiin marttyyrinkruununsa ja tirauttaa kyyneleen, että kun minä vain halusin sanoa, että nyt tuli paha mieli. Entä jos opettelisit sanomaan asiasi kerralla, toistamatta. Sinä puhut miehelle kesken työnteon, mies ärähtää sinulle ja siinä vaiheessa sanot napakasti, että anteeksi, etä tiennyt että teet töitä. Ja asia jää siihen! Ei tarvitse ottaa sitä uudestaan esille, koska molempien osapuolten kanta tuli jo selville. [/quote] Samaa mieltä. Itsellänikin on taipumusta raivostuttaa toiset jankkaamisella ja yritän päästä siitä eroon. Myös toisen ajaessa ei ole hyvä riidellä, kun pitäisi keskittyä siihen ajamiseen. Siksi on varmaan käskenyt taakse, ettei aiheudu vaaraa liikenteelle. [/quote] Minkälaisella ihmisellä tulee edes mieleen käskeä toinen takapenkille? Ja liikenteen vaarantamista on pysähdellä moottoritiellä.
[/quote]Sellaisella, jolla on hermot mennyt. Eikä olisi tarvinnut käskeä, jos toinen ei olisi nalkuttanut vieressä. Moottoritiellä pysähtyminen oli kyllä todella urpoa, mutta niin on kuskin häiritseminenkin.
[/quote]
No toivottavasti ap jättää miehen niin mies voi etsiä sellaista seuraa joka osaa lukea ajatuksia ja tietää milloin ei saa puhua.
En olisi suostunut menemään. Olisin jäänyt motarinvarteen sitten. Kun sieltä olisin pois päässyt niin olisin miehen jättänyt. Jos päästät sen ku koira veräjästä niin se tulee toistumaan ja luultavasti pahenee.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:13"] [quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 11:04"] Sä olet kirjoittanut tästä aikaisemminkin ja minulle on tullut se käsitys, että olet todella hankala ihminen. On rasittavaa elää kaltaisesi ihmisen kanssa, joka tekee pienistä asioista hirveitä ongelmia, pyrkii puhumalla selvittämään olemattomat ongelmat eli jankkaa ja jankkaa niin kauan, että saa toisen hermostumaan. Silloin voi nostaa esiin marttyyrinkruununsa ja tirauttaa kyyneleen, että kun minä vain halusin sanoa, että nyt tuli paha mieli. Entä jos opettelisit sanomaan asiasi kerralla, toistamatta. Sinä puhut miehelle kesken työnteon, mies ärähtää sinulle ja siinä vaiheessa sanot napakasti, että anteeksi, etä tiennyt että teet töitä. Ja asia jää siihen! Ei tarvitse ottaa sitä uudestaan esille, koska molempien osapuolten kanta tuli jo selville. [/quote] Samaa mieltä. Itsellänikin on taipumusta raivostuttaa toiset jankkaamisella ja yritän päästä siitä eroon. Myös toisen ajaessa ei ole hyvä riidellä, kun pitäisi keskittyä siihen ajamiseen. Siksi on varmaan käskenyt taakse, ettei aiheudu vaaraa liikenteelle. [/quote] Minkälaisella ihmisellä tulee edes mieleen käskeä toinen takapenkille? Ja liikenteen vaarantamista on pysähdellä moottoritiellä. [/quote]Sellaisella, jolla on hermot mennyt. Eikä olisi tarvinnut käskeä, jos toinen ei olisi nalkuttanut vieressä. Moottoritiellä pysähtyminen oli kyllä todella urpoa, mutta niin on kuskin häiritseminenkin. [/quote] No toivottavasti ap jättää miehen niin mies voi etsiä sellaista seuraa joka osaa lukea ajatuksia ja tietää milloin ei saa puhua.
[/quote]
Hei haloo, itsestäänselvää, että ajon aikana keskitytään johonkin muuhun kuin nalkuttavaan akkaan. Älä ole marttyyri.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 10:40"]
Kaikissa parisuhteissa tulee vaihe, jolloin taistellaan vallasta. Sen yli pitäisi päästä niin että kumpikin on tyytyväinen ja kommunikoidaan rakentavasti. Fiksumpi osaa alkaa rakentavampaan vuorovaikutukseen. Ei tietenkään tarvi alistua kynnysmatoksi. Mutta pyrkiä vähentämään arvovaltakiistoja
[/quote]
Öö ei todellakaan tule. Hyvissä parisuhteissa ei ole tarvetta valtataisteluille ollenkaan, koska toimitaan tiiminä yhteisen hyvä puolesta.
[/quote]
Kyllä tulee. Useimmiten se kuitenkin ratkeaa rakentavasti.
Ihmisten välillä on aina valtasuhde. Parisuhteessa ratkeaa mieluiten tasapuoliseen kunnioitukseen
Ap, oletko ollut tämän aamuisen episodin jälkeen yhteydessä miehen kanssa? Jos tuollaista käytöstä ei pyydä anteeksi niin se on kyllä niin anteeksiantamatonta käytöstä mielestäni että sen jälkeen ei suhdetta voi jatkaa. Onneksi ette asu yhdessä.
Jos sulla ei ole mitään (arvokkaita) tavaroita miehen luona niin eiköhän se olisi paras vaan ilmoittaa miehelle että tämä oli tässä, ei olla enää missään yhteydessä.
Monikohan näistäkin av-mammoista menisi kiltisti takapenkille istumaan kesken matkan vain se takia että mies niin haluaa kun miehen mielestä av-mamma on ärsyttävä ja ei ansaitse enää istua miehen vieressä etupenkillä HUH HUH!
Etsi ap normaali mies joka ei kyykytä heittämällä yöllä ulos ja määräämällä missä istut autossa ym turhaa paskaa niskaan.