Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienten poikien kohtukateus

Vierailija
25.09.2015 |

Olen päiväkodissa töissä ja varsin usein törmää tilanteeseen jossa (yleensä n. 3-4-vuotias) poika kiukustuu tai pettyy kun kuulee että vain tytöt voivat synnyttää isona lapsia. Miksei Freud puhunut kohtukateudesta vaikka se on niin yleistä? En ole sen sijaan koskaan törmännyt tyttöön joka olisi kateellinen poikien pippelistä.

Onkohan luomiskertomuksen kylkiluujuttukin keksitty poikien ja miesten lohduttamiseksi, kun kuitenkin vain naiset voivat oikeasti synnyttää uutta elämää?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:21"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:16"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:05"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:02"]

Lisään vielä, että kyllähän miehellä on iso osa uuden elämän synnyttämisessä ilman mitään kylkiluutarinoitakin... T. 2

[/quote]

Joo, mutta se osuus ei ole niin ilmeinen, eikä sitä  ammoisina aikoina kovin hyvin edes ymmärretty. Vauvan putkahtaminen naisesta oli sen sijaan hyvin konkreettinen juttu.

[/quote]

Pojilta tuo kateus haihtuu, mutta tytöillä  peniskateus jatkuu ja jatkuu. Eikä ihme, kuukautisvaivathan ne siitä miustuttelee.

[/quote]

Ei muuten todellakaan haihdu. Koko meidän kulttuurimme rakentuu sen päälle, julistamaan pihlajanmarjojen happamuutta.

[/quote]

Haistakaa nyt jo hönö. Armeijakin miesten kuuluu kuulemma käydä koska naiset joutuvat synnyttämään eli koittakaa nyt jo päättää. Kuukautisia, hiivaa, virtsankarkailua, kalsarisuojista en ole kuullutkkaan, mutta pikkuhousunsuojabisnes kukoistaa. Kumpis se juuri kusikaan housuihinsa Beckhameista?

Vierailija
22/39 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:56"]

Olen päiväkodissa töissä ja varsin usein törmää tilanteeseen jossa (yleensä n. 3-4-vuotias) poika kiukustuu tai pettyy kun kuulee että vain tytöt voivat synnyttää isona lapsia. Miksei Freud puhunut kohtukateudesta vaikka se on niin yleistä? En ole sen sijaan koskaan törmännyt tyttöön joka olisi kateellinen poikien pippelistä.

Onkohan luomiskertomuksen kylkiluujuttukin keksitty poikien ja miesten lohduttamiseksi, kun kuitenkin vain naiset voivat oikeasti synnyttää uutta elämää?

[/quote]

Aha, nyt se taisi selvitä, mistä latsukoiden viha naisia kohtaan pohjimmiltaan johtuu. He haluaisivat synnyttää, mutteivät kykene, vaikka ovat yli-ihmisiä, eivätkä toisaalta saa itselleen naistakaan, joka synnyttäisi yli-ihmisen jälkeläisiä. Niinpä he voivat toteuttaa itseään ainoastaan kamppailemalla huipulla älypeleissä, urheilussa, tieteessä, bisneksessä, musiikissa, maalaustaiteissa, kokkaamisessa ja kaikessa muussakin mitä en naisena edes keksi ajatella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:08"]

No minun pojallani oli tuo kohtukateus :)

Hän myös kyseli kovasti n.3-vuotiaana että milloin hänelle kasvaa tissit. Kerroin että pojille ei kasva tissejä mutta parta kasvaa.

[/quote]

Siksi olisi hyvä olla isukki samassa taloudessa. Nykyään ei kyllä ole kuulemma niin tarkkaa sen kanssa. Tuetkin juoksee paremmin.

Vierailija
24/39 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:30"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:25"]

Lisään vielä, että kyllähän miehellä on iso osa uuden elämän synnyttämisessä ilman mitään kylkiluutarinoitakin... T. 2

[/quote]

Iso osa? No enpä sanoisi. Sukusoluista puolet, mutta ei muuten. Lapsi sentään kasvaa 9 kk kohdussa ja sitten syntyy.

[/quote]

Hedelmöittäjähän on aika pienessä roolissa.

[/quote]

No jos ainakin omalta kohdalta miettii, niin ei siinä varsinaisessa suorituksessa mennyt edes kokonaista yötä. Teillä varmaan on toisin. Mutta en osaa olla siitä(kään) kateellinen. Sama hyvä isä on kuitenkin pyörinyt kuvioissa vuosikymmenet.

Vierailija
25/39 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Joo, mutta se osuus ei ole niin ilmeinen, eikä sitä  ammoisina aikoina kovin hyvin edes ymmärretty. Vauvan putkahtaminen naisesta oli sen sijaan hyvin konkreettinen juttu.

[/quote]

Oijoi, nyt meni yliopistokammion perjantaipäivän rauha järkyttävällä tavalla mäsäksi :D Taitaa jäädä iltapäivälehdetkin lukematta.

Vierailija
26/39 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Freudkin asiasta tiesi. Psykoanalyysissa puhutaan sisätilakateudesta. Jokaisen pojan identiteetti miespuolisena on haavoittuvaisempi, sillä se rakentuu suhteessa eri sukupuolta olevaan äitiin. Suhteessa kaiken elämän mahdollistajaan pojan olisi siirryttävä "isän leiriin" pelkästään pissaputkena täysin funktionaalisen peniksensä kanssa. Ja sitten kamppailtava oidipaalinen kriisi vielä äidin rakkaudesta iskän kanssa. Näin siis psykonanalyysissa, jossa ei vielä huomioitu vanhemmuuden jakautumista ei perinteisellä tavalla ja esim. samaa sukupuolta olevia vanhempia.

Vierailija
27/39 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

#25 oli alun perin vastaamassa tähän toiseen, myös kello 9:05 lähetettyyn viestiin: "Jahas. Tasa-arvon nimissä feministit ovat kehittäneet uuden termin "kohtukateus" peniskauteuden vastineeksi. Täyttä paskaa, sanon minä."

Naisena tietenkään en kyennyt siihen.

Vierailija
28/39 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun pikku poikani oli haikean surullinen, kun tajusi, ettei hänen sisällään voi kasvaa lasta eikä hän voi imettää. Mutta lohtu (ehkä aluksi vähän laiha) löytyi isyydestä ja siitä, että vauvaa voi hoitaa muutoin vaikka kuinka paljon ja syöttää tuttipullosta ja että vauva on isällekin "ihan oma". 

Vierailija
29/39 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöni eivät koskaan ole olleet peniksistä kateellisia, mutta siskoni pojat ovat olleet aikoinaan kovin pettyneitä, ettei heidän mahassaan voi kasvaa vauvaa.

Vierailija
30/39 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:56"]

[/quote]

Todennäköisesti olet itse provosoinut tämän kateuden esiin lapsista. Normaalisti tuollaista "kateutta" ei ole olemassa eikä 3-4v poikia kiinnosta synnyttäminen millään tavalla.

Vierailija
31/39 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:53"]

Tyttöni eivät koskaan ole olleet peniksistä kateellisia, mutta siskoni pojat ovat olleet aikoinaan kovin pettyneitä, ettei heidän mahassaan voi kasvaa vauvaa.

[/quote]

Minä en ole koskaan törmännyt kumpaankaan ilmiöön. Vaikea uskoa moisia "kateuksia". Voikohan lapset tuntea kateutta tuollaisesta? Eivät kuitenkaan ymmärrä juurikaan. Tuskin he tietävätkään kateudestakaan mitään.

Vierailija
32/39 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Freudin teoriat sijoittuvat vähän toiseen kulttuuriin. Siinä kulttuurissa äiti hoivasi ja isi hallitsi, poikalapsi oli tyttöä arvokkaampi, ja pojan piti "miehistyä" jo leikki-iässä.

Peniskateutta olen tavannut parilla nykypäivän tytöllä, kohtukateudesta ei ole havaintoa. Omille pojilleni on aina ollut selvä, että heistä tulee isejä ja he hoitavat sitten lapsiaan. (Meillä isi pitänyt hoitovapaata siinä missä äitikin). Meilläkin tosin pojat ovat ehdotelleet että voisin synnyttää heidänkin lapsensa, kun se näyttää minulta hyvin sujuvan.

Tuon yhden edellisen kanssa olen eri mieltä: kyllä ainakin meillä nelivuotiasta poikaa kiinnostaa kovastikin synnytys. Tosin ei todellakaan siinä mielessä, että hän haluaisi itse synnyttää. "Eikö siinä pimppi repeä?" 

Vierailija
33/39 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:09"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:03"]

Mä en ole kyllä ikinä kuullut kohtukateudesta mutta pienten tyttöjen peniskateudesta kylläkin...

[/quote]

No Freud kirjoiti siitä peniskateudesta mutta eipä siihen kyllä oikeasti törmää niin usein kuin poikien hämmennykseen siitä että he eivät voi synnyttää vauvoja.

Mutta Freud olikin oman aikansa lapsi, kuviteltiin että jokainen nainen kärsii siitä ettei ole mies.
[/quote]Tosi moni suomalaisnainen käyttäytyy miesten tyylisesti enemmän kuin naismaisesti. Miten selität tämän?

Vierailija
34/39 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:05"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:02"]

[/quote]

[/quote]Miehen osuus eli hedelmöitys on tärkein. Nainen vain pukkaa miehen panoksen ulos.

Vierailija
35/39 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:19"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:16"]

[/quote]

[/quote]

Pojilta tuo kateus haihtuu, mutta tytöillä  peniskateus jatkuu ja jatkuu. Eikä ihme, kuukautisvaivathan ne siitä miustuttelee.

[/quote]

Esinahkaongelmat, eturauhasvaivat ym. ne sitten mukavampia on?

[/quote]

Noita on vain harvoilla, menkat on kaikilla ja ne ovat monella tapaa ikävät ja hankalat.

Vierailija
36/39 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:47"]

#25 oli alun perin vastaamassa tähän toiseen, myös kello 9:05 lähetettyyn viestiin: "Jahas. Tasa-arvon nimissä feministit ovat kehittäneet uuden termin "kohtukateus" peniskauteuden vastineeksi. Täyttä paskaa, sanon minä."

Naisena tietenkään en kyennyt siihen.

[/quote]

Niin, oikeestihan tuo on palstan ominaisuus, kun on samalla aikaleimalla varustettuihin viesteihin vasteaamassa

Vierailija
37/39 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen kestää epämukavuutta miestä huonommin. Mies jaksaa kiusata ja rääkätä itseään enemmän ja pahemmin.

Vierailija
38/39 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:08"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 09:05"]

Jahas. Tasa-arvon nimissä feministit ovat kehittäneet uuden termin "kohtukateus" peniskauteuden vastineeksi. Täyttä paskaa, sanon minä.

[/quote]

Et taida kauheasti tuntea lapsia? Tuo on aika tavallinen juttu että pieni lapsi uskoo olevansa kaikkivoipa ja se että vain "Maija-sisko" pystyy synnyttämään lapsen mutta minä "Mikko" muka en, aiheuttaa suurta närkästystä.

[/quote]

Onko kateellisia kuukautisistakin ? Pojat eivät voi munia... Voi voi.

Vierailija
39/39 |
04.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtukateus on totisinta totta. En ole tavannut miestä, joka ei olisi väittänyt, ettei synnytys satu (ei se mitään satu, p:n marjat!)  Olen oppinut, ettei miesten kuullen kannata puhua mitään raskauteen ja synnytykseen liittyvää, koska heti hermostuvat ja jotkut  jopa alkaa heitellä lautasia seinään tai paiskoa ovia. Tavallistakin tavallisempaa on, että kun vauva tulee perheeseen, ongelmat alkavat, johtuu vauvan saamasta huomiosta, mutta myös kohtukateudesta ja imetyskateudesta. Ääneen ei tästä tietenkään saisi puhua, miehet hermostuu.  Jotkut hermostuu jo siitä, että nainen saa huomiota osakseen äitiysneuvolassa ja synnytyssairaalassakin. Uskomatonta, mutta niin totta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä