Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelottaa että lapsi syntyy jo rv 34+1

Vierailija
25.09.2015 |

Mistä tiedän koska pitää lähteä sairaalaan? Ehdinkö ajoissa, viikkoja on kuitenkin liian vähän omasta mielestäni..ei vauva ole valmis. Supistelee päivittäin, välillä rajuja kunnon supistuksia sitten taas hellittää. Välillä pitkät polttavat menkkamaiset supistukset. Lääkäri sanoi että voi syntyä hetkenä minä hyvänsä kun on jo niin alhaalla ja paikat periaatteessa valmiina. Pelottaa.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti pysyy vielä ainakin pari viikkoa tuolla sisäpuolella.
JOkainen tapaushan on erilainen, joten ei tästä nyt sinänsäole apua, mutta minulla ainakin kävi niin että kolmannen kohdalla sain hakea estolääkitystä supistuksiin jo rv30+3, ja silloin jo vauva oliniin alhaala että päätuntui sormiin kun lääkäri teki sisätutkimusen. Supisteli melkein joka päivä jnkin verran, mutta vauva syntyi lopulta rv40+3.
Tsemppiä loppuraskauteen js tulevaan synnytykseen!

Vierailija
2/26 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepää mahdollisimman paljon. Ja ole pitkälläsi. Pari viikkoa olisi hyvä vielä pysyä sisällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jotenkin nyt jaksa uskoa, että lääkäri olisi kirjaimellisesti tarkoittanut että vauva voi syntyä hetkenä minä hyvänsä. Johan niitä vauvan keuhkojakin olisi alettu kypsyttämään enne rv 35 jos olisi uhkana ennenaikainen synnytys.

Vierailija
4/26 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa vaiheessa enää estelläkään jos on tulossa. Mun esikoinen syntyi 34+3, pieni oli ja väsähti helposti syödessä mutta muuten ihan "valmis" eli hengitys ja lämmönsäätely toimi hyvin.

Vierailija
5/26 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noilla viikoilla ole mitään hätää, meidänkin poika sektioitiin rv31+3 ja on kasvanut ihan normaalisti ja on terve reipas 3v nyt.

Vierailija
6/26 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:17"]

En jotenkin nyt jaksa uskoa, että lääkäri olisi kirjaimellisesti tarkoittanut että vauva voi syntyä hetkenä minä hyvänsä. Johan niitä vauvan keuhkojakin olisi alettu kypsyttämään enne rv 35 jos olisi uhkana ennenaikainen synnytys.

[/quote]

Ei kypsytellä enää rv 34 jälkeen, paitsi jos on joku erityinen syy olettaa keuhkojen kehityksen olevan myöhässä, esim. raskausdiabetes.

Vierailija
7/26 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos on ollut levossa jo kohta kolme kuukautta mutta silti oireet ja tuntemukset vaan pahenee ja supistukset kerta kerralta kivuliaampia? Mua ärsyttää aina lukee näitä kun puolet väittää vaan just ja ainoastaan sitä mitä itse on kokenut ja sen perusteella on muka joku oikea mielipide.

Vierailija
8/26 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:18"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:17"]

[/quote]

Ei kypsytellä enää rv 34 jälkeen, paitsi jos on joku erityinen syy olettaa keuhkojen kehityksen olevan myöhässä, esim. raskausdiabetes.

[/quote]

Ei vaan ennen noita rv:ja pitäisi alkaa kypsyttelemään. Käypähoitosuosituksessa puhutaan rv 35.

Vierailija
9/26 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulle annettu keuhkoja kypsyttävää lääkettä? Jos ei ole, vaadi sitä jos tosiaan on kovat supistukset. Mulla oli vastaava tilanne 34+3 ja lääkäri meinas että ei se vielä sieltä synny kun mitään merkkiäkään siihen suuntaan ei ollut kohdunsuulla tapahtunut.. Pari päivää jatkui kovat supistelut ja lepäämään käskettiin vaan.. 34+6 meni lapsivedet ja syntyi hätäsektiolla tyttö. Pari viikkoa teholla kun keuhkot ei kypsät, jos vaan olisi uskottu ja alettu valmistua siihen että saattaa syntyä ajoissa olisi voitu paljolta säästyä. :) TSemppiä!

Vierailija
10/26 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani syntyi rv 34+4 ilman mitään ongelmia. Sairaalassa viisi päivää vaan.

Vierailija
11/26 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:17"]

[/quote]

[/quote]

Kypsytellään rv 35+6 asti. T.Kätilö

Vierailija
12/26 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan tiedoksi, minulle sanoi ylilääkäri että synnytys on sellainen tapahtuma etteivät hekään aivan tarkkaan tiedä miten se saa alkunsa, eikä levolla ole merkitystä loppupeleissä paitsi äidin oman mielenrauhan puolesta jos synnytys on käynnistyäkseen. Se on luonto.
Itselläkin siis ollut pelko ennenaikaisuudesta. Nyt rv 35.
Joten yritä olla stressaamatta, olet jo hyvillä viikoilla vaikka toivottavaa olisikin ettei vauva ihan vielä näillä viikoilla syntyisi.
Kuuntele kehoasi ja lepäile.

Vierailija
13/26 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan meillä ollut sama lääkäri? Mulle lääkäri meinaan hoki tuota samaa, "syntyy hetkenä minä hyvänsä" -mantraa rv 34 lähtien. Vauva syntyi rv 40+0. Taisi tarkoittaa että ei estellä jos on syntyäkseen. Keuhkojen kehitystä kyllä seurattiin tarkkaan mutta kortisonille ei tutkimusten perusteella ollut tarvetta.

Vierailija
14/26 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:25"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:17"] En jotenkin nyt jaksa uskoa, että lääkäri olisi kirjaimellisesti tarkoittanut että vauva voi syntyä hetkenä minä hyvänsä. Johan niitä vauvan keuhkojakin olisi alettu kypsyttämään enne rv 35 jos olisi uhkana ennenaikainen synnytys. [/quote] Ei kypsytellä enää rv 34 jälkeen, paitsi jos on joku erityinen syy olettaa keuhkojen kehityksen olevan myöhässä, esim. raskausdiabetes. [/quote] Kypsytellään rv 35+6 asti. T.Kätilö

[/quote]

Jaa missä? Synnytin Tyksissä rv 34+4 ja siellä ainakin sanottiin että kun rv 34 on täynnä niin ei enää anneta kortisonia koska voi olla enemmän haittaa.

Vierailija
15/26 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepää 2 viikkoa

Vierailija
16/26 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:24"]

Omani syntyi rv 34+4 ilman mitään ongelmia. Sairaalassa viisi päivää vaan.

[/quote]

Mulla samat viikot, ja ei ongelmia. Normaali raskaus siihen asti, ei esim. sokeriongelmia joka hidastaa vauvan kehittymistä.

Vierailija
17/26 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:27"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:25"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:17"] En jotenkin nyt jaksa uskoa, että lääkäri olisi kirjaimellisesti tarkoittanut että vauva voi syntyä hetkenä minä hyvänsä. Johan niitä vauvan keuhkojakin olisi alettu kypsyttämään enne rv 35 jos olisi uhkana ennenaikainen synnytys. [/quote] Ei kypsytellä enää rv 34 jälkeen, paitsi jos on joku erityinen syy olettaa keuhkojen kehityksen olevan myöhässä, esim. raskausdiabetes. [/quote] Kypsytellään rv 35+6 asti. T.Kätilö

[/quote]

Jaa missä? Synnytin Tyksissä rv 34+4 ja siellä ainakin sanottiin että kun rv 34 on täynnä niin ei enää anneta kortisonia koska voi olla enemmän haittaa.
[/quote]

Minulla myös 34+4 ja kyllä sain vielä synnytyssalissa kortisonipiikin.

Vierailija
18/26 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla viikoilla on jo aikalailla turvallista syntyä ja puhutaankin vain "hieman ennenaikaisista". Toki jokainen lisäviikko on arvokas, minkä vauva kohdussa viettää mutta eipä aleta enää estelemään pahemmin jos on syntyäkseen. 

Vierailija
19/26 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:25"]

[/quote]

2) Annatteko joissain tapauksissa kortikosteroidihoidon 35-39rvk

välisenä aikana?

TYKS, KYS: Ei

HYKS, TAYS: Harvoin yksittäistapauksissa

Vierailija
20/26 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:33"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:27"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:25"] [quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 08:17"] En jotenkin nyt jaksa uskoa, että lääkäri olisi kirjaimellisesti tarkoittanut että vauva voi syntyä hetkenä minä hyvänsä. Johan niitä vauvan keuhkojakin olisi alettu kypsyttämään enne rv 35 jos olisi uhkana ennenaikainen synnytys. [/quote] Ei kypsytellä enää rv 34 jälkeen, paitsi jos on joku erityinen syy olettaa keuhkojen kehityksen olevan myöhässä, esim. raskausdiabetes. [/quote] Kypsytellään rv 35+6 asti. T.Kätilö [/quote] Jaa missä? Synnytin Tyksissä rv 34+4 ja siellä ainakin sanottiin että kun rv 34 on täynnä niin ei enää anneta kortisonia koska voi olla enemmän haittaa. [/quote] Minulla myös 34+4 ja kyllä sain vielä synnytyssalissa kortisonipiikin.

[/quote]

Synnytyssalissa vasta? Pitäisi antaa 1-7 vrk ennen synnytystä jotta vaikuttaisi keuhkoihin.