Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vanhempia syyttää aina ja ikuisesti omista virheistä ja valinnoista

Vierailija
04.04.2022 |

Tuota otsikon kysymystä olen tässä joutunut pohtimaan oltuani ns. "kuuntelevana korvana" eräälle ystävälleni, joka on joutunut elämässään kohtaamaan ties minkälaisia vaikeuksia. Ja -ikävä kyllä- pakko sanoa, että suurin osa näistä vaikeuksista on täysin hänen omaa syytään.

No, ongelmana tässä on se, että hän lähestulkoon täysin kieltäytyy ottamasta vastuuta tai edes miettimästä omia valintojaan, vaan syyttää kaikesta mahdollisesta vanhempiaan, heidän alkoholismia ja muutenkin vaikeaa lapsuuttaan.

Itselläni ei tuollaista lapsuudenkokemusta ole, ja nyt tässä ihmettelenkin, että onko tosiaan niin, että vaikean lapsuuden kokenut on oikeasti kykenemätön harkitsemaan asioita ja tekemään parmepia valintoja vai onko tuollainen vain jotain, minkä taakse on helppo piiloutua kun ei halua ottaa vastuuta omista teoistaan.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanontahan kuuluu, että olet kasvanut aikuiseksi kun olet antanut anteeksi vanhemmillesi. Kaikki ei kasva koskaan. Sanoisin että siihen kolmeenkymppiin voi jotenkuten hyväksytysti kipuilla vanhempien takia mut kyllä sen jälkeen jos ei ole ymmärtänyt ottaa itse vastuuta itsestään niin eipä kannata sellaiseen ihmiseen aikaansa hukata.

Mitäs sinä tuollaisen kolmenkympin lain vetäisit? Itse aloin tajuta vasta viisissäkymmenissä, kuinka heikot vanhemmat ja häiriintynyt perhe minulla oli. No, en tietenkään "kipuile" ja otan vastuun elämästäni, mutta moni asia on alkanut nyt hiertää vasta tässä vanhempana, kun olen tajunnut, mitä lapsuus ja nuoruus olisivat voineet olla.

Vierailija
22/36 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Vanhempien kasvatus ja näiden psykologiset kompleksit ovat olleet ainoat elämän ohjenuorat ennenkuin ihmiomaa tunne-elämäänsä ja ihmisellä kehittyy parempi kyky tiedostaa  tunne-elämäänsä ja tehdä itsenäisiä valintoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään voi _omista_ valinnoista syyttää muita, sillä oletuslähtöisesti omat valinnatkin ovat omia. Ja omista valinnoista otetaan täysi vastuu. Mutta valintojen taustalla voi vaikuttaa esim traumat tai kasvatus, josta voidaan syyttä vanhempia tai kiusaajia jne. Elikkäs siis voi sekä ei voi sen mukaan miten paljon vanhemmat on vaikuttanut valinta tilanteeseen.

Vierailija
24/36 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko törmänneet siihen, että vanhempi vanhetesaan odottelee kehuja omasta vanhemmuudestaan?

Välttelen aihetta. En keskustele hänen kanssaan lapsuudestani ollenkaan. Olin lähinnä hämmentynyt, kun hän koki olleensa ihan hyvä äiti. Isääni hän haukkuu edelleen, vaikka oikeasti isä oli se joka tuki ja kannusti.

Vierailija
25/36 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi syyttää OMISTA virheistä mutta vanhempien virheistä voi. Mä en ole itse tehnyt virheitä, siis huonoja valintoja, vaan tehnyt hyviä valintoja ja päässyt pitkälle elämässä.

Silti mulla on aivan hirveät sysipaskat vanhemmat joita inhoan syvästi. Väkivaltaiset, toinen narsistinen, lapsenhakkaajat, itsekkäät julmat paskat. Mulla totisesti on oikeus olla tätä mieltä vanhemmistani.

Vierailija
26/36 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanontahan kuuluu, että olet kasvanut aikuiseksi kun olet antanut anteeksi vanhemmillesi. Kaikki ei kasva koskaan. Sanoisin että siihen kolmeenkymppiin voi jotenkuten hyväksytysti kipuilla vanhempien takia mut kyllä sen jälkeen jos ei ole ymmärtänyt ottaa itse vastuuta itsestään niin eipä kannata sellaiseen ihmiseen aikaansa hukata.

Mitäs sinä tuollaisen kolmenkympin lain vetäisit? Itse aloin tajuta vasta viisissäkymmenissä, kuinka heikot vanhemmat ja häiriintynyt perhe minulla oli. No, en tietenkään "kipuile" ja otan vastuun elämästäni, mutta moni asia on alkanut nyt hiertää vasta tässä vanhempana, kun olen tajunnut, mitä lapsuus ja nuoruus olisivat voineet olla.

Huomasin vasta oman lapsen myötä, miten tylyä kohtelua olin äidiltäni saanut esim. murrosiässä. Jostain syystä näin 50 v. on jotain outoa henkistä kipuilua ja turvattomuuden tunnetta, en ymmärrä mistä se on vasta nyt aktivoitunut.

Vierailija
27/36 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän erään viisikymppisen, jonka seitsemänkymppiset antavat juhlapäivinä huomattavia summia rahaa. Tuntuu, ettei tuo viisikymppinen ole koskaan oikein kasvanut aikuiseksi. Aina on vanhemmat rientäneet pelastamaan, kun hän on mokaillut.

Vierailija
28/36 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Vanhempikin voi aina ja ikuisesti syyttää ei toivottua lastaan elämänsä pilaamisesta. Nähty on.

Vierailija
29/36 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin vasta oman lapsen myötä, miten tylyä kohtelua olin äidiltäni saanut esim. murrosiässä. Jostain syystä näin 50 v. on jotain outoa henkistä kipuilua ja turvattomuuden tunnetta, en ymmärrä mistä se on vasta nyt aktivoitunut.

Muut ei voi tulla arvostelemaan sinun tunteitasi ja missä iässä mitäkin ongelmaa alkaa työstää.

Vierailija
30/36 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset eivät koskaan ota vastuuta itsestään. Kaikki vastoinkäymiset johtuvat huonosta lapsuudesta ja huonosta tuurista.

Jos joku toinen on saanut jotain aikaan elämässään, niin se on joko perintöä tai hyvää tuuria. Ei koskaan omaa ansiota.

Yllättävän moni, aivan liian moni. Omaa tälläisen ajatusmaailman.

Vierailija
31/36 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos normaalin  Helsinkiläisperheen  tytär menee itsepäisesti naimisiin matkoilla tapaamansa kouluja käymättömän,  kielitaidottoman  afrikalaisen kanssa, siitä koituvasta köyhyydestä voi sitten  syyttää itseään. Ne arab+++t ova niin itserakkaita ettei voi  viikkoakaan olla missään töissä.  Turha  siitten haukua  muita sukulaisia millä  te oikein  ostatte autoja  ja asuntoja. Niissä  perheissä on mieskin töissä.  Ei  keskiluokkaiset  vanhemmat ole siihen  syyllisiä, vaikka sitä  väittää. itsekään hän ei  ha´nkkinut ammattia.

Vierailija
32/36 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan liikaa syytetään  tosi ahkeria  ja  mukavia vanhemmpia.  He ovat kasvaneet  eri aikakaudella, ehkä  hyvinkin luokkatietoisessa  ympäristössä  pikkupaikkakunnalla jossa  korostettin aina ammattia ja yhteiskunnallista  asemaa. Vähän  urbaansemmassa  yhteiskunassa  kaikka  kannustataan  kehittämään itseään  ja käymään kouluja. Niitä malleja  on ympristössä  enemmän.

Vierailija
33/36 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika  härskiä  väittää, että  50 kymppisen  elämän vois  pilata  antamalla  hänelle  rahaa lahjaksi. Kyllä  tästä  huokuu vain  sinun kateellisuutesi kun et itse  saa rahaa lahjksi, vaan jonkun  hiton  vaasin.

Vierailija
34/36 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta= muut ihmiset. Yhteiskunta ei ole kone tai koneisto, kaiken takana on toinen ihminen.

Vierailija
35/36 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukaise kirja "Mistakes were made (but not by me)". Se toisten syyttely on ihan tavallista ja useimmilla pysyvää toimintaa. 

Huonojen vanhempien osalta otan kantaa vain sen verran, että se heidän jättämänsä "henkinen perintö" kyllä vaikuttaa koko elämän. Huolimatta siitä tekeekö jälkikasvu virheitä vai ei.

Vierailija
36/36 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos normaalin  Helsinkiläisperheen  tytär menee itsepäisesti naimisiin matkoilla tapaamansa kouluja käymättömän,  kielitaidottoman  afrikalaisen kanssa, siitä koituvasta köyhyydestä voi sitten  syyttää itseään. Ne arab+++t ova niin itserakkaita ettei voi  viikkoakaan olla missään töissä.  Turha  siitten haukua  muita sukulaisia millä  te oikein  ostatte autoja  ja asuntoja. Niissä  perheissä on mieskin töissä.  Ei  keskiluokkaiset  vanhemmat ole siihen  syyllisiä, vaikka sitä  väittää. itsekään hän ei  ha´nkkinut ammattia.

Sillä lailla. Veikkaan, että tytär elää viimeinkin onnellista itsenäistä elämäänsä, mikä ei miellytä kontrollinhaluista ja rasistista vanhempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi