Kertokaa minulle ERITTÄIN halpoja ruokia! Ruokaan ei saisi nyt mennä yli 5e päivässä
Itse tehdyt sämpylät, karjalanpiirakat, perunapiirakat, perunamuussin, hernekeiton jne tiedän jo. Kaurapuurosta en pidä. Kertokaa lisää vinkkejä.
ps. tonnikala ei ole halpaa
Kommentit (318)
Juuressosetta, kik-herneitä, ohrasuurimoita. Tein näistä padan, uunissa 1 tunti. Oli jopa hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Osta Marttojen Penninvenyttäjän keittokirja.
"Osta"? Sen saa kirjastosta ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Moni mainitsee juurekset, jotka ovat itse asiassa melko kalliita porkkanaa lukuunottamatta.
Itse suosin palkokasveja; linssit, erilaiset pavut ja herneet. Osta kuivattuina etnisistä kaupoista.
Sain juuressosekeitosta 6 pakasterasiallista (½ litraa kpl) hintaan 5 euroa.
Jos minä tekisin kotona salaatiksi porkkanaraastetta rusinoilla, niin täällä sen söisi kaikki mukisematta.
Kukaan ei kestä kuulla mun valitusta ja uhriutumista, saati sitten suoraa huutoa ja käsky tehdä itse parempaa, jos ei kelpaa.
Ap ei kertonut, monelleko tuolla budjetilla pitäisi laittaa ruoka. Jos vain yhdelle, niin ei ole mitenkään vaikeaa.
Kannattaa katsoa kaupan tarjouksia ja käyttää niitä hyväksi. Jopa meidän kalliissa K-Supermarketissa on usein edullisia tarjouksia, esim. tuoreita muikkuja 6 euroa / kg (150 g riittää loistavasti yhden hengen ateriaan), karjalanpaistilihoja alle kympin kilo (kilosta tulee yhdelle hengelle ainakin kuusi ateriaa), kokonainen paistettu broileri vitosella (riittää neljälle aterialle) jne.
Halvinta makaronia, halvinta tommikalaa, mustapippuria, sotke.
Sipulia ja ketsuppia jos oikein halua törsätä.
Vierailija kirjoitti:
Pakastevihannekset on monesti edullisia. Kannattaa ottaa päivän vitamiinit herne-maissi-paprikasta ennemmin kuin tuoreista hedelmistä. Etenkin näin talviseen aikaan kun kaikki tuore on joko lämmitetyssä kasvihuoneessa kasvatettua tai jostain maailman ääristä lentokoneella rahdattua.
Pakastevihannekset kilon pusseissa ovat edullisia. Ainakin Lidlissä reilusti alle 2e. Jaan kilon pussin pienempiin pusseihin pakasteeseen.
Ilmeisesti kaikki päivän ruuat pitäisi saada vitosella? Ei paha nakki, vaikka kaurapuuron jättää pois. Tosin jos kaurahiutaleet käy muussa muodossa, niin se helpottaa...
Maalaisviipale-leipää, 1,05€. Edullinen levite joka käy ruuanlaittoon, 0,98€. Halvin kermajuusto 3,99€, kananmunat 2,69€ tai 2,05€/15kpl (riippuen ostaako halvinta vai ei). Halvimpia teepusseja 1,05€ ja kilo sokeria 0,79€. Noilla saa jo viikon aamupalat vajaaseen 11 euroon, ja leipää riittää iltapalaksikin. Rasva käy myös leivontaan ja ruuanlaittoon, ja 600g rasia todennäköisesti riittää pariksikin viikoksi. Aamupalana siis pari leipäpalaa, joissa päällä levitettä, juustoa ja paistettuja kananmunia, juomana teetä. Sokeria riittää pidemmäksikin aikaa kuin viikoksi.
Ruuat: hiilihydraattina perunaa, halpaa pastaa ja halpaa riisiä. Perunat+eineslihapullat, alle 1,5€ annos, vaikka tekisin ruskeaa kastiketta mukaan. Makaronilaatikko, reilulla vitosella saa kahdeksi päiväksi lämpimät ruuat (makaroni 0,33, maito 0,69 kevytmaitojuoma, jauheliha 2,25€/400g, pari-kolme kananmunaa+mausteet) ja yli jää ainakin kananmunia 15kol rasiasta tusinan verran. Niistä voi tehdä sitten vaikka nakkimunakasta yhdeksi päiväksi (nakkipaketti sen euron verran), ja jättää osan nakeista soppaa varten, kahdeksi päiväksi nakkisoppaa, heittää sekaan 3xkeittojuurespussit, niin saa vihanneksiakin syödäkseen.
Sunnuntaina voi syödä sitten vaikka kanankoipia uunissa riisin kanssa tehtynä, kolme koipea noin 2€.
Tässä oli yhden viikon esimerkki, ja siellä nyt ei ollut sun luetteloimia hernekeittoja. Ja tosiaan osa noista jää yli seuraavaan viikkoon, niin sitten niiden sijaan voi ostaa jotain muuta, vaikka kuivakaapin täydennystä.
Tossa on sitten vielä kymppi jäljellä käytettäväksi vaikka jauhoihin, mausteisiin, suolaan, öljyyn, hedelmiin tai vihanneksiin. Itse ostaisin jauhoja niin saisin tehtyä lettuja/pannukakkua, banaaneja yhden per päivä, mausteita Tokmannilta 0,50€/pussi. Siitä jäisi vielä vitonen sille varalle, että tarvitsee jotain täydennystä ostaa.
Olettaisin, että ap:llä ei ole kotona vielä kaapit ihan tyhjiä, niin noita mausteita ja jauhoja voisi löytyä jo kotoakin valmiiksi.
Kun tekee ruokalistan ja pysyttelee siinä, niin on kohtalaisen helppo pysyä vitosen/päivä budjetissa. Tietty jos pystyy vielä soveltamaan niin, että hyödyntääkin tarjoukset ja punalaputetut tuotteet, niin aina parempi. Mä aloitan usein kauppakierrokseni Tokmannilta, koska siellä on usein jotain - viimeksi löysin puuroriisiä -30%. Siis pelkkää riisiä joo, mutta oli se 30 senttiä halvempi per paketti kuin Prismassa. Tuosta riittää ihan riisipuuroon, mutta myös maksalaatikkoon, kaalilaatikkoon ja porkkanalaatikkoon.
Mulle aamupala/aamiainen on tärkeä, niin aloitan "rahojen kuluttamisen" siitä. Jollekulle toiselle iltaruoka/päivällinen/illallinen on kaikkein tärkein, ja sen jälkeen vasta voi miettiä muita syömisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni näiden ruokien suurin ongelma on juuri se, että niitä tehdään usealle päivälle. Itse olen jo huonovointinen, kun ajattelenkin, että pitää monta päivää syödä samaa. Sitten loput menevät roskiin ja tulee ahmittua vierasvarakeksit nälkään. Syön halpaa ruokaa, mutta pidän tiukasti huolen, että teen sen joka päivä. Kun se on aina vastatehtyä eikä jääkaapissa lirunutta ja moneen kertaan lämmitettyä, kaikki tuleee syötyä ja pysyy ruokahävikki olemattomana.
Ruokaa ei koskaan saa lämmittää montaa kertaa; siis jääkaapista otetaan vain sen verran lämmitettäväksi, mitä sillä kertaa syödään! Näin ruoka säilyy hyvin, eikä sen rakenne ja mikrobiologinen tila heikkene. Lisäksi ruoka pitää säilyttää oikein, kannellisissa rasioissa/astioissa, ei kattilassa.
Kohta on kevät ja maa puskee vihreää. Tarvitset vain vähän suolaa, öljyä ja riisiä. Potaattikin käy tai pasta. Pyöräytät vihreät öljyssä ja mausta. On hyvää.
Vihreäksi kelpaa vaikka tuoreet voikukanlehdet tai maitohorsman versot.
,
Vierailija kirjoitti:
Kohta on kevät ja maa puskee vihreää. Tarvitset vain vähän suolaa, öljyä ja riisiä. Potaattikin käy tai pasta. Pyöräytät vihreät öljyssä ja mausta. On hyvää.
Vihreäksi kelpaa vaikka tuoreet voikukanlehdet tai maitohorsman versot.
,
Jos sulla on voikukanirrotusvehje, saat ne juuriltaan. Juuret kannattaa laittaa aamupirtelöön. Ne ehkäisee syöpiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista ruokaa saa helposti tehtyä alle 5€ päivä budjetilla. Ei tarvitse edes pihistellä.
Kysyttiin ruokia ja sinä tulet toteamaan että halpoja ruokia on. Ei helkutti.
Opiskelijana tiputtelin itse tehtyä hapankaalia joka ruokaan ja tuunasin sillä myös edellispäivän tähteitä. Pikkelöinti muutenkin kannattaa, tulee halvalla makua. Ja sitten toki juurekset on halpaa ruokaa. Kaali. Kuivatut linssit. Linssikeitto iso kattilallinen riittää pitkään. Borssikeitto. Erinäiset kasvispihvit. Ja voihan niitä pussinuudeleitakin joskus syödä. Mun penninvenyttäjän paheeni oli makarooni homejuustolla. Iso kattila täyteen makaroonia, juusto, mieleisiä maausteita... Ravintoarvoja en kommentoi mutta herkkua oli.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kaikki päivän ruuat pitäisi saada vitosella? Ei paha nakki, vaikka kaurapuuron jättää pois. Tosin jos kaurahiutaleet käy muussa muodossa, niin se helpottaa...
Maalaisviipale-leipää, 1,05€. Edullinen levite joka käy ruuanlaittoon, 0,98€. Halvin kermajuusto 3,99€, kananmunat 2,69€ tai 2,05€/15kpl (riippuen ostaako halvinta vai ei). Halvimpia teepusseja 1,05€ ja kilo sokeria 0,79€. Noilla saa jo viikon aamupalat vajaaseen 11 euroon, ja leipää riittää iltapalaksikin. Rasva käy myös leivontaan ja ruuanlaittoon, ja 600g rasia todennäköisesti riittää pariksikin viikoksi. Aamupalana siis pari leipäpalaa, joissa päällä levitettä, juustoa ja paistettuja kananmunia, juomana teetä. Sokeria riittää pidemmäksikin aikaa kuin viikoksi.
Ruuat: hiilihydraattina perunaa, halpaa pastaa ja halpaa riisiä. Perunat+eineslihapullat, alle 1,5€ annos, vaikka tekisin ruskeaa kastiketta mukaan. Makaronilaatikko, reilulla vitosella saa kahdeksi päiväksi lämpimät ruuat (makaroni 0,33, maito 0,69 kevytmaitojuoma, jauheliha 2,25€/400g, pari-kolme kananmunaa+mausteet) ja yli jää ainakin kananmunia 15kol rasiasta tusinan verran. Niistä voi tehdä sitten vaikka nakkimunakasta yhdeksi päiväksi (nakkipaketti sen euron verran), ja jättää osan nakeista soppaa varten, kahdeksi päiväksi nakkisoppaa, heittää sekaan 3xkeittojuurespussit, niin saa vihanneksiakin syödäkseen.
Sunnuntaina voi syödä sitten vaikka kanankoipia uunissa riisin kanssa tehtynä, kolme koipea noin 2€.
Tässä oli yhden viikon esimerkki, ja siellä nyt ei ollut sun luetteloimia hernekeittoja. Ja tosiaan osa noista jää yli seuraavaan viikkoon, niin sitten niiden sijaan voi ostaa jotain muuta, vaikka kuivakaapin täydennystä.
Tossa on sitten vielä kymppi jäljellä käytettäväksi vaikka jauhoihin, mausteisiin, suolaan, öljyyn, hedelmiin tai vihanneksiin. Itse ostaisin jauhoja niin saisin tehtyä lettuja/pannukakkua, banaaneja yhden per päivä, mausteita Tokmannilta 0,50€/pussi. Siitä jäisi vielä vitonen sille varalle, että tarvitsee jotain täydennystä ostaa.
Olettaisin, että ap:llä ei ole kotona vielä kaapit ihan tyhjiä, niin noita mausteita ja jauhoja voisi löytyä jo kotoakin valmiiksi.
Kun tekee ruokalistan ja pysyttelee siinä, niin on kohtalaisen helppo pysyä vitosen/päivä budjetissa. Tietty jos pystyy vielä soveltamaan niin, että hyödyntääkin tarjoukset ja punalaputetut tuotteet, niin aina parempi. Mä aloitan usein kauppakierrokseni Tokmannilta, koska siellä on usein jotain - viimeksi löysin puuroriisiä -30%. Siis pelkkää riisiä joo, mutta oli se 30 senttiä halvempi per paketti kuin Prismassa. Tuosta riittää ihan riisipuuroon, mutta myös maksalaatikkoon, kaalilaatikkoon ja porkkanalaatikkoon.
Mulle aamupala/aamiainen on tärkeä, niin aloitan "rahojen kuluttamisen" siitä. Jollekulle toiselle iltaruoka/päivällinen/illallinen on kaikkein tärkein, ja sen jälkeen vasta voi miettiä muita syömisiä.
Nauti puutostiloista, ei hedelmiä tai vihanneksia. Juureksia saisi halvalla, pakasteita halvemmalla.
Kasvispannaria uunissa; pannaripohja, parsakaalia, paprikaa ja päälle juustoraastetta. Täytteitä voi vaihdella, joskus tärsätä vaikka siihen tonnikalaan, jos on varoissaan.
Minullakin oli ennen sellainen tilanne, että ruokaan oli rahaa 5 e päivässä. Ei minulla silloin mitään tiettyä systeemiä ollut, jota olisin noudattanut. Vaeltelin vain kauan ruokakaupassa, vertailin hintoja ja laskin laskimella että miten saisin tuon 5 e riittämään. Kyllähän sen näkee mitkä ruuat ovat halpoja ja mitkä kalliita.
Prismassa ja Lidlissä on halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Makaronia, perunaa, porkkanaa, jauhelihaa, kaalia, nakkeja/ lenkki, kananmunia, maitoa, jota käytetään makaronilaatikkoon ja muussiin. Itse tehdyt leivät/ sämpylät, edullisin levite maksaa jotain 0, 40 e Lidlissä. Jos suunnittelee viikon ruokalista noita aineita käyttäen, riittää hyvinkin 5e/ pv. Uunilenkki maksaa alle euron halvimmillaan, myös nakkipaketti.
Jauheliha ei ole halpaa. Eikä kyllä kananmunatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Keitot helposti.
Ruokaisat salaatit pasta peruna riisipohjalla. Riisiä ei vaan saisi säilytellä kypsänä kauaa.
Laatikkoruuat pasta/perunapohjalla.Vitosella tulee moneksi päiväksi jokin lämmin ruoka.
Ei todellakaan tule. Sellaiset kaksi kiloa menee ruokaa per päivä. Ellet syö pelkkää riisiä niin et todellakaan syö montaa päivää viidellä eurolla.
Mielestäni näiden ruokien suurin ongelma on juuri se, että niitä tehdään usealle päivälle. Itse olen jo huonovointinen, kun ajattelenkin, että pitää monta päivää syödä samaa. Sitten loput menevät roskiin ja tulee ahmittua vierasvarakeksit nälkään. Syön halpaa ruokaa, mutta pidän tiukasti huolen, että teen sen joka päivä. Kun se on aina vastatehtyä eikä jääkaapissa lirunutta ja moneen kertaan lämmitettyä, kaikki tuleee syötyä ja pysyy ruokahävikki olemattomana.