Kertokaa minulle ERITTÄIN halpoja ruokia! Ruokaan ei saisi nyt mennä yli 5e päivässä
Itse tehdyt sämpylät, karjalanpiirakat, perunapiirakat, perunamuussin, hernekeiton jne tiedän jo. Kaurapuurosta en pidä. Kertokaa lisää vinkkejä.
ps. tonnikala ei ole halpaa
Kommentit (318)
Soijarouheruuat, vaikka se makaronilaatikko
Keittoja, makaroni ruokaa, lisukkeeksi pakasteesta vihanneksia, ei maksa paljon.
5kg perunasäkki 5kg.
Soohem päälle kmenu rasvaa
Vierailija kirjoitti:
Makaronia jauhelihalla ja jauhelihaa makaronilla.
Joukkoon herne-maissi-paprikaa tms pakastealtaasta.
Anna kaikkien mainosten tulla postiluukusta ja bongaa tarjouksia. Osasta lehdistä saa myös tehtyä kompostipusseja. Juuri äsken 3/24 olen nähnyt mm. 60 sentillä kilon spagettia ja kirjolohta 7 eur/kg.
Kannattaa myös kiertää kauppoja, jos mahdollista, eikä aina käydä siinä saksalaisessa. Usein kalliimmissa ruokakaupoissa on järjettömän hyviä satunnaistarjouksia, kun he haluaa päästä jostain eroon. Ne tarjoukset ei ole missään julkisesti. Joskus marketeilla on oma hylly tai alue näille. Opettele niiden paikka.
Minä olen löytänyt parhaat ruokatarjoukset yleensä kalliista, pienestä lähikaupastani. En joka päivä, mutta silloin tällöin. Tiedän myös ajan milloin he laittaa vanheneviin alelaput.
Eli tunne kauppasi, niin voit säästää myös
Kaikki kaaliruuat, esim. kaalilaatikko -> kaalia, porkkanaa, sipulia, ohraa (soijarouhetta, mutta maistuu ilmankin). Sosekeitot hävikkikasviksista (lähes kaikissa kaupoissa on jonkunlainen vihanneshävikkilaatikko tai -kassisysteemi), tämän kanssa vaikka sämpylä tai raejuustoa (laputettuna tietty).
Eli etsi hävikkitarjoukset ja laputetut ruoka-aineet ja suunnittele ruoka sen perusteella. Budjettini on hieman alle tuon 5 e/pvä ja hyvin on syöty. Tänään tofu-vihanneswokkia ja riisiä (tofu - 50 %, vihannekset hävikistä n. 50 c, sipuli ehkä 5 c).
Makaronilaatikko 4-6 annosta 6e
Kaalilaatikko 4-6 annosta 6e
Linssikeitto 4 annosta 1,80e
Kanankoivet kasvisriisipedillä 3-4 annosta 4,50
Kukkakaali-perunacurry 4-6 annosta 6e
Kanakeitto 4-6 annosta 7e
Itsetehdyt sämpylät 20cnt kappale
Linssi-lasagne -keitto, tosi hyvää.
Itse tehdyt wingsit; iso laatikko 5,5 euroa. Maustaa hyvin ja paistaa ylikypsäksi kerrallaan kaksi pellillistä, jolloin herkkua riittää usealle muutamaksi päiväksi!
Vanhat kunnon savolaiset herkut. Leipäressu. Eli vanhat leivät ensin kannattaa kuivattaa, ettei homehdu.
Leipäressu tehdään niin, että maitoa ja voita/margariinia ja sinne ne kuivat leivät. Suolaa maun mukaan. Keitetään kuumaksi. Periaatteessa voi olla hyvinkin leipäistä tai keittoa riippuen leivän määrästä.
Onko 5 € päiväbudjetti vai päivän lämpimän ruuan budjetti? Luettelemasi itse tehdyt sämpylät, karjalanpiirakat, perunapiirakat eivät ole ruokaa vaan välipaloja. Sinänsä juuri välipalat ovat kalliita, ei ruoka. Edullisiin välipaloihin lisäisin juurespalat, kausihedelmät, erilaiset puurot, itsetehty mysli.
Edullisia ruokia ovat keitot, kiusaukset uuniruuat. Näissä kannattaa käyttää tuoreita kasviksia, sillä ne ovat täyttävämpiä.
Kalaruokia:Janssoninkiusaus, silakkalaatikko,uunikasvikset ja kalapuikot
Kasvisruokia:porkkanatomaattisosekeitto, perunapurjokeitto, pinaattikeitto, kasvispihvit, litistetyt kukkakaalit tai parsakaalit, lytätyt perunat
Muita keitttoja: nakkikeitto, jauhelihakeitto, thaimaalainen kanakeitto, kalakeitto
Liha/kana: broilerisuikaleet/naudanlihasuikaleet tomaattisose, kasviksia (parsa,sipuli,paprika) kerma ja riisi/spagetti/pasta/peruna/nuudeli.
Perusjuttuja:Jauhelihakastike, lihapullat, nakit ja muusi
Leipäressun muistin hieman väärin.
Noita kuivia leipiä paistetaan ensin pannulla rasvan kanssa. Sitten se maito sekaan.
Voi nauttia puolukoiden kanssa.
Mutta yllättävän hyvää siis käytännössä jämäleivistä. Lapsuuden herkku.
Kaurapuuron sijasta käytä kaurahiutaleita mm. tuorepuuroon. Tai osta K-mustikkajugurttia 1 l (95 c, riittää ainakin 4 - 5 kerraksi), sekoita jugurttiannokseen läjä (0.5 - 1 dl) kaurahiutaleita (Lidl, 500 g, 49 c) ja pari lusikallista auringonkukansiemeniä (Lidl, 200 ? g pussi alle 2 e, riittää tod. pitkään). Pitää nälkää yllättävän hyvin!
Menet kauppaan ja ostat halvimpia tuotteita. Se on niin yksinkertaista. Mitä ne sitten siinä kaupassa sillä ajanhetkellä ovatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kananmunakastike (perunamuusin kanssa).
Jos mulla on perunoita ja kananmunia, ei kyllä tulis mieleen alkaa väsäämään niistä jotain kastiketta ja perunamuusia.
Vierailija kirjoitti:
On jauheliha halpaa. Jotain vitosen 1kg lidlissä ja kyllä siitä 3 päivää syön jopa minä. 92 kg mies.
Ties mitä kituelukoita jauhettu. Ostan joko rotukarjan jauhelihaa (n 4,99 /300g) tai sitten syön jotain kasvisosekeittoja.
Juri syötiin risottoa joka tehty puuroriisistä, kahden kanan koipipalan lihat siis ne nuijan näköiset, puolikas sipuli ja hieman mausteita, halpa ja maukas.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista ruokaa saa helposti tehtyä alle 5€ päivä budjetilla. Ei tarvitse edes pihistellä.
Eikö ala tökkiä ne ruuat aamuisin ja iltaisin eikä tuolla budjetilla hirveän hyviä raakaaineita saa
Mikä vaan keitto
laatikkoruuat
pastat