Aktiivista liikuntaa tunti joka päivä
Olen sohvaperunaelämään taipuvainen 38 v. Tein elämänmuutoksen oman hyvinvoinnin lisäämiseksi. Ajan pitkät työmatkat autolla ha teen töitä toimistossa. Huijasin aiemmin itseäni, että kaksi jumppaa ja kävelylenkki viikossa riittää, kun siivoan ja teen kotitöitä joka päivä 1-2 tuntia. No eihän se riitä! Nyt on puhaltaneet uudet tuulet keväästä asti. Eli joka ikinen päivä tunti aktiivista liikuntaa, joka voi olla sauvakävelyä, hölkkää, kuntosaliharjoittelua, zumbaa, uintia, hiihtoa... Joko sinä olet ottanut vastuun omasta liikkumisestasi vai mitä tekosyitä sinulla vielä on?
Kommentit (45)
Riittääkö se tuntikaan päivässä, jos istuu toimistossa ja autossa koko päivän? Kun jaoin nuorena postia, liikuin päivässä 4-5 tuntia ja vielä pyöräilin kotiin 5 km päähän. Sitä voi jo kutsua hyötyliikunnaksi. Monet liioittelevat "aktiivisuuttaan", vaikka oikeasti ei tule paljonkaan liikuttua.
Hyvä ap! Itse tein vastaavan muutospäätöksen 32-vuotiaana, viisi vuotta sitten. Aluksi tavoite oli viisi tuntia, nykyisin joskus tulee liikuttua aikataulujen salliessa jopa 10-15 tuntia. Ainoa miinus on se että vaimo ei ole innostunut liikkumaan vaikka yritän kannustaa, siksi hänen ainainen valituksensa lähinnä kyrsii.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 18:56"]Hyvä ap! Itse tein vastaavan muutospäätöksen 32-vuotiaana, viisi vuotta sitten. Aluksi tavoite oli viisi tuntia, nykyisin joskus tulee liikuttua aikataulujen salliessa jopa 10-15 tuntia. Ainoa miinus on se että vaimo ei ole innostunut liikkumaan vaikka yritän kannustaa, siksi hänen ainainen valituksensa lähinnä kyrsii.
[/quote]
Miksei vaimo ole innostunut? Eikö oma terveys kiinnosta ollenkaan?
Koska verikoe ja painoindeksi kertoo ettei tarvitse kosmetiikkakuntoilua. Senkin ajan mieluummin käytän johonkin hyödylliseen.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 16:44"]Mielestäni arkiliikunnan merkitystä vähätellään - paljon pysyy liikkuvuus yllä myös kävelyllä, pihatöillä, siivoamisella jne. Toki kuntoliikuntaakaan ei kannata unohtaa, mutta liioittelu sen suhteen ei kannata. Lähes kaikilla himourheilijoilla on keski-ikäisenä paikat paskana ja nivelrikko joka nurkassa. Totta kai liikkumattomuus ja ylipainokin pahentavat nivelrikkoa, kun niveliä ympäröivät lihakset surkastuvat ja heikentyvät ja niveliin kohdistuva rasitus lisääntyy, mutta ikävä kyllä ne kuluvat myös käytössä. Viisi juoksulenkkiä viikossa vaikkapa vuosikymmenen ajan tekevät peruuttamatonta vahinkoa. Kohtuus on paras tie.
[/quote]
Joo mut kaikilla ei tule kovin paljon sitä arkiliikuntaa!!!! Minä istun kaikki päivät ja asun yksin kerrostalossa. Siivotaan ei tarvitse edes joka viikko, kun yksin elää siististi. En ole varmaan koskaan kävellyt kauppaan, paitsi lähikauppaan, joka on kulman takana. Työmatkaa on 43 km yhteen suuntaan. Sitä ei poljeta pyörällä. Totuus vaan on, että liikun liian vähän kokonaisuutena. Olen ajatellut tehdä asialle jotain.