Miksi paino ei putoa?
Minulle on pt laatinut ruokavalion jota noudatan. Punnitsen ruuat etten syö liikaa jne. Liikun 5-6 päivänä viikossa. Salilla 3 kertaa ja lenkillä juoksen 3-4 kertaa viikossa. Ensin paino lähti laskuun ja sitten muutaman viikon päästä alkoi nousta. Ei nouse paljoa kerralla mutta nousee kuitenkin. Missähän voisi olla vika? Kysyn toki tätä asiaa pt ltäni mutta ennen kun tapaan hänet niin pohdin asiaa täällä.
Kommentit (31)
Mulla on ihan samanlainen kokemus PT:n ohjauksesta. Painoindeksini olii juuri ja juuri normaalin rajoissa, mutta halusin 5kg pois. Söin ihan askeettisesti kaiken punniten ja tarkasti suunnitelman mukaan. Liikuntaa oli aluksi 4-5 treeniä viikossa ja siitä sitten lähdettiin lisäämään treeniä ja kaloreita tiputtamaan, kun mitään ei alkanut tapahtua. Kokeiltiin pätkäpaastot ja kaikki mahdolliset lisätehot laihdutukseen, mutta paino ei tippunut grammaakaan. Rasvaprosentti kyllä pieneni, mutta olisin halunnut myös painoa pois. Ikuiseksi mysteeriksi jäi, miksi se ei tippunut. Sitten kun luovuin tuosta raivokkaasti taistelusta, treenailin vain 3-4 kertaa viikossa ja palasin normaaliin n 2000kcal/päivässä ruokarytmiini, niin paino nousi muutamassa kuukaudessa 10kg. Että tässä sitä nyt sitten ollaan ylipainoisena ihmishylkiönä. :(
Kiva kuulla ap:n saamia neuvoja. Itselläni ongelmana, että paino nousee, vaikka sen ei pitäisi nousta. En siis halua laihtua vaan pitää painon samana. Minulla on fyysiesti keskiraskas, melko uusi työ, jossa kävellään koko ajan ja jossa on muutakin fyysistä rasitusta. Lisäksi pyöräilen useimpina päivinä noin 16 km ja iltaisin käytän koiraa kävelyllä. Syön joka päivä viisi annosta kasviksia ja päivän kalorimäärä ei koskaan nouse yli kahden tuhannen kalorin millä siis normisti paino pysyy siinä missä ennenkin. Mulla on päivän mittaan lähes jatkuvasti hiki ja pävän päätteeksi lihakset väsyneet ja kipeätkin, luulisi että siis kulutankin jotain.
Mut paino nousee tasaisesti 200 g viikossa eikä sitä voi pysäyttää. Ja kaikki läski kertyy vatsaan. Housut lököttää persuuksista mut vyötärö kiristää. Tää on tosi viheliäistä; ei voi syödä paljoa vähempää koska muuten ei vaan jaksa, mut pakkohan tälle jotain on tehdä. :(
Paino nousee liikunnasta sillä lihakset ovat "pumpissa" ja täynnä nestettä. Kun lopetat niin paino tippuu eli nesteet poistuu.
24, käytätkö viikottain alkoholia tai huomaamattasi rasvaa ruuanlaitossa?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 08:00"]
Kiva kuulla ap:n saamia neuvoja. Itselläni ongelmana, että paino nousee, vaikka sen ei pitäisi nousta. En siis halua laihtua vaan pitää painon samana. Minulla on fyysiesti keskiraskas, melko uusi työ, jossa kävellään koko ajan ja jossa on muutakin fyysistä rasitusta. Lisäksi pyöräilen useimpina päivinä noin 16 km ja iltaisin käytän koiraa kävelyllä. Syön joka päivä viisi annosta kasviksia ja päivän kalorimäärä ei koskaan nouse yli kahden tuhannen kalorin millä siis normisti paino pysyy siinä missä ennenkin. Mulla on päivän mittaan lähes jatkuvasti hiki ja pävän päätteeksi lihakset väsyneet ja kipeätkin, luulisi että siis kulutankin jotain.
Mut paino nousee tasaisesti 200 g viikossa eikä sitä voi pysäyttää. Ja kaikki läski kertyy vatsaan. Housut lököttää persuuksista mut vyötärö kiristää. Tää on tosi viheliäistä; ei voi syödä paljoa vähempää koska muuten ei vaan jaksa, mut pakkohan tälle jotain on tehdä. :(
[/quote]
Panosta ruuan laatuun, älä määrään.
Jos ei isosta painonnoususta ole kyse, ja kerroit että liikuntapäivien jälkeen paino nousee. Niin veikkaan että liikunnasta ja rasituksesta johtuen keho varastoi hetkellisesti nesteitä itseensä...
Ja kcalorit jos on 1800 luokkaa niin silloin on pakko myös liikkua että vajetta olisi tarpeeksi, kannattaa myös laskea kaloreita vaikka n.300-400kcal/päivä ja hetki kokeilla jos sillä lähtisi taas putoamaan. :)
Ehkä kannattaa pitää se herkkupäiväkin kerran viikossa. Elimistö voi luulla että saa energiaa ja tajuaa lähteä laihtumaan,
Jos olet vähän aikaa sitten lisännyt liikuntaa, niin lihaksiin kertyy nestettä, mikä nostaa painoa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 08:30"]
Ehkä kannattaa pitää se herkkupäiväkin kerran viikossa. Elimistö voi luulla että saa energiaa ja tajuaa lähteä laihtumaan,
[/quote]
Itse laihduin 7 kg ihan normaalia ruoka vähentämällä ja vähän herkuista vähän tinkimällä (en vain pysty olemana ilman). Himoliikuja en ole. Päivät istun koneen ääressä ja pyöräilyä harrastan kauppa-/asiointimatkoilla ja ruohonleikkuria työntelen kesällä.
24, ehkä sulla alkaa hormonitasapaino järkkymään kun liikut tosi paljon ja syöt todnäk liian vähän/huonolaatuista ruokaa/vääränlaatuista ruokaa? Stressitila elimistössä voi tehdä hallaa.
Sun kroppa totuttelee. Jatka samaan malliin ja kysy pt:ltäsi kuitenkin mielipidettä. Jos e on edes jonkinlaisen koulutuksen käynyt asiasta tai muuten oikeasti pätevä, niin se luultavimmin tietää mitä tekee - ja osaa myös sulle perustella asiat. PT ei pysty heti kaikille selittää teoriaa asioiden taustalla (miksi joku asia suositellaan tekevän niinkuin se tehdään) mutta sun kysyessä tältä tulis löytyä kyllä vastauksia. Lihakset myös kerää nestettä urheilusuoritukset jälkeen, eikä siellä vaa'alla oikeesti kannata käydä joka päivä. Onko muutoksesta ollut muuta hyötyä? Olo parantunut yleisesti? Tsemppiä ja sori kpljaot, mobiili.