Kylpyhuoneen lattialämmitys
Hei te joilla on kylpyhuoneessa säädettävä lattialämmitys, pidättekö sitä päällä? Ja tuleeko siitä teille sähkölaskuun merkittävää nousua?
Meidän uuden asunnon kylpyhuone on aivan järkyttävän kylmä, mutta mies ei anna pitää siellä lattialämmitystä päällä. Hänen ystävälleen oli vanhassa rivariasunnossa tullut kuulemma järkyttävä sähkölasku siitä syystä, kun oli pitänyt kylppärin lattialämmitystä päällä. Meidän asuntomme on muutaman vuoden vanha kerrostaloasunto.
Kommentit (94)
Itse maksettava lattialämmitys on kallista lystiä. Mietin tarkkaan kun katselen uutta asuntoa. Hylkään heti kättelyssä sellaiset asunnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko AP Helenin asiakas? Niiden nettipalvlusta näkee kulutuksen vuorokausitasolla. Kokeile siis yksi päivä lämmityksen kanssa ja toinen ilman. Ja sitten vertaa lukuja 👌.
Kiitos vinkistä! Miten en tullut ajatelleeksi. Otettiin Fortumin sähkösopimus tähän ja mielestäni Fortumilla on myös appi millä voi seurata sähkönkulutusta päivätasolla. Täytyypä ladata appi ja tehdä vertailua.
Ap
Yhden päivän kokeilu ei kerro mitä lattia kuluttaa. Kylmän lattian lämmitys vie tietysti enemmän energiaa kuin se että ylläpidetään jo lämmitettyä lattiaa. Kokeile ainakin viikon jakso ja seuraa kulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Itse maksettava lattialämmitys on kallista lystiä. Mietin tarkkaan kun katselen uutta asuntoa. Hylkään heti kättelyssä sellaiset asunnot.
Asukkaat maksaa aina lämmityksen, tapahtui se miten vaan. Sähkölämmityksessä on parasta juuri se että tarvii maksaa vain oma lämmitys.
Aina päällä kesät talvet. Ei ole niin kallista sähköä vielä näkynyt että kävisin suihkussä kylmässä pesuhuoneessa.
Nostoa. Miten toimisitte näissä uusissa kerrostaloissa joissa on sähköllä lämpiävä lattialämmitys? Miten toimitte että ei syntyisi kosteusvaurioita ja miksi on tälläinen erillinen omakustanteinen sähkölämmitys kylppärin lattiassa vaikka on vesikiertoinen lämmitys talossa? Auttakaa tyhmää hädässä. En saanut ohjeita muuta kuin sen että sen voi laittaa päälle tai pois päältä itse.
Mitä maksaa teillä lattialämmityksen päällä pitäminen kerrostaloissa? Antakaa ohjeita oikeaoppiseen käyttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä maksaa teillä lattialämmityksen päällä pitäminen kerrostaloissa? Antakaa ohjeita oikeaoppiseen käyttämiseen.
Tämä kiinnostaisi myös minua. Olen muuttamassa juuri.
Meillä on lattia kylppärissä epämiellyttävän kylmä, pidän sitä niin pienellä kuin pystyy. Joskus superhalvan pörssisähkön aikaan laitan sen isommalle mutta eipä se yhdessä yössä tai vuorokaudessakaan ehdi lämpimäksi tulla. Säätelen muutenkin sähkönkulutusta pesemällä pyykkiä, tekemällä uuniruokia ja käyttämällä astianpesukonetta pääsääntöisesti vain siedettävän hintaisen sähkön aikaan.
Ennen pidin aina lämmitystä reilusti isommalla ja hintaa sille tuli 10-20e/kk. Meillä oli esim. maaliskuun sähkönkulutus 18e +perusmaksu ja kyllä minusta sähkölaskun tuplaantuminen on aivan järkyttävä hinta pelkän yhden lattian lämmittämisestä. Meillä asuu kolme lasta ja yksi aikuinen, kerrostalo.
Meillä on kaksi kylppäriä ja kaks vessaa omakotitalossa ja kaikissa on jatkuvasti lattialämmitys päällä. En tiedä niiden vaikutusta sähköön kun en itse seuraa asiaa enkä maksa sähkölaskuja.
Vierailija kirjoitti:
"Itse maksettava" vai onko näitä muitakin? Onko esim. Kelan maksamana sekin?
Asun vuokralla kerrostalossa jossa kylpyhuoneessa sekä vesikiertoinen rättipatteri (jonka lämmityksen maksaa siis taloyhtiö) sekä sähkökäyttöinen lattialämmitys (jonka siis minä maksaisin jos se olisi päällä).
En todellakaan pidä kyseistä lattialämmitystä päällä. Suihkun jälkeen lastaan lattiat ja seinät sekä kuivaan ne pyyhkeellä. Lisähuomiota sanottakoon että asunnossani on ylitehokas ilmastointi (tämän voi todeta asunnon alhaisesta ilmankosteudesta), jolloin kylpyhuoneen oven jättämällä suihkun jälkeen auki kosteutta pääsee edes vähän huoneilmaan jotta se ei olisi niin kuivaa.
Vastaus kysymykseen riippuu ihan paikallisista olosuhteista jotka ovat asuntokohtaisia. Omassa kylpyhuoneessani lattialämmitys olisi päällä ihan vain mukavuuden takia. Todellakaan en ala siitä maksamaan mitään kun ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kiinnostaisi myös minua. Olen muuttamassa juuri.
Kylppärin lattia on kuiva ja mukavan lämmin kun sen pintalämpö on noin 25 astetta. Ostaakaa muutaman euron lämpömittari jossa on myös ulkoanturi johdon päässä mukana. Laittakaa mittari johonkin tasolla ja teipillä ulkoanturi lattiin kiinni mittaamaan lattian lämpöä. Ja muistakaa että kaikki muutokset tapahtuvat viiveellä, jos nyt säädätte termaria niin muutos tasautuu ehkä 12h tai jopa 24h kuluttua.
Ja mitä tämä maksaa riippuu tietysti sähkönhinnasta jos on lattialämpö sähköllä mutta vielä kalliimpaa on kosteusvaurioiden korjaaminen. Pointti tässä on pitää kylppäri kuivana ja yksi keino siihen on hankkia lattialasta jolla saa jo osan vedestä pois laittialta lattiakaivoon ja näin nopeuttaa kylååärin kuivumista ja tulla siten toimeen pienemmällä lämmittämisellä.
Meille lattialänpö tulee keskuslämmöstä. Yleisesti asuminen on tärkeimpiä lypsämiskohteita 5uomessa.
GAl
Kiitos vinkistä! Miten en tullut ajatelleeksi. Otettiin Fortumin sähkösopimus tähän ja mielestäni Fortumilla on myös appi millä voi seurata sähkönkulutusta päivätasolla. Täytyypä ladata appi ja tehdä vertailua.
Ap