Kylpyhuoneen lattialämmitys
Hei te joilla on kylpyhuoneessa säädettävä lattialämmitys, pidättekö sitä päällä? Ja tuleeko siitä teille sähkölaskuun merkittävää nousua?
Meidän uuden asunnon kylpyhuone on aivan järkyttävän kylmä, mutta mies ei anna pitää siellä lattialämmitystä päällä. Hänen ystävälleen oli vanhassa rivariasunnossa tullut kuulemma järkyttävä sähkölasku siitä syystä, kun oli pitänyt kylppärin lattialämmitystä päällä. Meidän asuntomme on muutaman vuoden vanha kerrostaloasunto.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin taannoin katsomassa uudehkoa kwerrostaloasuntoa. Muualla asunnossa oli kaukolämmöllä patteri lämmitys. Kylppärissä (joka asunnon kokoon nähden tosi iso) oli sähköinen lattialämmitys ja se tietysti meni käyttösähkölaskuun. Huvitti, että myynti/vuokrausinfossa ei tästä mainittu mitään. Että asukas maksaa lähes puolet (40 neliön asunto) lkämmityksestä omasta pussistaan. Ellei maksa niin tietysti kyllpääri homehtuu.
miksi alapeukkua? tälle kahjolle lämmitysratkaisulle vai mun avautumiselle? En aina oikein käsitä tätä peukutuslogiikkaa.
Kiinnostaisi enemmän tietää, että mitä rakentajan päässä on liikkunut kun lämpöpattereita on lähes joka seinällä muualla mutta siellä pesuhuoneessa vain se lattialämmitys. Jopa saunan lauteiden alla on lämpöpatteri, joten syy ei voi olla edes mikään "patterit ruostuu vedessä". Vaikuttaa kyllä aivan jonkinlaiselta kettuilulta että hähähää siinäpä maksat nyt lattian lämmityksestä.
Seinäpatterille ei ole ollut järkevää paikkaa, hankaloittanut kylppärin toimintoja. Lattia olisi noussut liian korkealle jos vesikierron olisi asentanut siihen.
Pesuhuone on senverran iso ja paljon tyhjää tilaa että paikkoja olisi kyllä ollut.
Ei tule hometta vaikka ei pitäisi ollenkaan päällä. Laittakaa pari kylpyhuonemattoa ja astukaa niitten päälle, niin ei haittaa kylmä lattia ja säästätte satasia vuodessa.
Jos sen kylppärin lämmitys lattialämmityksellä on maksanut aiemmin sen 20 niin nyt se maksaa 50 kun sähkön hinta on yli kaksinkertaistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin taannoin katsomassa uudehkoa kwerrostaloasuntoa. Muualla asunnossa oli kaukolämmöllä patteri lämmitys. Kylppärissä (joka asunnon kokoon nähden tosi iso) oli sähköinen lattialämmitys ja se tietysti meni käyttösähkölaskuun. Huvitti, että myynti/vuokrausinfossa ei tästä mainittu mitään. Että asukas maksaa lähes puolet (40 neliön asunto) lkämmityksestä omasta pussistaan. Ellei maksa niin tietysti kyllpääri homehtuu.
miksi alapeukkua? tälle kahjolle lämmitysratkaisulle vai mun avautumiselle? En aina oikein käsitä tätä peukutuslogiikkaa.
Kiinnostaisi enemmän tietää, että mitä rakentajan päässä on liikkunut kun lämpöpattereita on lähes joka seinällä muualla mutta siellä pesuhuoneessa vain se lattialämmitys. Jopa saunan lauteiden alla on lämpöpatteri, joten syy ei voi olla edes mikään "patterit ruostuu vedessä". Vaikuttaa kyllä aivan jonkinlaiselta kettuilulta että hähähää siinäpä maksat nyt lattian lämmityksestä.
Seinäpatterille ei ole ollut järkevää paikkaa, hankaloittanut kylppärin toimintoja. Lattia olisi noussut liian korkealle jos vesikierron olisi asentanut siihen.
asunnossa oli seinäpatterit muualla huoneistossa, olisi voinut läimäistä sellaisen myös kylppärin seinälle. Ei oltu laitettu. Asukkaan kontolla maksaa kylppärin lämmitys sähköllä. Tietysti voi olla maksamattakin jolloin kosteusvaurioiden uhka suurempi.
Asukkaan vastuulla on maksaa lämmitys, tulipa se katosta, lattiasta, pattereista ja olipa se sähköllä, kaukolämmöllä tai vaikkapa puu-uurnilla toimiva.
olettaisin, että se lämmin vesi olisi tosiaan siinä samalla voinut kiertää kylppärinkin kun vierestä menee muihin huoneisiin. Toki yksi huonen enemmän lämmittettävänä kaukolämmöllä mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla sähköyhtiöllä lienee sovellus/sivusto , jossa voi seurata omaa kulutustaan jopa tuntitasolla . Saat helposti tiedon montako kwh:ta lämmitys kuluttaa ,samasta paikasta löytyy myös sen kwh:n hinta ainakin suunnilleen.
Sähkössähän maksetaan aina myös siirrosta , alv ja sähköveroa.
Ja kaikillahan ei ole mahdollisuutta seurata kulutustaan tuntitasolla (tai onnistuu se, jos haluaa seistä eteisessä jakkaralla tuijottamassa lukujen vaihtumista), puhumattakaan sähköyhtiön sovellusta.
Kaikilla ei ole omaa sähkösopimusta, meidän suuressa taloyhtiössä kaikilla on omat mittarit, joiden lukemat ilmoitetaan neljästi vuodessa taloyhtiölle. Taloyhtiöllä on sopimus kaikesta sähköstä ja se laskutetaan asukkailta kunkin oman kulutuksen mukaan. Useampi vuosi sitten huoltoyhtiö kävi tekemässä kaikille mittariluvun, oli kuulema kokonaislukemissa ollut sen verran paljon heittoa, että halusivat kaikkien todelliset lukemat tietoonsa, eikä vain niitä itse ilmoitettuja.
Sähkönmyyjistä pääsee helpolla eroon, kun sanoo, ettei ole omaa sähkösopimusta. Jotkut jää ihmeissään kyselemään, että miten niin voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa kosteusvaurion kylppäriin, kannattaa pitää lattialämmitystä pois. Eli joo, meillä on aina ll päällä kylppärissä.
Miten selität tämän?
Olen ollut mukana purkamassa useita kylppäreitä, joissa ei ole ollut lattialämmitystä ollenkaan, eivätkä ne ole silti olleet homeessa.
Niissä on ollut riittävä ilmanvaihto ja muu riittävä lämmitys, sehän nyt on itsestään selvää. Pelkkä kylmä tila, jossa käydään usein suihkussa, kostuu taatusti, jos ei lämmitystä ja ilmanvaihto ole.
Meillä on kylpyhuoneen ovi auki koko ajan, joten muualta asunnosta menee lämpöä myös kylppäriin. Harva kerrostaloasunto on sellainen jossa keskellä taloa keskikerroksessa sijaitseva kylppäri olisi KYLMÄ TILA. Tiedätkö mitä kylmä tila tarkoittaa? Lattialämmityksen laittaminen kylppäriin ei poista ilmanvaihdon tarpeellisuutta.
Ja missä sanoin että lattialämmitys poistaa ilmanvaihdon tarpeen?
Toki voi pitää kylppärin ovea auki koko ajan, siinä sopivasti kostuttaa koko läävän.
Nauti!
Väärää säästöä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidan siis takoa järkeä miehelle päähän tässä asiassa. Muutettiin siis reilu viikko sitten tähän. Olen lapsen kanssa kotona ja olen päivisin pitänyt lattialämmitystä päällä.
Ap
Tuossakin tapauksessa lattian betonivalu ehtii illalla ja yöllä kylmetä. Kun pistät sen aamulla miehen lähdettyä päälle, lähkölämmitys on täysillä, kun se yrittää saavuttaa asetetun lämpötilan. Kunnes se siis jälleen katkaistaan ja laatta jäähtyy.
Moni luulee tuon säästävän sähköä, mutta totuus on toinen.
Meillä itse talo pitää kylppärinkin aika lämpimänä, silti pidän lattialämmityksen siellä päällä. Vessassa ei ole mitään lämmitystä, eikä sielläkään lattia ole niin kylmä. Meillä tarkenee hyvin paljain jaloin. Vetoisassa omakotitalossa asujat haluavat antaa meille villasukkia lahjaksi, mutta ei niille ole tarvetta - tai ehkä heillä vieraillessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa kosteusvaurion kylppäriin, kannattaa pitää lattialämmitystä pois. Eli joo, meillä on aina ll päällä kylppärissä.
Miten selität tämän?
Olen ollut mukana purkamassa useita kylppäreitä, joissa ei ole ollut lattialämmitystä ollenkaan, eivätkä ne ole silti olleet homeessa.
Niissä on ollut riittävä ilmanvaihto ja muu riittävä lämmitys, sehän nyt on itsestään selvää. Pelkkä kylmä tila, jossa käydään usein suihkussa, kostuu taatusti, jos ei lämmitystä ja ilmanvaihto ole.
Ja varsinkin jos siinä pelkässä kylmässä tilassa ei ole edes viemäriä. Pidätkö kylpylää venäläisessä maakuopassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asunnossa oli seinäpatterit muualla huoneistossa, olisi voinut läimäistä sellaisen myös kylppärin seinälle. Ei oltu laitettu. Asukkaan kontolla maksaa kylppärin lämmitys sähköllä. Tietysti voi olla maksamattakin jolloin kosteusvaurioiden uhka suurempi.
Asukkaan vastuulla on maksaa lämmitys, tulipa se katosta, lattiasta, pattereista ja olipa se sähköllä, kaukolämmöllä tai vaikkapa puu-uurnilla toimiva.
olettaisin, että se lämmin vesi olisi tosiaan siinä samalla voinut kiertää kylppärinkin kun vierestä menee muihin huoneisiin. Toki yksi huonen enemmän lämmittettävänä kaukolämmöllä mutta silti.
Toki olisi, mutta minä puhuikin maksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selität tämän?
Ja varsinkin jos siinä pelkässä kylmässä tilassa ei ole edes viemäriä. Pidätkö kylpylää venäläisessä maakuopassa?
Niinkö minä sanoin, ettei viemäriä tarvita? Näytätkö missä kohtaa, kun en itse hoksaa.
Lattialämmityksen voi säätää niin, että jalan alla ei tunnu kylmältä, mutta ei myöskään erityisen lämpimältä. Eli neutraalilta. Silloin sähkökulutuskaan ei karkaa harakoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selität tämän?
Meillä on kylpyhuoneen ovi auki koko ajan, joten muualta asunnosta menee lämpöä myös kylppäriin. Harva kerrostaloasunto on sellainen jossa keskellä taloa keskikerroksessa sijaitseva kylppäri olisi KYLMÄ TILA. Tiedätkö mitä kylmä tila tarkoittaa? Lattialämmityksen laittaminen kylppäriin ei poista ilmanvaihdon tarpeellisuutta.
Ja missä sanoin että lattialämmitys poistaa ilmanvaihdon tarpeen?
Toki voi pitää kylppärin ovea auki koko ajan, siinä sopivasti kostuttaa koko läävän.
Nauti!
Sinähän itse otit esiin ilamnvaihdon, vaikka puhe oli vain lattialämmityksestä ;) Talomme on rakennettu 1956, eikä ole koskaan ollut läävä. Talvella kosteus% laskee todella alhaiseksi, jolloin on vain hyvä että kylppäristä virtaa kolmena iltana vähän kosteampaa ilmaa huusholliin. Kesällä luonnollisesti kylvemme pihasaunassa, joten kylppäri on koko kesän käyttämättä. Ja ei, silloinkaan ei ole lattialämmitsys päällä ;)
Pesuhuoneen lattialämmitys on taloyhtiöiden juoni jolla saadaan höylättyä vastikkeita pienemmäksi kun asukkaat ei tajua että lämmittää pesuhuoneensa vieläkin kalliimmasti siihen päälle.
On melkoinen ketju ja huvittavia "tietäjiä".
Noudatan LVI-suunnittelijan ohjeistusta talon käytössä ja maksaa sitten sen mitä maksaa.
50 000Kw normi vuotena kuluu sähköä talon systeemien pyöritykseen ja käyttöön. On lämpimät lattiat, ilmavaihtuu hallitusti, kosteus pysyy säädetyssä tasossa, uima-altaan vesi kirkkaana ja tasa lämpöisenä.
Meillä on mökillä kylppärissä lattialämmitys, ja kyllä sitä päällä pidetään kun siellä ollaan. Saunan jälkeen avataan ikkuna, jätetään ovi auki ja laitetaan puhallinkin vielä kuivattamaan.
Meinaan on aika kalliita noi kylppärirempat, jos vesieriste pettää ja pääsee vettä kaakelin alle...lattialämmityksen tarkoitus on kuivattaa lattia.
Muualla kyllä sitten puulämmitys. Sähköpatterit on päällä tulopäivänä ja poissa ollessa pidetään +10 astetta.
Mulla on aivan minimaalisen pieni kylppäri lattialämmityksellä ja koko asunnon sähkölasku on suunnilleen parikymppiä kuussa. Pidän sellaista lämpöä, että laatta ei tunnu kylmältä jalkaa vasten ja että lattian kuivuminen suihkun jälkeen vähän nopeutuisi. Muuten kylppäri lämpiää vesikiertoisella pyyhepatterilla.
"Meinaan on aika kalliita noi kylppärirempat, jos vesieriste pettää ja pääsee vettä kaakelin alle..."
Tottakai se kylpyhuone on pilalla jos vesieriste pettää, lämmityksellä tai ilman.
Kaakelin alle pääsee vettä. Se laasti ei ole vedenpitävä. Eriste on vasta alempana.
Kerrostaloissa varsinkin on edelleen paljon pieniä remontoituja kylpyhuoneita joissa ei ole lattialämmitystä. Ei se ole mitenkään välttämätön, ja mikään lakikaan ei velvoita laittamaan. Onhan se ihan kiva, mutta toimii se kylpyhuone ilmankin. Ei minullakaan ole ikinä ollut sitä asunnoissa. Jos mies haluaa säästää niin anna säästää.
En ennättänyt ottaa asiaa puheeksi miehen kanssa vielä. Olin jättänyt lattialämmityksen päälle, mutta töistä tullessaan hän on jo sen ennättänyt sammuttaa. Ja kohta taas palellaan kylppärissä.
Ap
Ihan sama mutta eiköhän se ole hieman kustannustehokkaampaa sillä samalla kaukolämmöllä lämmittää samoin se pesuhuone kun muutenkin kiertää kuumat liemet putkissa vaikka sen itse maksaisikin vastikkeissa yms.