Uudet immuunilääkkeet syöpään - voi ei!
Tää on vähän kärjistettyä, mut tällainen näkökulma:
Uusien immuunipuolustukseen vaikuttavien lääkkeiden toivotaan auttavan moniin huonoennusteisiin syöpiin kuten keuhkosyöpä tai melanooma. Tämä on ongelma koska:
1)lääkkeet ovat hyvin kalliita. Koska meidän terveydenhuollossa varman kuoleman estäminen lyhyellä tähtäimellä priorisoidaan aina korkeammalle kuin sairauksien ehkäisy/muut hoidot, niin tämä tietää lisää lakkautettavia synnytysosastoja, ruuhkaisempia päivystyksiä jne.
2) Kynnys olla hoitamatta monisairaiden vanhusten syöpiä nousee, jos nämä uudet hoidot ovat vähemmän rankkoja kuin sytostaatit. Jos esim. vanhan, huonokuntoisen keuhkosyöpäpotilaan elämä jatkuu vuoden tai pari pitempään, tulee kalliiden lääkehoitojen lisäksi vielä kallis perushoito.
Mielipiteitä?
Kommentit (22)
"Mikäli minä saisin päättää, ei yli 70-vuotiaille ihmisille pitäisi aloittaa minkäänlaisia syöpähoitoja yhteiskunnan piikkiin."
Onneksi et viela saa paattaa ja onneksi mina , yli 70-vuotias, en asu Suomessa vaan USAssa. Neljassa kuukaudessa olen hoitojen tuloksena syopavapaa, taysissa ruumiin- ja sielunvoimissa. Voin nauttia lapsistani ja lastenlapsista ja he minusta.
Medicare ja vakuutus ovat hoitaneet maksut.
mieluummin mä maksan varoja että ihmisille kustannetaan syöpähoitoja. sen sijaan synnytyssairaaloiden ja perhekerhojen sekä neuvoloiden ylläpitäminen on ihan turhaa ja rahan haaskausta.