Exän kanssa viestittely, miten saan sen loppumaan?
Tilanne siis se, että exäni (jos häntä sellaiseksi voi edes sanoa, emme juuri edenneet tapailuasteelta) on yli puoli vuotta säännöllisesti ottanut yhteyttä viestitse. Sisältö on aina sama, surkuttelua miksi emme voineet yrittää kauemmin ja mikä hänessä oli vikana. Olen yrittänyt miljoonasti vastata kiltisti ja ymmärtävästi, että hänessä ei ole vikaa, mutta en vain tuntenut syvemmin häntä kohtaan. Toivotan hyviä jatkoja. Sitten hetken on rauhallista, kunnes viestejä alkaa taas sataa. Onneksi ei ole sentään ovelle tullut tai muuta.
Tapailumme tosiaan loppui siksi, etten tuntenut rakastuvani häneen muutaman kuukauden jälkeen, vaikka hän olikin periaatteessa mukava. Samaan aikaan tapasin kiinnostavamman miehen, jonka kanssa olen nyt ollut yhdessä puoli vuotta. Tuon aiemman miehen kanssa viestittely tuntuu ikävältä siksikin, että en minä olisi iloinen, jos mieheni viestittelisi entistensä kanssa tällä tavoin. Tietenkään tässä ei ole kyse mistään selän takana vehkeilystä, mutta mieluummin en tuota entistä enää pitäisi elämässäni mukana. Nykyiselle en ole kertonut että entinen pitää tällä tavoin yhteyttä, sillä kertomisesta ei olisi mitään iloa kenellekään.
Miten tästä pääsisi eroon? Olen yrittänyt vastaamatta jättämistä, mutta viestejä sataa ja sataa kunnes hellyn. En osaa olla julma. Lisäksi vähän pelkään, että hiljaisuus minun osaltani saisi tuon miehen tulemaan kotiovelle saakka... Numeroa en vaihda samasta syystä.
Mitäpä voisin tehdä?
Kommentit (80)
En tosiaankaan ole tarkoittanut mieheltäni mitään salata, asiat ajautuivat tähän pisteeseen. Aluksi kuvittelin että tämä loppuisi. Eikä entinen ota yhteyttä sentään päivittäin tai viikoittain, ehkä kuukausittain. Juuri sopivasti että ehdin unohtaa tyypin, ja sitten alkaa taas viestejä tulla. Aina sama virsi: mikä vika hänessä oli, hän ei voi unohtaa minua, miksi asiat menivät näin. Olisipa rohkeutta sanoa, että jokainen uusi viesti saa minut varmemmaksi siitä että päätökseni oli oikea. Mutta valitettavasti tiedän, että halutessaan hän pystyy vaikeuttamaan elämääni paljonkin, alkamalla oikeasti vainota...
ap
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:00"]En tosiaankaan ole tarkoittanut mieheltäni mitään salata, asiat ajautuivat tähän pisteeseen. Aluksi kuvittelin että tämä loppuisi. Eikä entinen ota yhteyttä sentään päivittäin tai viikoittain, ehkä kuukausittain. Juuri sopivasti että ehdin unohtaa tyypin, ja sitten alkaa taas viestejä tulla. Aina sama virsi: mikä vika hänessä oli, hän ei voi unohtaa minua, miksi asiat menivät näin. Olisipa rohkeutta sanoa, että jokainen uusi viesti saa minut varmemmaksi siitä että päätökseni oli oikea. Mutta valitettavasti tiedän, että halutessaan hän pystyy vaikeuttamaan elämääni paljonkin, alkamalla oikeasti vainota...
ap
[/quote]
Siks mä kannustaisinkin kertomaan, siis jos tilanne vielä vaikka pahenee. Ja siks myös suosittelen säilyttämään viestiketjun, toivottavasti et sitä tule tarvitsemaan. Eihän tuo nyt ihan normaalilta kuulosta, jos oikeasti vastailet niin kuin kerroit - kyllä sitkeämpikin jo kuukausien jälkeen yleensä ymmärtää luovuttaa. Jos aiot jatkaa vastailua, suosittelisin että pitäydyt linjalla " lopeta yhteydenpito, aika jatkaa eteenpäin" enää ei mitään " vika oli minussa, ei sinussa"-kannustusta. Onko noiden viestien ajankohdassa yhtäläisyyksiä, siis ovatko känniviestejä tms? Olen siis "29" ja joku aikaisempi ja näin tiukalla linjalla siksi, että ystäväni on vuosia sitten joutunut vaihtamaan nimensä, työnsä yms vainoavan exän takia...
Et voi olla noin tyhmä. Numero vaihtoon heti. Tosin taidat ruokkia exää kun aiemmat neuvot ei menny perille. Seuraavan kerran kun haluat huomiota niin älä ole noin selvä tapaus.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:10"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:00"]En tosiaankaan ole tarkoittanut mieheltäni mitään salata, asiat ajautuivat tähän pisteeseen. Aluksi kuvittelin että tämä loppuisi. Eikä entinen ota yhteyttä sentään päivittäin tai viikoittain, ehkä kuukausittain. Juuri sopivasti että ehdin unohtaa tyypin, ja sitten alkaa taas viestejä tulla. Aina sama virsi: mikä vika hänessä oli, hän ei voi unohtaa minua, miksi asiat menivät näin. Olisipa rohkeutta sanoa, että jokainen uusi viesti saa minut varmemmaksi siitä että päätökseni oli oikea. Mutta valitettavasti tiedän, että halutessaan hän pystyy vaikeuttamaan elämääni paljonkin, alkamalla oikeasti vainota...
ap
[/quote]
Siks mä kannustaisinkin kertomaan, siis jos tilanne vielä vaikka pahenee. Ja siks myös suosittelen säilyttämään viestiketjun, toivottavasti et sitä tule tarvitsemaan. Eihän tuo nyt ihan normaalilta kuulosta, jos oikeasti vastailet niin kuin kerroit - kyllä sitkeämpikin jo kuukausien jälkeen yleensä ymmärtää luovuttaa. Jos aiot jatkaa vastailua, suosittelisin että pitäydyt linjalla " lopeta yhteydenpito, aika jatkaa eteenpäin" enää ei mitään " vika oli minussa, ei sinussa"-kannustusta. Onko noiden viestien ajankohdassa yhtäläisyyksiä, siis ovatko känniviestejä tms? Olen siis "29" ja joku aikaisempi ja näin tiukalla linjalla siksi, että ystäväni on vuosia sitten joutunut vaihtamaan nimensä, työnsä yms vainoavan exän takia...
[/quote]
En usko kyseessä olevan känniviestien, sillä niitä saattaa tulla keskellä päivääkin. Eikä kaikki kommunikointini ole ollut mitään kannustusta, olen yrittänyt tiukempaa linjaakin. Kannustamiseksi voi laskea vain sen, että olen vakuutellut hänen löytävän jonkun itselleen sopivan. Sen tiedän tässä vaiheessa että tämä ei ole normaalia, ja viestit yms. ovat kyllä tallessa.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:15"]Et voi olla noin tyhmä. Numero vaihtoon heti. Tosin taidat ruokkia exää kun aiemmat neuvot ei menny perille. Seuraavan kerran kun haluat huomiota niin älä ole noin selvä tapaus.
[/quote]
En ruoki exää, eikä hänen huomionsa ole tervetullutta. Numeron vaihtoa tai vastaavia toimenpiteitä epäröin siksi, että pelkään tilanteen menevän vielä mahdottomammaksi. En halua saada häneltä viestejä, mutta missään nimessä en halua häntä nähdä! Olisi kamalaa jos ovikello jonain päivänä soisi ja se olisi hän...
ap
Itse laittaisin tuossa tilanteessa viestin exälle, etten halua häneltä enää minkäänlaisia yhteydenottoja. Tee selväksi että teidän juttunne on kuollut ja kuopattu, ja että hänenkin olisi jo aika päästä yli asiasta. Estä numero ja myös estot somessa ym. mistä hän vain voisi sut tavoittaa. Sanoisin myös että vien asian poliisille jos yhteydenottoja vielä tulee. Jos vielä jotenkin tuon jälkeen onnistuu ottamaan yhteyttä, älä vastaa mitään vaan suoraan yhteys poliisiin.
Kyttää ei kiinnosta paskaakaan, turha haaskata aikaansa ilmoittamalla niille. Toivota sille hyvää loppuelämää äläkä muuten vastaa enää mitään. Mitä muuta me voimme muka neuvoa?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:10"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:00"]En tosiaankaan ole tarkoittanut mieheltäni mitään salata, asiat ajautuivat tähän pisteeseen. Aluksi kuvittelin että tämä loppuisi. Eikä entinen ota yhteyttä sentään päivittäin tai viikoittain, ehkä kuukausittain. Juuri sopivasti että ehdin unohtaa tyypin, ja sitten alkaa taas viestejä tulla. Aina sama virsi: mikä vika hänessä oli, hän ei voi unohtaa minua, miksi asiat menivät näin. Olisipa rohkeutta sanoa, että jokainen uusi viesti saa minut varmemmaksi siitä että päätökseni oli oikea. Mutta valitettavasti tiedän, että halutessaan hän pystyy vaikeuttamaan elämääni paljonkin, alkamalla oikeasti vainota...
ap
[/quote]
[/quote]
En usko kyseessä olevan känniviestien, sillä niitä saattaa tulla keskellä päivääkin. Eikä kaikki kommunikointini ole ollut mitään kannustusta, olen yrittänyt tiukempaa linjaakin. Kannustamiseksi voi laskea vain sen, että olen vakuutellut hänen löytävän jonkun itselleen sopivan. Sen tiedän tässä vaiheessa että tämä ei ole normaalia, ja viestit yms. ovat kyllä tallessa.
ap
[/quote]
Ok, känniviestit olisi voinut vielä jotenkuten ymmärtää... Ja tarkoitus ei ole siis mitenkään koittaa syyllistää sinua tai olla hyökkäävä, olet varmasti toiminut parhaaksi katsomallasi tavalla. Itse vaan poimin viesteistäsi taustalta huolen "pelottaa mitä hän keksii seuraavaksi" ja jo se että joudut pelkäämään tuollaista on vääriin ja täyttää vainoamisen kriteerit. " vainoamiseen syyllistyy henkilö, joka toistuvasti uhkaa, seuraa , tarkkailee tai ottaa yhteyttä tai muulla näihin rinnastettavalla tavalla vainoaa toista niin, että se on omiaan aiheuttamaan vainotussa pelkoa tai ahdistusta".
Se 23&29&31
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:00"]
En tosiaankaan ole tarkoittanut mieheltäni mitään salata, asiat ajautuivat tähän pisteeseen. Aluksi kuvittelin että tämä loppuisi. Eikä entinen ota yhteyttä sentään päivittäin tai viikoittain, ehkä kuukausittain. Juuri sopivasti että ehdin unohtaa tyypin, ja sitten alkaa taas viestejä tulla. Aina sama virsi: mikä vika hänessä oli, hän ei voi unohtaa minua, miksi asiat menivät näin. Olisipa rohkeutta sanoa, että jokainen uusi viesti saa minut varmemmaksi siitä että päätökseni oli oikea. Mutta valitettavasti tiedän, että halutessaan hän pystyy vaikeuttamaan elämääni paljonkin, alkamalla oikeasti vainota... ap
[/quote]Eli oletko jotenkin epävarma valinnastasi? Ja oletko keskustellut tästä asiasta tämän exäsi kanssa? Siinä tapauksessa ei ole ihmekään, jos yrittää vielä liehitellä. Ovatko viestit sellaista materiaalia, että voisit ne kumppanilleis näyttää? Oletko sinä koskaan aktiivinen yhteydenottaja tai keskustelun ylläpitäjä.
Turhaan sinä täällä ruikutat. Sanot vain yhden sanan: Ei.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:00"]
En tosiaankaan ole tarkoittanut mieheltäni mitään salata, asiat ajautuivat tähän pisteeseen. Aluksi kuvittelin että tämä loppuisi. Eikä entinen ota yhteyttä sentään päivittäin tai viikoittain, ehkä kuukausittain. Juuri sopivasti että ehdin unohtaa tyypin, ja sitten alkaa taas viestejä tulla. Aina sama virsi: mikä vika hänessä oli, hän ei voi unohtaa minua, miksi asiat menivät näin. Olisipa rohkeutta sanoa, että jokainen uusi viesti saa minut varmemmaksi siitä että päätökseni oli oikea. Mutta valitettavasti tiedän, että halutessaan hän pystyy vaikeuttamaan elämääni paljonkin, alkamalla oikeasti vainota... ap
[/quote]Eli oletko jotenkin epävarma valinnastasi? Ja oletko keskustellut tästä asiasta tämän exäsi kanssa? Siinä tapauksessa ei ole ihmekään, jos yrittää vielä liehitellä. Ovatko viestit sellaista materiaalia, että voisit ne kumppanilleis näyttää? Oletko sinä koskaan aktiivinen yhteydenottaja tai keskustelun ylläpitäjä.
Turhaan sinä täällä ruikutat. Sanot vain yhden sanan: Ei.
[/quote]
En todellakaan ole sellaista sanonut! Joka ikisen viesteistäni voisin näyttää kenelle tahansa, ajatukseni ovat tulleet kyllä selviksi eikä tuollaisten väärinkäsitysten mahdollisuutta missään nimessä ole olemassa.
ap
Niin ja koskaan en ole keskustelua aloittanut!
ap
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:31"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:10"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:00"]En tosiaankaan ole tarkoittanut mieheltäni mitään salata, asiat ajautuivat tähän pisteeseen. Aluksi kuvittelin että tämä loppuisi. Eikä entinen ota yhteyttä sentään päivittäin tai viikoittain, ehkä kuukausittain. Juuri sopivasti että ehdin unohtaa tyypin, ja sitten alkaa taas viestejä tulla. Aina sama virsi: mikä vika hänessä oli, hän ei voi unohtaa minua, miksi asiat menivät näin. Olisipa rohkeutta sanoa, että jokainen uusi viesti saa minut varmemmaksi siitä että päätökseni oli oikea. Mutta valitettavasti tiedän, että halutessaan hän pystyy vaikeuttamaan elämääni paljonkin, alkamalla oikeasti vainota...
ap
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
Ok, känniviestit olisi voinut vielä jotenkuten ymmärtää... Ja tarkoitus ei ole siis mitenkään koittaa syyllistää sinua tai olla hyökkäävä, olet varmasti toiminut parhaaksi katsomallasi tavalla. Itse vaan poimin viesteistäsi taustalta huolen "pelottaa mitä hän keksii seuraavaksi" ja jo se että joudut pelkäämään tuollaista on vääriin ja täyttää vainoamisen kriteerit. " vainoamiseen syyllistyy henkilö, joka toistuvasti uhkaa, seuraa , tarkkailee tai ottaa yhteyttä tai muulla näihin rinnastettavalla tavalla vainoaa toista niin, että se on omiaan aiheuttamaan vainotussa pelkoa tai ahdistusta".
Se 23&29&31
[/quote]
Kiitos, tuntuu mukavalta että joku ottaa tuntemukseni vakavasti! Yritin todellakin selvittää tilanteen niin, että entinen mies lopettaisi omasta halustaan yhteydenpidon, eikä nykyisen mieheni tarvitsisi niin typerästä asiasta edes kuulla. Mutta asiat eivät menneetkään niin... Ahdistus tulevasta on läsnä pinnan alla. Mitä jos en saa koskaan rauhaa. Jos tuossa miehessä on vainoojan vikaa, niin toivon ettei hän tajua miten paljon hän voi minua satuttaa esimerkiksi tulemalla kotiovelleni tai häiriköimällä miestäni tai muita läheisiäni.
ap
Vielä kerran: sinä et voi omalla toiminnalla pahentaa tuota muuten kuin jatkamalla. Jos kiellät, estät, vaihdat numeron, kerrot nyksälle, on todennäköisempää että eksä lopettaa tai olet ainakin tehnyt kantasi selväksi/turvassa. Et voi tehdä valintoja eksäsi puolesta tai oikeasti vaikuttaa hänen tunteisiin etkä todellakaan ole vastuussa niistä! Jos hän on vainoaja, hän haistaa pelon ja hallitsee sinua jo, etkö ymmärrä!?
Eihän toi ap voi olla vastaamatta tännekään ja selittelemättä yksinkertaisuuttaan...
Mä seurustelen ja miesystäväni ei pidä - kuten en minäkään - sopivana että laitat minulle viestejä. Seurustelumme loppui ajat sitten ja nyt loppuu minun vastaamiseni viesteihisi. Olen asiat selittänyt sinulle jo moneen kertaan, enää en jaksa. Jätä minut rauhaan ja jatka elämääsi. Hyvästi!
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 18:44"]Ansaitsette toisenne.
[/quote]
Saako kysyä että miksi..?
44, toivoisin vähän ymmärrystä. Asia kuulostaa varmasti yksinkertaiselta ruudun toiselle puolelle. Viestit eivät kuitenkaan ole loppuneet esimerkiksi vastaamatta jättämällä. Ja kyllä, minua pelottaa asioiden pahentuminen. En ole keskustellut miehen kanssa lämpimään sävyyn muuten kuin siinä mielessä, että hän voi löytää itselleen uuden kumppanin. Varon erittäin tarkasti rohkaisemasta häntä minun suhteeni.
ap
Ap, olet selvästikin koittanut hoitaa tilanteen nätisti ja mihin se on johtanut? Odotat erilaista käytöstä exän suunnalta, vaikkei mikään omassa käytöksessäsi ole muuttunut. Miksi asiat menisivät nykyisellä tavalla parempaan suuntaan, kun ne näyttävät koko ajan huonontuvan? Mitä menetät jos 1) kerrot miehellesi että sinua vainotaan, 2) laitat jatkossa numeron eston että et itse stressaa mahdollisista viesteistä ja 3) lakkaat vastaamasta exäsi keskusteluyrityksiin? Kuullostaa siltä että tilanne on pahentunut koko ajan, joten mikään ei estä exää jo nyt ilmestymästä ovesi taakse. Mikset siis testaisi myös muidenkin ehdottamia vaihtoehtoja? Joskus ei auta kun mennä kylmällä linjalla ja voi olla että exäsikin havahtuu kun kerrot hänelle että tämä on mielestäsi häiriköintiä, etkä enää ikinä vastaa hänen viesteihinsä.
Vastahan kerroit, että olet aina heltynyt vastaamaan, kun viestipommitusta on jatkunut. Mitä jos nyt vaan laittaisit sen numeron estoon ja jättäisit vastaamatta? Mikä siinä miehessä oikein kiehtoo, kun et malta päästää irti?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 17:42"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 17:27"]Viestiä 14 ei sitten kirjoittanut ap. Kiitos vaan kuka oletkin, kun pelleilet. Ihan oikeasti haluaisin keskustella tästä asiasta, sillä olen neuvoton ja peloissani sen suhteen, että tilanne pahenee.
ap
[/quote]
Mä kyllä suosittelisin, että sanot suoraan. Siis myös sen, että viestien saaminen tuntuu kurjalta ja haluat että hän lopettaa niiden lähettämisen. Että on aika päästää irti ja jatkaa eteenpäin. Ja mä kyllä kertoisin tälle nykyiselle, ihan siksi ettei synny väärinkäsityksiä jos ex päättääkin toimia - tulla käymään tai vaikka ottaa yhteyttä tähän uuteen mieheen tyyliin " tiedäthän että me ollaan pidetty koko ajan yhteyttä" tms.. Ja luulen, että omalta osaltasi ruokit tätä exän tapaa, kun vastaat, sinulta hän saa aina huomiota ja "lohdutusta". Tämä siis ihan kaikella ystävällisyydellä, tuollainen sitkeys saattaa vielä muuttua ikäväksi ( ikävämmäksi)
[/quote]
Voi olla että hoidan tätä asiaa koko ajan väärin... ehkä olisi pitänyt alusta alkaen jättää vastaamatta ja heti kertoa nykyiselle miehelleni mitä on meneillään. Mutta yritin olla kiltti. Älkää silti luulko etten olisi sanonut jämäkästikin että minulla on uusi mies, ja aiemmat tapahtumat on loppuunkäsitelty. En lepertele hänelle enkä puhu mukavia, olen ainoastaan sanonut että hän löytää varmasti uuden naisen. Mutta niin paljon asia minua hävettää, etten tiedä miten siitä tässä vaiheessa enää nykyiselle miehelleni kertoisin... Haluaisin vain että tuo entinen katoaisi...
ap
[/quote]
Hankalammaksi se kertominen menee koko ajan. Mutta nyt sulla olis vielä mahdollisuus kertoa itse ja totuus. Siis että exä vainoaa, eikä lopeta vaikka olet kertonut seurustelevasi, pyytänyt nätisti yms ja että olet vastaillut, koska pelkäät hänen tulevan ovelle jos et näin tee. Voit vaikka näyttää viestit hänelle, jos niin toivoo. Vaikuttaa vähän siltä että tuo ex ei katoa ennen kuin löytää uuden uhrin. Seuraavan kerran vastaat vain jämäkästi että haluat hänen lopettavan, ei muuta. Nythän vainoaminen on Suomessakin rikos eli kannattaa säästää kaikki yhteydenpito ja pyynnöt lopettaa, jos tilanne menee todella rumaksi. Voi toki olla, että tästä saa näin netissä vakavamman kuvan kuin todellisuudessa on, mutta eihän tuo nyt sille kuulostaa että hän ihan heti olisi periksi antamassa. Valitettavasti.