Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA! Onko tämä ötökkä seinälude? *kuva

Vierailija
22.09.2015 |

http://aijaa.com/FrJNK8

..vai jokin muu, turkiskuoriainen tms? Ostin juuri second handina valaisimen jonka sisältä putkahti tuollaisia useita kuolleina ja kuivineina. Tumman ruskeita. Koko noin 4mm

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luteella ei ole siipiä. 

Tuo saattaa olla lude, minulla on valitettavasti kokemusta niistä.

pakastin ei riitä, täytyisi olla yli -18 C. Mutta saunottaminen yli +50 C ja 10 tuntia auttaa. Laita siis lamppu saunaan. 

Luteet ovat niin vaikeasti hävitettäviä, että jos lamppu on alle 1000 e, niin minä luopuisin nyt lampusta.

Vierailija
42/68 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lutikka minun mielestä. Olen nähnyt niitä kymmeniä entisessä asunnossa ja ollut täynnä niiden puremia. Lutikat on litteitä ja leveitä rakenteeltaan (tuon kuvan ötökkä näyttää koppakuoriaismaiselta). Lisäksi tuon kuvan ötökkä näyttää tumman harmaalta, kaikki ne lutikat mitä olen nähnyt ovat olleen joko vaalean beigejä (poikasia) tai punertavan ruskeita (aikuisia/verta imeneitä). Yleensä huonekaluissa näkyy myös paljon  mustia pisteitä (lutikan kakkaa), se on yleensä varma merkki lutikoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 16:40"]

Voit ap myös kysyä jostain luonto- / hyönteisaiheiselta keskustelupalstalta, jos haluat vastauksen jo tänään :) Alan harrastajat osaavat esittää arvionsa ja jollakin on varmasti ihan tietoakin. Minä olen joskus kysellyt mm. linnunpoikasista ja perhosentoukista (lajinmääritys valokuvista) ja saanut nopeasti vastauksen. Harmi, etten enää muista sen luontosivuston sivua. Olisiko ollut Pönttöfoorumi ja siellä omat keskustelut lintu- ja hyönteishavainnoille..? :) T. 37

[/quote]

Kiitos vastauksesta. Osaisivtkohan hekään sanoa noin huonolaatuisista kuvista mitään. Lamppu saa olla jättärissä pakasteessa nyt ja huomenna sitten vien ötskin tunnistukseen yliopistolle.

Ap

Vierailija
44/68 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 17:13"]

Ei ole lutikka minun mielestä. Olen nähnyt niitä kymmeniä entisessä asunnossa ja ollut täynnä niiden puremia. Lutikat on litteitä ja leveitä rakenteeltaan (tuon kuvan ötökkä näyttää koppakuoriaismaiselta). Lisäksi tuon kuvan ötökkä näyttää tumman harmaalta, kaikki ne lutikat mitä olen nähnyt ovat olleen joko vaalean beigejä (poikasia) tai punertavan ruskeita (aikuisia/verta imeneitä). Yleensä huonekaluissa näkyy myös paljon  mustia pisteitä (lutikan kakkaa), se on yleensä varma merkki lutikoista.

[/quote]

Kiitos vastauksesta, ja mieleni huojentamisesta :) Aijon kuitenkin mielenrauhan vuoksi käydä huomenna yliopistolla näyttämässä koppista.

Huonekaluissani ei vielä näkyisi mitään merkkejä vaikka kuvassa olisikin seinälude. Ko. koppana tuli minulle vasta tänään second handina ostetun valaisimen mukana.

Ap

Vierailija
45/68 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi. Noitten öttiäisten ulkonäkö on saattanut muuttua kuoleman myötä. Elävät saattaa olla erivärisiä ja pulleempia.

Vierailija
46/68 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 16:24"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 16:22"]

Lähde siitä liikkeelle, että se on lude. Jos ei olekaan niin olet onnekas. Itse en ostaisi enää mitä kirppiksiltä juurikin tuosta syystä, ettei voi yhtään tietää mitä tulee kaupanpäällisinä.

[/quote]

Jepp, juuri näin. Huomenna vien tuon näytille yliopiston biologian laitokselle, siellä niillä on ainakin tietoa, mikroskoopit joilla osaavat varmuudella kertoa. Saa joko mielenrauhan tai todellisen paniikin riippuen vastauksesta  o.O

Ap

[/quote]

Äh, miksi mun aina pitää lukea tällaisia ketjuja, joissa loppuratkaisu on vielä kesken. Nyt joutuu itsekkin jännäämään tulosta eikä pysty lukee sitä saman tien.

Vierailija
47/68 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
48/68 |
25.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, mitä ne yliopiston biologian laitoksen tyypit sanoi?

Vierailija
49/68 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lude.  Lude on päältä päin katsottuna pyöreä ja sivulta katsottuna litteä.

Vierailija
50/68 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 17:06"]Luteella ei ole siipiä. 
[/quote]

Siivet kyllä löytyy suurimmalla osalla aikuisista luteista (n. 500 lajia Suomessa). Jos et sitten tarkoittanut pelkästään lutikkaa (seinälude).

Vierailija
51/68 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä luteessa pelottaa?

Vierailija
52/68 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ötökkäsi näyttää ihan tavalliselta koppiaiselta. On vonut tulla sisälle avonaisesta ikkunasta tai lentänyt ulkona vaatteisiisi.

Vierailija
53/68 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näytä turkiskuoriaiselta, mutta ei aivan luteeltakaan. Oliko kuollut? Jos on lude, mutta jos kuivunut oudon väriseksi.

Vierailija
54/68 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo ainakaan turkiskuoriainen, siitä olen 100% varma. Sen verran paljon on tullut niitä nähtyä

Vierailija
55/68 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
56/68 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh?

Vierailija
57/68 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu ap!
Kiinnostaisi tietää mikä hyönteinen se oli asiantuntijoiden mielestä? Tää ratkaisematon juttu jää muuten vaivaamaan minuakin.. :)

Vierailija
58/68 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo näyttää luteelta.

Vierailija
59/68 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 17:06"]

Luteella ei ole siipiä. 

Tuo saattaa olla lude, minulla on valitettavasti kokemusta niistä.

pakastin ei riitä, täytyisi olla yli -18 C. Mutta saunottaminen yli +50 C ja 10 tuntia auttaa. Laita siis lamppu saunaan. 

Luteet ovat niin vaikeasti hävitettäviä, että jos lamppu on alle 1000 e, niin minä luopuisin nyt lampusta.

[/quote]

Ei saunaan!! Luteet tiputtautuu lattialle jossa on viileämpää ja ryömivät seinänrakoon. Saunottaminen ei toimi luteisiin vaan saa ne leviämään.

Vierailija
60/68 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pelkäät kuolleita hyönteisiä? Eine mitään enää tee.
Ravistele roskiinta8imuroi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan