APUA! Onko tämä ötökkä seinälude? *kuva
..vai jokin muu, turkiskuoriainen tms? Ostin juuri second handina valaisimen jonka sisältä putkahti tuollaisia useita kuolleina ja kuivineina. Tumman ruskeita. Koko noin 4mm
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 16:50"]
Miksi pelkäät kuolleita hyönteisiä? Eine mitään enää tee. Ravistele roskiinta8imuroi
[/quote]
Jos tulee yksikin elinkelpoinen muna, niin katastrofi on valmis. Luteisiin ei todellakaan kannata suhtautua noin leväperäisesti. Heittäisin sen lampun menemään, se ei ole sen kaiken arvoista mikä tulee kun luteet iskee. Silloin lähtee roskiin myös sängyt, sohvat ja moni muu kalliimpi tavara.
Verratkaapa tähän kuvaan. http://www.bedbugs.umn.edu/bed-bug-behavior/
Ap:n ötökkä näyttää enemmän seinäluteelta, kuin miltään muulta ötökältä. Melkein kaikki koppakuoriaiset ovat pitkulaisia ja tuo on pyöreä.
en ole joutunut tekemisiin luteiden kanssa, mutta tunnistanut muita tuhohyönteisiä ja tutkinut lude-epäilyä (oli todennäköisesti pölytäi), Kuvasi ei ole niin hyvä että siitä mitään varmaa uskaltaisi sanoa, mutta ensivaikutelmani on, ettei se vaikuta tavallisimmilta tuhohyönteisiltä. Lude voi tosin olla vaikea tunnistaa, koska eri-ikäisenä se näyttää erilaiselta.
Ap:n kuvan harmaa ötökkä näyttää joltain kuoriaislajikkeelta. Ei näytä minusta seinäluteelta eli lutikalta, joka on kalvomaisempi ja erilainen väriltään. Voi tietysti olla jokin muu ludelaji, mutta ei ole lutikka. Kovakuoriaiselta tuo habitus silti vaikuttaa. Pitää kuitenkin muistaa, että sekä kuoriaisia että luteita on monen muotoisia, niin pitkulaisia kuin pyöreitäkin.
Thaikkukuoriainen selvästi, olisiko Khaolakilainen tai phuketilaista alkuperää. Ihan kotikutoisesti tuotu, tai naapuri?
Söikö kuoriainen / lude ap:n vai mihin jäi raportointi lajin tunnistuksesta? Kiinnostaisi tietää, koska en löytänyt kuvan tuntomerkkeihin sopivaa öttiöistä omasta hyönteiskirjastani.
Ei tällaisia mysteeriketjuja saa jättää ilman loppuratkaisua! :D
Vierailija kirjoitti:
AP, mitä ne yliopiston biologian laitoksen tyypit sanoi?
Ei ollut seinälude. Huh! :) Pahoittelut vastauksen kestosta, olin unohtanut koko ketjun kunnes törmäsin tallennettuun linkkiin! Mutta tosiaan huoli oli turha :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 17:13"]
Ei ole lutikka minun mielestä. Olen nähnyt niitä kymmeniä entisessä asunnossa ja ollut täynnä niiden puremia. Lutikat on litteitä ja leveitä rakenteeltaan (tuon kuvan ötökkä näyttää koppakuoriaismaiselta). Lisäksi tuon kuvan ötökkä näyttää tumman harmaalta, kaikki ne lutikat mitä olen nähnyt ovat olleen joko vaalean beigejä (poikasia) tai punertavan ruskeita (aikuisia/verta imeneitä). Yleensä huonekaluissa näkyy myös paljon mustia pisteitä (lutikan kakkaa), se on yleensä varma merkki lutikoista.
[/quote]
Kiitos vastauksesta, ja mieleni huojentamisesta :) Aijon kuitenkin mielenrauhan vuoksi käydä huomenna yliopistolla näyttämässä koppista.
Huonekaluissani ei vielä näkyisi mitään merkkejä vaikka kuvassa olisikin seinälude. Ko. koppana tuli minulle vasta tänään second handina ostetun valaisimen mukana.
Ap
[/quote]
Jos joku noista pääsee munimaan, kestää pari viikkoa että huonekaluissa alkaa olemaan merkkejä. Ennen kuin huonekaluissa on merkkejä sinussa itsessäsi on kuitenkin jo puremajälkiä.