Voinko sanoa äidilleni, että meillä ei sitten käytetä alkoholia?
Äitini on alkoholisti ja tulossa toiselta paikkakunnalta käymään. Puhelimessa mietti ääneen, että yöpyisikö hotellissa, mihin sitten sanoin, että no kyllä meillekin mahtuu yöpymään. Nyt vaan mietin, voinko vielä sanoa äidilleni, että meillä ei sitten käytetä alkoholia, jos hän päättää meille tulla yöpymään?
Kommentit (25)
Voit toki, mäkin sanoin, tosin ei sit tullu enää ikinä...
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 14:41"]No mikset voisi?
[/quote]
Niin, miksipä en voisi.
Kai pelkään vaan nykyään konflikteja sen ihmisen kanssa. Nuorempana otin kyllä kovastikin vastaan hänen kanssaan. Hän on pahimmanlaatuinen marttyyri ja jotenkin säälin häntä. Nyt kun tavallaan itse kutsuin hänet meille, mietin, onko epäkohteliasta erikseen mainita, että meillä ei sitten käytetä alkoholia.
Ap
Jos on sen luokan alkoholisti, että hänen käytöksestään olisi oikeasti haittaa jos ottaa, niin kyllä minä ainakin sanoisin. Ehdottomasti jos on talossa lapsia, mutta ehkä muutenkin jos tosiaan olisi odotettavissa jotain oksentelua ja sössötys-örveltämistä loppuillasta. Kun en vaan halua semmoista katsellen vapaa-aikaani viettää.
Jos taas alkoholismi on enemmän tissuttelu- tai pikkuhuppeli tyyppistä niin antaisin äidin tissutella.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 14:51"]Jos on sen luokan alkoholisti, että hänen käytöksestään olisi oikeasti haittaa jos ottaa, niin kyllä minä ainakin sanoisin. Ehdottomasti jos on talossa lapsia, mutta ehkä muutenkin jos tosiaan olisi odotettavissa jotain oksentelua ja sössötys-örveltämistä loppuillasta. Kun en vaan halua semmoista katsellen vapaa-aikaani viettää.
Jos taas alkoholismi on enemmän tissuttelu- tai pikkuhuppeli tyyppistä niin antaisin äidin tissutella.
[/quote]
Lapsia ei ole, paitsi mahassani kasvamassa ja syntymässä parin kuukauden sisällä.
Eipä tuosta juopottelusta nyt mitään "älytöntä haittaa ole", paitsi henkistä, minulle. Äitini on vaan sitä tyyppiä, jolle ei kertakaikkiaan sovi alkoholi, muttei tajua sitä itse. Alkaa aina kännissö jauhamaan vanhoja ongelmiaan ja keksimään uusia, kuten että mieheni on naistenhakkaaja ym. Joskus oikein kovassa humassa on myös pissannut mitä ihmeellisimpiin paikkoihin, kuten sängylle...
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 14:51"]Jos on sen luokan alkoholisti, että hänen käytöksestään olisi oikeasti haittaa jos ottaa, niin kyllä minä ainakin sanoisin. Ehdottomasti jos on talossa lapsia, mutta ehkä muutenkin jos tosiaan olisi odotettavissa jotain oksentelua ja sössötys-örveltämistä loppuillasta. Kun en vaan halua semmoista katsellen vapaa-aikaani viettää. Jos taas alkoholismi on enemmän tissuttelu- tai pikkuhuppeli tyyppistä niin antaisin äidin tissutella. [/quote] Lapsia ei ole, paitsi mahassani kasvamassa ja syntymässä parin kuukauden sisällä. Eipä tuosta juopottelusta nyt mitään "älytöntä haittaa ole", paitsi henkistä, minulle. Äitini on vaan sitä tyyppiä, jolle ei kertakaikkiaan sovi alkoholi, muttei tajua sitä itse. Alkaa aina kännissö jauhamaan vanhoja ongelmiaan ja keksimään uusia, kuten että mieheni on naistenhakkaaja ym. Joskus oikein kovassa humassa on myös pissannut mitä ihmeellisimpiin paikkoihin, kuten sängylle...
[/quote]
Joo kyllä minä tuossa tilanteessa sanoisin että ei alkoholia ollenkaan. Tai sitten en olisi meillä majoittamista tarjonnut ollenkaan. Ei kyllä tuommoista menoa ole yhtään kiva katsoa. Sellaista voisin, kuin yksi oma sukulaiseni, joka kyllä voi kaataa valkoviiniä illassa vaikka 20 annosta kurkkuunsa, mutta ainoa vaikutus on että höpöttää ja nauraa vähän tavallista enemmän, ja on koko ajan mukavalla mielialalla.
Tuoko hän omat juomat mukana? Meillä ukki vähän viinaan menevä ja tästä johtuen jouluisin ei ruoan kanssa ole esimerkiksi viiniä. Jos ette itsekään ota, niin ei kai siinä ole ongelmaa. Mutta voit asiata myös mainita.
Kuulostaa niin tyypilliseltä, ihankuin omalta äidiltäni.. Välit on olleet poikki useaan otteeseen. Kännissä jauhaa vanhoja, lapsuuten aikaisia juttuja, minun vanhoja suhteitani ym ym, kaikkea paskaa.. Kännissä hyvin riidanhaluinen ja pinna kireällä.. Ikinä ei muista eikä myönnä mitä pahaa onkaan sanonut kännipäissään. Onhan vika aina muissa, ei hänessä. ;)
Jos olisin sinä, sanoisin kyllä suoraan, ettei teillä juoda. Sanoithan jo, että se on henkisesti raskasta sinulle. Olet vielä raskaana, joten älä turhaan anna aiheuttaa sinulle mielipahaa..
Kuulostaa niin tyypilliseltä, ihankuin omalta äidiltäni.. Välit on olleet poikki useaan otteeseen. Kännissä jauhaa vanhoja, lapsuuten aikaisia juttuja, minun vanhoja suhteitani ym ym, kaikkea paskaa.. Kännissä hyvin riidanhaluinen ja pinna kireällä.. Ikinä ei muista eikä myönnä mitä pahaa onkaan sanonut kännipäissään. Onhan vika aina muissa, ei hänessä. ;)
Jos olisin sinä, sanoisin kyllä suoraan, ettei teillä juoda. Sanoithan jo, että se on henkisesti raskasta sinulle. Olet vielä raskaana, joten älä turhaan anna aiheuttaa sinulle mielipahaa..
Voit sanoa ja mielestäni sinun pitääkin sanoa.
Sinun kotisi, sinun sääntösi.
Hyvää odotusaikaa sinulle ja miehellesi.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 15:03"]Tuoko hän omat juomat mukana? Meillä ukki vähän viinaan menevä ja tästä johtuen jouluisin ei ruoan kanssa ole esimerkiksi viiniä. Jos ette itsekään ota, niin ei kai siinä ole ongelmaa. Mutta voit asiata myös mainita.
[/quote]
Emme ota itse, mutta yleensä hän käy jossakin vaiheessa kyläilyä kaupassa "hakemassa maitoa"...
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 15:14"]Voit sanoa ja mielestäni sinun pitääkin sanoa.
Sinun kotisi, sinun sääntösi.
Hyvää odotusaikaa sinulle ja miehellesi.
[/quote]
Kiitos :)
Ap
Totta kai voit sanoa. Voit sanoa niin ihan kenelle vain joka kylään on tulossa, oli sitten äiti tai kuka tahansa. Sinulla on oikeus asettaa säännöt omassa kodissasi ja myöskin ehdot joilla lastesi kanssa ollaan tekemisissä myös muualla.
No kai sitä voi vähän ottaa... Ettekai te ittekkään mitään raivo raittiita nipoja ole...?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 15:39"]No kai sitä voi vähän ottaa... Ettekai te ittekkään mitään raivo raittiita nipoja ole...?
[/quote]
Miksi ottaa sitä väähääkään, jos se on ongelma. Äiti voi sitten kotona juoda, jos siltä tuntuu. Tarviikos sitä aina olla ottamassa..
Miksi hän ei saa mennä sinne hotelliin. Saa sitten vierailupäivän päätteeksi rentoutua.
Sanoisin vaan suoraan että meillä saa majoittua jos haluaa, mutta alkoholia ei saa käyttää tippakaan. Jos ei sovi niin pyydä häntä menemään hotelliin. Säästytte varmasti tuolla järjestelyllä suuremmalta mielipahalta, kuin jos äitisi tulee luoksenne ja viettää päivät ympärikännissä paskaa jauhaen.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 14:47"]Voit toki, mäkin sanoin, tosin ei sit tullu enää ikinä...
[/quote]
Minulla taas isäni jätti tulematta valmistujaisiini, kun ilmaisin ettei niissä bileissä alkoholilla läträtä. Meni sitten viina oman tyttären tärkeän päivän edelle (siis silloinKIN).
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 14:51"]Jos on sen luokan alkoholisti, että hänen käytöksestään olisi oikeasti haittaa jos ottaa, niin kyllä minä ainakin sanoisin. Ehdottomasti jos on talossa lapsia, mutta ehkä muutenkin jos tosiaan olisi odotettavissa jotain oksentelua ja sössötys-örveltämistä loppuillasta. Kun en vaan halua semmoista katsellen vapaa-aikaani viettää.
[/quote]
Tämän kommentin kirjoittaja kuulostaisi olevan niin onnellisessa asemassa, että hänen lapsuudessaan alkoholi ei ole ollut ongelma. Minun isäni on ollut aina alkoholisti ja äitini luisunut siihen myöhemmin. Ovat työssäkäyviä, hienolla autolla ajavia ja uudessa omakotitalossa asuvia alkoholisteja, niitä, joista se ei näy ulos päin. Silti juominen alkaa joka päivä töiden jälkeen ja on vain ajan kysymys, milloin isäni puhaltaa aamulla promilleja työmatkallaan. Mulle on ihan sama juovatko he tissuttelemalla hiprakan vai kaatokännit, vaikutus minuun on aivan samanlainen. Jos näen heitä humalassa, kaikki paska palaa mieleen ja ahdistaa ihan järkyttävästi. Eli kyllä ap saa sanoa äidilleen, että heillä ei alkoholia juoda. Jos valitsee ennemmin alkoholin kuin tyttärensä niin se on kurjaa, mutta ikävä kyllä sitä todellisuutta alkoholistin kanssa. Tsemppiä ap!
No mikset voisi?