Ongelma. Raskaus ja energiajuomat
Tein eilen positiivisen raskaustestin. Olen koukussa energiajuomiin. Juon yhden tölkin yleensä batteryä päivässä, näin jatkunut jo 3 vuotta. Ei varmaan kovin terveellistä, mutta kahvia en juo, ainoastaan yhden tölkin energiajuomaa. Nyt järki sanoo, että pitäisi lopettaa. En ole juonut energiajuomaa siis eilen enkä tänään.
Olen koittanut netistä googlailla, miksi energiajuomia ei tulisi raskaana juoda. Tietääkö joku ? Lopetus onnistuu itselläni helpoiten, kun on jotain motivaatiota lopettaa. (vaikka olen jo lopettanut)
Kofeiinia saa esim yhdestä pullosta 160mg, ja raskaana se raja on 300. Ja jotkut saavat sen kahvista. Lisäksi energiajuomassa on tauriinia, jota on myös monessa ruoassa, äidinmaidossa yms. Mutta energiajuomassa luultavasti suurempia määriä, joten siksi sikiölle vaarallista? Guaranasta ei tietoa. Lisäksi energiajuoma sisältää paljon vitamiinejä.
Voisitteko viisaammat kertoa, mikä tekee energiajuomasta vaarallisen raskaana. Asiallisia vastauksia kiitos, niinku sanoin, olen sen jo lopettanut!
Tämä päivä ja eilinen on mennytkin sitten sisällä ollessa lähinnä, en saa yksinkertaisesti päivää käyntiin ilman energiajuomaa. Ainakin toistaiseksi näin. Päänsärkykin on valtava. HELP :)
Kommentit (24)
Niitä ei oo tutkittu kunnolla, ei kannata juoda. Mulla oli sama ongelma kunnes viikoilla 5+6 iski niin kamala pahoinvointi ja siitä lähtien energiajuomat vaan ällöttäneet. Problem solved :D
Olen tutkinut asiaa. Energiajuomahan on niinkuin kahvia ja limpparia sekaisin. Kumpaakin saa raskaana käyttää KOHTUUDELLA. yksi tölkki päivässä ei ole mielestäni liikaa.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 14:39"]
Olen tutkinut asiaa. Energiajuomahan on niinkuin kahvia ja limpparia sekaisin. Kumpaakin saa raskaana käyttää KOHTUUDELLA. yksi tölkki päivässä ei ole mielestäni liikaa.
[/quote]
Energiajuomissa on muitakin piristäviä aineita kuin kahvia: tauriinia, guaranaa sekä glukuronolaktonia. Kannattaa aloitta "tutkiminen" ihan siitä, että lukee ainesosalistan.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 14:39"]Olen tutkinut asiaa. Energiajuomahan on niinkuin kahvia ja limpparia sekaisin. Kumpaakin saa raskaana käyttää KOHTUUDELLA. yksi tölkki päivässä ei ole mielestäni liikaa.
[/quote]
Ei tämmöiset ole mitään mielipidejuttuja! Jos niitä ei raskaana oleville suositella niin niitä ei silloin juoda. Yhtään.
Elintarvikeviranomaiset, mm. Evira ja EU:n SCF, pitävät odottaville äideille kofeiinisaannin turvallisena ylärajana 300mg/vrk. Energiajuomien käyttöön liittyvä suositus lähtee siitä, ettei tätä ylärajaa tietämättä ylitettäisi. Ei ole olemassa näyttöä siitä, että suosituksen ylittäväkään saanti olisi haitallista sikiön kehitykselle. Patrik Borg, UKK-instituutti: "Varoituslauseke on tölkissä varmuuden vuoksi. Kohtuus käytössä!"
Itse join koko raskausajan, tyttö on nyt terve ja fiksu eskarilainen :)
Senkus juot mutta turha tulla valittamaan jos vauvalla ilmeneekin jotain
Energiajuomien on pakko olla epäterveellisiä. Niissähän on mm. tauriinia samaa on sellaisessa toisessa myrkkyjuomassa, kuin Tutteli.
Tavallinen kahvi on paljon terveellisempää. Mulla ei pysyisi hampaat suussa jos joisin vastaavan määrän. Hyvä motivaattori voisi myös olla laskea, paljonko säästää. Virvoitusjuoma päivittäin on aika kallista.
Kukkikset vauhdissa. Se suositus perustuu vain ja ainoastaan siihen kofeiiniin. Kunhan lasket, että et ylitä päivässä 300mg määrää kofeiinia niin anna mennä vaan!
Tauriini on aminohappo, joka ei ole ihmiselle välttämätön. Eläinkokeiden perusteella sen on epäilty vaikuttavan keskushermoston ja sydämen toimintaan. Ihmisessä sen vaikutukset tunnetaan puutteellisesti. Kofeiinin ja tauriinin yhteisvaikutuksia ei ole tutkittu, minkä takia energiajuomien käyttöön on suhtauduttu varovaisesti monissa maissa. Suomessa ne olivat kiellettyjä muutaman vuoden ajan mutta siten markkinointi sallittiin EU:n painostuksesta.
Lähde: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00010
Eli suositukset eivät perustu pelkästään kofeiinin välttelyyn, vaan epäilykseen tauriinin ja kofeiinin yhteisvaikutuksen mahdollisesta haitallisuudesta.
Minulla oli vähän sama ongelma alkuraskaudessa. Koska en itsekään saanut mistään muuta perustelua energiajuomien "käyttökiellolle" kuin kofeiinimäärän ja sokerin (juon sokerittomia versioita), päätin löysätä ranteitani, ja nauttia silloin tällöin yhden, tyyliin kerran, pari kuukaudessa. Ei kaikessa voi nipottaa.
Mä painin vähän saman ongelman kanssa, olen myös tehnyt vastikään raskaustestin. Kahvista en tykkää. Olen ratkaissut ongelman ostamalla kofeiinitabletteja ! :)
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 15:10"]
Mä painin vähän saman ongelman kanssa, olen myös tehnyt vastikään raskaustestin. Kahvista en tykkää. Olen ratkaissut ongelman ostamalla kofeiinitabletteja ! :)
[/quote]
Siis woot..? eihän niitä tablettejakaan todellakaan suositella!
Kyllä energiajuoma on terveellisempää kuin kahvi. Energiajuomassa on vitamiineja sentäs.
Kielletään kaikki. Kielletään energiajuomat ja kahvi! Syödään raskaana vaan höyrytettyjä kasviksia ja perunoita, ja ruisleipää.
Huoh...
Maalaisjärki nyt käyttöön.
En osaa sanoa, mutta tuskin se suositeltavaa on.
Ensinnäkin se sokerin määrä on järjetön ja kaikki ne väriaineet ja makeutusaineet + piristävät aineet.
Niin kuin joku jo ylhäällä mainitsi, on energiajuomien käyttöä on yhdistetty sydänongelmiin. Maalaisjärki sanoo ainakin mulle, että energiajuomat pois. Jos nyt on "ihan pakko juoda" niin korkeintaan kerran viikossa.
Ei limsaakaan ole terveellistä juoda joka päivä. Ihan jo omankin terveytesi kannalta olisi hyvä vähentää ha kun vaikutuksia ei tarkkaan tiedetä, on parempi pelata varman päälle ja olla juomatta niitä.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 15:15"]
Kyllä energiajuoma on terveellisempää kuin kahvi. Energiajuomassa on vitamiineja sentäs.
[/quote]
Röökistä ja sidukasta puhumattakaan! Rööki on tehty terveellisestä tupakkakasvista ja sidukassa on omenaa - an apple a day keeps the doctor away, niin kuin briteillä on tapana sanoa.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 15:17"]
Kielletään kaikki. Kielletään energiajuomat ja kahvi! Syödään raskaana vaan höyrytettyjä kasviksia ja perunoita, ja ruisleipää.
Huoh...
Maalaisjärki nyt käyttöön.
[/quote]
Mun maalaisjärjen mukaan energiajuomia ei kannata juoda raskaana ollessa, koska niiden vaikuttavien ainesosian yhteisvaikutusta ei ole tutkittu. Juo sinä toki.
Energiajuomien sisältämien vaikuttavien aineiden yhteysvaikutuksista ei ole olemassa tutkimusta, mutta ne on yhdistetty mm. sydänongelmiin. En sikiölle juottaisi.