miksi naisille oma kuntosali?
Ajatellaan että kaksi täysin samanlaista kuntosalia yhtä lähellä kotoasi, molemmat saman hintaisia, mutta toinen on vain naisille. Miksi nainen valitsee juuri sen kuntosalinsalin missä vain naiset käyvät?
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:48"]Enemmänkin kysyisin että minkä ihmeen takia naiset käy muesten saleilla? Jos on erilliset salit molemmille sukupuolille niin miksi sitä ei voi kunnioittaa molempiin suuntiin?
Samaa mietin minäkin. Mikä ihmeen tarve naisilla on tunkea miesten salille kun naistenkin sali on.
Tämä kysymys on hyvin yleinen keskustelupalstoilla mutta ikinä siihen ei kukaan halua vastata mitään. Rähinää ja alapeukutusta kyllä irtoaa, mutta ei mitään kunnollista vastausta.
Jos sali ei ilmoita olenansa vain miesten sali niin se ei sitä ole.
Sekasali ei ole miestensali vaikka siellä kävisi enemmän miehiä.
Vain miehille tarkoitetun salin voi perustaa ja ainakaan minua se ei haittaa.
Perustakaa joku sellainen!
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:43"]
Naisilla on huonompi itsetunto näköjään. Miksi naiset saa vapaasti katsella komeita ja lihaksikkaita miehiä, mutta miehet ei saa katsoa naisia? Oikeasti uskon, että tämä tuijottelu ja "silmillä riisuminen" on naisten omissa päissä. Miehenä voin sanoa, että saattaa sitä vilkaista niin lihavaa, kuin timmiäkin. Naisia ja miehiä.
Tyypillinen miehen kanta. Ei sulla ole mitään käsitystä siitä, millaista on olla nainen. Lähes kaikki naiset ovat elämässään joutuneet ei-toivottujen lähentelyjen, huutelun, tuijottelun yms. kohteeksi. Ei sitä aina niin vakavasti tietenkään jaksa ottaa, mutta monesta on mukava mennä paikkaan, jossa voi olla varma, ettei tällaista ole. Mutta miehenä on toki helppo sanoa, että se on omassa päässä.
Onneksi itselläni alkaa olla ikää sen verran, että kyttääminen ja iskeminen alkaa luojan kiitos olla mennyttä. Käyn silti naisten salilla, koska siellä on siistimpää, hiljaisempaa eikä haise yhtä pahalta.
Käytkö siis treenaamassa vai kauneussalongissa?
Vierailija kirjoitti:
Jos naisten sali antaisi miestenkin tulla,ei kukaan tulisi kuitenkaan tai alkaisivat vaatia lisää kalustoa. Ja sitten se olisikin sekasali. Eli miehet, ne salit eivät edes kiinnista teitä, koska kaikki mitoitettu naisille.
Sanoisinpa, ettei miehiä noin pääsääntöisesti kiinnosta naisten salit. Miehet menevät salille treenaamaan, toisin kuin ilmeisesti naiset.
Laadukkaaseen salikulttuuriin ei kuulu tuijottelu eikä kommentointi. Omalla salilla olen käynyt vuosia, kertaakaan en moiseen ole törmännyt.
Olen ollut hyvillä sekasaleilla ja hyvässä naistensalissa.
Minua ei ole koskaan ahdisteltu salilla.
Ikävimmät kokemukset sekasalilta liittyvät päsmäröintiin.
Joku ei todellinen asiantuntija lykkääntyy neuvomaan väärin ( mikä on vain huvittavaa, ei traumaattista) taikka pahempi joku tosiaan luulee, että sali on miesten.
Tämä ajatus, että miehet omistavat lajin kertoo asenne ongelmasta naisia kohtaan.
Se voi ilmetä siinä, että napataan joku treenipaikka, etuillaan jollekkin paikalle, kyykkäyspaikalle vaikka.
Jokaisella maksavalla asiakkaalla on oikeus treenata miten vain. Sekasalilla naisella on oikeus vaikka maastaveto paikalla treenaamiseen eikä vain ns. naisten laitteisiin.
Jotkut todella kovaa treenaavat tuntevat samanlaisia naisia niin paljon, että asenne ei ole heille niin yleinen.
Mutta tuollaiseen törmäsin sellaisella pienellä sekasalilla pienessä kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen tällä hetkellä ylipainoinen ja mua ei kiinnosta mennä miesten yököteltäväksi salille. Mutta haluan pitää kunnostani huolta.
Taas kerran ongelma on omien korvien välissä. Ei siellä salilla kukaan katso sinua toista kertaa, keskittyvät vain omaan treeniinsä, ja niin pitäisi sinunkin.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 13:28"]Olen tällä hetkellä ylipainoinen ja mua ei kiinnosta mennä miesten yököteltäväksi salille. Mutta haluan pitää kunnostani huolta.
Naiset eivät halveksu läskejä miehiä salilla, mutta voimmeko sanoa samaa toisin päin...
Tuo on täyttä paskaa ja tiedät sen itsekin. Olen itsekin suht lihavana miehenä saanut inhoavia katseita, nyrpistelyä ja virnuilua sekä kaverille kuiskuttelua hikoillessani salilla. Ja nimenomaan naisilta, miehet sen sijaan korkeintaan tsemppaavat.
Vierailija kirjoitti:
Käyn itse naisten salilla ja viihdyn siellä. Voin liikkua rauhassa liikakiloineni ilman, että joudun miesten arvostelun kohteeksi. Voin rauhassa nostella pieniä painojani ilman irvailua. Tavoitteeni ei ole fitness, vaan oman lihaskunnon ylläpito. Olen keski-ikäinen nivelvaivainen nainen ja haluan olla rauhassa.
Joillain sekasaleilla miehet jättävät laitteisiin älyttömän määrän painoja, joita ei jaksa nostaa pois. Joskus jotkut laitteet ovat myös mittasuhteiltaan selkeästi miehille suunniteltuja.
Omalla salillani käy paljon myös maahanmuuttajanaisia, jotka eivät varmaan kulttuuri/uskonnollisista syistä voisi sekasalille mennä.
Naiset ovat kaikkein kovimpia arvostelemaan toisia naisia.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 14:30"]
Sekasaleja ln nkin paljln, ettei naisten salien luulisi olevan ongelma. Jokaiselle miehelle on mahdollisuus mennä salille.
Niin on, mahdollisuus mennä minne salille haluaa. Itse miehenä viihdyn paremmin naisten seurassa joten olen naisten salilla jäsenenä vaikka se tiukkoja katseita aiheuttaakin.
T. Sami, epävarma
Kaltaisiasi epävarmoja miehiä on varmaan paljon. Nyt kun yrittäjyyteen oikein panostetaan niin siitä vaan perustamaan epävarmojen miesten kuntosali. Pestaa sinne henkilökunnaksi naisia, niin saat sitä naisten seuraakin. Tämä on vapaa maa, senkus alat toteuttamaan unelmaasi.
Sinä voit haluta salilla naisten seuraa. Mutta monet naiset eivät halua salilla sinun seuraasi. Ikävä tilanne, mutta minkäs teet.
Vaikutat kusipäältä.
Omasta kokemuksesta naisten salilla on paremmin tilaa. Esimerkiksi fitness24/7 naisten puolella olen ollut monesti ainut tai pari muuta lisäkseni. Välillä toki on myös ruuhkaa sillä puolella. Miehet teeenaa porukalla ja ovat niissä treenauslaitteissa pitkään. Ladylinellä taas on mieluisaa ryhmäliikuntaa ja hemmotteluna infrapunasaunat ja hierontatuolit.
Nyt käyn sekasalilla ja aina ihan täynnä :/ miehiä on paljon enemmän kuin naisia. Välineitä ei riitä kaikille ja tankoon laitettavia pieniä painoja on niin vähän että aina ne on varattuna.
Mitään ahdistelua en ole koskaan kohdannut, mutta nolottaa kyllä jos joku mies katsoo kun en ole mikään himotreenaaja enkä aina tiedä teenkö liikkeet oikein :D jos joku nainen katsoo niin ei haittaa. Naisten salilla kehtaa myös vilkuilla muilta vinkkejä omaan treeniin :)
Mä en käy kuntosalilla, mutta 17-vuotias tyttäreni käy. Ja hän käy sekasalilla ja välillä tulee aivan tuohtuneena kotiin kun taas on jotkut äijät kytänneet persettä ja muutenkin kun hän on tehnyt kyykkyjä tms.
Eli jos olisi mahdollisuus ostaa tyttärelle kuntosalikortti vain naisten salille, sen ostaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en käy kuntosalilla, mutta 17-vuotias tyttäreni käy. Ja hän käy sekasalilla ja välillä tulee aivan tuohtuneena kotiin kun taas on jotkut äijät kytänneet persettä ja muutenkin kun hän on tehnyt kyykkyjä tms.
Eli jos olisi mahdollisuus ostaa tyttärelle kuntosalikortti vain naisten salille, sen ostaisin.
En pistäisi kauheasti painoa teinin tuohtumukselle. Tuon ikäinen nyt luulee että kaikki tuijottavat juuri häntä, kun se maailma pyörii täysin oman navan ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pistäisi kauheasti painoa teinin tuohtumukselle. Tuon ikäinen nyt luulee että kaikki tuijottavat juuri häntä, kun se maailma pyörii täysin oman navan ympärillä.
Jos olisi sellainen teini jolla maailma pyörii vain oman navan ympärillä, niin sitten en laittaisikaan painoa. Mutta mä satun tuntemaan lapseni aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 12:48"]Enemmänkin kysyisin että minkä ihmeen takia naiset käy muesten saleilla? Jos on erilliset salit molemmille sukupuolille niin miksi sitä ei voi kunnioittaa molempiin suuntiin?
Samaa mietin minäkin. Mikä ihmeen tarve naisilla on tunkea miesten salille kun naistenkin sali on.
Missä on vain miesten sali?
On yleisiä ja naisten saleja. Tasa-arvoa?
No, perusta miesten sali ja ryhdy markkinoimaan sitä. Markkinointikeinohan tuo naisten salikin yrittäjälle on. Yrittäjän päänsärky ei ole miettia tasa-arvokysymyksiä, kunhan lain puitteissa toimii.
Saavat olla rauhassa.
T. Mies joka ei lähentele eikä esitä kommentteja toisten ulkonäöstä.
Vierailija kirjoitti:
Naisten salit on siistimpiä. Ei valu hiki laitteissa, naiset osaa yleensä siivota jälkensä. Ei haise.
Valitettavasti ei pidä paikkaansa. Osa salillaolijoista jättää jälkensä siivoamatta oli sali mikä vain.
Tuohon hikoiluun. Kyllä naistenkin salilla hikoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi sellainen teini jolla maailma pyörii vain oman navan ympärillä, niin sitten en laittaisikaan painoa. Mutta mä satun tuntemaan lapseni aika hyvin.
Niinpä niin. Ei mun lapsi vaan ne muut.
Niin äiti kuin tytär jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten salit on siistimpiä. Ei valu hiki laitteissa, naiset osaa yleensä siivota jälkensä. Ei haise.
Valitettavasti ei pidä paikkaansa. Osa salillaolijoista jättää jälkensä siivoamatta oli sali mikä vain.
Tuohon hikoiluun. Kyllä naistenkin salilla hikoillaan.
Joskus naisten salilla käyneenä sanoisin, että toisten arvostelu on paljon rankempaa naisten kesken. Ja pukuhuone kuin pommituksen ja kemiallisten aseiden jäljiltä. Nykyään olen onnellinen sekasalin käyttäjä.
Aikoinaan kun kiellettiin koulut sun muut naisilta oli järkevää kieltää sukupuolinen erottelu.
Jos esim. Koko laji kiellettäisiin toiselta sukupuolelta ja pimitettäisiin asioita olisi sortoa.
Jos on naistesaleja ihan osalle naisia turvaksi ja myös siksi, että naistensaleilla asiantuntuntijuus voi keslittyä naisten treenaamiseen. Naisten saleilla painot vähän pienempiä. Osa naisista treenaa isoillakin painoilla, mutta vain osa.
Ehkä aika on kypsä sille, että voisi perustaa miestensalin vain siksi, ettäjoitakin ahdistaa naistenseura.
Kun motiivi ei ole lajin ja harrastuksen kieltäminen niin miksei.
Enemmän epätasa-arvoa on minusta kilpailuissa. Naisille ei ole kilpailua jossa arvioitaisiin vain lihaksia, niissä merkitsee myös jokin mystinen naisellisuus.
Eli oma kantani on, että miksi ei saisi perustaa miestensalia vain miehille.
Itseä ärsyttää se, että joku omii sekasalin miestensaliksi vaikka nainen MAKSAA siellä käymisestä samanverran.
Se ärsyttää myös, että naistesalitkin leimataan joiksikin lässysaleiksi.
Se on kuite.kin totta, että naistensaleilla pidetään painoja jotka ovat naisten voimille mitoitettu. Painavimmat tietenkin voivat tuottaa tuskaa ei treenaaville miehillekkin.
Kaiketi eroja on naistensaleillakin.
Sekasaleilla painoja on isompia ja jos salilla käy kovaa treenaavia niin sitä isompia.
Oma kokemukseni on, että mieluummin salilla, sekasalilla jossa kovaa treenaavia miehiä koska he keskittyvät niin kovasti siihen omaan treenaamiseen, että eivät ehdi nyrpistellä nenäänsä naisille.
Vai olenko väärässä.
Meillä naistensalilla mahdollisuus maastavetoon yms.
Ero on painoissa. Se on fyysinen todellisuus, että paljon treenaava mies kykenee nostamaan isoja painoja, painavampia kuin nainen.
Naistensalilla hankinnat keskittyvät naisten voimille sopiviin painoihin. Ja onneksi meidän salilla huomioidaan myös ne isompia painoja käyttävät naiset.
Lisäksi naisen ja miehen treenaamisessa on pieniä eroja. Siis oikeita, biologian sanelemia ei ennakkoluulojen sanelemia.
Mutta ehkä aika olisi perustaa miehille myös omia saleja.
Kyllä sun menkkavittusi haisee pahemmalle kuin yksikään mies.
Miksi mä en koskaan haista mun menkkojen alkamista? Säästyisin ohivuodoilta! :(
Tiedoksi, kyllä sen haistaa vaikket itse havaitsisikaan.