Apua!
Tiedän,ettei kenenkään muun lastenhoitoon saisi puuttua,mutta: olen huolissani tuttuni 4kk ikäisestä tytöstä,tunnen äidin ja olemme päivittäin kahvilla,joko toistemme luona tai sitten kahvilassa. Äiti on itseäni vuoden nuorempi ja itselläni on 3kk ikäinen tyttö.
Tässä asiat,joiden takia olen huolissani:Vauva ei ole koskaan lattialla,vaan aina sitterissä tai vaunuissa,eikös se ole liikkumisen kannalta hyvä pitää silloin tällöin lasta myös lattialla? Koko tänä aikana en ole nähnyt kuin korkeintaan 3krt äidin syöttävän lasta sylissä(ei imetä) vaan aina lapsi on joko sängyllä,sitterissä tai vaunuissa,pullo tuetaan ja lapsi jää yksin syömään.Eikös se ole hyvä esim syödessä tankata läheisyyttä?? Lapsi " seurustelee" mutta äiti ei koskaan vastaa lapselle,eilenkin kysyi minulta mitä toi vinkuu..lapsihan kaipaa kontaktia äitiinsä ja hyväksi olisi jos lapsen seurusteluun vastattaisiin. Lisäksi äiti " istuttaa" lasta vaunuissa,selkänoja on melkein istuvassa asennossa,onko vielä liian aikaista?? Niin ja sitten nämä kiinteisiin ja velleihin siirtyminen:eikös se ole niin,että aloitetaan miedoilla tuotteilla,totutetaan lapsi aluksi yhteen uuteen makuun ja siitä sitten pikkuhiljaa lisätään uusia makuja?? Näin ei kuitenkaan tapahdu vaan lapsi saa vellejä ja soseita sekaisin,useita eri makuja,jopa saman päivän aikana.. En tykkää puuttua muiden asioihin,mutta miten saisin hienosti sanottua asioista tälle äidille? En kuitenkaan halua loukata tai arvostella,mutta haluaisin kuitenkin,että hän huomaisi lapsensa paremmin. On kurjaa katseltavaa kun lapsi nukahtelee sitteriin tai sänkyyn ilman hellyyttä ja läheisyyttä...kun lapsi vähän inahtaa niin pullo vaan suuhun jne... Jos joku sai tästä mun omituisesta sepustuksesta jotain selvää,antakaa ihmeessä vinkkejä miten voin arvostelematta ja loukkaamatta sanoa tutulleni asiasta..
Värikästä syksyä kaikille!
Kommentit (45)
Näillä keskustelupalstoilla alkaa yleensä semmonen hysteria ja paisuttelu joka asiasta.. En sano että väheksyisin mamin huolta ystävästään ja hänen tyttärestään!
mutta oisiko järkevämpää ottaa härkää sarvista ja puhua asiat suoraan kaverisi kanssa? Sanoa joka tilanteessa että miten itse toimit ja myös SELITTÄÄ miksi sille pitäISI toimia ja miten se auttaa lapsen kehitystä ja kasvua. Ei saarnaamalla ja papattamalla mutta niinku ystävät toisiaan neuvoo.
Itse ainakin olen hyvinki sanavalmis ks. asioissa jos huomaan ystävieni lastenhoidossa jotain TODELLA hälyttävää. Hälyttävänä en pidä kiinteiden ruokien laajaa repertuaaria, vaikka samana päivänäkin. oma poikamme aloitti kiinteät hedelmäsoseilla (vaikka perunaa suositellaan) ja sai lähes joka päivä eri makua lusikallisen. Siitä se sitten lähti ja nykyään syödään kaikkea mitä on tarjolla. Olen sitä mieltä että jos liian kirjaimellisesti seuraa LASTENHOITO-oppaita niin voi äkkiä alkaa näkemään ympärillään paljon " huonoja" äitejä.
Itse saatan myös käydä päivittäin kahvilla, se on ihan ok , saa lapsikin ulkoilua siinä samalla. Ja luulen että kun ystäväsi lapsi siitä hiukan vielä kasvaa hän sanelee jo jonkinlaisen rytmin äidilleen, missä mennään ja missä ei ja mihin aikaan. Pienen ja kiltin vauvan kanssahan on helppoa mennä minne itse tahtoo.
ALKOHOLISTA: alkoholi ei kuulu mielestäni pienen lapsen äidille edes viikottaiseen käyttöön. Ymmärrän yhden saunakaljan mutta kännit on eriasia.Siinä haetaan jo jotain " irrottautumista" arjesta ja syitä on hyvä etsiä MIKSI.
Siksi voisin olla kanssanne samaa mieltä ja olettaa että yställäsi voi olla jonkinasteinen masennus päällä. En siis tarkoita että pelkästään alkohin käyttö sen ilmiantaa.
Ole siis olkapäänä ystävällesi, juttele kasvotusten ja kysy mikä on vaikeaa.
Kukaan ei saa olla niin itsekäs että sanoo toista ystäväkseen mutta aika ei kuitenkaan riitä tai vedotaan syyhyn " minulla on omakin lapsi, enhän voi toisten elämään puuttua"
terv. napero, samanlaisessa jokseenkin vaikeassa elämäntilanteessa olevan ystävä. Yhdessä olemme saaneet arjen sujumaan.
pakko myös kantaa " kortensa kekoon" ja kertoa oma mielipide. Mielestäni soseiden " sekaisin" syöttö tai 4kk ikäisen istutus ei ole niinkään hälyyttäviä, mutta esim. lapsen huomiotta jättäminen ja juominen kun lapsi on läsnä on jo aika hälyyttävää. Itse työskentelen lastensuojelun parissa ja kyllä itse varmaan vastaavassa tilanteessa ottaiisn vähintään neuvolaan yhteyttä niin kuin sinä teitkin, mutta ei lastensuojeluunkaan yhteydenotto mielestäni ole liioteltua. Jos lapsella on mustelma (kuinka yleistä on että 4kk ikäisellä on mustelmia?) ja äiti on humalassa kun lapsi on paikalla (äiti voi otta alkohola, mutta hänen pitää olla siinä kunnossa et pystyy hoitamaan lastaan, eikä lapsen vointi saa kärsiä äidin alkoholin juomisesta). Ei lastensuojeluun yhteyden ottotarkoita, että lapsi otetaan huostaan, siihen pitää olla tosi painavat perusteet, mutta sitä kautta saa myös erittäin arvokasta tukea ja apua lapsen ja mm. masennuksen hoidossa. Ihanaa että joku välittää=) itse näen päivittäin työssäni lapsia, joilla ei ole ollut sinun kaltaistas " Välittävää" aikuista, joka olisi puuttunut tilanteeseen tarpeaksi aikaisn, vaan lapset on jouduttu syystä tai toisesta ottamaan huostaan.
olenhan minä ystäväni aikana " näyttänyt" lapsen hoitoa ja samalla puhunut tyyliin,että tämä on tosi hyväksi vauvalle koska...Huomasin lapsen pullotutin olevan TODELLA likainen ja jo kellastunut,sanoin että oletko tiennyt että suositus olisi vaihtaa niitä 1-2kk välein,huomautin että ehkäpä olisi aika jo vaihtaa hänenkin,mutta totesi vain,ettei nyt ole rahaa VAIKKA oli itse ollut edellisenä iltana ulkona juhlimassa...on paljon muitakin pikku seikkoja,joita olen yrittänyt " korjata" oman lapsen hoitamisen valossa,mutta kommentit ovat aina olleet tyyliin:ei ole rahaa tai ei vielä jaksa yms.. Eiköhän " tilanne" korjaannu pikkuhiljaa,ainakin niin toivoisin..
---mami---, et mielestäni vaikuta yhtään ihmiseltä, joka puuttuu kaverinsa asioihin paskantärkeyttään tai päteäkseen.
On surullista, että jos jollakin on aivan vilpitön huoli pienen lapsen ja myös ystävänsä hyvinvoinnista, täällä saa heti kuraa niskaan. Vaikka niin paljon on tietysti mielipiteitä kuin on ihmisiäkin.
Hyvä että otit asian puheeksi neuvolassa. Terkkarin asia EI olisi ollut kommentoida kaverisi tilannetta sinulle mitenkään, mutta mielestäni oli hyvä ajatus kysyä ammattilaisen mielipidettä ja kertoa, miten koet tilanteen. He voivat sitten ainakin tarkkailla tilannetta. Eihän se sillä tavalla kuitenkaan mene, että viranomaiset nyt heti hyökkäävät kaverisi kimppuun ja vielä kertovat, että hänestä on kanneltu. Ystävääsikään ei auta se, että hänet tuomitaan tai leimataan huonoksi äidiksi, vaan se, että hän saa asiallista tietoa ja ohjeistusta vauvan tarpeista.
Eikä minulle tullut kuva, että kaverisi olisi huono ja piittaamaton äiti, vaan, että hän on luultavasti aika nuori ja aika yksin vauvansa kanssa. Hyvä, jos jaksat tarjota hänelle seuraa, tukea ja neuvoja.
ole äitiä,joka voisi auttaa hoidossa yms. Lapsi on aina jonkun kaverin luona hoidossa koko yön. Äiti käy ulkona 1-3krt/vko,silloin lapsi on hoidossa jossain,mutta joskus menee alkoholia myös iltasin kotona,ainakin kaverit ovat olleet kunnolla humalassa,en tiedä kuinka paljon äiti ottaa,mutta ottaa kuitenkin. Lapsen isä ei ole kiinnostunut millään tavalla lapsesta,eikä kuulema halua ottaa vastuuta. Käsitykseni mukaan raskaus oli vahinko,mutta päätti silti pitää lapsen. Muitakin vaihtoehtoja olisi ollut,mutta äiti päätti näin. Saattaa olla,että nyt kaduttaa,mene ja tiedä siitä sitten. Nyt kuitenkin neuvolassa tiedetään tilanteesta ja tarkkaillaan perhettä,sekä yritetään tukea ja auttaa kaikintavoin.