Apua!
Tiedän,ettei kenenkään muun lastenhoitoon saisi puuttua,mutta: olen huolissani tuttuni 4kk ikäisestä tytöstä,tunnen äidin ja olemme päivittäin kahvilla,joko toistemme luona tai sitten kahvilassa. Äiti on itseäni vuoden nuorempi ja itselläni on 3kk ikäinen tyttö.
Tässä asiat,joiden takia olen huolissani:Vauva ei ole koskaan lattialla,vaan aina sitterissä tai vaunuissa,eikös se ole liikkumisen kannalta hyvä pitää silloin tällöin lasta myös lattialla? Koko tänä aikana en ole nähnyt kuin korkeintaan 3krt äidin syöttävän lasta sylissä(ei imetä) vaan aina lapsi on joko sängyllä,sitterissä tai vaunuissa,pullo tuetaan ja lapsi jää yksin syömään.Eikös se ole hyvä esim syödessä tankata läheisyyttä?? Lapsi " seurustelee" mutta äiti ei koskaan vastaa lapselle,eilenkin kysyi minulta mitä toi vinkuu..lapsihan kaipaa kontaktia äitiinsä ja hyväksi olisi jos lapsen seurusteluun vastattaisiin. Lisäksi äiti " istuttaa" lasta vaunuissa,selkänoja on melkein istuvassa asennossa,onko vielä liian aikaista?? Niin ja sitten nämä kiinteisiin ja velleihin siirtyminen:eikös se ole niin,että aloitetaan miedoilla tuotteilla,totutetaan lapsi aluksi yhteen uuteen makuun ja siitä sitten pikkuhiljaa lisätään uusia makuja?? Näin ei kuitenkaan tapahdu vaan lapsi saa vellejä ja soseita sekaisin,useita eri makuja,jopa saman päivän aikana.. En tykkää puuttua muiden asioihin,mutta miten saisin hienosti sanottua asioista tälle äidille? En kuitenkaan halua loukata tai arvostella,mutta haluaisin kuitenkin,että hän huomaisi lapsensa paremmin. On kurjaa katseltavaa kun lapsi nukahtelee sitteriin tai sänkyyn ilman hellyyttä ja läheisyyttä...kun lapsi vähän inahtaa niin pullo vaan suuhun jne... Jos joku sai tästä mun omituisesta sepustuksesta jotain selvää,antakaa ihmeessä vinkkejä miten voin arvostelematta ja loukkaamatta sanoa tutulleni asiasta..
Värikästä syksyä kaikille!
Kommentit (45)
En ole sanonut että ystäväni olisi huono äiti,en todellakaan!! Varmasti hän parhaansa yrittää,olen huomauttanut hänelle joistakin asioista,tuloksetta. sanoit että olen ihmeissäni,että ystäväni käy päivittäin kahvilla...ei siinä ole mitään ihmeellistä,käynhän minäkin! MUTTA: onko se kahvilla käyntiä,että lähdetään ulos n klo13 ja tullaan takaisin 19-21?! Vauva on kaiket ajat vaunuissa,olipa kerran niinkin,että olin itse tuon ajan mukana kun mieheni oli lapsen kanssa kotona niin ystävä ei vaihtanut KERTAAKAAN vaippaa tuona aikana,eikä ottanut lasta syliin,jos lapsi jotain " kitisi" joko pullo suuhun tai sitten tutti,ei mitään seurustelua yms...ymmärrän kyllä kahvilla käynnit yms,mutta ei voi olla lapselle hyväksi olla PÄIVITTÄIN noin paljon ulkona ja vieläpä " yksin" vaunuissa. En todellakaan epäile,että olisit huono äiti,meitä on niin paljon erilaisia,kaikki kuitenkin hyviä... Meinaan neuvolassa ensin (ilman nimiä) kertoa mitä olen huomannut ja kysyä neuvoa,jos siellä pyydetään kertomaan nimi,olen siihen valmis,ajattelen vain pienen avuttoman lapsen parasta. Se ei mitenkään vahingoita perhettä,päinvastoin,he saavat apua,jos niin haluavat..en ole tekemässä mitään ilmoitusta,että lapsi on heitteellä yms,luulen,että tämä äiti ei vain ole saanut tarpeaksi tietoa ja ohjausta yms...Minun neuvoni kun ovat kaikuneet kuuroille korville, enkä nyt väitä että kaikkien pitää hoitaa lasta samoin kuin minä,mutta tuossa perheessä on paljon aukkoja lapsen hoidossa. Haluan vain,että ystävälläni ja tämän vauvalla olisi asiat mallillaan...
jäi vielä äsken lisäämättä,että milla on saanut käsityksen että äiti on ollut ottamatta vauvaa syliin joskus,mutta miltä se kuulostaa kun olen koko tänä aikana (3kk) nähnyt lapsen alle 7krt äidin sylissä?
Voi herran jumala mitä lässyttämistä. Anteeksi vain, mutta kun lukee.. niin pikkuisen menee yli. Tämä on vain kun kaveri kirjoittaa toisesta kaverista kuinka sen mielestä se hoitaa lasta huonosti ja heti kaikki kehottaa soittamaan lasten suojeluun. Antakaa jo olla! Niin todellista versiota ei ole sen äidin kertomana. Et sinä varmaan 24h oo seuraamassa kuinka se lasta hoitaa. Minäkin olen sitten varmaan huono äiti. Meillä lapsi on niin paljon lattialla kuin viihtyy, niin paljon sitterissä kuin viihtyy, annetaan erilaisia soseita mitä vain syö, annetaan velliä aamulla ja illalla, EN SYÖTÄ sylistä, koska olen nähnyt joidenkin kohdalla miten vaikeaa on sitten isompana syöttää esim syöttötuolissa. Olen siis itekin varmaan huono äiti. Antakaa jo olla!
mene yli!viittaen edelliseen.
--mami-- kuulosti järkevältä,että kerrot neuvolassa ensin nimettömänä.He voivat siellä puuttua fiksusti asiaan.
siis tarvittaessa voivat puuttua asiaan myöhemmin nimien kanssa.
Luin ketjun ja olen tosi pahoillani ystäväsi vauvan puolesta. Kyllä tuo todella kuulostaa siltä että vauvaa ei suoraansanottuna hoideta kovin hyvin. Mikäli äiti on masentunut, sehän usein alkaa näkyä myös lapsesta esimerkiksi niin, että lapsi ei enää itke omia tarpeitaan vaan tavallaan ' alistuu' siihen, että hänen pyyntöihinsä (eli itkuunsa) ei reagoida. Myös esimerkiksi tuo että lapsi ei ota katsekontaktia, on hälyttävää.
Ja tuosta ' kahvilla käymisestä' pitää vielä sanoa, että totta kai on hyvä jos vauvan kanssa liikutaa kodin ulkopuolella, eihän kukaan ole sanonutkaan että pitäisi kotona jatkuvasti istua. Mutta tuo, että lapsi on vaunuissa tyyliin monta tuntia putkeen, hänelle ei vaihdeta vaippaa eikä hänen kanssaan seurustella, ei TODELLAKAAN ole normaalia! Meillä ainakin, jos käyn kahvilla tms. niin otan vauvan syliini välillä vaunuista seurustelemaan, syömään ym. eikä vauvani sitä paitsi edes juuri hereillä ollessaan viihdy vaunuissa makuullaan. Kuulostaa todella kylmältä ja tunteettomalta, että vauvan ' inistessä' hänelle laitetaan pullo suuhun eikä sen kummemmin oteta selvää, mikä mahtaa olla hätänä.
Kyse voi olla juuri tuosta synnytyksenjälkeisestä masennuksesta, ja on hyvä, jos lähelläolevat ihmiset yrittävät siinä tilanteessa auttaa. Masentunut itse kun ei usein tajua kaipaavansa apua.
siirtyi neuvola huomiselle,oli oma hoitaja koulutuksessa,enkä halunnut ketään muita.. Kerron sitten huomenna miten kävi..
Kyllä nuo kertomasi asiat kaverisi vauvanhoidossa kertovat jo sen, että lapsenhoito ei ole tällä äidillä kovin hyvin hanskassa. On erittäin hyvä, jos kerrot huolestuneisuutesi neuvolassa (ja jos se ei auta, puhut asiasta mahdollisesti myös lastensuojelun viranomaisille). Kun lähes päivittäin olet tavannut lapsen äidin, kahvilassa tai missä vain, niin varmasti olet siinä jo nähnyt, millaisia puutteita kaverisi vauvanhoidossa on. Tuskinpa tuo kaverisi paneutuu vauvanhoitoon kotonakaan kovin kummoisesti. On hienoa, että haluat auttaa äitiä ja erityisesti hänen vauvaansa tässä tilanteessa. Minusta tuntuu hyvin ikävältä erityisesti se, ettei äiti sylittele ja hellittele lastaan =(. Toivottavasti äiti saa tukea neuvolan tai sosiaalitoimen kautta, kun viet asiaa eteenpäin.
Mielestäni voisit itse myös panostaa siihen, että olet esimerkkinä lapsenhoidossa tälle kaverillesi. Hoivaile hänen läsnäollessaan omaa lastasi ja puhu paljon siitä, miten kivaa se on ja miten iloisesti/rauhoittuen vauvasi siihen reagoi. Mikäli kaverisi antaa sinun hoitaa myös omaa lastaan välillä, niin hoivaile hellästi häntäkin ja puhu kaverillesi tyyliin " huomasitko, miten vauvasi hymyilee/virkistyy kun koskettaa/halaa/silittelee näin..." Itsekin olen saanut joitakin ideoita vauvan kanssa yhdessäoloon muita äitejä seuraamalla.
että tässä tilanteessa kannattaa ajatella ehdottomasti sen pienen lapsosen parasta. Hän on oikeutettu saamaan turvallisen alun elämälleen hyvässä hoidossa. Kaverin mahdollinen loukkaantuminen siitä, että joku puuttuu hänen asioihinsa, on aivan sivuseikka. Puuttuminen tällaisessa tilanteessa on hyvä osoitus todellisesta lähimmäisen välittämisestä.
On hyvä antaa asiantuntijoiden selvittää, ovatko " syytteet" aiheellisia vaiko kyseenalaisia. Mielestäni, kuten myös monien muiden edellä kirjoittaneiden mielestä, noiden kerrottujen asioiden pohjalta on aihetta syvään huolestuneisuuteen.
Milla-79:
Minun mielestä sinun pitäisi itse rohkeasti puhua ystävällesi. Kyllä minä ainakin loukkaantuisin jos ottaisivat minuun yhteyttä neuvolasta tai lastensuojelusta ja kertoisivat että joku kaverini oli heille soittanut. Ei varmaan paljoa kaverini siinä vaiheessa enää kiinnostais jos ei ois voinut tulla mulle itse eka sanomaan asiasta. Varsinkin jos syytteet ovat vähän kyseenalaisia.
juu siitä olen samaa mieltä että lapsi on tärkeämpi kuin muut. Toivotaan nyt kuitenkin että olen oikeassa ja asiassa on mukana liiottelua ja lapsi voi todellisuudessa hyvin. Kirjoittaja olisi huolestunut turhaan..sehän se olisi mukavin vaihtoehto!
Mukavaa syksyä kaikille ja toivottavasti kyseinen asia kääntyy vielä parhainpäin.
en ollut huolestunut turhaan...puhuin neuvolassa asiasta ja siellä oli kanssa huomattu,ettei kaikki ole niinkuin pitää. Terveydenhoitaja kiittelu kovasti kun jaksan välittää muidenkin lapsista. Hän lupasi tarkastella tilannetta ja antaa enemmän tietoa yms lapsen hoidosta yms,jos tilanteeseen ei tule lähiaikoina muutosta,hän laittaa lapsen hyvinvoinnin takia perheen lastensuojelun piiriin,jossa äiti saa tukea ja apua hoitoon,sekä yritetään tarjota mahd.paljon ohjausta yms. Toivottavasti kaikki sujuisi hyvin.. Oli kyllä helpotus tietää,että ystäväni tulee saamaan apua,mikäli sen huolii... Olisin kyllä toivonut,että huolestuin turhasta,mutta ei...nyt kuitenkin ammattilaiset osaavat tilanteen hoitaa.. Mukavaa syksyä kaikille!
---mami---:
en ollut huolestunut turhaan...puhuin neuvolassa asiasta ja siellä oli kanssa huomattu,ettei kaikki ole niinkuin pitää.
Siis anteeksi, mutta olenko mä ainut jonka nenään tää juttu haiskahtaa ja pahasti? Ihanko todella se terkka kertoi sulle terveydenhuollon ammattilaisina vaitiolovelvollisuudestaan huolimatta että " Joo, ollaan tässä katteltukin ja yhdessä täällä pohdittu että ei se sun kaveris osaa lastaan hoitaa" ? Kun sinusta nyt tämän ketjun perusteella saa aika lailla sellaisen kuvan, että tykkäät murehtia myös muiden ihmisten asioista (tai kuten aloitusviestissä asian ilmaiset " Tiedän,ettei kenenkään muun lastenhoitoon saisi puuttua,MUTTA" ) -menit kai ja kantelit terkasta eteenpäin? Täytyyhän terkan saada rangaistuksensa, sakkoja tai enintään puoli vuotta vankeutta.
Olisin kyllä toivonut,että huolestuin turhasta,mutta ei...
Joo joo. Saitpahan sanottua.
Ällistynyt KL, jonka tyttö 4 kk ikäisenä viihtyi sitterissä vaikka koko päivän, nukkui unet missä vaan (ja aivan yksin), söi hyvällä ruokahalulla vaikka mitä makuja, sai ruokaa kun vähänkin inahti, jolle unohtui eilen vaippa moneksi tunniksi ja mikä pahinta, tokaistiin tänäänkin kun valitti hampaitaan että " mitä sinäkin siinä mutiset, ensi kesänä menet mansikkamaalle tienaamaan elantoa!" , ja joka silti on maailman onnellisin vauva.
PS. Ne jotka eivät ymmärrä ylläolevaa sarkasmiksi -alueemme lastensuojelun päivystyspuhelin toimii ma-pe klo 9-11 numerossa 050-469 9724.
Olenko sanonut,että terveydenhoitaja sanoi MINULLE,jotain sellaista,mistä en olisi hänelle itse sanonut,taidanpa korjata tuota edellistä tekstiä sen verran,että terveydenhoitaja EI kertonut minulle tämän kyseisen henkilön mitään asioita,ensin keskustelimme lapsista yleensä,jonka jälkeen sanoin,että olen huolissani erään tuttavani lapsesta,kerroin mitä olin itse huomioinut ja KOROSTIN,että saatan murehtia turhaan,eli en todellakaan mennyt väittämään,että kaverini olisi huono äiti..Kun olin kertonut,minkä asioiden takia olin huolissani,sanoi terveydenhoitaja että kyllä nuo jutut ovat aika yleisiä ja useimmiten liittyvät synnytyksen jälkeiseen masennukseen yms...Lopuksi terv.hoitaja kysyi voinko kertoa ketä tarkoitan,jotta hän osaa tarkkailla tilannetta,minä sitten kerroin,jolloin hän oli tyyliin: siitä on ollut puhetta. Eli mielestäni kyseinen hoitaja ei sanonut mitään henk.koht asioita.
Anteeksi vaan,mutta ilmeisesti sinulle on aivan sama miten muut lapset voi,kunhan omilla on kaikki loistavasti,eihän toisten lasten hyvinvointi minulle kuulu. Tietenkin jokainen tavallaan..
---mami---:
Anteeksi vaan,mutta ilmeisesti sinulle on aivan sama miten muut lapset voi,kunhan omilla on kaikki loistavasti,eihän toisten lasten hyvinvointi minulle kuulu. Tietenkin jokainen tavallaan..
Niin, sinähän minut tunnet.
Lyhyesti. Tässä pari tapaa hoitaa tällaiset asiat. 1) Jos kyse olisi mun ystävästä, yrittäisin olla mahdollisimman paljon tukena ja apuna. Pyrkisin kaikin tavoin selvittämään, onko kyse masennuksesta vaiko tietämättömyydestä. Kumpaankin löytyy tarvittaessa (ammatti)apua. Viestiesi perusteella olet tähän mennessä huomauttanut ystävällesi vaunujen selkänojan asennosta sekä kiinteiden aloittamisesta yhdellä maulla. 2) Tullaan jeesustelemaan keskustelupalstalle ja puhutaan asiasta ystävän selän takana.
Ahdistaa kun ei voi mitenkään mennä toiselle sanomaan: et hei kuule,sä et nyt tee melkein mitään oikein lapsesi kanssa :D
Jostain kumman syystä tää ei naurattanut mua yhtään.
Ai niin, te kaikki yksinhuoltajat, jotka luette tätä ketjua: nostan hattua. Saatte kaiken kunnioitukseni.
KL.
Kunnianosoitukseni, että teit asiassa niinkuin teit! Ja Kaalilaatikon kommentit voit vaikka jättää omaan arvoonsa - turha provosoitua provosointiyrityksestä, eikö.
Neuvolat ovat olemassa myös tämänkaltaisia asioita varten, siellä kai saa puhua mistä vaan äitiyteen liittyvistä asioista, jotka mieltä liikuttavat. Eivätkä neuvolan tädit ole niin ammattitaidottomia, että menisivät ystävällesi sanomaan, että " ystäväsi kertoi, että teillä on tällaista ja tällaista ongelmaa, että käydäänpä niihin nyt käsiksi." Heille tapaus ei varmasti ole ensimmäinen ja osaavat sen hoitaa ammattitaidolla.
Autat ystävääsi varmasti jo paljon olemalla hänen kanssaan ja kuuntelemalla! Ammattilaiset hoitavat sitten oman osuutensa!
Nostan sinulle hattua! Hyviä vointeja!
annelie
Mami, teet aivan oikein. Hyvä, että keskustelit neuvolassa. Ystävälläsi voi todellakin olla masennusta. Tähän sinä voit olla tukena myöhemmässä vaiheessa, eikä kenenkään tarvitse tässä vaiheessa tietää mistä on kyse.
Toinen vaihtoehtosi on lastensuojelu. Tiedätkö miten yleistä vauvan ravistelu on? Kokeile ja googleta. Voit itse toiminnallasi pelastaa kummankin perheenjäsenen tulevaisuuden.
Todella hienoa huomata, että toimit. Ei ole yhtään ylimielistä tulla keskustelupalstalle hakemaan tukea aiheeseen. On ihan tervettä, että itsekin koet epäselvyyttä tilanteesta kuinka toimia oikein!
Itse olen ollut miltei saman tilanteen edessä. Paitsi ystävä myönsi masennuksensa ja haimme hoitoa yhdessä. Aina ei ole näin, ihminen ei välttämättä itsekään tiedosta sitä.
Itse asiassa toivottavampaa olisi se, että ystävälläsi olisi masennus, eikä se, että hän olisi luonnoltaan niin kylmä ja passiivinen ihminen.
Ihanaa, että kaltaisiasi ihmisiä löytyy maailmasta! Voisin halata sinua nyt!
vai hakeeko äiti keskellä yötä humalassa? Onko hänellä sukulaisia esim oma äiti, joka voisi auttaa ja olla tukena? Pienen vauvan paras hoitopaikka on koti, olisi hyvä jos hoitaja tulisi kotiin, mutta tässä tapauksessa vaikuttaa kyllä siltä että tarvitsevat nopeasti apua. Kiitos kun välität ja puutuit asiaan!
" Sen lisäksi tuli ilmi,että tuttuni käy n1-3krt ulkona bailaamassa,lapsi on milloin kenenkin kaverin luona hoidossa..tänään tyttö tulee meille,kun en vain osannut sanoa ei. Vähäiset määrät alkoholiakin taitaa mennä ystävien kanssa kotona,vaikka lapsikin on paikalla"
Heips!
Tuli niin pahamieli pienen viattoman tytön puolesta.
Hyvä että otat ' actionia' asian puolesta, kuulostaa siltä että tuttusi on masentunut. Kauheata ajatella että viaton lapsi saapunut maailmaan eikä äiti ' välitä' hoitaa kunnolla. Lapsen kannalta on hyvä että otat asian hoidettavaksi. Oliko lapsi ' haluttu' ? Minkälainen hänen mies on? Voiko hänelle puhua?
Terkuin
Kitty ja neiti 10kk
pakko nyt lisätä tähän vielä kerrontaa itsestäni jotta ei kohta joku kirjoita minulle kuinka huono äiti olen!
*Vauvaani istutettiin vasta kun hän itse punkesi istumaan
* vauvaani syötetään sylissä
* juttelen, tanssin, leikin vauvani kanssa
* vauvani on paljon sylissä ja paljon lattialla...ei ollenkaan sitterissä
*vauvani on hoidossa noin 2 kertaa kuukaudessa ja silloinkin töideni takia
Eli kyse ei ole nyt itseni puolustelusta, vaan siitä että asioissa on monta puolta eikä noi asiat oikeesti ole noin mustavalkoisia.
Minun mielestä sinun pitäisi itse rohkeasti puhua ystävällesi. Kyllä minä ainakin loukkaantuisin jos ottaisivat minuun yhteyttä neuvolasta tai lastensuojelusta ja kertoisivat että joku kaverini oli heille soittanut. Ei varmaan paljoa kaverini siinä vaiheessa enää kiinnostais jos ei ois voinut tulla mulle itse eka sanomaan asiasta. Varsinkin jos syytteet ovat vähän kyseenalaisia.