Sinä jolla huonoa velkaa, miten elät?
Paljonko velkaa on ja mikä on lyhennyssuunnitelmasi? Tietääkö tärkeät ihmiset veloistasi?
Mulla laina 1. 14979€. Lainan korko 7,4%, kk-erä 310e sis. 12,5€ tilinhoitomaksun. Kakkua jäljellä vielä 5 vuotta mutta yritän saada tuon pois 3 vuodessa.
Lisäksi on luottokorttivelkaa 2473€. Sen korko nyt 9,5% ja ilmoittivat että kesäkuussa korko nousee 12,5%. Tuota lyhennän niin paljon kuin pystyn. Vähintään 200€/kk. Tavoite saada se vuodessa pois ylimääräisin lyhennyksin. Mm. Lomaraha ja veronpalautus tarkoitus käyttää tuohon.
Töissä olen, yksin asun. Nettopalkka 1887€/kk. Teen ylitöitä niin paljon kuin pystyn. Autosta luovuin. Muutin yksiöön kun lapset lähtivät. Kävelen, pyöräilen. Yritän tehdä ruoat itse ja pakastaa isoista määristä osiin ettei pitkien työvuorojen välillä tarvitse joka kerta kokata. Mitään uutta en osta jollei aivan pakko. Harrastuksena vain lenkkeily ja kirjastosta lainaan lukemista. Erakkoelämässä se hyvä puoli ettei ystävien kanssa kahvitteluihin tms. retkiin kulu rahaa. Toisaalta pelkään että en velkojen maksun jälkeen enää sitten osaa olla ihmisten kanssa. Ja terveys on alkanut kärsiä. Tarvitsisin mm. silmälasit, ihottumiin jotain lääkettä ja hampaista on irronnut paikkoja. Lisäksi en öisin nuku ja sydämen kohdalla tuntuu muljahduksia ja tärinää välillä. Jossain vaiheessa on pakko mennä lääkäriin ja se hidastaa sitten lainan lyhentelyä.
Lähipiiriini kuuluu vain aikuistuvat lapseni jotka tietävät että velkaa on muttei sitä kuinka paljon. Muille en osaa asiasta kertoa.
Kertokaa kokemuksianne te joilla on/on ollut samanlaista velkaa. Mikä auttoi selviämään niistä?
Kommentit (19)
Mulla on n. 8000€ velkaa, lyhennys 245€/kk. Nettopalkka 1900-2000€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on n. 8000€ velkaa, lyhennys 245€/kk. Nettopalkka 1900-2000€/kk.
Säästöjä olis maksaa poiskin tuo. t. sama
Mitä tuo huono tuossa otsikossa tarkoittaa?
Mulla on talolainaa vielä 8000e.
Olen työtön ja saan 660e/kk.
Onko kotikunnassasi mahdollisuus sosiaaliseen luottoon? Jos sellainen on tarjolla eikä sinua haittaa muutaman vuoden kestoinen merkintä luottotietoihin niin kannattaa hakea! Niissä korko on sidottu 12 kk Euriboriin, eli pitkään ollut nolla, mutta nyt toki vähän nousussa.
Elän ihan riittävän mukavasti vaikka olenkin ulosotossa. 700-900 euroa lähtee palkasta per kuukausi. Velkaa on sellaiset 25 000 euroa jäljellä. Tienaan noin 2000-2200 nettona. Ainoa "luksus" juttu mistä olen luopunut on auto, mutta näillä bensan hinnoilla sitä ei tule ikävä. Luopuisin autosta vaikka en olisi velkaantunut.
Aikamoisen velan olet hommannut pienillä tuloilla. Mulla on luottokorttivelkaa 4000 e ja nettotulot 3200 e. Lyhennän 1000 e kerrallaan.
Korkeakorkoista nettilainaa joka on käytetty elämiseen.
Tai mikä tahansa laina jonka ottamista katuu.
Mua kiinnostaa miksi olet ylipäänsä ottanut noin paljon velkaa? Mihin se raha meni? Etkö silloin yhtään ajatellut, että kuukausierät tulevat olemaan suuret ja että miten ne tulet maksamaan, kun palkka ei kuitenkaan ole suuren suuri.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa miksi olet ylipäänsä ottanut noin paljon velkaa? Mihin se raha meni? Etkö silloin yhtään ajatellut, että kuukausierät tulevat olemaan suuret ja että miten ne tulet maksamaan, kun palkka ei kuitenkaan ole suuren suuri.
Jos menneen voisi muuttaa niin tähän olisi hyödyllistä vastata. Nyt keskityn vain tuon velan takaisinmaksuun. Toivon kuulevani niiden arjesta jotka tänään kahlaavat samanlaista suota. AP
Kannattaisi yrittää neuvotella esim. oman pankkinsa kanssa, saisiko sieltä paremmilla koroilla lainan, jolla hoitaisi nuo järkyttävän koron velat pois ja lyhentäisi sitten vain sitä yhtä. Esim. itse sain viimeisimmän kulutusluoton 1,08% korolla (tämä tosin virallisesti remonttilaina ja siksi halpa). Aivan varmasti korot paremmat kuitenkin oman pankin kautta otetussa kulutusluotossa.
Asuntolainani on yli 70000 euroa, mutta ei taida olla huonoa velkaa. Kukaan ei tiedä lainoista, kun en siitä ulkopuolisille juttele.
Velkalumipallo,
just sain tonnin maksettua yhdestä velasta, enää 400 e jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo huono tuossa otsikossa tarkoittaa?
Huono velka on sellainen joka täytyy maksaa pois. Hyvä velka taas voidaan jättää maksamatta. Suomella on huonoa velkaa ja jokaikisellä muulla maalla maailmassa hyvää velkaa jota eivät aiokaan maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi yrittää neuvotella esim. oman pankkinsa kanssa, saisiko sieltä paremmilla koroilla lainan, jolla hoitaisi nuo järkyttävän koron velat pois ja lyhentäisi sitten vain sitä yhtä. Esim. itse sain viimeisimmän kulutusluoton 1,08% korolla (tämä tosin virallisesti remonttilaina ja siksi halpa). Aivan varmasti korot paremmat kuitenkin oman pankin kautta otetussa kulutusluotossa.
En olisi niin varma, kun kyse on kuitenkin vakuudettomasta lainasta ja entisetkin velat huomioidaan maksukykyä arvioitaessa. Toki jos ap:lla on omistusasunto tai muuta varallisuutta lainan vakuudeksi niin silloin tietysti kannattaa hakea yhdistelylainaksi vakuudellista kulutusluottoa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on huono velka?
Esimerkiksi asuntolainaa pidetään hyvänä velkana, koska sen katsotaan parantavan elämänlaatua ja lisäävän varallisuutta. Sen sijaan kulutukseen otettavat lainat ovat huonoa velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi niin varma, kun kyse on kuitenkin vakuudettomasta lainasta ja entisetkin velat huomioidaan maksukykyä arvioitaessa. Toki jos ap:lla on omistusasunto tai muuta varallisuutta lainan vakuudeksi niin silloin tietysti kannattaa hakea yhdistelylainaksi vakuudellista kulutusluottoa.
Juu kaikki kivet on käännetty. Pankki ei tule köyhää tässä vastaan. Mitään kun en omista. Tuo jonkun mainitsema kunnan sosiaalinen luotto voisi tulla avukseni sitten kun velka on riittävästi pienentynyt. Siinä maksimi 10000e.
Jos ihminen ja maailma toimisi kuin kone, niin teoriassa olisin jo reilusti enemmän maksanut tuota velkaani, jonka alkuperäinen korko oli 15% ja summa 32000. Mutta matkaan on mahtunut monenlaista hidastetta.
Ulosottoon on neuvottu kaikki päästämään.
Tavoite on kuitenkin maksaa kaikki pois ja saada kuolinsiivousrahat kasaan ennenkuin kuolla täytyy. AP
Tuo laina siis 14979€, ei sentään yli miljoonaa!! Mikä lie typo. T. AP.