Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lomaoikeudet on oikeasti tasoitettava. Tämä on huutava vääryys.

Vierailija
22.09.2015 |

On todella väärin, että toisilla lomaa on vain 5 viikkoa ja esim julkisella puolella lähes 2 kk.

Nyt esimerkiksi Helsingin kaupunki on keksinyt, että koululaisten syysloma on koko viikon mittainen! Tämä on aivan kestämätön tilanne meille yksityisen puolen raatajille, jotka miettivät, että käyttäisivätkö ne 5 faktisesti jäljellä olevaa lomapäivää joulun vai hiihtoloman yhteydessä. Samalla julkisen puolen etuoikeutetut varailevat matkoja ja kylpylälomia koko perheen ihanalle syyslomalle. Kaikille samat lomat!!!

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:19"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:12"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:09"]

Mulle sopii. Mutta sopiiko ap:lle, että tasataan sitten myös muut edut. Eli mulle ja mun työkavereille 1000 euron palkankorotus (suunnittelutehtävät kunnalla). Liikunta- ja kulttuurisetelit käyttöön, työnantajan maksamat virkistyspäivät kaksi kertaa vuodessa. Yksityinen työterveyshuolto. Useampi jatkokoulutus vuodessa. Jne. 

[/quote]

Ja voitaisko samalla sitten muuttaa julkisen työpaikkojen pysyvyys vastaamaan yksityisen työpaikkoja ja lisätään samalla myös tulosvastuu julkiselle? Kyllä tämmöisenä aikana oikeasti ihminen saa olla kiitollinen, että työpaikka on pysyvä. Se riittää hyvin kompensaatioksi kuvitellusti huonommista eduista.

[/quote]

Mikäs siinä. Laitetaan vaan meitä julkishallinnon väkeä pihalle sitä mukaa kun työt vähenee. (Vinkki: työt ei vähene, vaan lisääntyy koko ajan kun ihmiset vanhenevat, koulujen ja päivähoidon vaatimukset kasvavat, infran ylläpito monimutkaistuu, rakennukset rapistuvat...)

Vai haitko tällä sitä, että kaikilla pitää olla asiat yhtä huonosti eli että otetaan jokaiselta alalta huonoimmat käytännöt ja tehdään niistä normi. 

[/quote]

Itse ilmeisesti haet sitä, että otetaan parhaat mahdolliset käytännöt yksityiseltä ja vaaditaan niitä kunnalle. Ei todellakaan joka paikassa, vaan hyvin harvassa, ole jotain koulutuspäiviä tai virkistyspäiviä tai yksityistä työterveyttä. Puhumattakaan pekkasista tai kulttuuriseteleistä. Ihan utopiaa nuo on monille/useimmille yksityisen alojen työntekijöille.

Vierailija
82/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:24"]

Kannattaa muistaa, että yksityisellä on 5 vko lomien lisäksi 2½ vko pekkaspäiviä eli käytännössä 7½ vko lomaa jokaisella, mutta valtiolla täytyy olla 15 vuotta töissä ennen kuin saa pitkän lomansa.

[/quote]

No ei todellakaan ole pekkasia! Olen työskennellyt yksityisellä alalla 20 vuotta, ja yhtä ainoaa pekkaspäivää en ole saanut. Noita on nykyään hyvin harvalla, ja niillä joilla on, on työviikko 2.5h pidempi kuin muilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen puolen pitkille lomille ei ole nykyisin mitään muuta perustetta kuin se, että ne ovat saavutettu etu. Valtionhallinnon palkat ovat täysin kilpailukykyisiä yksityisen sektorin kanssa. Kunnissa on tietysti myös pienipalkkaisia työntekijöitä kuten yksityiselläkin sektorilla, mutta vastineeksi työsuhteet ovat oleellisesti turvatumpia.

8 päivää lomasta pois merkitsee huomattavaa säästöä siksi, että henkilöstöä ja sijaisia ei tarvita yhtä paljon kuin nyt. Samalla putoaa pois 4 lomarahapäivää, joiden osalta rahallinen säästö on kokonaisuutena merkittävä.

Kaikkien lomarahat poistamalla saavutetaan hallituksen esittämä 5%:n kustannustavoite ja tämä kohtelisi kaikkia tasapuolisesti toisin kuin hallituksen nykyinen ehdotus.

Julkinen hallinto on ikävä kyllä joka tapauksessa pakko saneerata tavalla tai toisella, sillä Suomi on jo pitkään elänyt yli varojensa mm. ylisuuren julkisen hallinnon takia. Muitakin syitä tietysti on.

Vierailija
84/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

lomarahat pois ja kaikki lomat palkattomiksi. Sitten saa lomailla omalla rahalla niin paljon kuin kukin haluaa.

Vierailija
85/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:17"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:14"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:18"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 07:57"]

siis nuo julkisen puolen pitkäst lomat saa vasta 15 vuoden työvuoden jälkeen. Silloin lapset jo isoja. 

[/quote]

Julkisen puolen 30 lomapäivää (loman pituus ennen kuin 15 v tulee uraa täyteen) myöskin on pidempi kuin yksityisen puolen 30 lomapäivää. Julkisella puolella kuluu 5 lomapäivää / viikko, yksityisellä 6 / viikko.

[/quote]

Julkisella ei ole pekkasia. Ei tosin kaikilla yksityisilläkään. Olen julkisella ja loma 28 päivää. Mies yksityisellä, loma 30 päivää + 10 pekkasta. Miehelläni on enemmän lomaa kuin mulla. Ja olen siis ollut kohta 10 vuotta julkisella, saimme juuri ensimmäisen lapsen...

[/quote]

Siis missä yksityisellä saa 30 päivää lomaa vai tarkoitatko tätä, että yksityisellä lauantai lasketaan mukaan toisin kuin julkisella...? Vai saako miehesi muka oikeasti kuusi (6) viikkoa vuosilomaa? Pekkasista en jaksaisi kitistä, kun kyse on tavallaan "liukumavapaista". Pekkasia saa vain sakki, jotka tekee 40-tuntista työviikkoa ja tuosta toisia pidemmästä päivästä kertyy sitten vähän saldovapaita.

[/quote]

No lasketaan. Mulla on siis 28 lomapäivää, joista kuluu viikossa 5 päivää, tekee 5,6 viikkoa. Miehelläni on 30 päivää + 10 pekkasta ja viikossa kuluu 6 päivää, tekee 6,6 viikkoa. Miehelläni on siis viikko enemmän kuin mulla lomaa vuodessa. Ja 30 päivää on ihan normaali lomamäärä yksityisellä. Saldovapaita kertyy vielä pekkasten lisäksi, pekkaset eivät ole liukumavapaita.

Vierailija
86/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 07:57"]

siis nuo julkisen puolen pitkäst lomat saa vasta 15 vuoden työvuoden jälkeen. Silloin lapset jo isoja. 

[/quote]

Mä olen ollut yhtäjaksoisesti työelämässä nyt 17vuotta, kuopus on 7v. Ei kovin iso mielestäni, mutta ei, en ole julkisella puolella töissä, lomaa on vaan se 5 vkoa vuodessa...

Vierailija
87/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut jo muutaman vuoden 38 lomapäivää vuodessa.
Lapset ovat alakoululaisia, mutta en ole vielä kertaakaan saanut lomaa lapsien kanssasyysloman tai hiihtoloman aikana. Meillä kun on 69 muutakin työntekijää, jotka haluavat lomailla silloin.

Vierailija
88/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:17"]

Tästä näkee taas: moni tulee onnelliseksi, jos saa itselleen jotain lisää, mutta vielä paljon onnellisemmaksi, jos joltain toiselta otetaan pois jotain. 

[/quote]

Tai pikemminkin moni luulee tulevansa onnellisemmaksi, jos joltain toiselta otetaan pois. Tutkimukset ovat toistuvasti osoittaneet, että todellisuudessa nimenomaan omastaan jakaminen toisille tuo pitkäkestoista onnellisuutta.

Vierailija
89/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:39"]

Julkisen puolen pitkille lomille ei ole nykyisin mitään muuta perustetta kuin se, että ne ovat saavutettu etu. Valtionhallinnon palkat ovat täysin kilpailukykyisiä yksityisen sektorin kanssa. Kunnissa on tietysti myös pienipalkkaisia työntekijöitä kuten yksityiselläkin sektorilla, mutta vastineeksi työsuhteet ovat oleellisesti turvatumpia.

8 päivää lomasta pois merkitsee huomattavaa säästöä siksi, että henkilöstöä ja sijaisia ei tarvita yhtä paljon kuin nyt. Samalla putoaa pois 4 lomarahapäivää, joiden osalta rahallinen säästö on kokonaisuutena merkittävä.

Kaikkien lomarahat poistamalla saavutetaan hallituksen esittämä 5%:n kustannustavoite ja tämä kohtelisi kaikkia tasapuolisesti toisin kuin hallituksen nykyinen ehdotus.

Julkinen hallinto on ikävä kyllä joka tapauksessa pakko saneerata tavalla tai toisella, sillä Suomi on jo pitkään elänyt yli varojensa mm. ylisuuren julkisen hallinnon takia. Muitakin syitä tietysti on.

[/quote]

Periaatteessa olen samaa mieltä että uudistuksia tarvitaan ja etenkin julkisella puolella... silti epäilen vahvasti että esim. lomien lyhentäminen olisi sitä uudistamista jota kaivataan ensimmäisenä... pelkäämpä että se tekee toiminnasta entistä tehottomampaa, motivaation katoamisen myötä.

Uudistuksia kaipaisi enemmän organisaatio ja se että tekijöille työ ja esim. työvuorojärjestelyt toimisivat mielekkäällä tavalla.

Vierailija
90/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan minulle lomien pituudella ei merkitystä kun minulla on kiitos köyhän valtion säästössä ylityövapaita viikkokaupalla. Välillä pitää painaa töitä yötä myöden eikä voida korvata rahana.

Vierailija
91/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 10 v ollut määräaikainen työsuhde julkisella. Lomia on 6 vk. Miehelläni vastaava koulutus, töissä yksityisellä. Palkka 2500 €/kk isompi, lomia 5 vk ja 3 tes päivää. Vakituinen työduhde. Virkistyspäiviä, kulttuuri ja urheilusetelit, ja lounassetelit. Kattavat vakuutukset, kilometrikorvaukset ja ylitöitä ei leikata 40 h jälkeen. En ymmärrä miten minun asiani ovat niin paljon paremmin? Millä alalla julkisella on paremmat työsuhdeedut?

Vierailija
92/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä julkinen - yksityinen on kyllä minusta ihan turhaa suunpieksentää. Villakoiran ydin on siinä, että nyt pitää kuulemma säästää ja se tehdään niin, että joka paikasta (julkiselta ja yksityiseltä) heitetään ulos kaikki jotka voidaan: määräaikaiset, avustavat yms. Jäljelle jäävät tekevät sitten kaikki työt eivätkä todellakaan ole valmiita joustamaan yhtään mistään, kun ovat ihan burn outin partaalla tai siinä itsessään.

Kapitalismi on tätä. Se uskoo, että muutamat poikkeusyksilöt "nostavat" tämän maan, että "kovalla työllä" talous nousee. En itse jaksa ymmärtää, miten se tapahtuu. En jaksa ymmärtää, miten voi olla järkevää laittaa tuhansittain pienipalkkaisia ihmisiä työttömyystuelle. Vaikka työttömyystukea miten leikattaisiin, se on rahaa, jota maksetaan ei mistään. Samalla työt jäävät tekemättä.

Minusta on totta, että Suomi voisi nousta työllä. Mutta sitä työtä pitäisi olla oikeus kaikkien tehdä.

Olen itse opettaja ja olen valmis tekemään osani - jos vain saan pitää työpaikkani. Minä olen vaarassa jäädä työttömäksi - kuten sadat muutkin opettajat. Minä olen valmis tinkimään palkasta, työajasta, lomasta. Mutta haluan, että minulla - ja muilla - on työtä. Opettajana näen myös, mitä merkitsee se, että ihmisellä ei ole työtä. Ihmisillä ei ole toivoa eikä tavoitteita. Pitää olla todellinen poikkeusyksilö, että jaksaa piiskata itsensä "menestysfiilikseeen", varsinkin jos kotona on työttömät vanhemmat eikä oikein edes tunne ketään, jolla olisi vakituinen työ.

Nyt meiltä vaaditaan sitä ja tätä ja kaupan päälle annetaan potkut. Kuka siihen suostuu? Ei julkistakaan sektoria voi alas ajaa - tai voi, mutta siitä tulee todella kallista ennen pitkää. Miksi missään ei lähdetä siitä, että ketään ei irtisanottaisi? Miksi aina ensimmäinen ratkaisu on irtisanoa väkeä? Tiedän, että palkkakulut ovat Suomessa isot, mutta on niitä muitakin kuluja. Mitä jos esimerkiksi espoolaisilta opettajilta kysyttäisiin, haluavatko he potkut 150 opettajalle, kuten nyt on uutisoitu, vai olisivatko he valmiita joustamaan niin, että kaikille riittäisi palkkaa ja työtä?

Olemmeko me vain taloutta varten vai onko tämä yhteiskunta meitä varten?

Vierailija
93/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:50"]

Olen oikeasti järkyttynyt tästä keskustelusta. Meidän työpaikalla on viimeisten 7 vuoden aikana käyty lähes joka vuosi useat yt-neuvottelut. Paljon ihmisiä on irtisanottu, mutta moni heistä on myös pyydetty takaisin kun siihen on tullut mahdollisuus. Sekä työntekijät että johtoryhmä ovat vapaaehtoisesti luopuneet saavutetuista eduista jotta irtisanomiset voitaisiin pitää mahdollisimman vähäisinä. Esim kerran kaikki lomautettiin useaksi kuukaudeksi työntekijöiden pyynnöstä. Tämän ansiosta sillä kerralla vältyttiin irtisanomisilta. Vieläkin tehdään ylitöitä palkatta ihan omasta halusta sillä jokainen tietää ja näkee mikä yrityksen taloustilanne on ja minkä verran saadaan tilauksia. Kaikki halutaan pitää firma pystyssä. Tuntuu todella pahalta lukea täältä tuommoista hirveää vääntöä lomista :(

[/quote]

Sama täällä. Vuodessa vähintään kahdet yt:t viimeisen viiden vuoden ajan. Kaikki työsuhde-edut viety pois: ruokala, harrastukset, henkilökunta-alennukset, jokakeväiset ja -syksyiset virkistyspäivät, muun muassa. Kolmen kuukauden välein kerrotaan miten huonosti menee, ja kuinka pitäisi säästää vielä enemmän.

Vierailija
94/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:43"]

No lasketaan. Mulla on siis 28 lomapäivää, joista kuluu viikossa 5 päivää, tekee 5,6 viikkoa. Miehelläni on 30 päivää + 10 pekkasta ja viikossa kuluu 6 päivää, tekee 6,6 viikkoa. Miehelläni on siis viikko enemmän kuin mulla lomaa vuodessa. Ja 30 päivää on ihan normaali lomamäärä yksityisellä. Saldovapaita kertyy vielä pekkasten lisäksi, pekkaset eivät ole liukumavapaita.

[/quote]

Montako tuntia viikossa on sinulla normaalityöaika, entä miehellä? 

Vierailija
95/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertasin KVTES:n ja tietotekniikan palvelualan palkkataulukoita, eikä noissa asiantuntijan ja ammattihenkilön peruspalkoissa (alin taulukkopalkka?) kyllä järin suuri ero ollut. Se vaan tietysti on, että julkisella puolella usein ei ole kuin noita perustason ammatti- ja asiantuntijatöitä, joten yksityisen puolen palkkataulukon yläpää jää julkisella puolella saavuttamatta. Mutta samalla julkisella puolella jäänee myös ne samat työtehtävät tekemättä, mistä yksityisellä puolella maksetaan julkista enemmän...

että ei voi suoraan verrata vaikkapa IT-alan keskiarvopalkkoja julkinen vs. yksityinen vaan pitää verrata vastaavien työtehtävien palkkatasoja. Vai kuinka monta IT-myyjää työskentelee julkisella puolella? Tai konsulttia?

Vierailija
96/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:38"]

Kannattaa muistaa, että yksityisellä on 5 vko lomien lisäksi 2½ vko pekkaspäiviä eli käytännössä 7½ vko lomaa jokaisella, mutta valtiolla täytyy olla 15 vuotta töissä ennen kuin saa pitkän lomansa.

[/quote]

No ei todellakaan ole pekkasia! Olen työskennellyt yksityisellä alalla 20 vuotta, ja yhtä ainoaa pekkaspäivää en ole saanut. Noita on nykyään hyvin harvalla, ja niillä joilla on, on työviikko 2.5h pidempi kuin muilla.

[/quote]

En ymmärrä tätä valitusta! Yksityisellä on pekkaset, niistä ei haloota pidetä, julkisella pitemmät vuosilomat - mutta vain, jos on ollut töissä 15 vuotta. Julkisen puolen palkat on surkeat verrattuna yksityiseen, mutta julkisella edellytetään korkeampaa koulutusta kuin yksityisellä.

Jokaisella on yksityisellä puolella pekkaspäivät on ihan yhtä paljon totta kuin se, että kaikilla on valtiolla pitkät lomat. Yleistetään nyt kunnolla, kun se on palstan tapa

Vierailija
97/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:50"]

Olen oikeasti järkyttynyt tästä keskustelusta. Meidän työpaikalla on viimeisten 7 vuoden aikana käyty lähes joka vuosi useat yt-neuvottelut. Paljon ihmisiä on irtisanottu, mutta moni heistä on myös pyydetty takaisin kun siihen on tullut mahdollisuus. Sekä työntekijät että johtoryhmä ovat vapaaehtoisesti luopuneet saavutetuista eduista jotta irtisanomiset voitaisiin pitää mahdollisimman vähäisinä. Esim kerran kaikki lomautettiin useaksi kuukaudeksi työntekijöiden pyynnöstä. Tämän ansiosta sillä kerralla vältyttiin irtisanomisilta. Vieläkin tehdään ylitöitä palkatta ihan omasta halusta sillä jokainen tietää ja näkee mikä yrityksen taloustilanne on ja minkä verran saadaan tilauksia. Kaikki halutaan pitää firma pystyssä. Tuntuu todella pahalta lukea täältä tuommoista hirveää vääntöä lomista :(

[/quote]

Sama täällä. Vuodessa vähintään kahdet yt:t viimeisen viiden vuoden ajan. Kaikki työsuhde-edut viety pois: ruokala, harrastukset, henkilökunta-alennukset, jokakeväiset ja -syksyiset virkistyspäivät, muun muassa. Kolmen kuukauden välein kerrotaan miten huonosti menee, ja kuinka pitäisi säästää vielä enemmän.

[/quote]

Tervetuloa valtiolle, meillä tuollaisia ei ole koskaan edes ollut!Virkistyspäivä on kerran vuodessa jonain  torstaina iltapäivällä 2 tuntia kävelyä työkavereitten kanssa. Ei ruokalaa, ei alennuksia. Pikkujoulukulut maksetaan itse.

Vierailija
98/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:54"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:38"]

[/quote]

[/quote]

En ymmärrä tätä valitusta! Yksityisellä on pekkaset, niistä ei haloota pidetä, julkisella pitemmät vuosilomat - mutta vain, jos on ollut töissä 15 vuotta. Julkisen puolen palkat on surkeat verrattuna yksityiseen, mutta julkisella edellytetään korkeampaa koulutusta kuin yksityisellä.

Jokaisella on yksityisellä puolella pekkaspäivät on ihan yhtä paljon totta kuin se, että kaikilla on valtiolla pitkät lomat. Yleistetään nyt kunnolla, kun se on palstan tapa

[/quote]

Paitsi että julkisella ON jokaisella pidemmät lomat. Minimiloma kun on 6 viikkoa vuodessa, ja yksityisellä maksimi on 5 viikkoa. Siinä on jokaikisellä julkisella AINAKIN viikko enemmän lomaa! Pekkaset taas koskee hyvin pientä osaa yksityisellä työskentelevistä.

Vierailija
99/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:12"] Vasta jokunen viikko sitten oli iltapäivälehdissä isot jutut palkkavertailuista joiden mukaan valtiolla oli monilla aloilla huomattavasti isommat palkat kuin yksityisellä sektorilla. Yksityiset ovat tällä hetkellä melkoisessa ahdingossa eivätkä pysty tarjoamaan hyviä palkkoja. Joskus ehkä on ollut toisin. Aika ärsyttävää että jotkut perustelevat julkisten pitkiä lomia sillä että julkisilla on joskus ollut huonommat palkat. Nyt sitten pitävät kynsin hampain kiinni palkoistaan ja lomistaan. Heillä ei taida olla mitään käsitystä nykytilanteesta. Nämäkö ovat niitä ihmisiä jotka osoittavat mieltään ja lakkoilevat. [/quote] Kannattaa muistaa, että yksityisellä on 5 vko lomien lisäksi 2½ vko pekkaspäiviä eli käytännössä 7½ vko lomaa jokaisella, mutta valtiolla täytyy olla 15 vuotta töissä ennen kuin saa pitkän lomansa. [/quote] Pekkasia on kyllä vain hyvin harvoilla aloilla, lähinnä hyväpalkkaisissa tehdastöissä. Monella on silti ihan 8 tunnin työpäivät.

[/quote]

Meillä pekkasia saa tekemällä 8,5 tunnin työpäivää kaksivuorossa. Itse olen toimihenkilö samassa talossa, teen 8-16 enkä saa pekkasia.

Vierailija
100/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:43"]

[/quote]

Montako tuntia viikossa on sinulla normaalityöaika, entä miehellä? 

[/quote]

Ne on tuolla julkisella puolella tuollaisia varsin väärinymmärtäjiä. Tuonkin miehellä on LOMAA 30 päivää eli 5 viikkoa. Mies tekee pitempää päivää, josta kertyy päälle sitten 10 pekkaspäivää. Nainen tekee lyhyttä viikkoa (alle 40 h), joten tietenkään ei kerry pekkasia, kun ei tule tunteja mistä kertyä. Lomaa on 28 päivää ja kun la ei lasketa, sitä on 5 viikkoa ja 3 päivää. Eli naisella lomaa 3 päivää enemmän kuin miehellä. Miehen pekkaset sitten tasaavat tehdyt työtunnit samaksi tai ainakin lähemmäksi naisen lyhyempää työssäoloaikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi